Trekgewicht

Dottie
Berichten: 259
Lid geworden op: zo 28 dec 2014 19:44

Re: Trekgewicht

Bericht door Dottie » za 17 dec 2016 20:28

Jep identiek dezelfde wagen

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Trekgewicht

Bericht door Monster900 » za 17 dec 2016 20:42

Wegentaks in BE is naargelang de cilinderinhoud, niet op vermogen, tenzij het een auto met een sportief aantal PK's!! (Zo was bvb de wegentaks voor een Golf 4 SDi gelijk aan die van een TDi van 150 pk...)
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Trekgewicht

Bericht door Monster900 » za 17 dec 2016 20:43

Daarnaast staat het trekgewicht op het Europees COC, en dit in onafhankelijk van de nationaliteit (zie het trekgewicht van mijn Caddy en alle problemen die dit veroorzaakt heeft), maar enkel en alleen afhankelijk wat (in mijn geval) VW Wolfsbrug opgeeft!
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gerrie
Berichten: 1404
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Trekgewicht

Bericht door Gerrie » za 17 dec 2016 20:54

De vergelijking tussen een vrachtwagentrekker met een trailer met een auto met caravan gaat geheel mank. Dan moet je hem vergelijken (als je dat wilt) met een truck met aanhangwagen. Ik heb hier zelf een paar kilometer mee gereden in het verleden en ik kan je vertellen dat je niet graag een zwaar beladen aanhangwagen achter een lege truck zal hebben. Vooral als het nat of glad is, doordat de aanhangwagen meer moeite heeft met het remmen, zal hij de truck die zwaarder remt opduwen. Voelt niet fijn aan.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gerrie
Berichten: 1404
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Trekgewicht

Bericht door Gerrie » za 17 dec 2016 21:06

Ik lees op deze site ook regelmatig dat mensen hun caravan terug keuren om zo de caravan toch maar wettelijk te mogen trekken. Ik denk dan, deze zullen straks vast een te zwaar beladen caravan hebben. Zo hebben we hier net ook het verhaal gehad dat we de kogeldruk niet bij het gewicht van de caravan op hoeven tellen, dus die kunnen we dan meer laden in de caravan. Zitten we dan niet steeds op het randje en ja het gaat meestal wel goed (gelukkig) Maar neemt men niet een extra risico. Waarom gaan we altijd tot de laatste kilo (of eroverheen). Ik denk dan ook dat de autobranche daar ook aan mee werkt gezien de wettelijke toekenning t.o. het eigen gewicht, het mag toch.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Trekgewicht

Bericht door stn » za 17 dec 2016 21:11

Nou,

Ik als gewone burger wat blij is met mijn combinatie kan geen laro's en ram's kopen.
En ja, mijn auto is lichter dan mijn caravan en dit is altijd probleemloos verlopen. Wellicht komt dit ook omdat ik mede dankzij mijn combi me bewust ben van mijn caravan.
Ik reed afgelopen jaar in België en werd ingehaald door een volvo xc90 t8. Deze beste man had een snelheid wat ik niet durf te schatten, maar ik weet wel dat we ons kapot schrokken....ik reed een dikke 100.

Wat ik wil zeggen.....vaak komt hoogmoed voor de val, wie is er dan minder verantwoord bezig....ik, die me bewust is van mijn combi. Of een dergelijke recordbreker die meent dat zijn combinatie alles aankan?

Ik zeg niet dat ieder persoon met een diepe portemonnee en dus een machtige trekker een gek in het verkeer is, begrijp me niet verkeerd, maar een man met zijn gezin onderweg met zijn relatief lichtere combinatie is ook niet bij voorbaat een gevaar op de weg. Wij hebben ook onze vakantie verdient........wellicht zijn we wel de werknemer wat mede heeft bijgedragen aan die xc90 of laro....
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: Trekgewicht

