Trekgewicht

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekgewicht

Bericht door meeder » zo 18 dec 2016 11:02

Beetje gezellig houden hier ;)
De bakverhoudingen zullen wel anders zijn. Wat ik bij de Focus van mij merk (zo'n eco geval) is dat de overgang van 2 naar 3 niet lekker is, het verschil tussen die twee versnellingen is te groot.
Ik heb het vermoeden dat ze de 1 en 2 gelijk hebben gelaten en 3 t/m 6 langer hebben gemaakt.
Waar je normaal bij 2000tpm kunt schakelen moet je tussen 2 en 3 eigenlijk doortrekken tot 2500 tot 3000 tpm om niet in een gat te vallen zonder trekkracht.

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Trekgewicht

Bericht door Stigter » zo 18 dec 2016 11:25

Een zwaardere trekker heeft ongetwijfeld zijn voordelen maar ook die hebben een grens. Gebruik je verstand, let op de gewichten, belading en snelheid dat zal veel verschil maken.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Groet Arnold

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Trekgewicht

Bericht door VIP » zo 18 dec 2016 11:26

Hoe een vrachtwagen remt en dat een oplegger of AHW millisceconden eerder remt weet ik ook wel, rijdt niet voor niets nog meerdere keren per maand met modern groot materieel. Daarnaast heb ik prive een bakwagen met AHW waarvan de AHW voorijlt zoals dat heet. Je kan deze AHW ook nog instellen met een ventiel op de AHW: Leeg, Half of Vol. Moderne VA's en AHW's hebben een LAR waarmee dat allemaal vervalt.

Los van de constructie van de geometrie zou je eens op Youtube kunnen kijken bij Truck Fail en dan zie dat bij de meeste trekkers met Oplegger de combi schaart en dat is wat ik er mee bedoelde. en dan heb je een verhouding van 8 Ton waar tegen 30-40 Tonstaat de duwen en waar geen houden meer aan is als ie begint te scharen.

Om mijn verhaal wat duidelijker te maken over de context: dan moeten trekkers met opleggers ook verboden worden hier een voorbeeld.

Los van een enkele Bakwagen met AHW zijn de overige ongevallen allemaal trekkers met opleggers.

https://www.google.nl/search?q=geschaar ... E&dpr=1.13

Vandaar dat ik er bij blijf dat een goede chauffeur met een goede combi gerust met een zwaardere AHW/Caravan dan de auto kan rijden, mits wettelijk voor wat betreft trekgewicht en rijbewijs is toegestaan.

Fijne Kerst allemaal.
Porsche + Tabbert

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trekgewicht

Bericht door Ab » zo 18 dec 2016 15:54

Natuurlijk kan dat.
Maar zwaarder is beter.
Maar dat geef je zelf ook al aan..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

eurotrotter
Berichten: 6222
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Trekgewicht

Bericht door eurotrotter » zo 18 dec 2016 16:07

VIP Premium schreef:
Los van een enkele Bakwagen met AHW zijn de overige ongevallen allemaal trekkers met opleggers.

.
Of zou dat komen omdat er nu eenmaal veel meer trekker/opleggers zijn dan dat er motorwagen/aanhangers rondrijden.

Jij ook fijne dagen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Volvodriver

Re: Trekgewicht

Bericht door Volvodriver » zo 18 dec 2016 17:42

De XC 2.4D van Blastaway is een zgn ecomodel ondanks zijn huidige tuning. Door de eco maatregelen mag deze inderdaad maar 1500 kg trekken, waarbij inderdaad het beperken van het trekgewicht één van de eco maatregelen is. Oorzaak en gevolg / kip en ei. cool.gif

Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Trekgewicht

Bericht door Gerrie » zo 18 dec 2016 20:43

Mijn vraag is door iemand anders nu ook doorgezet naar de site caravantrekker. Voor de liefhebbers kijk even naar de reactie daar .
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekgewicht

Bericht door Micky » zo 18 dec 2016 20:54

RE.gif

De antwoorden gaan vergelijkbaar met hier zijn, vind jouw Passat trouwens wel erg licht, de mijne weegt leeg 1674kg ik mag 2200kg trekken.
VIP Premium schreef:En dan te bedenken dat de trekgewichten in Duitsland nog hoger liggen (voor bijna alle merken) tot max 3500 kilo.

