Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Onze 2dehands Rapido club32 weegt leeg 650kg en wordt getrokken door een Nissan quasquai 2.0 diesel dat mag dus geen probleem geven. Dat gaf het dus ook niet. Zeer vlotte combinatie. Voor de veiligheid ging de Rapido binnen voor een onderhoud, want veiligheid boven alles! Hij kreeg een stel nieuwe bandjes en alles werd goed nageken en afgesteld. Prima zou je zeggen.
Bij het aankoppelen voelt de caravan plots zwaar aan als hij aan de haak gaat, mijn man zegt nog al grappend ze hebben zeker de oude banden met lood gevuld en in de disselbak gelegd. Maar het is avond, we zijn moe en denken dat het aan ons ligt. Ook in het naar huis rijden voelt alles toch zwaarder aan. Het is nu ECHT of de caravan weegt geen 650 kg meer maar 1000 kg. Thuis bij het afkoppelen kregen we de caravan bijna niet van de haak en we moesten al onze kracht gebruiken om hem in zijn stalletje te krijgen. We zijn dus echt gaan kijken of er niks in de caravan lag, neen dus. Hoe kan dit?
Bij het aankoppelen voelt de caravan plots zwaar aan als hij aan de haak gaat, mijn man zegt nog al grappend ze hebben zeker de oude banden met lood gevuld en in de disselbak gelegd. Maar het is avond, we zijn moe en denken dat het aan ons ligt. Ook in het naar huis rijden voelt alles toch zwaarder aan. Het is nu ECHT of de caravan weegt geen 650 kg meer maar 1000 kg. Thuis bij het afkoppelen kregen we de caravan bijna niet van de haak en we moesten al onze kracht gebruiken om hem in zijn stalletje te krijgen. We zijn dus echt gaan kijken of er niks in de caravan lag, neen dus. Hoe kan dit?
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Aanlopende remmen?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
zou dat kunnen als alles pas nagekeken is?
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Hogere kogeldruk??
Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Die remmen zou kunnen. Heeft de 'hersteller' misschien de remmen te strak aangespannen?
werden ze warm?
werden ze warm?
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
-
- Berichten: 413
- Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
- Locatie: Zuid Limburg
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Ik denk ook aanlopende remmen. Daarom ook moeilijk optillen.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995
met een Caravelair corail 1995
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Caravan opkrikken en kijken of het wiel voldoende vrijloopt.
Slecht ronddraaien duidt erop dat de remmen te strak zijn afgesteld
Mvg stef
Slecht ronddraaien duidt erop dat de remmen te strak zijn afgesteld
Mvg stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Niet aan gevoeldWillyL schreef:Die remmen zou kunnen. Heeft de 'hersteller' misschien de remmen te strak aangespannen?
werden ze warm?
Kunnen we idd eens doen.Stef schreef:Caravan opkrikken en kijken of het wiel voldoende vrijloopt.
Slecht ronddraaien duidt erop dat de remmen te strak zijn afgesteld
Als ze idd te strak zijn afgesteld, kunnen we dit zelf verhelpen of moeten we dan terug?
-
- Berichten: 6188
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Als de remmen zo strak zijn gesteld dat je dat met een 2 liter Quasquai merkt,.slaat er binnen t einde vande straat de rook uit de remtrommels.JanPunne schreef:Aanlopende remmen?
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Lauw/handwarm mag , maar als je na zo'n rit je hand bijna niet op de velgen kunt leggen en de remmen roken en stinken zou je kunnen zeggen dat het e.a. te strak staat afgesteld...
Niets vreemds geroken bij thuiskomst?
Niets vreemds geroken bij thuiskomst?
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm
-
- Berichten: 589
- Lid geworden op: wo 10 jun 2009 21:52
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Indien je auto constant aangeeft welk verbruik er is, dan kan je daar wel iets aan zien natuurlijk.
Als je auto die optie niet heeft: was de rit lang genoeg om iets van teveel verbruik op te merken ?
Als je auto die optie niet heeft: was de rit lang genoeg om iets van teveel verbruik op te merken ?
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
We hebben niets vreemds geroken. Het was een rit van ongeveer een half uurtje, niet langs grote wegen dus niet kunnen doorrijden. Wel veel stoppen en vertrekken (ronde punten, verkeerslichten).
De rit was dus ook niet echt lang genoeg om een meerverbruik op te merken.
De auto zelf is ook voor onderhoud binnen geweest. Hij heeft 60.000 km op de teller staan, heeft een groot onderhoud gekregen. Daar zou dus ook niets mis mee mogen zijn.
Kortom we zouden een perfecte vakantierit moeten gaan beleven. Dit zal onze eerste vakantie worden met een caravan. We hebben wel altijd met een Holtkamper vouwwagen op stap geweest. Rijden met iets aan de haak is ons niet vreemd. We hebben nog tot einde van deze maand om een oorzaak/oplossing te vinden.
De rit was dus ook niet echt lang genoeg om een meerverbruik op te merken.