Bericht door Monster900 » za 17 dec 2016 21:13

Het lijkt mij dat het trekgewicht dat de fabrikant/importeur opgeeft in de technische gegevens van een trekker staat voor het totale gewicht dat er aan de trekhaak vastgemaakt mag worden? Daarnaast staat dan wel dat de maximaal toegelaten massa van de caravan (waarschijnlijk) enkel voor de as geldt (waardoor je dus de kogeldruk niet bij het toegelaten gewicht moet tellen, maar wèl bij het te trekken gewicht?)
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekgewicht

Bericht door meeder » za 17 dec 2016 21:31

Dottie schreef:Wat ik niet begrijp dat een Ford cmax diesel 1.6 tdci in Nederland 1300 kg mag trekken en in België maar 1200 kg. Worden die anders gemaakt voor Nederland en België ? [kerstweetniet.gif]
Ik zie alleen de C-Max van voor 2010 met 1300kg voor de 1.6 taxi. Na 2010 is het in Nederland 1200kg voor de C-Max en Focus (en 300kg voor de Econetic versie).

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16321
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Trekgewicht

Bericht door Jan van Vijven » za 17 dec 2016 21:33

@stn,
De dikte van de geldbuidel doet in deze helemaal niet terzake.
Iedere combi die zich aan de wettelijke gewichten houd kan veilig zijn, er is dan ook niemand die hier gaat beweren dat een dikke auto de enige goede is.
Dat er combi's zijn die jou voorbij vliegen wil ook niet bijvoorbaat zeggen dat deze man niet weet waar hij mee bezig is.
Laten we het erop houden dat iedereen hier weet waar hij of zij mee bezig is. Dus kan het zijn dat er idd snellere en toch stabiele combi's dan de jouwe zijn, niets mis mee toch?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

stn
Berichten: 436
Lid geworden op: do 16 aug 2012 20:51

Re: Trekgewicht

Bericht door stn » za 17 dec 2016 21:47

RE.gif

Je begrijpt niet helemaal wat ik bedoel....
Ik meen tussen de regels door te lezen bij sommige reagerenden dat je maar moet zorgen dat die trekker een beul van een auto moet zijn, dit is echter niet voor iedereen weggelegd. Maar wil niet zeggen dat dit bij voorbaad gevaarlijker is dan een zware combi.
Je hebt caravans
En je hebt Fendt
Fendt Saphir 470 TF Simpark handmatig mover, Toyota Rav 4 executive business 2.0 vvt-i 4WD CVT.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23448
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trekgewicht

Bericht door PD » za 17 dec 2016 21:49

RE.gif
Geen "beul" maar bij voorkeur wel zwaarder dan de caravan....... Een lichtere caravan, zoals ik eerder schreef, blijft ook een optie :lol:
De ANWB en Caravantrekker zijn ook niet gek met hun adviezen...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

blastaway
Berichten: 622
Lid geworden op: di 28 mei 2013 08:53
Locatie: Uiterste zuiden van het land

Re: Trekgewicht

Bericht door blastaway » za 17 dec 2016 22:12

Soms ook wel een beetje vreemd. De v70 van ons mag 1800 kg trekken met een 2.4 140 pk benzine en 220 nm en de xc60 2.4d 240pk en 480nm maar 1500 kg. Ik snap het niet idd [kerstscratch.gif]
Volvo v70 2.4 2004 (170 pk) of Volvo xc60 2.4d (240 pk 490Nm) summum met Hymer Eriba Nova 540SE

Gerrie
Berichten: 1404
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: Trekgewicht

Bericht door Gerrie » za 17 dec 2016 22:14

Kan het zijn dat er reacties van mij weggehaald zijn ???? Het is mij al eerder overkomen dat ik een reactie niet terug kan vinden ?
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekgewicht

Bericht door meeder » za 17 dec 2016 22:15

Combinatie aanpassen aan de mogelijkheden die je hebt.
Wij hebben bewust voor een caravan gekozen die max 1300kg mag wegen zodat je met veel C-segmenters de caravan mag en kan trekken.
Overigens heb ik het gewicht tijdens onze eerste vakantie onder de 1200kg weten te houden om de verhouding met de auto wat beter te laten uitkomen. We hebben ook zoveel mogelijk zware dingen in de auto gelegd.
De auto weegt rijklaar 1350kg dus met bagage en 2 personen gaat dat heel snel boven de 1500kg uitkomen.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16321
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Trekgewicht

