Handrem vraagje.

Plaats reactie
JaapB

Handrem vraagje.

Bericht door JaapB » vr 12 aug 2016 08:10

Even jullie ervaring of gewoontes;
Als we op een camping staan en de ondergrond is schuin draai ik uiteraard de pootjes uit, maar gebruik ook de handrem en dan de mover los.
Nou staan wij over het algemeen nooit lang op één camping maar toch mijn vraag.
Is het raadzaam om de handrem altijd te gebruiken?
Nu bijvoorbeeld staat de caravan achter het huis op het bovenste terras, op een vlakke ondergrond.
Alleen de pootjes uitgedraaid, mover los en geen handrem.
Ooit, héél lang geleden zijn eens de remmen van mijn auto na een koude nacht vast gevroren geweest doordat ik de handrem gebruikte. Sindsdien nooit meer gedaan (ruim 40 jaar niet).
Nu vriest het natuurlijk niet, maar is het goed of slecht voor bv de remschoentjes om alles een aantal weken onder spanning te laten staan terwijl het op een vlakke ondergrond niet echt nodig is.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23442
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Handrem vraagje.

Bericht door PD » vr 12 aug 2016 08:19

Volgens mij kan het geen kwaad om de handrem erop te laten staan, maar ik doe het zo min mogelijk.

De movermotoren laat ik nooit op de banden staan en de handrem eigenlijk ook zoveel mogelijk los, zeker op vlak terrein.
Wanneer ik het niet vertrouw op hellend terrein, dan laat ik wel de handrem erop. In de laatste geval draai ik de pootjes uit terwijl (evt. de mover) en handrem erop staan, vervolgens de movermotoren eraf en daarna "los" ik de handrem kortstondig om de spanning eraf te halen, ook wanneer de caravan op een keg staat.

Of het allemaal nodig is... Ach ik heb er een goed gevoel bij.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

JaapB

Re: Handrem vraagje.

Bericht door JaapB » vr 12 aug 2016 08:28

Ja, precies. Zo doe ik het ook.
Het gaat om het gevoel dat je erbij hebt, of het kwaad kan geen idee.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Handrem vraagje.

Bericht door peter s » vr 12 aug 2016 08:31

Bij langer stilstaan altijd beter de handrem eraf!
Het veermechaniek staat bij handrem aan constant uitgerekt.
Er is altijd de mogelijkheid op lichte oxidatie, dat maakt niet uit of de rem wel of niet erop staat. De krachten bij remmen zijn zo hoog dat het systeem dan wel weer loskomt, omgekeerd kan/zal het veermechaniek daar meer moeite mee hebben. De mogelijkheid bestaat dan dat de remmen niet helemaal terugkomen en blijven slepen, dus slijtage/warmlopen. Eraf dus!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Handrem vraagje.

Bericht door Diny » vr 12 aug 2016 11:11

Typisch gevalletje van: De klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt...... weenie.gif

Het zou beter zijn om de rem er niet op te zetten nadat er een heel eind is gereden met de caravan, omdat de remschijven door verhitting krom kunnen trekken of zoiets.
Om een dergelijke reden zetten wij er de handrem indien mogelijk pas later op of haalden we die er snel af zodra het neuswiel haaks stond en de pootjes waren uitgedraaid.

blazoen
Berichten: 386
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Handrem vraagje.

Bericht door blazoen » vr 12 aug 2016 11:15

De handrem erop laten staan is op een hellend vlak niet nodig als je wielkeggen gebruikt.
Mocht het continu aangetrokken zijn van een rem overigens slecht zijn voor de rem dan hebben de meeste caravans gedurende lange periode in de stalling ook een probleem want daar staat iedere caravan heel lang op de handrem. Ik zelf heb daar in ieder geval nooit iets van gemerkt.

peter s
Berichten: 2448
Lid geworden op: zo 3 okt 2010 21:32

Re: Handrem vraagje.

Bericht door peter s » vr 12 aug 2016 12:38

Diny schreef:Typisch gevalletje van: De klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt...... weenie.gif

Het zou beter zijn om de rem er niet op te zetten nadat er een heel eind is gereden met de caravan, omdat de remschijven door verhitting krom kunnen trekken of zoiets.
Om een dergelijke reden zetten wij er de handrem indien mogelijk pas later op of haalden we die er snel af zodra het neuswiel haaks stond en de pootjes waren uitgedraaid.

