Trekgewicht
Trekgewicht
Ik vraag mij iets af. Er zijn diverse auto's waarbij het maximum trekgewicht ver boven het eigen gewicht van de auto zit o.a. volkswagen passat, eigen gewicht 1380 kg en een max trekgewicht van 1800 kg. Neem daarbij de regel dat het beladen gewicht van de caravan gewicht niet zwaarder mag zijn dan het leeggewicht van de auto. Dan is het in mijn ogen mooi dat het max trekgewicht 1800 kg is maar wat heb je daar dan aan, of zie ik iets verkeerd.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.
Re: Trekgewicht
RE.gif
Dat zie je helemaal goed....... dat hoge trekgewicht is leuk voor een platte kar oid maar zeker niet voor een windvangende caravan
Je kunt nog een beetje "smokkelen" door de auto maximaal te beladen waardoor het bruikbare caravangewicht wat toeneemt, maar het blijft behelpen. Precies om die reden hebben wij een zware trekker gekocht (rijkaar 2.580 kg) die volgens kenteken 3.500 kg mag trekken.
Onze vorige trekker woog rijkaar ca. 1.750 kg met een trekgewicht van 2.000 kg maar dat was met een caravan van 2.000 kg zeker niet optimaal...
Dat zie je helemaal goed....... dat hoge trekgewicht is leuk voor een platte kar oid maar zeker niet voor een windvangende caravan
Je kunt nog een beetje "smokkelen" door de auto maximaal te beladen waardoor het bruikbare caravangewicht wat toeneemt, maar het blijft behelpen. Precies om die reden hebben wij een zware trekker gekocht (rijkaar 2.580 kg) die volgens kenteken 3.500 kg mag trekken.
Onze vorige trekker woog rijkaar ca. 1.750 kg met een trekgewicht van 2.000 kg maar dat was met een caravan van 2.000 kg zeker niet optimaal...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Trekgewicht
Het is geen regel maar een richtlijn.
Is zeker wat anders.
Ik ben het met TS eens hoor, zeker VW zet het max trekgewicht vaak best aan de hoge kant, 2000 kg voor een Sharan is wel wat optimistisch.
Is zeker wat anders.
Ik ben het met TS eens hoor, zeker VW zet het max trekgewicht vaak best aan de hoge kant, 2000 kg voor een Sharan is wel wat optimistisch.
Re: Trekgewicht
En dan te bedenken dat de trekgewichten in Duitsland nog hoger liggen (voor bijna alle merken) tot max 3500 kilo.
Zo heeft dezelfde Passat die in NL 1800 kilo mag trekken in de Duitse papieren 1.800 kilo bij 12% helling staan (zelfde als in de rest van Europa) en 2.000 kilo bij 8% helling.
Ik ben niet altijd eens met de stelling dat de auto zwaarder moet zijn dan de beladen caravan, maar daar verschillen hier ook de meningen over.
Er zijn zat foto's op het WWW waar zwaardere auto's met lichtere caravans geschaard over de weg liggen, maar ook Range Rovers en Land Rovers geschaard op de weg liggen met nog geen 2.000 kilo erachter ondanks hun hogere leeggewicht.
Ik zeg altijd maar zo: een vrachtwagen die 8.000 kilo leeg weegt en 30.000 kilo mag trekken is dat dan wel verantwoord ?
Het komt neer op rijervaring, kogeldruk, stabiliteit, bandenspanning en nog veel meer factoren.
Zo heeft dezelfde Passat die in NL 1800 kilo mag trekken in de Duitse papieren 1.800 kilo bij 12% helling staan (zelfde als in de rest van Europa) en 2.000 kilo bij 8% helling.
Ik ben niet altijd eens met de stelling dat de auto zwaarder moet zijn dan de beladen caravan, maar daar verschillen hier ook de meningen over.
Er zijn zat foto's op het WWW waar zwaardere auto's met lichtere caravans geschaard over de weg liggen, maar ook Range Rovers en Land Rovers geschaard op de weg liggen met nog geen 2.000 kilo erachter ondanks hun hogere leeggewicht.
Ik zeg altijd maar zo: een vrachtwagen die 8.000 kilo leeg weegt en 30.000 kilo mag trekken is dat dan wel verantwoord ?
