Werking Alko 1300 koppeling
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: za 21 jan 2012 17:25
Werking Alko 1300 koppeling
Ik heb op onze caravan een Alko 1300 stabilisator koppeling, wat mij opvalt is dat er, nadat de draaiknop is aangedraaid, nauwelijks weerstand is als de stabilisatorhendel wordt neergedrukt.
Ik heb dit aangegeven bij het caravanbedrijf waar de de Bovag beurt is uitgevoerd en waarbij de de frictiecups zijn vervangen. Er is echter geen verschil in weerstand te merken.
Is dit normaal? Bij mijn vorige combinatie, andere auto en caravan, maar zelfde soort koppeling, Alko 1300, was er een duidelijke weerstand voelbaar. Is er misschien iemand die hier iets over kan zeggen? Bijvoorbaat bedankt! Groet Peter.
Ik heb dit aangegeven bij het caravanbedrijf waar de de Bovag beurt is uitgevoerd en waarbij de de frictiecups zijn vervangen. Er is echter geen verschil in weerstand te merken.
Is dit normaal? Bij mijn vorige combinatie, andere auto en caravan, maar zelfde soort koppeling, Alko 1300, was er een duidelijke weerstand voelbaar. Is er misschien iemand die hier iets over kan zeggen? Bijvoorbaat bedankt! Groet Peter.
Re: Werking Alko 1300 koppeling
Ik heb nooit een caravan gehad met een 1300 erop, maar volgens mij is het bij de 1300 zo dat je eerst de draaiknop handvast draait, de cups zitten dan tegen de kogel gedrukt, waarna je met de handel de cups op spanning zet zodat de voor een stabilisatorkoppeling benodigde frictie ontstaat.
Daarom denk ik dat het bij jou niet goed zit.
Vaak worden er bij de nieuwe cups opvulringen meegeleverd.
Of die altijd nodig zijn weet ik niet maar dat mee leveren de cups zijn.
Een andere oorzaak kan het plaatsen van de verkeerde cups zijn?
Dit zouden de cupjes moeten zijn die bij jou geplaatst zijn.
Ik zie daar geen opvulringen bij zitten, wel borgveertjes
Daarom denk ik dat het bij jou niet goed zit.
Vaak worden er bij de nieuwe cups opvulringen meegeleverd.
Of die altijd nodig zijn weet ik niet maar dat mee leveren de cups zijn.
Een andere oorzaak kan het plaatsen van de verkeerde cups zijn?
Dit zouden de cupjes moeten zijn die bij jou geplaatst zijn.
Ik zie daar geen opvulringen bij zitten, wel borgveertjes
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: za 21 jan 2012 17:25
Re: Werking Alko 1300 koppeling
Dank voor je reactie Jan, de werking van de koppeling is mij wel bekend, aan opvulringen had ik niet gedacht. Verkeerde cups, ga ik eigenlijk niet van uit, hoewel een caravan dealer zich ook kan vergissen.
Re: Werking Alko 1300 koppeling
Ik heb deze koppeling wel gehad en je moet zeker wel weerstand voelen!! Geen weerstand of vrijwel geen weerstand = geen goede werking!!
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Werking Alko 1300 koppeling
Je kan controleren of de dunne onderleg ringen(7) wel aangebracht zijn door de cups(8) er even uit te halen.
Om de cups los te maken moet je de rode handle(2) los maken en ook de dikke stelschroef(3) op de ronde schijf van de handle los maken.
Dan komt de truc! Je moet de hard-rubberen rand(4) [waar het groene knopje(9) in zit dat verklikt of de kogel ingedaald is] voorzichtig
uit de rand wippen waardoor het klemhuis los kan schuiven! Zonder het wegnemen van die rubber rand kan je met geen mogelijkheid
de cups(8) er uit krijgen. Na reiniging de cups terugplaatsen en de rubberen rand(4) terugplaatsten. Met de stelschroef(3) kan je
de klemkracht van de handle bepalen. Soms moet je dit een paar keer na-stellen, tot de klemkracht voldoende is(ook weer niet te vast dus)
Lijkt ingewikkeld, maar als je weet hoe het moet is het enkele minuten werk....
succes
Om de cups los te maken moet je de rode handle(2) los maken en ook de dikke stelschroef(3) op de ronde schijf van de handle los maken.
Dan komt de truc! Je moet de hard-rubberen rand(4) [waar het groene knopje(9) in zit dat verklikt of de kogel ingedaald is] voorzichtig
uit de rand wippen waardoor het klemhuis los kan schuiven! Zonder het wegnemen van die rubber rand kan je met geen mogelijkheid
de cups(8) er uit krijgen. Na reiniging de cups terugplaatsen en de rubberen rand(4) terugplaatsten. Met de stelschroef(3) kan je
de klemkracht van de handle bepalen. Soms moet je dit een paar keer na-stellen, tot de klemkracht voldoende is(ook weer niet te vast dus)
Lijkt ingewikkeld, maar als je weet hoe het moet is het enkele minuten werk....
succes
- Bijlagen
-
- Schema Alko 1300
- aks1300_schema_1.jpg (46.25 KiB) 5775 keer bekeken
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: za 21 jan 2012 17:25
Re: Werking Alko 1300 koppeling
@ RichTrip, ben het met je eens, als er geen weerstand is, is de werking niet goed.
@ Graaf, dank voor de duidelijke uitleg, zodra de caravan uit de Winterstalling komt ga ik hiermee aan de slag, is het een optie om eerst te proberen of de stelschroef waarmee de kiemkracht wordt ingesteld (3), nagesteld kan worden, voordat ik de cups er uithaal?
@ Graaf, dank voor de duidelijke uitleg, zodra de caravan uit de Winterstalling komt ga ik hiermee aan de slag, is het een optie om eerst te proberen of de stelschroef waarmee de kiemkracht wordt ingesteld (3), nagesteld kan worden, voordat ik de cups er uithaal?
Re: Werking Alko 1300 koppeling
RE.gif ja, dat kan je ook eerst proberen. Vaak is de klemkracht te weinig door vervuiling ( roest, verf v/d kogel, vervuiling van de weg) die moet je goed verwijderen met wasbenzine of zo. Ook de kogel zelf goed schoon houden. Zo'n kapje er op klemmen is aan te bevelen.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
- Kingpin1966
- Erelid
- Berichten: 5657
- Lid geworden op: di 1 jan 2008 12:43
- Locatie: Heerhugowaard
Re: Werking Alko 1300 koppeling
RE.gif
Zo'n kapje vrijwaard je echter niet van roestvorming op de kogel weet ik uit eigen ervaring.
Ik heb vaak genoeg roestvorming op mijn kogel aangetroffen na verwijdering van dit kapje.
Daarom heb ik standaard een stukje schuurpapier in het dashboardkastje liggen om de kogel weer mooi blank te krijgen.
Wij hebben ook zo'n Alko 1300 koppeling gehad op onze vorige caravan en bovenstaande komt mij dan ook zeer bekend voor.
Het was voor ons de aanleiding om de AKS 1300 te vervangen voor een Winterhoff WS 3000.
En daar voel je wel degelijk dat je de frictiecups op de kogel drukt want het kost wel wat kracht.
Onze huidige caravan heeft deze Winterhoff koppeling standaard.
Zo'n kapje vrijwaard je echter niet van roestvorming op de kogel weet ik uit eigen ervaring.
Ik heb vaak genoeg roestvorming op mijn kogel aangetroffen na verwijdering van dit kapje.
Daarom heb ik standaard een stukje schuurpapier in het dashboardkastje liggen om de kogel weer mooi blank te krijgen.
Wij hebben ook zo'n Alko 1300 koppeling gehad op onze vorige caravan en bovenstaande komt mij dan ook zeer bekend voor.
Het was voor ons de aanleiding om de AKS 1300 te vervangen voor een Winterhoff WS 3000.
En daar voel je wel degelijk dat je de frictiecups op de kogel drukt want het kost wel wat kracht.
Onze huidige caravan heeft deze Winterhoff koppeling standaard.
Nil Nobis Absurdum
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
Homo Sapiens non urinat in ventum
__________________________________________________________________________
Mazda 5 2.0 Executive 2007 + Hobby De Luxe Easy 460 Ufe 2004 + Truma SE-R Mover
-
- Berichten: 20
- Lid geworden op: za 21 jan 2012 17:25
Re: Werking Alko 1300 koppeling
Het voelt inderdaad alsof er te weinig druk wordt gezet op de frictiecups tegen de kogel aan, hetgeen bij mijn vorige combinatie wel zo was. Misschien ontbreekt er en tussenring, maar ik mag er toch vanuit gaan dat en caravanbedrijf daar op let bij het vervangen van de cups, dus de optie van Graaf om te kijken of het binnenwerk compleet is ga ik doen zo gauw de caravan uit de stalling is.