Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Gisteren de caravan opgekrikt om te kijken of de banden mooi los draaien. Doen ze.
Als je de rem aantrekt (rode hendel) blokkeren ze onmiddellijk. Als je hem lost, draaien ze terug los.
Niets mis mee dus.
De oplooprem gaat mooi in bij het remmen en trekt soepel terug open bij het vertrekken.
We zien dus niet in wat er mis kan zijn.
We beginnen te denken dat het is zoals Diny zegt, dat het een gevoel is of iets dat tussen onze twee oren zit .....
Het kan ook bij de auto zitten. Helaas is onze dealer nu 2 weken met vakantie, komt pas terug uit vakantie op 1 augustus.
Moest er ergens nog een oorzaak gevonden worden bij caravan of auto dan zal ik ze laten weten.
Als je de rem aantrekt (rode hendel) blokkeren ze onmiddellijk. Als je hem lost, draaien ze terug los.
Niets mis mee dus.
De oplooprem gaat mooi in bij het remmen en trekt soepel terug open bij het vertrekken.
We zien dus niet in wat er mis kan zijn.
We beginnen te denken dat het is zoals Diny zegt, dat het een gevoel is of iets dat tussen onze twee oren zit .....
Het kan ook bij de auto zitten. Helaas is onze dealer nu 2 weken met vakantie, komt pas terug uit vakantie op 1 augustus.
Moest er ergens nog een oorzaak gevonden worden bij caravan of auto dan zal ik ze laten weten.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Ik denk dat er niks aan de hand is.
De remmen had ik eerder al uitgesloten als vermoedelijke oorzaak.
Daar merk je met aan en afkoppelen namelijk niks van.
Wat je eerder al schreef..het zal aan vermoeidheid gelegen hebben.
Dan gaat alles zwaar.
De remmen had ik eerder al uitgesloten als vermoedelijke oorzaak.
Daar merk je met aan en afkoppelen namelijk niks van.
Wat je eerder al schreef..het zal aan vermoeidheid gelegen hebben.
Dan gaat alles zwaar.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Dat kan perfect, dat het wegens vermoeidheid en stress, tussen jullie oren zit, in plaats van tussen de wielen van de caravan.
Het was toch leuk, en zelfs bijwijlen leerrijk, om over die technische zaken eens te redetwisten.
Het was toch leuk, en zelfs bijwijlen leerrijk, om over die technische zaken eens te redetwisten.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Als ik me goed herinner zitten de wielen van de Rapido behoorlijk ver naar achter, wat de kogeldruk verhoogt. Keuken zit voorin.
In die tijd reden we nog met 2 fietsen achterop [ ] en ook dan moesten we nog spullen achterin leggen om de kogeldruk niet al te hoog te maken.
Met of zonder fietsen achterop, wel iets om rekening mee te houden.
In die tijd reden we nog met 2 fietsen achterop [ ] en ook dan moesten we nog spullen achterin leggen om de kogeldruk niet al te hoog te maken.
Met of zonder fietsen achterop, wel iets om rekening mee te houden.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Op het oog zitten de wielen bij mij vrij midden in.
Ook geen last van hoge kogeldruk. Was bij De Reu wel anders. Zonder belading zat hij al op 70 kilo.
Ook geen last van hoge kogeldruk. Was bij De Reu wel anders. Zonder belading zat hij al op 70 kilo.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Op het oog zie je het niet, onze Fendt heeft de zelfde lengte en indeling als de vorige Knaus en toch heeft de Fendt standaard veel meer kogeldruk.
Het blijkt dat de as toch iets verder naar achter zit, en dat zie je niet zo op het oog. Voor mij is het perfect zo, hoe zwaarder hoe beter.
10 cm kan al een heel verschil zijn.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Het blijkt dat de as toch iets verder naar achter zit, en dat zie je niet zo op het oog. Voor mij is het perfect zo, hoe zwaarder hoe beter.
10 cm kan al een heel verschil zijn.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Bij onze zitten de Wielen zitten idde ook ver naar achter. De keuken blok zit wel boven op de wielen eigenlijk, alleen de ijskast valt nog achter de wielen. Dus dat zou ok moeten zijn zou ik dan denken.Diny schreef:Als ik me goed herinner zitten de wielen van de Rapido behoorlijk ver naar achter, wat de kogeldruk verhoogt. Keuken zit voorin.
In die tijd reden we nog met 2 fietsen achterop [ ] en ook dan moesten we nog spullen achterin leggen om de kogeldruk niet al te hoog te maken.
Met of zonder fietsen achterop, wel iets om rekening mee te houden.