Het komt neer op rijervaring, kogeldruk, stabiliteit, bandenspanning en nog veel meer factoren.
Porsche + Tabbert
Re: Trekgewicht
RE.gif
Helemaal mee eens, extra kilo's in het trekkende voertuig zijn fijn. Maar een auto met een slecht eigen balans is geen goede trekker.
Helemaal mee eens, extra kilo's in het trekkende voertuig zijn fijn. Maar een auto met een slecht eigen balans is geen goede trekker.
Laatst gewijzigd door Jan van Vijven op za 17 dec 2016 09:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Voorgaande berichten niet quoten, lees even de spelregels!
Reden: Voorgaande berichten niet quoten, lees even de spelregels!
BMW 530i Touring + Adria Adora 613 UT
Re: Trekgewicht
Zolang de combinatie binnen de regelgeving beladen is en er verantwoord wordt gereden zullen er naar mijn mening weinig ongelukken gebeuren.
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Trekgewicht
Hou er wel rekening mee dat een vrachtwagen geconstrueerd is om deze gewichten te trekken.VIP Premium schreef:
Ik zeg altijd maar zo: een vrachtwagen die 8.000 kilo leeg weegt en 30.000 kilo mag trekken is dat dan wel verantwoord ?
Het komt neer op rijervaring, kogeldruk, stabiliteit, bandenspanning en nog veel meer factoren.
Een vrachtwagen is heel anders van constructie dan een personenwagen,een personenwagen die een caravan trekt is een samenstelling van compromissen,w.b. wegligging,vermogen én rijcomfort
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Trekgewicht
RE.gif
De vergelijking met een vrachtwagen gaat inderdaad compleet mank Die geometrie is absoluut niet te vergelijken...
Vanzelfsprekend zijn er meer bepalende factoren maar de gewichtsverhouding blijft dominant !
Mijn advies: zorg ervoor dat je caravantrekker significant zwaarder is dan je hut
De vergelijking met een vrachtwagen gaat inderdaad compleet mank Die geometrie is absoluut niet te vergelijken...
Vanzelfsprekend zijn er meer bepalende factoren maar de gewichtsverhouding blijft dominant !
Mijn advies: zorg ervoor dat je caravantrekker significant zwaarder is dan je hut
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Trekgewicht
Mee eens.
Bovendien vind ik het remsysteem van caravans en aanhangers eigenlijk ook maar niks.
Dat begint eindelijk ook bij de wetgever door te dringen.
Al 2 jaar mogen nieuw geleverde schamelwagens niet meer voorzien worden van oploopremmen.
Mogelijk (hopelijk) wordt dat ook doorgezet naar middenas aanhangers.
Bovendien vind ik het remsysteem van caravans en aanhangers eigenlijk ook maar niks.
Dat begint eindelijk ook bij de wetgever door te dringen.
Al 2 jaar mogen nieuw geleverde schamelwagens niet meer voorzien worden van oploopremmen.
Mogelijk (hopelijk) wordt dat ook doorgezet naar middenas aanhangers.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Trekgewicht
De laatste 2 reaguurders hebben natuurlijk makkelijk praten.
Er zijn veel mensen die het met minder MOETEN doen.
Er zijn veel mensen die het met minder MOETEN doen.
Re: Trekgewicht
Daar is ook niks mis mee..
Als je maar weet waar je mee bezig bent.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan nietwaar .. [kerstknipoog.gif
Als je maar weet waar je mee bezig bent.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan nietwaar .. [kerstknipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Trekgewicht
En zo is het maar net. Er gebeuren meer eenzijdige ongevallen met auto's dan met auto+ahw. combi's.koning schreef:Zolang de combinatie binnen de regelgeving beladen is en er verantwoord wordt gereden zullen er naar mijn mening weinig ongelukken gebeuren.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Trekgewicht
Ja..gek he. [kerstknipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Trekgewicht
Procentueel heb ik zo mijn twijfels....