Nee is geen klok horen luiden.
Was ooit een groot probleem bij de Citroën BX, nieuwe schijven zetten en dan direct de handrem gebruiken zorgde voor dikte verschil in de schijven (verandering in monecule structuur) Waren zelfs speciale waarschuwingskaartjes voor de klant de wagen niet op de handrem weg te zetten. Pas na enige tijd als de schijven door gebruik door en door warm waren geweest kon de handrem weer normaal gebruikt worden. De C5 met geventileerde schijven had dit probleem minder maar ook daarbij kwam het voor. We hadden zelfs speciale afdraai apparatuur die op de remklauw werd geplaatst en waarmee de schijf aan twee kanten tegelijk werd afgedraaid. Maar ook dat was niet heilig!
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: Handrem vraagje.

Bericht door janoniem » vr 12 aug 2016 13:08

De handrem trek ik aan wanneer de pootjes en/of keggen het voor mijn gevoel niet onder controle hebben.
Maar ik verwacht dat het geen kwaad kan om die rem aangetrokken te houden; in de stalling staat de caravan maanden met aangetrokken handrem en ik heb na een beurt nooit een opmerking van de dealer in die richting gekregen.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Handrem vraagje.

Bericht door p_vingerhoets » vr 12 aug 2016 15:24

wie heeft er al een caravan met schijfremmen ?
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Handrem vraagje.

Bericht door Conradi » vr 12 aug 2016 15:42

Los daarvan, handrem werkt met speciale kleine trommels, nooit direct op de schijven :wink:

Volgens mij staat m'n caravan in de stalling idd gewoon op de rem.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Handrem vraagje.

Bericht door Sugar » vr 12 aug 2016 15:50

Lekker op de handrem laten staan.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36129
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Handrem vraagje.

Bericht door Chris » vr 12 aug 2016 20:05

Diny schreef:Typisch gevalletje van: De klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt...... weenie.gif

Het zou beter zijn om de rem er niet op te zetten nadat er een heel eind is gereden met de caravan, omdat de remschijven door verhitting krom kunnen trekken of zoiets.
Klopt... remSCHIJVEN kunnen nog steeds krom trekken ... maarrrrr caravans hebben trommelremmen !!
Dus... die vlieger gaat niet op.

Ik heb altijd de handrem erop staan op een camping..
Een keer niet, vlakke grond, mover van de banden... en na een tijdje..... daar ging ie...
Dus.. bij mij staat de handrem of de mover er op.
Mover gaat wel zo snel mogelijk van de band, maar pas na de handrem.
Dat de zaak uitrekt... kom nou... daar is het voor gemaakt en wordt bij de volgende beurt zeker weer gesteld.

Trouwens.. reken maar dat een mover goed remt hoor... daar kom je niet mee weg.
Dat ondervond een man op de camping waar wij stonden ook....caravan naar de auto gemoverd, aangekoppeld... ingestapt en gas op die lollie en blijven staan.... machtig wat een mooi gezicht dat die vent trok... heerlijk, daar hou ik nou van. awhoea.gif awhoea.gif

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Diny
Berichten: 3883
Lid geworden op: di 10 jul 2012 21:14
Locatie: Veenendaal

Re: Handrem vraagje.

Bericht door Diny » vr 12 aug 2016 20:23

RE.gif
Toch wat sadistische trekjes Chris? knipoog.gif knipoog.gif knipoog.gif

Dank voor de uitleg. Trommelremmen..... nooit te oud om te leren thumbup.gif

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Handrem vraagje.

Bericht door Wim Corduwener » vr 12 aug 2016 20:30

Ikzelf zou de mover niet op de band laten staan. Een mover is geen handrem... ik zou de handrem gebruiken.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36129
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Handrem vraagje.

Bericht door Chris » vr 12 aug 2016 20:43

@ Diny.

Nee hoor... gewoon plezier in alles wat ik zie..
totdat er geholpen moet worden ergens mee... dan sta ik volgens mijn vrouw altijd te vroeg klaar..

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Handrem vraagje.

Bericht door p_vingerhoets » vr 12 aug 2016 22:14

Conradi schreef:Los daarvan, handrem werkt met speciale kleine trommels, nooit direct op de schijven :wink:

Volgens mij staat m'n caravan in de stalling idd gewoon op de rem.
Helaas niet altijd.

Mijn focus b.V. Heeft remschijven achter en de handrem zit in de remcilinder waardoor bij aantrekken van de handrem de blokken op de xchijf gedrukt worden dus geen aparte trommel in de remschijf is bij ford al jaren zo.

Inderdaad zijn er wel merken die dergelijke dubbele constructies hebben heb het laatst bij een Nissan qasqai gezien.
Maar nog niet op een caravan tot op heden
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Davendre
Berichten: 2333
Lid geworden op: vr 14 jan 2011 22:33

Re: Handrem vraagje.

Bericht door Davendre » vr 12 aug 2016 22:41

Hier gaat de handrem erop zodra de caravan op de plaats staat. Dat kan op de camping zijn of thuis onder de carport.