Bericht door Jan van Vijven » za 17 dec 2016 22:18

Als er iets verwijderd wordt laten we dat weten, volgens mij mist er niets.
Ik zie twee reacties van jou in dit lijntje. Je opening en je laatste vraag niet mee gerekend.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Trekgewicht

Bericht door JPGeetje » za 17 dec 2016 22:37

blastaway schreef:Soms ook wel een beetje vreemd. De v70 van ons mag 1800 kg trekken met een 2.4 140 pk benzine en 220 nm en de xc60 2.4d 240pk en 480nm maar 1500 kg. Ik snap het niet idd [kerstscratch.gif]
Hoe oude zijn beide auto's? Grote kans dat die (jongere?) XC60 wordt beperkt om aan bepaalde uitstoot-normen te voldoen.
Die XC60 kan dat dus waarschijnlijk makkelijk en zelfs nog meer, maar om bovengenoemde reden mag er geen gebruik worden gemaakt van die capaciteit.
Jammer, maar dat komt heel vaak voor bij jonge auto's.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23448
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Trekgewicht

Bericht door PD » za 17 dec 2016 22:47

RE.gif
Vorig jaar hadden wij als vervangend vervoer voor onze vorige Disco-3 een XC60 Diesel van 05-2015 die 2 ton mocht trekken....... qua motorvermogen niks mis mee al was deze te licht voor onze hut...
Bijlagen
DSC_8594.JPG
DSC_8594.JPG (252.06 KiB) 1473 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6225
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Trekgewicht

Bericht door eurotrotter » za 17 dec 2016 23:51

JPGeetje schreef: Waar bij onze combinaties de trekkende auto altijd harder remt dan de caravan, is het bij vrachtverkeer precies andersom.
Daar remt de aanhanger altijd harder dan de trekker waardoor de combinatie bij een remactie altijd gestrekt wil blijven.
Dat is niet helemaal juist;
Bij een vrachtwagen begint een aanhanger of oplegger eerder met remmen dan het trekkende voertuig.( enige breukdelen van seconden)
Doordat de chauffeur,middels het indrukken van het rempedaal, een "opdracht "geeft aan een ingenieus stelsel van ventielen die nauwkeurig afgesteld dienen te zijn en die door luchtdruk de remmen in werking stellen
DE remkracht zal hetzelfde zijn.
DE rem van een caravan word in werking gesteld doordat de caravan de caravan oploopt op zijn trekker.
De trekker is al lang bezig te remmen en dan komt de caravan pas.hoe hard de caravan remt zal afhankelijk zijn van de snelheid en de massa van de caravan
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38617
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekgewicht

Bericht door Micky » zo 18 dec 2016 00:28

VIP Premium schreef:En dan te bedenken dat de trekgewichten in Duitsland nog hoger liggen (voor bijna alle merken) tot max 3500 kilo.

Zo heeft dezelfde Passat die in NL 1800 kilo mag trekken in de Duitse papieren 1.800 kilo bij 12% helling staan (zelfde als in de rest van Europa) en 2.000 kilo bij 8% helling.

Ik ben niet altijd eens met de stelling dat de auto zwaarder moet zijn dan de beladen caravan, maar daar verschillen hier ook de meningen over.

Er zijn zat foto's op het WWW waar zwaardere auto's met lichtere caravans geschaard over de weg liggen, maar ook Range Rovers en Land Rovers geschaard op de weg liggen met nog geen 2.000 kilo erachter ondanks hun hogere leeggewicht.

Ik zeg altijd maar zo: een vrachtwagen die 8.000 kilo leeg weegt en 30.000 kilo mag trekken is dat dan wel verantwoord ?