Zo heeft dezelfde Passat die in NL 1800 kilo mag trekken in de Duitse papieren 1.800 kilo bij 12% helling staan (zelfde als in de rest van Europa) en 2.000 kilo bij 8% helling.
Waar kan ik dat vinden? op mijn Duitse kentekenbewijs staat er niets over, gewoon 2200kg (750 ongeremd) ben wel benieuwd, wie weet mag ik een NOG dikkere tandem-asser trekken met mijn 4M mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekgewicht

Bericht door meeder » zo 18 dec 2016 21:29

Volvodriver schreef:De XC 2.4D van Blastaway is een zgn ecomodel ondanks zijn huidige tuning. Door de eco maatregelen mag deze inderdaad maar 1500 kg trekken, waarbij inderdaad het beperken van het trekgewicht één van de eco maatregelen is. Oorzaak en gevolg / kip en ei. cool.gif
Het beperken van het trekgewicht opzichzelf zal geen eco maatregel zijn omdat het totaal niet relevant is voor de NEDC test.
Het gereduceerde trekgewicht zal een gevolg zijn van de genomen maatregelen zoals versnellingsbak, aerodynamische maatregelen, aangepaste koeling, etc.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekgewicht

Bericht door Micky » zo 18 dec 2016 21:36

RE.gif

Hehe, dat bedoel ik dus ook te zeggen, uitstoot heeft NIETS met trekgewicht te maken, fysieke aanpassingen aan de auto om uitstoot te beperken des te meer thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trekgewicht

Bericht door Ab » ma 19 dec 2016 10:36

De kip en het ei inderdaad... [kerstknipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Trekgewicht

Bericht door blastaway » ma 19 dec 2016 13:40

meeder schreef:
Volvodriver schreef:De XC 2.4D van Blastaway is een zgn ecomodel ondanks zijn huidige tuning. Door de eco maatregelen mag deze inderdaad maar 1500 kg trekken, waarbij inderdaad het beperken van het trekgewicht één van de eco maatregelen is. Oorzaak en gevolg / kip en ei. cool.gif
Het beperken van het trekgewicht opzichzelf zal geen eco maatregel zijn omdat het totaal niet relevant is voor de NEDC test.
Het gereduceerde trekgewicht zal een gevolg zijn van de genomen maatregelen zoals versnellingsbak, aerodynamische maatregelen, aangepaste koeling, etc.
Vraag hnet me af.
Onze XC60 is inderdaad een eco variant. De DRIVE versie met FWD ipv AWD. Dezelfde auto met 4 wielandrijving mag 2400 kg trekken. Is precies dezelfde motor, alleen onze auto standaard 175 pk op de voorwielen met een 6 bak en de AWD 165 pk op 4 wielen.

Onze is nu gechipt naar 240 pk en ik merk dat het vermogen zorgt voor andere overbrengingen in de bak en ik blijf bij krachtig optrekken slippen tot in de 3e vernelling. Daar heeft de chipper al gezorgd voor een goede koppelkromme, maar slippen blijft onverwijdelijk of moet terug in PK en NM. Dat wil ik natuurlijk niet :-)

Kern verhaal: Die milieunormen kunnen dus toch wat doen denk ik. De XC60 is 6 jaar nieuwer dan de V70.
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trekgewicht

Bericht door Ab » ma 19 dec 2016 17:44

Iets minder gas geven en het slippen is over.. [kerstrolleyes.gif]
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gerrie
Berichten: 1395
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Trekgewicht

Bericht door Gerrie » ma 19 dec 2016 19:43

Eurotrotter, je geeft aan dat de aanhangwagen eerder remt dan de truck. Dat klop, maar zou het remvermogen van een zwaar beladen aanhangwagen net zo groot zijn dan van een lege truck. Ik zou zeggen probeer het een keer maar dan wel graag wanneer je niet achter een zwarte corsa zit want dat zou ik kunnen zijn.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Trekgewicht

