werking Winterhof koppeling

Plaats reactie
Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

werking Winterhof koppeling

Bericht door RonaldP » vr 8 jul 2016 16:04

Met de naderende vakantie in het vizier ben ik bezig om de zaken voor te bereiden op de vakantie.
Een punt van zorg (naast de koelkast) is de winterhof koppeling op onze "nieuwe" hobby.

De laatste keer dat we weg zijn geweest (een dansweekend NK Ballroom in Assen) heb ik een uur staan martelen om de koppeling los van de kogel te krijgen.

Blijkbaar moet de koppeling helemaal gestrekt zijn, en de hendel geheel naar boven. Anders laat de caravan de kogel niet los....

Kan iemand me vertellen hoe en wat ik precies moet doen, en wat de handigheidjes zijn?
Ik krijg de koppeling bijvoorbeeld ook niet dicht als de caravan aangekoppeld is. Dat schijnt alleen met zo'n balletje te werken??
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: werking Winterhof koppeling

Bericht door Hobby Linka » vr 8 jul 2016 16:14

Je krijgt de koppeling wel dicht zonder balletje hoor. Voor het naar beneden klappen even met je vinger in de koppeling drukken. Je drukt dan een pal in en daarna kan je de koppeling naar beneden drukken.

Hierbij de handleiding.
WS 3000 nl.pdf
(1.05 MiB) 866 keer gedownload
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: werking Winterhof koppeling

Bericht door Meenhoes » vr 8 jul 2016 16:22

Ik denk dat je bedoeld dat je de koppeling niet zo dicht krijgt wanneer de caravan AFgekoppeld is?! Dat gaan idd heel makkelijk met zo'n balletje of met een korte stok/bezemsteel.

Onze caravan heeft ook een Winterhoff koppeling maar ik ondervind geen problemen met het afkoppelen, ook niet wanneer de oplooprem nog (deels) is ingedrukt.

Het gaat als volgt, hendel omhoog om de stabilisator eraf te halen, daarna de hendel een stukje uittrekken en vervolgens het laatste stuk omhoog doen en vasthouden. Daarna het neuswiel uitdraaien en de koppeling komt vrij


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: werking Winterhof koppeling

Bericht door Chris » vr 8 jul 2016 16:30

@ RonaldP

Ik weet toevallig dat mijn buren ook een Winterhoff hebben met dit verschijnsel.
Soms niet los te krijgen.
We hebben daar al eens mee geklooid en toen uitgevonden dat de oplooprem absoluut niet ingedrukt moet staan, ook niet een beetje.
Dus... caravan op de handrem, Winterhoff grote handel half omhoog en de auto even vooruit laten "schrikken".
Nu weet ik niet welk type jij hebt, de oude met de knop/handel aan de zijkant of de nieuwe zonder knop.
Die nieuwe moet dus met de grote handel omhoog/naar achteren optrekken lossen, de oude moet eerst de handel aan de zijkant naar beneden, en dan optrekken..

Hoop dat je er wat aan hebt.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: werking Winterhof koppeling

Bericht door Micky » vr 8 jul 2016 16:37

Zo ver mogelijk strekken, maar ook opletten dat de rem niet ingedrukt staat, zo is het geheel lekker ontspannen en kun je zo afkoppelen.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
RonaldP
Berichten: 215
Lid geworden op: di 22 jul 2008 08:33
Locatie: Kampen

Re: werking Winterhof koppeling

Bericht door RonaldP » vr 8 jul 2016 21:15

Hallo Allemaal,

Bedankt voor de snelle reacties. Het is inderdaad een ouder model met de knop nog aan de zijkant.
Ik ga met de tips aan de slag. Bedankt ook voor de handleiding HobbyLinka
Hobby 560 UL, trekauto geen idee. Egolf als dagelijks vervoer.

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: werking Winterhof koppeling

Bericht door Hobby Linka » vr 8 jul 2016 21:52

thumbup.gif
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: werking Winterhof koppeling

Bericht door VIP » vr 8 jul 2016 21:55

Bij een Winterhof moet de oplooprem gestrekt te zijn.

Maar ! Als de oplooprem volledig is uitgetrokken kan het zo zijn dat je de koppeling idd niet ontgrendeld krijgt.

Enige oplossing is de auto 1 cm terug te rijden of de caravan 1 cm naar voren te trekken.

Nu kun je de Winterhoff ontgrendelen.

Zie dit draadje :

viewtopic.php?f=69&t=28271&p=452829&hil ... ff#p452829

https://youtu.be/UCpR89huCqw
Porsche + Tabbert

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: werking Winterhof koppeling

Bericht door pd0bao » za 9 jul 2016 12:15

Vraagje: Is de Winterhoff koppeling identiek aan die van Ingenieur Sanders ? In NL dus ? Met ingebouwd slot etc. ?

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: werking Winterhof koppeling

Bericht door Hobby Linka » za 9 jul 2016 13:10

RE.gif

In ieder geval geen ingebouwd slot. In een paar reacties hierboven heb ik de handleiding als pdf geplaatst. Misschien heb je daar wat aan ter vergelijking.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
Luifeltje
Berichten: 87
Lid geworden op: do 9 okt 2014 12:08

Re: werking Winterhof koppeling

Bericht door Luifeltje » za 9 jul 2016 17:08

RE.gif RE.gif
De stabifix 3 van Sanders is identiek aan de winterhof echter bij de stabifix is het slot ingebouwd en zijn de
frictiecups van brons gemaakt, de voorste cup is instelbaar.
Stabifix is niet meer nieuw te koop,Sanders is jaren geleden gestopt met de productie.

pd0bao
Berichten: 276
Lid geworden op: zo 26 apr 2015 17:39

Re: werking Winterhof koppeling

Bericht door pd0bao » zo 10 jul 2016 17:20

RE.gif Nog bedankt voor de informatie, sprak de heer Sanders jaren geleden enkele malen op beurzen, had goed verhaal en gaf een goed inzicht hoe het er aan toe gaat. Jaap.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”