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Trekgewicht
Ik wist nooit hoe trekgewichten van auto's berekend werden, maar in dit artikel wordt het uitgelegd. Blijkbaar hanteert niet ieder merk deze test, vandaar dat ik me soms wel eens afvraag of sommige auto's bepaalde caravans wel mogen trekken bij het zien van de combi.
mvrgr. Paul
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Swift Challenger SE 480 (9/2013), Nissan Qashqai 1.3 DIG-T Tekna 160pk DCT automaat (4/2019)
Re: Trekgewicht
RE.gif
Hoewel de link die je noemt grotendeels klopt, is het verhaal niet volledig.
3 keer kunnen wegrijden op een helling van 12% binnen 5 min. klopt maar is niet volledig.
Er moet ook een bepaalde snelheid worden gehaald, ik meen dat dat 20kmh. is.
Deze test is een onderdeel van de Nederlandse typegoedkeuring.
Bij die keuring geeft de fabrikant aan welk aanhangergewicht de keuringsnorm moet zijn.
De RDW voert die keuring uit met als resultaat geslaagd of gezakt.
Maar, het is een onderdeel van de typegoedkeuring die uit veel meer bestaat en waarbij je voor alle onderdelen moet slagen om goedgekeurd te worden.
Bij veel importeurs/fabrikanten weegt dat aanhangergewicht niet zo zwaar zodat men geneigd is om daar niet te hoog op in te zetten om te voorkomen dat de auto daar op zou worden afgekeurd.
De aanvragers weten ook wel welke types auto nogal goed in de markt liggen als trekauto en spelen daar op in door wel veel meer naar het randje toe te gaan qua trekkersgewicht als ze een typekeuring aanvragen bij de RWD.
Dat is wat wij terug zien in bepaalde auto's die relatief veel mogen trekken.
De laatste jaren zie je wel veel vaker dat bepaalde auto's steeds minder mogen trekken.
Dat heeft met het milieu te maken. Om aan lagere uitstootwaardes te komen worden er vaak langere overbrengingen in de versnellingsbak gebruikt waardoor de trekkracht minder wordt. Het resultaat is een auto die minder geschikt wordt als trekpaard. [kersthuilen.gif]
Hoewel de link die je noemt grotendeels klopt, is het verhaal niet volledig.
3 keer kunnen wegrijden op een helling van 12% binnen 5 min. klopt maar is niet volledig.
Er moet ook een bepaalde snelheid worden gehaald, ik meen dat dat 20kmh. is.
Deze test is een onderdeel van de Nederlandse typegoedkeuring.
Bij die keuring geeft de fabrikant aan welk aanhangergewicht de keuringsnorm moet zijn.
De RDW voert die keuring uit met als resultaat geslaagd of gezakt.
Maar, het is een onderdeel van de typegoedkeuring die uit veel meer bestaat en waarbij je voor alle onderdelen moet slagen om goedgekeurd te worden.
Bij veel importeurs/fabrikanten weegt dat aanhangergewicht niet zo zwaar zodat men geneigd is om daar niet te hoog op in te zetten om te voorkomen dat de auto daar op zou worden afgekeurd.
De aanvragers weten ook wel welke types auto nogal goed in de markt liggen als trekauto en spelen daar op in door wel veel meer naar het randje toe te gaan qua trekkersgewicht als ze een typekeuring aanvragen bij de RWD.
Dat is wat wij terug zien in bepaalde auto's die relatief veel mogen trekken.
De laatste jaren zie je wel veel vaker dat bepaalde auto's steeds minder mogen trekken.
Dat heeft met het milieu te maken. Om aan lagere uitstootwaardes te komen worden er vaak langere overbrengingen in de versnellingsbak gebruikt waardoor de trekkracht minder wordt. Het resultaat is een auto die minder geschikt wordt als trekpaard. [kersthuilen.gif]
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
-
- Berichten: 6221
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Trekgewicht
DE wetgever heeft geen enkel bezwaar dat de aanhanger zwaarder is dan de trekker.Gerrie schreef: Neem daarbij de regel dat het beladen gewicht van de caravan gewicht niet zwaarder mag zijn dan het leeggewicht van de auto.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Trekgewicht
Dan verschillen we van mening, waar overigens niets mis mee is.PremiumDiscovery schreef:RE.gif
De vergelijking met een vrachtwagen gaat inderdaad compleet mank Die geometrie is absoluut niet te vergelijken...