Het komt neer op rijervaring, kogeldruk, stabiliteit, bandenspanning en nog veel meer factoren.
Spijker op zijn kop, het valt en staat met belading en de eigenschappen van de auto, mijn Scoda Octavia reed heel keurig en strak met een dichte autotrailer van 1800kg, mijn A4 Avant had geen enkel probleem met de 2 ton zware Tabbert (oke je moet daar geen dikke 100+ mee gaan rijden) en zo durf ik ook rustig de toegelaten 2200 kg achter mijn huidige Passat te hangen, er wordt doorgaans veel te pietluttig over gedaan (helaas vaak door een slechte eigen ervaring, of gewoon te weinig ervaring [kerstknipoog.gif ), natuurlijk is overgewicht prettig, maar onze A6 Allroad van leeg 1750kg trok de Tabbert een stuk strakker en relaxter dan de Range Rover van 2500KG leeg, oorzaak, onderstel en bouw. De RR was wel 6 jaar ouder dan de Allroad, dus ontwikkeling speelt wellicht ook mee....
JPGeetje schreef:
VIP Premium schreef:Nee alles staat met de ervaring van de chauffeur en andere vaker aan bod gekomen factoren, anders zou 90% van de combis van de weg gehaald kunnen worden.
Natuurlijk is de ervaring van de chauffeur heel belangrijk en ook de totaal andere geometrie van die combinaties. Maar het belangrijkste verschil bij vrachtauto's is het remsysteem.
Waar bij onze combinaties de trekkende auto altijd harder remt dan de caravan, is het bij vrachtverkeer precies andersom.
Daar remt de aanhanger altijd harder dan de trekker waardoor de combinatie bij een remactie altijd gestrekt wil blijven.
Vreemd, de meeste ongelukken gebeuren juist NIET tijdens het remmen knipoog.gif NEEN, het verschil zit hem volgens mij gewoo in het feit dat bij een oplegger de wielen helemaal achter zitten en de oplegger daardoor van nature 1 rijrichting kiest, terwijl een middenas graag wil gaan "zoeken" daarom zie je nooit een trekker met een middenas (dubbel) aanhanger rijden, terwijl dat waarschijnlijk in de transport wereld best wenselijk zou zijn, oplegger heen brengen betekent nu, dezelfde oplegger mee terug , er zouden meer opdrachten gescoord worden als er een keer een middenas mee terug kan ;)
JPGeetje schreef:
blastaway schreef:Soms ook wel een beetje vreemd. De v70 van ons mag 1800 kg trekken met een 2.4 140 pk benzine en 220 nm en de xc60 2.4d 240pk en 480nm maar 1500 kg. Ik snap het niet idd [kerstscratch.gif]
Hoe oude zijn beide auto's? Grote kans dat die (jongere?) XC60 wordt beperkt om aan bepaalde uitstoot-normen te voldoen.
Die XC60 kan dat dus waarschijnlijk makkelijk en zelfs nog meer, maar om bovengenoemde reden mag er geen gebruik worden gemaakt van die capaciteit.
Jammer, maar dat komt heel vaak voor bij jonge auto's.
Uitstoot-normen hebben niets met het toegestane trekgewicht te maken.............
Laatst gewijzigd door Micky op zo 18 dec 2016 00:55, 2 keer totaal gewijzigd.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Trekgewicht

Bericht door meeder » zo 18 dec 2016 01:03

Wel de maatregelen die ze moeten nemen om die uitstootnormen te halen.
Een Focus 1.6tdci uit 2014 mag 1200kg trekken. Dezelfde Focus in Econetic trim mag 300kg trekken. Beide auto's hebben hetzelfde motorvermogen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38617
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekgewicht

Bericht door Micky » zo 18 dec 2016 01:15

RE.gif

Okeee?! daar zit ik dan wellicht fout, maar is de overbrenginsverhouding van beide auto's dan ook gelijk? bijv. bij de skoda Octavia mag de eco (greenline) 110pk maar 1000kg trekken, terwijl de andere eco uitvoering (greentech) met 105pk 1500kg mag trekken, de bakverhoudingen zijn ook compleet anders.

