Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door meeder » di 26 jul 2016 21:40

Ik zou het er niet bij laten zitten als je echt overtuigd bent dat de auto minder goed trekt. Het is de 2.0dci toch? Dat is een beresterke motor met een hoog koppel (350Nm bij 1750tpm).
Wat jullie eens zouden kunnen doen is kijken of je in een gelijke auto met gelijke motor kunt rijden om zo het verschil te bepalen.
Wat ik ook aan zou willen raden is om eens naar een echte diesel specialist te gaan en niet naar de Nissan of Renault dealer (de motor is immers van Renault).
Ik kan Carrec in Soesterberg erg aanbevelen. Daar werken echte diagnosespecialisten.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door meeder » di 26 jul 2016 21:46

Andere gedachte, misschien zit er ergens een probleem in één van de slangen van de inlaat. Ik laatst een artikel op AMT.nl over een probleem waarbij de auto ineens vermogen leek te missen.

http://www.amt.nl/werkplaats-onderhoud/ ... n-10150354

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door Micky » di 26 jul 2016 21:54

meeder schreef:@Mieke: ik dacht dat het een automaat was omdat je schreed dat hij steeds in het rood zat bij het optrekken. Bij een automaat kan dat omdat deze bijvoorbeeld te laat schakelt. Bij een handbak doe je zelf iets fout.
Die vat ik niet helemaal, een automaat schakelt altijd vóór het rode gebied.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Mieke
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 13 nov 2015 17:42
Locatie: Land van de frietjes

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door Mieke » di 26 jul 2016 22:13

We wonen in België, we gaan het na onze vakantie verder bekijken. We gaan er van uit dat we op ons gemakje wel op onze bestemming raken. We doen de rit van 900 km op 2 dagen.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door meeder » di 26 jul 2016 22:24

@Micky: in sportstand gaan ze meestal wel tot het afregeltoerental door voor ze schakelen en als ik de Megane die ik had in M gezet had en dat even vergeten was ging die ook pas in de failsafe bij het afregeltoerental (dan schakelt hij alsnog op).

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door Micky » wo 27 jul 2016 00:51

RE.gif

geen ervaring met Frans, maar mijn automaten gaan ook in de "handstand" niet in rood
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
apejoekie
Berichten: 954
Lid geworden op: wo 13 mar 2013 13:48

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door apejoekie » wo 27 jul 2016 08:50

Bij mijn Volvo ook niet, daar zit een beveiliging op dat hij niet zomaar in het rood kan blijven hangen.

Maar als ik dit hoor, hij schiet naar het rood, versnelt hij dat ook zo snel of zijn het alleen de toeren?
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door p_vingerhoets » wo 27 jul 2016 09:49

als je rollend met lage snelheid gas diep indrukt wat gebeurt er dan :

snelheid loopt vlot op in verhouding loopt toerenteller mee : oké
snelheid loopt langzaam of niet op toerenteller meteen naar het rood : niet oké waarschijnlijk kopeling die slipt ik zou er dan niet mee weg gaan met de caravan erachter.

het kan ook zijn dat er ergens een slang lucht lekt tussen gasklephuis en inlaat, heeft deze auto een turbo ?,
dan zou de interkooler lek kunnen zijn waardoor drukverlies, of een lek in uitlaattraject voor de turbo.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Mieke
Berichten: 64
Lid geworden op: vr 13 nov 2015 17:42
Locatie: Land van de frietjes

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door Mieke » di 16 aug 2016 20:14

We zijn terug van onze trip.
Even nog terug komen jullie reacties, geen turbo of i achter de 2.0 knipoog.gif

Tijdens de heenrit lag het verbruik enorm hoog en 10l scratch.gif. even dachten we wow. Als dit zo blijft gaat de caravan de deur uit.
Tijdens de terugrit was het net of we hadden een andere combinatie. Auto reed vlotter,verbruik lag rond, 8l wat we normaal vinden voor het rijden met de caravan.
Met vouwwagen zaten we rond de 7l.