Toch eens goed nadenken hoe we meoten laden....
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Update: vandaag naar de auto garage geweest. Niet naar eigen dealer maar wel naar andere Nissan dealer. Ze hebben de auto aan de computer gehangen, uitgelezen en geen fouten gevonden. Volgens mijn man rijdt hij nu toch iets beter maar nog niet zoals hij voor het onderhoud reed. Toch blijft hij bij het optrekken vlug hoog in toeren gaan (in het rood). We zullen het er mee moeten doen.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Indien je niet tevreden bent kunt u de luchtfilter eens schoonmaken van de auto. Wel van de motor!
En anders de benzine filter vervangen indien het een benzine versie is.
En anders de benzine filter vervangen indien het een benzine versie is.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Dat klopt Jan. Fendt plaatst de as verder naar achter dan de meeste andere fabrikanten.Jan van Vijven schreef:Op het oog zie je het niet, onze Fendt heeft de zelfde lengte en indeling als de vorige Knaus en toch heeft de Fendt standaard veel meer kogeldruk.
Het blijkt dat de as toch iets verder naar achter zit, en dat zie je niet zo op het oog. Voor mij is het perfect zo, hoe zwaarder hoe beter.
10 cm kan al een heel verschil zijn.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Dat is meteen de reden waarom een Fendt zo goed rijdt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Moet je dus wel rekening mee houden als je een Fendt koopt. Als je auto beperkt is qua kogeldruk is dat wel iets om rekening mee te houden.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Afgaande van jou bericht is het een automaat dus? Hoeveel kilometer heeft de auto gelopen en is er tijdens het onderhoud wat aan de versnellingsbak gedaan?Mieke schreef:Update: vandaag naar de auto garage geweest. Niet naar eigen dealer maar wel naar andere Nissan dealer. Ze hebben de auto aan de computer gehangen, uitgelezen en geen fouten gevonden. Volgens mijn man rijdt hij nu toch iets beter maar nog niet zoals hij voor het onderhoud reed. Toch blijft hij bij het optrekken vlug hoog in toeren gaan (in het rood). We zullen het er mee moeten doen.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Nee, andersom..meeder schreef:Moet je dus wel rekening mee houden als je een Fendt koopt. Als je auto beperkt is qua kogeldruk is dat wel iets om rekening mee te houden.
Als je een auto koopt, erop letten dat ie genoeg kogeldruk mag hebben.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Hahaha dat kan natuurlijk ook maar als je de auto al hebt... ;-) maar je hebt gelijk, bij onze volgende auto zal ik ook zeker kijken dat deze minimaal 75kg mag hebben.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Het kogeldruk hangt ook af van de trekhaak.
Voor mijn auto zijn er 2 trekhaken verkrijgbaar. 50 kilo of 75 kilo kogeldruk.
Dit is wel incl framewerk.
Heg trekgewicht blijft echter hetzelfde.
Voor mijn auto zijn er 2 trekhaken verkrijgbaar. 50 kilo of 75 kilo kogeldruk.
Dit is wel incl framewerk.
Heg trekgewicht blijft echter hetzelfde.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Meender, ik weet niet waarom je denkt dat het een automaat is? Is ie niet. Zoals reeds eerder gezegd, het is een 2.0 diesel uitvoering met slechts 60.000 km op de teller ( door ons nieuw aangekocht, we zijn eerste eigenaar). Hij is binnengegaan voor een groot onderhoud.
Luchtfilter en co Is allemaal inbegrepen bij het groot onderhoud van 60.000 km. Dus dat is Ok.
Ik zou dus niet weten waarom ze iets aan de versnellingsbak gedaan hebben, tenzij nagekeken.
Er staat niets gemeld op het verslag dat er ergens iets mis was met de wagen. Moest er iets aan de wagen gerpareerd zijn dan zou er wel een kostenplaatje aan vast zitten en dan hadden we dat wel gemerkt.
Luchtfilter en co Is allemaal inbegrepen bij het groot onderhoud van 60.000 km. Dus dat is Ok.
Ik zou dus niet weten waarom ze iets aan de versnellingsbak gedaan hebben, tenzij nagekeken.
Er staat niets gemeld op het verslag dat er ergens iets mis was met de wagen. Moest er iets aan de wagen gerpareerd zijn dan zou er wel een kostenplaatje aan vast zitten en dan hadden we dat wel gemerkt.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Het is allemaal inbegrepen, maar het zijn ook mensen. En die willen ook wel eens wat vergeten.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Daarom zijn we ook terug gegaan. Nu dus naar een andere dealer
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Dat klopt.primera schreef:Het kogeldruk hangt ook af van de trekhaak.
