Vandaag mijn 1e caravan opgehaald

Plaats reactie
Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18278
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Vandaag mijn 1e caravan opgehaald

Bericht door deusjevo » za 1 okt 2016 21:16

Welkom, wat een prachtige caravan (wij hebben dezelfde maar dan 1 jaar jonger mrgreen.gif ) !

Die koppeling?
Volgens mij hebben wij ook een ALKO 2000 met 2 horizontale bouten.
Volgens mij is het door jou aangeschafte type ALKO 2000 niet bruikbaar.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4286
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Vandaag mijn 1e caravan opgehaald

Bericht door WillyL » za 1 okt 2016 21:20

Proficiat met je aankoop. Jammer voor de verkopers. Ik kan het begrijpen dat ze een traan moeten wegpinken. Ouder worden is een deel van het leven maar dan moet je vroeg of laat een andere levensstijl aannemen. :(

Wat die koppeling betreft... Omruilen voor de correcte en het prijsverschil bijbetalen of laten terugbetalen?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Vandaag mijn 1e caravan opgehaald

Bericht door PD » za 1 okt 2016 21:28

Welkom aflower.gif

Mijn tip: maak een duidelijke foto van je huidige koppeling en neem die mee naar de handelaar.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36087
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Vandaag mijn 1e caravan opgehaald

Bericht door Chris » za 1 okt 2016 22:13

Hoi Haantje.

Ik snap exact wat je bedoelt hoor.
Ik had zelf destijds op mijn Knaus Sudwind een Winterhoff gemaakt.
2 horizontale bouten...
En zo'n Winterhoff zat ook op mijn vorige hobby.
De Knaus die nu komt heeft een Alko 3004 koppeling.
Dus een Alko met horizontale bouten past ook.
Wel zijn er verschillende diktes van strekstang, maar daarvoor zitten er meestal vulstukken bij een losse anti slinger koppeling.
Kan je de gekochte koppeling niet ruilen? deze gaat nooit passen helaas.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
MarcoC
Berichten: 4728
Lid geworden op: do 27 jun 2013 15:35
Locatie: Deventer

Re: Vandaag mijn 1e caravan opgehaald

Bericht door MarcoC » za 1 okt 2016 23:46

Welkom op het forum aflower.gif

Een Alko 2000 wordt volgens mij niet meer nieuw verkocht, dus ik ga er even vanuit dat hij via Marktplaats is gekocht..... onze oude hobby had ook 1 horizontale bout en 1 verticale, hiervoor heb ik toen een SSK stabilisator koppeling gekocht. Bij de SSK kunnen de achterste bouten namelijk horizontaal en verticaal gemonteerd worden.

Het zou mij overigens niks verbazen als de trekstang van jouw Knaus wel voorzien is van een horizontale boutgat, maar omdat er nu al een verticale bout zit ga je in de problemen komen met de remdemper!
Nu zit bij jouw knaus de remdemper op de verticale bout vast, deze moet je dus uitdrijven met een stift die even dik is als je trekstang, die stift blijft dan in de trekstang zitten en houdt hierbij de remdemper op zijn plaats. Daarna zet je de nieuwe koppeling op de trekstang en drijft met de bout de stift er weer uit, zodoende zit je remdemper dus meteen vast aan de nieuwe koppeling. Gebruik je zo'n stift niet, dan schiet je remdemper los en heb je vervolgens een hels karwei om die weer goed te krijgen.

Dus of kijken dat je horizontale gaten in de trekstang hebt en de demper zien om te draaien (hels karwei dus) of de Alko 2000 weer verkopen en een andere ALKO op de kop zien te tikken.
Een derde optie zou zijn om bij een aanhangerbedrijf of caravanbedrijf om hulp te vragen bij de montage ervan. Vaak willen ze nog wel door de eigenaar zelf aangeleverde onderdelen monteren, kost je dan gewoon uurloon. thumbup.gif
Dethleffs 720 SK Camper Lyfestyle - Audi Q7 3.0 TDI Quattro

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Vandaag mijn 1e caravan opgehaald

Bericht door Micky » za 1 okt 2016 23:57

Welkom Sebastiaan, mooie combi! en hele gave velgen onder de Beamer love.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Vandaag mijn 1e caravan opgehaald

Bericht door Conradi » zo 2 okt 2016 11:05

Welkom Sebastiaan,
Mooie combi! En dat van die koppeling? Ach, dat is in enthousiasme ons allemaal wel'es gebeurd :wink:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”