Vanzelfsprekend zijn er meer bepalende factoren maar de gewichtsverhouding blijft dominant !
Mijn advies: zorg ervoor dat je caravantrekker significant zwaarder is dan je hut
Maar dan zouden per direct trekkers met opleggers verboden moeten worden.
Nee alles staat met de ervaring van de chauffeur en andere vaker aan bod gekomen factoren, anders zou 90% van de combis van de weg gehaald kunnen worden.
Porsche + Tabbert
Re: Trekgewicht
Volgens mij weet jij wel beter......... een trekker/oplegger laat zich niet vergelijken met een auto/caravan combinatieVIP Premium schreef:Dan verschillen we van mening, waar overigens niets mis mee is.
Maar dan zouden per direct trekkers met opleggers verboden moeten worden.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Trekgewicht
Je kunt ook voor een lichtere caravan kiezenarnovariante schreef:De laatste 2 reaguurders hebben natuurlijk makkelijk praten.
Er zijn veel mensen die het met minder MOETEN doen.
Hou je misschien nog wat over ook
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Trekgewicht
Natuurlijk is de ervaring van de chauffeur heel belangrijk en ook de totaal andere geometrie van die combinaties. Maar het belangrijkste verschil bij vrachtauto's is het remsysteem.VIP Premium schreef:Nee alles staat met de ervaring van de chauffeur en andere vaker aan bod gekomen factoren, anders zou 90% van de combis van de weg gehaald kunnen worden.
Waar bij onze combinaties de trekkende auto altijd harder remt dan de caravan, is het bij vrachtverkeer precies andersom.
Daar remt de aanhanger altijd harder dan de trekker waardoor de combinatie bij een remactie altijd gestrekt wil blijven.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
- Monster900
- Berichten: 388
- Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30
Re: Trekgewicht
Het verschil tussen auto + caravan en trekker + opligger is het feit dat een opligger, net zoals de trekker persluchtbediende remmen heeft.
Technisch gezien mag mijn Dodge 10.000 kg trekken, in de VS toch, maar in België max 3500 kg met een oplooprem.
In NL heb ik weet van gelijkaardige pick-ups, die een elektrisch remsysteem op een opligger hebben, bediend adhv de remlichten, die mogen meer dan 3500 kg trekken, maar ik stel me dan de vraag bij zo'n remsysteem, hoe men daarmee gedoseerd kan remmen? Die remlichten branden ofwel 0%, ofwel 100%, niet ertussenin, terwijl je oneindig veel variaties hebt in je remdruk van je auto...
Op mijn werk heb ik vaak met een Volvo N10 gereden. Als daar een schamelwagen achter hing (van 10 ton) hadden we een aparte hendel op het dashboard om enkel met de aanhanger te remmen. Dan kon je je combinatie heel netjes strak trekken op een helling naar beneden!
Technisch gezien mag mijn Dodge 10.000 kg trekken, in de VS toch, maar in België max 3500 kg met een oplooprem.
In NL heb ik weet van gelijkaardige pick-ups, die een elektrisch remsysteem op een opligger hebben, bediend adhv de remlichten, die mogen meer dan 3500 kg trekken, maar ik stel me dan de vraag bij zo'n remsysteem, hoe men daarmee gedoseerd kan remmen? Die remlichten branden ofwel 0%, ofwel 100%, niet ertussenin, terwijl je oneindig veel variaties hebt in je remdruk van je auto...
Op mijn werk heb ik vaak met een Volvo N10 gereden. Als daar een schamelwagen achter hing (van 10 ton) hadden we een aparte hendel op het dashboard om enkel met de aanhanger te remmen. Dan kon je je combinatie heel netjes strak trekken op een helling naar beneden!
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Trekgewicht
Kijk naast de remmen ook eens naar de trekhaak, volgens mij zit die op een andere plaats....
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Trekgewicht
Wat ik niet begrijp dat een Ford cmax diesel 1.6 tdci in Nederland 1300 kg mag trekken en in België maar 1200 kg. Worden die anders gemaakt voor Nederland en België ? [kerstweetniet.gif]
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Trekgewicht
Zelfde aantal pk's? In België worden de motoren nogal eens geknepen voor de wegen tax.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)