Voor mijn auto zijn er 2 trekhaken verkrijgbaar. 50 kilo of 75 kilo kogeldruk.
Dit is wel incl framewerk.
Heg trekgewicht blijft echter hetzelfde.
Het van fabriekswege aangebrachte frame onder mijn auto mag ca 850 kg hebben.
De huidige kogel die ik eraan geschroefd heb maar 150 kg vlgs het plaatje wat erop geschroefd zit.
Er kan een zwaardere op, maar die heb ik niet nodig.. Zeker niet voor caravangebruik.
Regelmatig zit ik met andere aanhangers echter wel ruim over die 150 kg heen.
Bij kogeldruk van 850 kg heb ik een andere nodig.
Die zijn echter niet of heel lastig verkrijgbaar in Europa.
Ze zijn er wel aan de andere kant van de grote plas, maar dan is de kogel net iets te dik.
Er zitten dan ook 2 zware veren aan.
Daarmee kan de druk overgebracht worden naar alle 4 de wielen van de auto. De kont gaat dan ook een stuk omhoog.
Ik zou het wel nodig hebben als ik een grotere Amerikaanse caravan of zware aanhanger zou aanschaffen.
Die hebben maar zo een kogeldruk van 750 kg of meer...
Het zou wel beter rijden..maar het is me te lastig door de achterlijke wetgeving hier betreffende remsystemen en zo.
Oploopremmen willen ze daar (terecht) niet monteren. Tenminste niet met die kabeltjes en trekstangetjes zoals hier gebruikelijk.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
RE.gif
ach een extra betonvloer achterin de bak geeft hetzelfde effect
ach een extra betonvloer achterin de bak geeft hetzelfde effect
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
RE.gif Nee hoor : gaat tie vnl aan de achterkant "dompen" Het subframe dat Ab bedoelt brengt de krachten ook over naar de voorwielen.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Als de auto snel op toeren komt, is er niks aan de hand.Mieke schreef:Update: vandaag naar de auto garage geweest. Niet naar eigen dealer maar wel naar andere Nissan dealer. Ze hebben de auto aan de computer gehangen, uitgelezen en geen fouten gevonden. Volgens mijn man rijdt hij nu toch iets beter maar nog niet zoals hij voor het onderhoud reed. Toch blijft hij bij het optrekken vlug hoog in toeren gaan (in het rood). We zullen het er mee moeten doen.
Als hij in het rood komt, wordt er te laat geschakeld.
Effe uitvinden bij welk toerental de auto het meeste koppel heeft.
Bij 100 toeren of zoiets hierboven naar de volgende versnelling gaan, goed doortrappen, en op de snelweg bij 90 km kijken wat het toerental is.
Als dat te laag is, maar bij gasgeven versnelt de auto nog steeds goed, dan een hogere versnelling kiezen.
Versnelt de auto niet, dan in een lagere versnelling rijden.
Er zijn zat auto's waar de hoogste versnelling niet bruikbaar is met een caravan erachter.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
@Mieke: ik dacht dat het een automaat was omdat je schreed dat hij steeds in het rood zat bij het optrekken. Bij een automaat kan dat omdat deze bijvoorbeeld te laat schakelt. Bij een handbak doe je zelf iets fout.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Of de koppeling slipt door, maar ik neem aan dat de garage daar ook even aandacht aan besteed heeft.
Zou vreemd zijn als een koppeling al slipt na 60.000 km. Maar het kan wel.
Zou vreemd zijn als een koppeling al slipt na 60.000 km. Maar het kan wel.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Ik snap jullie allemaal wel maar ivm het schakelen maar dat is nu net het probleem.
1/ Voor auto + caravan beide weg gegaan zijn voor onderhoud reed de combi perfect.
2/ mijn man rijdt ondertussen al 6 jaar met de auto, hij voelt dus perfect aan dat er "iets veranderd is of anders is" met de auto is. Hij zelf rijdt plots niet anders. De auto trekt ook niet goed op, zonder de caravan er achter.
Maar zoals gezegd. We zullen het er zo mee moeten doen. We nemen jullie tips mee.
1/ Voor auto + caravan beide weg gegaan zijn voor onderhoud reed de combi perfect.
2/ mijn man rijdt ondertussen al 6 jaar met de auto, hij voelt dus perfect aan dat er "iets veranderd is of anders is" met de auto is. Hij zelf rijdt plots niet anders. De auto trekt ook niet goed op, zonder de caravan er achter.
Maar zoals gezegd. We zullen het er zo mee moeten doen. We nemen jullie tips mee.