Wat er was daar zullen we het raden blijven naar hebben vermoed ik.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door meeder » di 16 aug 2016 20:28

Inderdaad vreemd. Maar fijn dat de auto nu weer normaal doet.
Verbruik is heel netjes hoor, ik ben bij onze auto blij als ik met caravan überhaupt onder 10l uit kom ;)

Het enige dat ik nog kan bedenken is dat er een software update is uitgevoerd en dat de computer van het motormanagement zich weer in moet leren.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2851
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door Hans1954 » di 16 aug 2016 20:45

Is (was) het niet een probleem met het magneetventiel voor de laaddrukbegrenzing. Had ik ook deze reis en met vergelijkbare gevolgen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door meeder » di 16 aug 2016 21:47

@Hans1954 dat zou ook best een reden kunnen zijn in dit geval.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door meeder » di 16 aug 2016 21:49

Mieke schreef:We zijn terug van onze trip.
Even nog terug komen jullie reacties, geen turbo of i achter de 2.0 knipoog.gif
O jazeker wel, zowel een turbo als een i ;)
De i van inspuiting heb je zeker nodig bij een diesel anders werkt het hele principe niet :)
En een turbo heeft hij zeker ook :)

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door pd0bao » za 20 aug 2016 17:40

RE.gif Da"s waar maar sinds het verdwijnen van de carburateur (was da ?) dragen ook heel wat benzine auto's de i om aan te geven dat zij
de benzine rechtstreeks in het hart geinjecteerd krijgen.

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door erichendri » za 20 aug 2016 19:39

De I of i staat voor injectie bij een benzinemotor.
Dat is al tig jaar zo en de benzine wordt vlak voor de inlaatkleppen ingespoten.
Sinds een jaar of 5 (?) wordt het ook in de cilinders ingespoten bij
de gewone consumenten modellen.
Subaru heeft nu al een kleine 4 jaar zo'n DIT motor.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door meeder » za 20 aug 2016 21:26

Mitsubishi heeft in 1996 een direct ingespoten benzinemotor geïntroduceerd.
VW was er ook vrij vroeg bij met de direct ingespoten FSI motoren (rond 2005).
Maar we dwalen af... ;)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38569
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door Micky » do 25 aug 2016 01:47

erichendri schreef:De I of i staat voor injectie bij een benzinemotor.
Dat is al tig jaar zo en de benzine wordt vlak voor de inlaatkleppen ingespoten.
Sinds een jaar of 5 (?) wordt het ook in de cilinders ingespoten bij
de gewone consumenten modellen.
Subaru heeft nu al een kleine 4 jaar zo'n DIT motor.

Eric
Nee, de "I" staat voor directe injectie, dus direct boven de zuiger, mijn DS uit 1974 heeft ook injectie, geen directe, maar indirecte, daar wordt boven de kleppen geïnjecteerd whistle.gif

Overigens staat de "I" bij de diesels daar ook voor, dus TDI is directe injectie, TD niet, deze heeft zeg maar "wervelkamers".....
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door meeder » do 25 aug 2016 06:29

Er zijn zat bezinemotoren met indirecte injectie waar een i in de typebenaming staat hoor.

Bij diesels wordt het over het algemeen wel alleen bij DI diesels gebruikt omdat een diesel. Bij VW staat TDI dan ook voor 'Turbocharged Direct Injection'.

Nou zijn typebenamingen ook zo flexibel als wat bij fabrikanten dus je weet nooit wat ze er echt mee bedoelen... VW had ook bedacht dat TSI in eerste instantie alleen voor de Twinchargers gebruikt zou worden maar dat zijn ze heel snel op alle direct ingespoten benzinemotoren met een turbo gaan plakken.

Het leuke is wel dat de nieuwste generatie TSI's naast de directe inspuiting ook weer inspuiting boven de kleppen gebruiken hetgeen vervuiling tegen zou moeten gaan. Ze hadden nogal eens last van vuile inlaatkleppen door de EGR.

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?

Bericht door Ab » do 25 aug 2016 09:14

Mieke schreef:We zijn terug van onze trip.
Even nog terug komen jullie reacties, geen turbo of i achter de 2.0 knipoog.gif

Tijdens de heenrit lag het verbruik enorm hoog en 10l scratch.gif. even dachten we wow. Als dit zo blijft gaat de caravan de deur uit.
Tijdens de terugrit was het net of we hadden een andere combinatie. Auto reed vlotter,verbruik lag rond, 8l wat we normaal vinden voor het rijden met de caravan.
Met vouwwagen zaten we rond de 7l.

Wat er was daar zullen we het raden blijven naar hebben vermoed ik.
Mijn auto loopt op de terugweg ook altijd zuiniger.
Reden: heen gaat bergop. Terug bergaf.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”