Geen idee of dit goed of slecht is. Heb daar eerlijk gezegd nooit over nagedacht en het gaat nu 13 jaar goed...
Hyundai Tucson N-Line PHEV
Hobby 455uf Excellent

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4310
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Handrem vraagje.

Bericht door WillyL » za 13 aug 2016 09:42

Hou er ook rekening mee dat de caravan toch nog ietjes kan verrollen bij volledig aangetrokken handrem. Dit heeft te maken met de automatisch achteruitrijdeblockering. Daar is wel een workaround voor maar die is niet altijd praktisch. Je kan de laatste pas cm met opgetrokken handrem achteruit moveren. Daarna staat hij wel muurvast.
Wielkeggen zijn de zekerste oplossing.
Zelf laat ik doe ik de handrem los bij lang stilstaan (overwinteren, het is een buitenslaper).
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

de reiziger
Berichten: 589
Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52

Re: Handrem vraagje.

Bericht door de reiziger » za 13 aug 2016 18:49

Wat staat daarover in het instructieboekje ?

Gebruikersavatar
Paulo
Berichten: 55
Lid geworden op: za 20 jun 2015 22:06
Locatie: Heemstede

Re: Handrem vraagje.

Bericht door Paulo » za 13 aug 2016 19:17

Diny schreef:Typisch gevalletje van: De klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt...... weenie.gif

Het zou beter zijn om de rem er niet op te zetten nadat er een heel eind is gereden met de caravan, omdat de remschijven door verhitting krom kunnen trekken of zoiets.
Om een dergelijke reden zetten wij er de handrem indien mogelijk pas later op of haalden we die er snel af zodra het neuswiel haaks stond en de pootjes waren uitgedraaid.
Ik heb het volgende meegemaakt tijdens onze rit naar Zwitserland. Na 4 uur gereden te hebben en veel moeten remmen hebben wij de caravan op de camping op de pootjes gezet en op de handrem. Uurtje later gaan slapen.
Volgende ochtend bleek bij het vertrek dat het leek alsof de remmen licht vastzaten en bij het remmen bonkten ze behoorlijk. Er zat een caravan dealer aan de overzijde en ben er even langs gereden. Ik hoefde niet uit te leggen wat er aan de hand was, want hij had het al gehoord. Zijn advies was om even naar een stukje in de buurt een bergje op te rijden en terug naar beneden herhaaldelijk heel zachtjes te remmen. Na 400 meter was het probleem voorbij.
Avento 345 TL Exclusive uit 1998 getrokken door Hyundai Matrix 1.6 L en 103 pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Handrem vraagje.

Bericht door Micky » za 13 aug 2016 19:33

Chris schreef:
Diny schreef:Typisch gevalletje van: De klok wel horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt...... weenie.gif

Het zou beter zijn om de rem er niet op te zetten nadat er een heel eind is gereden met de caravan, omdat de remschijven door verhitting krom kunnen trekken of zoiets.
Klopt... remSCHIJVEN kunnen nog steeds krom trekken ... maarrrrr caravans hebben trommelremmen !!
Dus... die vlieger gaat niet op.

Ik heb altijd de handrem erop staan op een camping..
Een keer niet, vlakke grond, mover van de banden... en na een tijdje..... daar ging ie...
Dus.. bij mij staat de handrem of de mover er op.
Mover gaat wel zo snel mogelijk van de band, maar pas na de handrem.
Dat de zaak uitrekt... kom nou... daar is het voor gemaakt en wordt bij de volgende beurt zeker weer gesteld.

Trouwens.. reken maar dat een mover goed remt hoor... daar kom je niet mee weg.
Dat ondervond een man op de camping waar wij stonden ook....caravan naar de auto gemoverd, aangekoppeld... ingestapt en gas op die lollie en blijven staan.... machtig wat een mooi gezicht dat die vent trok... heerlijk, daar hou ik nou van. awhoea.gif awhoea.gif

Chris
Ik ook, altijd, behalve 1 keer toen ik hem er afgelopen voorjaar afhaalde om mijn vader de constructie te laten zien en hem er niet weer opzette, na het uitladen van alle bagage die er tijdens de stalling in ligt, surfte ik met caravan en al zo van de oprit (die loopt helemaal af) de straat op, terwijl ik erin stond, een hartverzakking van hier tot Tokio en net op tijd stil om niet de auto van de buurvrouw te raken :shock: [aschrik.gif] stom.gif

de caravan was zo ver omhoog gekomen dat de poten niet meer voldoende grip hadden om de caravan op de lichte helling te houden....
Nu let ik er dus nog meer op dat ALTIJD de handrem erop staat te allen tijde...
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”