Bericht door VIP » ma 19 dec 2016 19:59

RE.gif

Daarom zit er een LAR op en is de remvertraging van de aanhangwagen gebaseerd op het gewicht.
Porsche + Tabbert

Benjamin

Re: Trekgewicht

Bericht door Benjamin » ma 19 dec 2016 20:50

RE.gif Je ziet ze vaak zat rijden:20voeter op de aanhanger en de motorwagen leeg!..mi geen probleem hoor. [kerstduim.gif]

eurotrotter
Berichten: 6222
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Trekgewicht

Bericht door eurotrotter » ma 19 dec 2016 20:54

Gerrie schreef:Eurotrotter, je geeft aan dat de aanhangwagen eerder remt dan de truck. Dat klop, maar zou het remvermogen van een zwaar beladen aanhangwagen net zo groot zijn dan van een lege truck. Ik zou zeggen probeer het een keer maar dan wel graag wanneer je niet achter een zwarte corsa zit want dat zou ik kunnen zijn.
VIP Premium schreef:RE.gif

Daarom zit er een LAR op en is de remvertraging van de aanhangwagen gebaseerd op het gewicht.
Dat hoef ik niet te proberen hoor,dat weet ik uit ervaring.
Zoals VIP premium al zegt zijn aanhangers en opleggers uitgerust met een LAR,Last Afhankelijk Remventiel.
Dit ventiel regelt de maximale druk in de remcylinder ,aangestuurd door de druk in de balgen van de luchtvering( hoe meer gewicht op de balgen,hoe meer druk naar het remsysteem gestuurd zal worden bij beremming)
Zou een wiel dan nog blokkeren grijpt de ABS in.

( soms zit er nog wel eens wat rocket science op een vrachtauto hoor, mrgreen.gif ze doen meer als in de weg rijden en stinken,)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6222
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Trekgewicht

Bericht door eurotrotter » ma 19 dec 2016 21:01

Benjamin schreef:RE.gif Je ziet ze vaak zat rijden:20voeter op de aanhanger en de motorwagen leeg!..mi geen probleem hoor. [kerstduim.gif]
Dat klopt,maar als chauffeur moet je wel nagelang de omstandigheden rijden,het grootste probleem is dan de tractie bij het wegrijden op nat wegdek,en sterke zijwind dien je in zo n geval ook terdege rekening mee te houden.
Remmen is t probleem niet,verschillende malen vanuit Valencia gekomen met 15 ton keramiek( vloertegels) in de middenas aanhanger en in de motorwagen 2,5 ton meubelen,wel de derde as op de grond houden i.v.m. de stabiliteit ( kwam zo uit,kon niet anders)geen enkel probleem om naar huis te komen hoor.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Benjamin

Re: Trekgewicht

Bericht door Benjamin » di 20 dec 2016 17:55

RE.gif [kerstduim.gif]

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7976
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Trekgewicht

Bericht door VIP » di 20 dec 2016 19:11

RE.gif RE.gif

Heb je bij TRIO gereden?
Porsche + Tabbert

eurotrotter
Berichten: 6222
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Trekgewicht

Bericht door eurotrotter » di 20 dec 2016 20:13

RE.gif






Nee,
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op di 20 dec 2016 20:26, 3 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodig quoten verwijderd. Zie de spelregels m.b.t. quoten.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekgewicht

Bericht door Micky » di 20 dec 2016 20:18

RE.gif

Waarom heb je nu dat laatste deel verwijdert? daardoor werkt je quote dus niet.

Dit: [/quote] hoort aan het eind te staan
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6222
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Trekgewicht

Bericht door eurotrotter » di 20 dec 2016 22:02

RE.gif

Hoe bedoel je?
ik reageer op t voorgaande bericht ( van VIPpremium)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Trekgewicht

Bericht door Hobby Linka » di 20 dec 2016 22:20

RE.gif

Klopt, maar ik heb de quote verwijderd om twee reden. Er was niet correct gequote. Hierdoor was het niet duidelijk wat er gequote werd. De tweede reden was dat er gequote was op voorgaande bericht. En dat is niet toegestaan. Kijk even in de spelregels van het forum m.b.t. juist quoten.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”