De auto zelf is ook voor onderhoud binnen geweest. Hij heeft 60.000 km op de teller staan, heeft een groot onderhoud gekregen. Daar zou dus ook niets mis mee mogen zijn.
Kortom we zouden een perfecte vakantierit moeten gaan beleven. Dit zal onze eerste vakantie worden met een caravan. We hebben wel altijd met een Holtkamper vouwwagen op stap geweest. Rijden met iets aan de haak is ons niet vreemd. We hebben nog tot einde van deze maand om een oorzaak/oplossing te vinden.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
RE.gif ik zou als ik jullie was contact opnemen met het bedrijf en de caravan terugbrengen om eea uit te sluiten. Ook dacht ik aan veel te zachte banden. Als dat met de fiets gebeurt dan heb je ook het gevoel dat deze aan het wegdek plakt. Maar voorlopig hou ik het op mijn eerste suggestie namelijk de remmen zijn te strak afgesteld.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Denk ook dat het aan de remmen ligt.
Moet ook eerlijk zeggen dat rijden met een caravan niet vergeleken kan worden met een vouwwagen.
Minder zicht, zwaarder en lijkt veel groter. Voornamelijk breder.
Waar je vroeger sneller door smalle openingen ging met een vouwwagen, denk je bij de caravan wel even na.
Maar moet zeggen dat de rapido beter achter de auto ligt dan een normale caravan.
Moet ook eerlijk zeggen dat rijden met een caravan niet vergeleken kan worden met een vouwwagen.
Minder zicht, zwaarder en lijkt veel groter. Voornamelijk breder.
Waar je vroeger sneller door smalle openingen ging met een vouwwagen, denk je bij de caravan wel even na.
Maar moet zeggen dat de rapido beter achter de auto ligt dan een normale caravan.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Ik lees in het eerste bericht alleen, dat de kogeldruk hoger lijkt te zijn.
Waarom begint iedereen dan direkt over de remmen te praten?
Ook al staat de rem er vol op, dan wordt het niks moeilijker om de dissel op te tillen. Tenzij het wiel strak tegen een stoeprand staat of zoiets.
Als de remmen aanlopen gaat de caravan zwaar rijden.
Met het neuswiel uitgedraaid duwt het dan erg zwaar.
Dit zou uit het eerste bericht ook opgemaakt kunnen worden in de laatste zinsnede.
Maar in hoofdzaak haal ik eruit dat de caravan zwaarder lijkt bij het optillen van de dissel.
Waarom begint iedereen dan direkt over de remmen te praten?
Ook al staat de rem er vol op, dan wordt het niks moeilijker om de dissel op te tillen. Tenzij het wiel strak tegen een stoeprand staat of zoiets.
Als de remmen aanlopen gaat de caravan zwaar rijden.
Met het neuswiel uitgedraaid duwt het dan erg zwaar.
Dit zou uit het eerste bericht ook opgemaakt kunnen worden in de laatste zinsnede.
Maar in hoofdzaak haal ik eruit dat de caravan zwaarder lijkt bij het optillen van de dissel.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Ze hebben in de carava gekeken en er lag niets voorin. Wat de zwaardere kogeldruk kan verklaren.
Dit staat onderin hun verhaal.
Ze zeggen ook dat net lijkt dat de caravan tijdens het rijden 1000 kilo weegt ipv 650 kilo.
Daarom denken wij aan de remmen.
Kan de caravan nog naar achteren geduwd worden als de handrem erop staat?
Want dit zou moeten kunnen!
Dit is mij door de verkoper attent gemaakt.
Dat de rem alleen werkt bij remmende werking van de auto!
Bij de stalling heb ik dit ook doorgegeven!
En ze zaten gek op te kijken toen. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt.
Mischien dat dit er ook mee te maken heeft!
Dit staat onderin hun verhaal.
Ze zeggen ook dat net lijkt dat de caravan tijdens het rijden 1000 kilo weegt ipv 650 kilo.
Daarom denken wij aan de remmen.
Kan de caravan nog naar achteren geduwd worden als de handrem erop staat?
Want dit zou moeten kunnen!
Dit is mij door de verkoper attent gemaakt.
Dat de rem alleen werkt bij remmende werking van de auto!
Bij de stalling heb ik dit ook doorgegeven!
En ze zaten gek op te kijken toen. Dat hadden ze nog nooit meegemaakt.
Mischien dat dit er ook mee te maken heeft!
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16222
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Hoe goed kent u de eigen caravan? Hebben ze geen spullen van achter naar voor gegooid?
Op zich kan wat u schrijft niet zonder te laden of iets te verplaatsen.
Die slecht afgestelde remmen kunnen voor meer weerstand zorgen maar hebben niets met de kogeldruk te maken.
Kijk je watertank eens na, of je toilet, is er een volle gasfles ingezet terwijl er een lege in stond? Het moet iets simpels zijn.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Op zich kan wat u schrijft niet zonder te laden of iets te verplaatsen.
Die slecht afgestelde remmen kunnen voor meer weerstand zorgen maar hebben niets met de kogeldruk te maken.