Eigenlijk, wordt hier dan gezegd dat de Outlander PHEV dus NOG veel lagere uitstoot norm zou moeten hebben als hij geen 1500, maar bijv. maar 800 kg mag trekken [kerstscratch.gif]
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Trekgewicht

Bericht door JPGeetje » zo 18 dec 2016 09:03

RE.gif
Micky schreef: Uitstoot-normen hebben niets met het toegestane trekgewicht te maken.............
meeder schreef:Wel de maatregelen die ze moeten nemen om die uitstootnormen te halen.
Een Focus 1.6tdci uit 2014 mag 1200kg trekken. Dezelfde Focus in Econetic trim mag 300kg trekken. Beide auto's hebben hetzelfde motorvermogen.
Micky schreef:Okeee?! daar zit ik dan wellicht fout, maar is de overbrenginsverhouding van beide auto's dan ook gelijk? bijv. bij de skoda Octavia mag de eco (greenline) 110pk maar 1000kg trekken, terwijl de andere eco uitvoering (greentech) met 105pk 1500kg mag trekken, de bakverhoudingen zijn ook compleet anders.
Jij bent toch degene die anderen er vaak op wijst dat ze beter moeten lezen/ het hele draadje moeten lezen?
Nou dan krijg je nu een koekje van eigen deeg want als je dit draadje goed had gelezen dan had je mijn volgende uitspraak ook meegekregen. whistle.gif
JPGeetje schreef: De laatste jaren zie je wel veel vaker dat bepaalde auto's steeds minder mogen trekken.
Dat heeft met het milieu te maken. Om aan lagere uitstootwaardes te komen worden er vaak langere overbrengingen in de versnellingsbak gebruikt waardoor de trekkracht minder wordt. Het resultaat is een auto die minder geschikt wordt als trekpaard.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Ab
Moderator
Berichten: 26756
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Trekgewicht

Bericht door Ab » zo 18 dec 2016 09:07

Hmm..Dan zou de eerste versnelling ook al langer zijn ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Trekgewicht

Bericht door JPGeetje » zo 18 dec 2016 09:18

RE.gif
Ja, die is dan waarschijnlijk ook langer om de verschillende verzetten op de juiste wijze op mekaar te laten aansluiten.
De 1 is weliswaar niet de versnelling waar de milieuwinst zal worden gemaakt maar het is een schakel van het totaalplaatje om op een optimale wijze uiteindelijk in die hoogste versnelling te komen. De motorkarakteristiek (koppelkromme) speelt daar een grote rol bij.
Misschien niet de juiste vergelijking, maar je zou het kunnen zien als een trap waarmee je met hetzelfde aantal treden hoger wil komen. Dan is het logisch dat alle treden wat hoger worden gemaakt.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38617
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Trekgewicht

Bericht door Micky » zo 18 dec 2016 09:34

JPGeetje schreef: Jij bent toch degene die anderen er vaak op wijst dat ze beter moeten lezen/ het hele draadje moeten lezen?
Nou dan krijg je nu een koekje van eigen deeg want als je dit draadje goed had gelezen dan had je mijn volgende uitspraak ook meegekregen. whistle.gif
Stel je niet zo aan. lekkerpuh.gif

Overigens zijn die auto's zoals ik schreef NIET het zelfde vanwege oa andere verhoudingen en derhalve wordt het trekgewicht dus NIET bepaald door de uitstoot zoals ik schreef, maar dat heb je blijkbaar niet uit mijn post begrepen (niet goed gelezen waarschijnlijk), ik schreef alleen dat als het aangetoond wordt dat ze wel het zelfde zijn als dezelfde modellen die meer mogen trekken, ik wellicht fout zit, maar het is niet zo, zoek de verhoudingen maar op whistle.gif

Edit, ook hebben de ecomodellen vaak te weinig koelcapaciteit vanwege de stroomlijn (minder openingen aan de voorkant die voor meer weerstand zorgen).
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”