Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Plaats reactie
hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door hermanVB » ma 16 jan 2017 15:32

Weet iemand of het mogelijk is een terugrijautomaat te monteren op een oude caravan?
Heb ergens gelezen dat dit werkt middels een mechanisch iets in de trommelremmen.
Mijn oude Constructam heeft dit niet.
Aan de koppeling zit een pal die je moet achter een haakje moet zetten voordat je achteruit kan rijden.
Als de oploooprem na het stoppen nog ingedrukt is lukt dat haast niet.
Als je tijdens een manoeuvre weer even vooruit rijdt kan je weer opnieuw beginnen.
Erg vervelend soms!

Ik hoor het graag....
Knaus Komfort 325

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door Micky » ma 16 jan 2017 15:35

RE.gif

Dat zit idd in de trommel zelf, je zult de trommelremmen moeten veranderen, of ombouwen gaat wete ik niet, vervangen van de hele as is een optie, maar lijkt me wat overdreven voor het achteruitrijden.

hier een beetje uitleg: http://www.caravanendewet.nl/page34.php
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18307
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door deusjevo » ma 16 jan 2017 17:28

Mijn oude Constructam uit 1969 had ook een sper (zo heet dat) om te voorkomen dat de oploopdemper ingedrukt werd.
Bij mij was dat door een opengezaagde pvc koker over de oploopdemper heen te plaatsen, beetje lastig uitleggen, heb er helaas geen foto van.
Hou er dan wel rekening mee dat je ook geen oplooprem hebt als je vooruit rijd dus dan weer verwijderen.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18307
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door deusjevo » ma 16 jan 2017 17:35

Je mioet dus bijvoorbeeld een opengezaagde PVC pijp plaatsen tussen punt 2 en het scharnierende deel van de sper.
Misschien is het zo duidelijker?
IMG_1228.JPG
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door Micky » ma 16 jan 2017 17:38

RE.gif

die werkt wel bij hem, hij wil een terugrij automaat knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18307
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door deusjevo » ma 16 jan 2017 18:00

Dan zal hij denk ik een andere as moeten zoeken
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door Chris » ma 16 jan 2017 22:22

Alleen een andere as die ontworpen en gebouwd is met terugrijautomaat is mogelijk.
Ombouwen van zijn huidige as is niet mogelijk.
Een losse as zal nog meevallen wat prijs betreft... 2 of 3x een paar honderd euro ben je er wel.
En dan mag je nog nieuwe velgen ook waarschijnlijk...met banden??

Dan is de blokkeerbeugel van PVC toch wel een hele handige mogelijkheid, maar je mag hem echt niet vergeten !!

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door Ab » ma 16 jan 2017 23:05

Niets is onmogelijk.
Als de binnendiameter van de trommel gelijk is aan de nieuwere assen, kan met wat werk het binnenwerk er best ingebouwd worden.
Anders kan ook nog de complete trommel en remmerij overgezet worden.
Mogelijk zijn er wel behoorlijk wat aanpassingen nodig.
Maar het kan altijd. Het is maar een simpel stuk staal, geen rocket science.
Ik vrees echter dat het erg duur wordt.
Een nieuwe complete as betaalde ik een paar maanden geleden nog geen 300 euro voor.
Velg met band 50 euro.
Nieuw is dus beter...en goedkoper.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door hermanVB » di 17 jan 2017 08:04

deusjevo schreef:Je mioet dus bijvoorbeeld een opengezaagde PVC pijp plaatsen tussen punt 2 en het scharnierende deel van de sper.
Misschien is het zo duidelijker?
IMG_1228.JPG
Hartelijk dank voor de reacties.
De ombouw lijkt mij nogal omslachtig (en duur) en weegt niet op tegen het relatief weinige ongemak.
Misschien moet ik de suggestie van Deusjevo maar eens bekijken?
De koppeling op mijn Constructam ziet er in alle geval anders uit.
De originele kop werd door de vorige eigenaar vervangen door een anti-slinger koppeling.
En de terugrijpal is bij de mijne een klein metalen staafje dat naar beneden klikt.

Voorlopig staan nog wat dringender klusjes op het programma zoals het hout in deurpanelen vervangen, kussens herstofferen, het disseldeksel herstellen ,onderkant koetswerk schuren + lakken en nieuwe banden.....
Ik wil geen nieuwe....deze is te leuk :-)
Knaus Komfort 325

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18307
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door deusjevo » di 17 jan 2017 09:18

Plaats eens een fotootje van de koppeling en oploopdemper.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door VIP » di 17 jan 2017 09:55

Met alle respect, maar de halfronde PVC buis moet ik ten zeerste afraden.

De reden dat de achteruitrijautomaat werd geintroduceerd was comfort maar ook omdat er allerlei truukjes werden uitgehaald om de sper te omzeilen bij achteruitrijden, van metalen klemmen, ijzerdraad er omheen draaien, en halve buizen zoals hierboven werd geopperd. (Ik heb zelfs vastgelaste spers gezien) hoe bedenk je het.

Met als gevolg ongelukken door oploopremmen die niet meer werkte omdat men vergat deze lapmiddelen er weer af te halen in alle drukte.

Als de meereizende partner niet in staat is (of zin heeft) de sper in te drukken houd het verhaal natuurlijk op.

De achteruitrijautomaat van ALKO kwam uit in 1978. In het overgangsjaar van sper naar automatisch kon je door middel van nieuwe spreiders (die in de trommel zitten) en nieuwe pallen eenvoudig ombouwen naar Automatisch. Echter je gehele oploopreminriching op de dissel moet ook worden vervangen door een automatische.

Oplooprem gebruikt koop je op MP voor 100,00 - 150,00 aanpassingen in trommels kost 2x 25,00 voor de spreiders en in het slechste geval nieuwe ankerplaten ook 2 x 25,00. Let op dit kan alleen als je een ALKO torieas hebt vanaf 1978 (en dan moet je je nog controleren of Constructam geen oudere as er onder heeft gemonteerd die ze nog op vorraad hadden uit b.v. 1977 of daarvoor).
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18307
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door deusjevo » di 17 jan 2017 10:08

Als het alleen om het manoeuvreren voor- en achteruit gaat is zo'n PVC pijp echt geen probleem.
Als je geen partner hebt of alleen rijdt met de caravan heb je geen andere optie.
Zoals ik al aangaf moet je hem niet vergeten, je kan ook je wielklem vergeten als je weg wilt rijden, daar zinn trucjes voor om dat te voorkomen knipoog.gif
Zelfs als je hem (dom, dom,dom :oops: ) zou vergeten is er weinig aan de hand, die Constructam weegt waarschijnlijk max 800 kilo en dat is bij een mogelijke vergissing niet zo'n probleem voor een Honda FR-V.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door VIP » di 17 jan 2017 10:09

Hier een kleine fotoreportage:


Zo ziet het er van binnen uit:
Afbeelding


Dit is het belangrijkste onderdeel voor de terugrijautomaat IN de Trommel.
Afbeelding


Alles vernieuwd
Afbeelding


En nog een detailfoto van alles wat is vernieuwd.
Afbeelding



Afbeelding


En het eindresultaat
Afbeelding



Remkabels hoeven niet aangepast te worden die blijven origineel, mits er de juiste standaard ALKO as onder zit zoals in mijn vorige topic beschreven
Laatst gewijzigd door VIP op di 17 jan 2017 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door VIP » di 17 jan 2017 10:13

deusjevo schreef:Als het alleen om het manoeuvreren voor- en achteruit gaat is zo'n PVC pijp echt geen probleem.
Als je geen partner hebt of alleen rijdt met de caravan heb je geen andere optie.
Zoals ik al aangaf moet je hem niet vergeten, je kan ook je wielklem vergeten als je weg wilt rijden, daar zinn trucjes voor om dat te voorkomen knipoog.gif
Zelfs als je hem (dom, dom,dom :oops: ) zou vergeten is er weinig aan de hand, die Constructam weegt waarschijnlijk max 800 kilo en dat is bij een mogelijke vergissing niet zo'n probleem voor een Honda FR-V.
Ik vind het geen slimme opmerking om te schrijven dat het niet veel uitmaakt, los ervan of er een FR-V voor staat, niet iedereen is zo ervaren om een niet remmende caravan in een bijzondere sittuatie op de weg te houden.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18307
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door deusjevo » di 17 jan 2017 10:22

Jammer dat je het stukje niet quote waarin staat dat je niet veel keus hebt als je alleen rijdt en even achteruit moet manoeuvreren, het is echt een lapmiddel.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door Micky » di 17 jan 2017 18:35

VIP Premium schreef:Hier een kleine fotoreportage:


Zo ziet het er van binnen uit:
Afbeelding


Dit is het belangrijkste onderdeel voor de terugrijautomaat IN de Trommel.
Afbeelding


Alles vernieuwd
Afbeelding


En nog een detailfoto van alles wat is vernieuwd.
Afbeelding



Afbeelding


En het eindresultaat
Afbeelding



Remkabels hoeven niet aangepast te worden die blijven origineel, mits er de juiste standaard ALKO as onder zit zoals in mijn vorige topic beschreven
Wauw, tof dat je hier foto's van hebt (en de kennis uiteraard), zo zie je maar weer hoe tof dit forum is thumbup.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

hermanVB
Berichten: 172
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 08:06
Locatie: BE Mechelen
Contacteer:

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door hermanVB » di 21 mar 2017 14:19

Heb thuis nog een stuk velcro lint gevonden ...en dat blijkt zeer handig te zijn om de achteruitrijpin te vergrendelen.
En inderdaad...niet vergeten te verwijderen na het manoeuvreren.

Toch bedankt voor alle tips....
Knaus Komfort 325

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door p_vingerhoets » di 21 mar 2017 20:01

Aardig oudje.

Ik zie wel een zelfstelinrichting zitten onderin een handigheid waar ze duidelijk vanaf gestapt zijn weenie.gif

Bij onze hobby zit de vrijloop inrichting boven in het deel waar de kabel aanvast zit zogezegd.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Terugrijautomaat plaatsen op oude caravan

Bericht door Ab » di 21 mar 2017 21:11

Die stelinrichting is er nog steeds hoor. Inderdaad vaak wel anders. Zelfstellen doen die tandjes overigens ook niet. Dat moet je toch echt zelf doen.knipoog.gif
Die tandjes zijn anders best makkelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”