Kijk je watertank eens na, of je toilet, is er een volle gasfles ingezet terwijl er een lege in stond? Het moet iets simpels zijn.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Ik lees nergens in die woorden dat het over kogeldruk gaat.Ab schreef:Ik lees in het eerste bericht alleen, dat de kogeldruk hoger lijkt te zijn.
Waarom begint iedereen dan direkt over de remmen te praten?
Ook al staat de rem er vol op, dan wordt het niks moeilijker om de dissel op te tillen. Tenzij het wiel strak tegen een stoeprand staat of zoiets.
Als de remmen aanlopen gaat de caravan zwaar rijden.
Met het neuswiel uitgedraaid duwt het dan erg zwaar.
Dit zou uit het eerste bericht ook opgemaakt kunnen worden in de laatste zinsnede.
Maar in hoofdzaak haal ik eruit dat de caravan zwaarder lijkt bij het optillen van de dissel.
Ik lees eruit dat het aankoppelen zwaar gaat en daar kan ook mee bedoeld worden het handmatig naar de trekhaak bewegen, trekken en duwen van de caravan. Juist dan voel je het veel beter dan dat'ie aangekoppeld vooruit getrokken wordt door de auto.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Onze ervaring met de Rapido 31 TDi kwam ongeveer overeen met de beschrijving van Mieke, het was een 'zwaar' ding en eigenlijk niet te vergelijken met een vouwwagen, tenzij die ongeveer hetzelfde woog.
We hadden zo nu en dan ook problemen met het ontkoppelen, maar het lukte altijd wel.
Omdat er geen mover onder zat werden we meestal geholpen om de caravan op de plek te zetten als dat niet soepel ging met de auto.
Een ritje naar degene die de caravan heeft nagekeken zou ik altijd aanbevelen om even de punten ter plekke te bespreken.
Terzijde: met het klimmen der jaren nam onze kracht én handigheid af en zijn jullie mogelijk nog jongelui. In dat geval .............
We hadden zo nu en dan ook problemen met het ontkoppelen, maar het lukte altijd wel.
Omdat er geen mover onder zat werden we meestal geholpen om de caravan op de plek te zetten als dat niet soepel ging met de auto.
Een ritje naar degene die de caravan heeft nagekeken zou ik altijd aanbevelen om even de punten ter plekke te bespreken.
Terzijde: met het klimmen der jaren nam onze kracht én handigheid af en zijn jullie mogelijk nog jongelui. In dat geval .............
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Ik wel:JanPunne schreef:Ik lees nergens in die woorden dat het over kogeldruk gaat.Ab schreef:Ik lees in het eerste bericht alleen, dat de kogeldruk hoger lijkt te zijn.
Waarom begint iedereen dan direkt over de remmen te praten?
Ook al staat de rem er vol op, dan wordt het niks moeilijker om de dissel op te tillen. Tenzij het wiel strak tegen een stoeprand staat of zoiets.
Als de remmen aanlopen gaat de caravan zwaar rijden.
Met het neuswiel uitgedraaid duwt het dan erg zwaar.
Dit zou uit het eerste bericht ook opgemaakt kunnen worden in de laatste zinsnede.
Maar in hoofdzaak haal ik eruit dat de caravan zwaarder lijkt bij het optillen van de dissel.
Ik lees eruit dat het aankoppelen zwaar gaat en daar kan ook mee bedoeld worden het handmatig naar de trekhaak bewegen, trekken en duwen van de caravan. Juist dan voel je het veel beter dan dat'ie aangekoppeld vooruit getrokken wordt door de auto.
Mieke schreef:Thuis bij het afkoppelen kregen we de caravan bijna niet van de haak
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Aanlopende remmen zal men toch ook gemerkt hebben toen men de caravan op zijn plaats wilde drukken thuis? En ook al zouden het aanlopende remmen zijn, daar merk je dan toch niks of nauwelijks iets van als je de dissel een paar centimeter omhoog moet trekken om hem van de haak te halen. Kracht maal arm, nietwaar?
Zéér benieuwd wat hier aan de hand is.
Zéér benieuwd wat hier aan de hand is.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
Het zou rustig aan de rem kunnen liggen. Want het scharnier punt is de ...as!
Als de wiel geblokeerd wordt dan wordt de dissel ook zwaarder. Juíst omdat het draaipunt vast zit.
Als de wiel geblokeerd wordt dan wordt de dissel ook zwaarder. Juíst omdat het draaipunt vast zit.
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
RE.gif
Als het wiel vierkant was wel idd, maar het wiel is rond en draait in dat geval gewoon over straat.
Als het wiel vierkant was wel idd, maar het wiel is rond en draait in dat geval gewoon over straat.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
RE.gif Inderdaad. Anders zou je de caravan ook niet van de haak kunnen krijgen als je de rem erop zet.
Knaus Südwind 500 TF - Kia Sorento 2.5 VGT 200+ pk, 450Nm
Re: Caravan voelt na onderhoud zwaarder aan?
RE.gif precies
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB