Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
Mede caravanners,
sinds 2014 ben ik in bezit van een oude trouwe Kip Greyline 48TRZ. Daarvoor al jaaaren lang evaring van huis uit met een iets kleinere soortgelijke Kip, maar het valt me op (of tegen) dat de huidige caravan eigenlijk al heel snel een hele hoge kogeldruk heeft.
De indeling is redelijk traditioneel; links van de entree zit (aan de achterkant van de caravan dus) een rondzit, en aan de voorzijde zit het kleinere bed (slaapkamer). Keukenblok en toiletruimte zitten vrij dicht bij de as.
De afgelopen jaren had ik al door de constatering alle tentspullen (voortent, lichtgewicht stokken, luifeltje) en wat kleine rommel achterin liggen (in de banken van de rondzit dus) + 2 fietsen achterop en zo kon ik met belading in disselbak en eetspullen voorin de kogeldruk vrij redelijk houden, zo rond de 75 kilo.
Toch vind ik de caravan achter mijn oude Volvo dan onrustig. Ik rij met een overvloed aan vermogen, maar boven de 100 kom ik bijna nooit omdat ik het dan toch wiebelig vond vorig jaar.
Nu het seizoen weer voor de deur staat heb ik de Kip weer van stal gehaald en ben ik wat gaan schuiven. Voortent en tentmatten nu in de bankkast voorin, en in de rondzit achter alleen nog de tentstokken, luifeltje met alu. stokken en de rest van het tentspul. Er is dan nog ruimte voor wat eetspul straks, maar dat ligt er nu natuurlijk nog niet in.
De disselbak heb ik ook nog uitgeruimd en is dus bij lange na niet vol. Echter, zelfs zonder watertank heb ik nu dus alweer een kogeldruk van 95 kilo
Er komt voor de grote vakantie nog wel een of 2 fiets(en) achterop, maar ik vind het zo irritant dat enkel met de "vaste inboedel" (wat dus afgezien van de tentspullen etc. niks bijzonders is) die kogeldruk zo enorm hoog is.
Hebben er meerdere mensen met een soortgelijke indeling deze ervaring? Ik meen bij een mede Volvo-bekende met een Hobby caravan met dezelfde indeling ook eens gelezen te hebben dat de combi beter reed met 90+ kilo kogeldruk. Mijn auto heeft nivomats, dus dat is het probleem niet.
Dank voor de input!
sinds 2014 ben ik in bezit van een oude trouwe Kip Greyline 48TRZ. Daarvoor al jaaaren lang evaring van huis uit met een iets kleinere soortgelijke Kip, maar het valt me op (of tegen) dat de huidige caravan eigenlijk al heel snel een hele hoge kogeldruk heeft.
De indeling is redelijk traditioneel; links van de entree zit (aan de achterkant van de caravan dus) een rondzit, en aan de voorzijde zit het kleinere bed (slaapkamer). Keukenblok en toiletruimte zitten vrij dicht bij de as.
De afgelopen jaren had ik al door de constatering alle tentspullen (voortent, lichtgewicht stokken, luifeltje) en wat kleine rommel achterin liggen (in de banken van de rondzit dus) + 2 fietsen achterop en zo kon ik met belading in disselbak en eetspullen voorin de kogeldruk vrij redelijk houden, zo rond de 75 kilo.
Toch vind ik de caravan achter mijn oude Volvo dan onrustig. Ik rij met een overvloed aan vermogen, maar boven de 100 kom ik bijna nooit omdat ik het dan toch wiebelig vond vorig jaar.
Nu het seizoen weer voor de deur staat heb ik de Kip weer van stal gehaald en ben ik wat gaan schuiven. Voortent en tentmatten nu in de bankkast voorin, en in de rondzit achter alleen nog de tentstokken, luifeltje met alu. stokken en de rest van het tentspul. Er is dan nog ruimte voor wat eetspul straks, maar dat ligt er nu natuurlijk nog niet in.
De disselbak heb ik ook nog uitgeruimd en is dus bij lange na niet vol. Echter, zelfs zonder watertank heb ik nu dus alweer een kogeldruk van 95 kilo
Er komt voor de grote vakantie nog wel een of 2 fiets(en) achterop, maar ik vind het zo irritant dat enkel met de "vaste inboedel" (wat dus afgezien van de tentspullen etc. niks bijzonders is) die kogeldruk zo enorm hoog is.
Hebben er meerdere mensen met een soortgelijke indeling deze ervaring? Ik meen bij een mede Volvo-bekende met een Hobby caravan met dezelfde indeling ook eens gelezen te hebben dat de combi beter reed met 90+ kilo kogeldruk. Mijn auto heeft nivomats, dus dat is het probleem niet.
Dank voor de input!
Volvo V70R | Volvo 850 T-5R CY | Volvo V60D3+ summum R-design | Kip Greyline 48TRZ
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
Gewoon lekker zo laten.
Of nog een kilootje of 5 erbij..
Het zal alleen maar beter rijden.
95 kilo is perfect.
Ik rij zelf met nog heel wat meer.
Of nog een kilootje of 5 erbij..
Het zal alleen maar beter rijden.
95 kilo is perfect.
Ik rij zelf met nog heel wat meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 556
- Lid geworden op: ma 23 aug 2010 10:38
- Locatie: In het uiterste noorden van het vaste land
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
Dit bevreemd mij toch. Ik rijd met een vergelijkbare Kip (47 trz 1998) en herken dit probleem niet. Bij een lege caravan til ik de dissel zo op. En beladen haal ik net de 75 kg. Met 2 fietsen op de dissel. En de Kip ligt zeer stabiel achter de auto. Ook met zeer hoge snelheden. Hoe is de kogeldruk bij jouw Kip als die leeg is?
Subaru Forester 2.0 Premium (150 pk, 4WD, CVT) & Kip Starline 47 TRZ (1998) Powrmover/Ultraheat/Therme TT2/Solar 100W
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
RE.gif
Ik zat ook al te puzzelen waarom de kogeldruk zo hoog is. De overhang achter de wielen is best groot, dus zo op het eerste gezicht is het niet te verklaren.
Verhuisde laatst de topper en de matrassen van voor naar achteren op de rondzit en ik kon de caravan met de pink achterover laten vallen (heb ook een 47 TRZ).
De 48 TRZ van de TS is wel een ouder model, maar de indeling lijkt redelijk hetzelfde. Hoe zien de bedden er uit? Wellicht zware (niet originele) bedombouw, lattenbodems, matrassen en dergelijke?
Ik zat ook al te puzzelen waarom de kogeldruk zo hoog is. De overhang achter de wielen is best groot, dus zo op het eerste gezicht is het niet te verklaren.
Verhuisde laatst de topper en de matrassen van voor naar achteren op de rondzit en ik kon de caravan met de pink achterover laten vallen (heb ook een 47 TRZ).
De 48 TRZ van de TS is wel een ouder model, maar de indeling lijkt redelijk hetzelfde. Hoe zien de bedden er uit? Wellicht zware (niet originele) bedombouw, lattenbodems, matrassen en dergelijke?
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
Ik kan alleen spreken over de S70, V70 en de XC90. Die laatste laat ik maar even buiten beschouwing want die is echt totaal anders met rijden en gewichten.
De beide 70 modellen hadden met meer dan genoeg power geen moeite met de caravans. Echter, wilde ik lekker en stabiel rijden dan had ik een kogeldruk nodig van om en nabij de 85/90 kilo terwijl bij de auto 75 was toegestaan.
Nu zit ik op iets meer dan 100 kilo kogeldruk. De caravan mag 100 hebben. Caravan geeft geen krimp. Met de huidige combinatie alleen in Nederland gereden dus niet harder dan 110 (bij inhalen)
De kogeldruk die je nu hebt is naar mijn mening prima voor je voertuig. Indeling van je caravan en belading laat ik aan de kip specialisten over
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
De beide 70 modellen hadden met meer dan genoeg power geen moeite met de caravans. Echter, wilde ik lekker en stabiel rijden dan had ik een kogeldruk nodig van om en nabij de 85/90 kilo terwijl bij de auto 75 was toegestaan.
Nu zit ik op iets meer dan 100 kilo kogeldruk. De caravan mag 100 hebben. Caravan geeft geen krimp. Met de huidige combinatie alleen in Nederland gereden dus niet harder dan 110 (bij inhalen)
De kogeldruk die je nu hebt is naar mijn mening prima voor je voertuig. Indeling van je caravan en belading laat ik aan de kip specialisten over
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
In je oude situatie veroorzaakt het grote gewicht achter de as (voortent etc en 2 fietsen achterop) hoogstwaarschijnlijk het onrustige gedrag.JoostV70R schreef: De afgelopen jaren had ik al door de constatering alle tentspullen (voortent, lichtgewicht stokken, luifeltje) en wat kleine rommel achterin liggen (in de banken van de rondzit dus) + 2 fietsen achterop en zo kon ik met belading in disselbak en eetspullen voorin de kogeldruk vrij redelijk houden, zo rond de 75 kilo.
Toch vind ik de caravan achter mijn oude Volvo dan onrustig. Ik rij met een overvloed aan vermogen, maar boven de 100 kom ik bijna nooit omdat ik het dan toch wiebelig vond vorig jaar.
Nu het seizoen weer voor de deur staat heb ik de Kip weer van stal gehaald en ben ik wat gaan schuiven. Voortent en tentmatten nu in de bankkast voorin, en in de rondzit achter alleen nog de tentstokken, luifeltje met alu. stokken en de rest van het tentspul. Er is dan nog ruimte voor wat eetspul straks, maar dat ligt er nu natuurlijk nog niet in.
De disselbak heb ik ook nog uitgeruimd en is dus bij lange na niet vol. Echter, zelfs zonder watertank heb ik nu dus alweer een kogeldruk van 95 kilo
Er komt voor de grote vakantie nog wel een of 2 fiets(en) achterop, maar ik vind het zo irritant dat enkel met de "vaste inboedel" (wat dus afgezien van de tentspullen etc. niks bijzonders is) die kogeldruk zo enorm hoog is.
Heb je niet de mogelijkheid om de voortent etc achterin de auto te leggen of in het gangpad net iets voor de as wanneer je de hoge kogeldruk écht een probleem vindt?
Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
Dag Joost,
Wij rijden dan wel met een ander merk caravan maar de indeling was vanaf fabriek hetzelfde.
Het weegrapport zoals deze nieuw vanaf de fabriek is opgeleverd vermeldt:
Links: 495kg , Rechts 540kg, Voor(kogeldruk)48kg.
Beladen,ligt de kogeldruk op ca. 95kg. (Ohja?..max stutzlast 75kg..ich weiss, ich weiss)
Zou me niet te druk maken over de kogeldruk , ben er van overtuigd dat eenmaal op kruissnelheid er best nog wat af gaat tgv de rijwind. Je V70 zal er weinig van merken denk ik.
Overigens, de foto nog eens bekeken.
Als bij jullie het reservewiel voor in de disselbak staat, want ik zie geen rek onder de caravan, zou je kunnen overwegen het te verplaatsen. 25kg direct achter de as of voorin kan voordelig uitpakken.
Wij rijden dan wel met een ander merk caravan maar de indeling was vanaf fabriek hetzelfde.
Het weegrapport zoals deze nieuw vanaf de fabriek is opgeleverd vermeldt:
Links: 495kg , Rechts 540kg, Voor(kogeldruk)48kg.
Beladen,ligt de kogeldruk op ca. 95kg. (Ohja?..max stutzlast 75kg..ich weiss, ich weiss)
Zou me niet te druk maken over de kogeldruk , ben er van overtuigd dat eenmaal op kruissnelheid er best nog wat af gaat tgv de rijwind. Je V70 zal er weinig van merken denk ik.
Overigens, de foto nog eens bekeken.
Als bij jullie het reservewiel voor in de disselbak staat, want ik zie geen rek onder de caravan, zou je kunnen overwegen het te verplaatsen. 25kg direct achter de as of voorin kan voordelig uitpakken.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
De verklaring voor het slechte weggedrag ligt inderdaad in het grote gewicht achter de as.
Fietsen achterop geeft volgens testen door onder andere de ADAC een verminderde stabiliteit die kan oplopen tot 25 %.
De meest stabiele combinatie heeft al het gewicht op of voor de as.
Dat is in de praktijk niet haalbaar natuurlijk met een caravan, maar ernaar streven dit zo goed mogelijk te benaderen is het beste wat je kunt doen.
Dat hierdoor een hoge kogeldruk ontstaat is alleen maar gunstig.
Hierdoor wordt de auto immers zwaarder.
En er is nog een wet in caravanland..
Hoe zwaarder de auto en hoe lichter de caravan hoe beter en veiliger zal het rijden.
Uiteraard wel de maximum grenzen van laadvermogen enzo niet teveel overschrijden.
Fietsen achterop geeft volgens testen door onder andere de ADAC een verminderde stabiliteit die kan oplopen tot 25 %.
De meest stabiele combinatie heeft al het gewicht op of voor de as.
Dat is in de praktijk niet haalbaar natuurlijk met een caravan, maar ernaar streven dit zo goed mogelijk te benaderen is het beste wat je kunt doen.
Dat hierdoor een hoge kogeldruk ontstaat is alleen maar gunstig.
Hierdoor wordt de auto immers zwaarder.
En er is nog een wet in caravanland..
Hoe zwaarder de auto en hoe lichter de caravan hoe beter en veiliger zal het rijden.
Uiteraard wel de maximum grenzen van laadvermogen enzo niet teveel overschrijden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
wij hebben een trigano silver die ook standaard een hoge kogeldruk heeft. de zware spullen(tent, extra gastank etc) gaan bij ons in de auto . nog wat extra spullen achterin de caravan en dan komen we aan een kogeldruk van rond de 80 kg. dat rijdt prettig.
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
misschien een idee om een dakkoffer aan te schaffen ? en hier bv de tent en de stokken in te leggen.probeer zoveel mogelijk het zware spul in de auto te houden. nu werken de fietsen op de achterkant niet echt mee aan een stabiele combinatie. maar verbeter me als ik het mis heb.
een kogeldruk van tenminste 75 kg mag het zeker wel zijn. lager liever niet.
o ja en de dakkoffer breekt ook de eerste wind op de caravan ! (aerodynamisch)
een kogeldruk van tenminste 75 kg mag het zeker wel zijn. lager liever niet.
o ja en de dakkoffer breekt ook de eerste wind op de caravan ! (aerodynamisch)
- Monster900
- Berichten: 388
- Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
Stel: zonder bagage en andere spullen is je caravan perfect in balans.
Als je 1 kilo op 2,5 meter achter de as plaatst, moet je ook 1 kilo op 2,5 meter voor de as plaatsen, om die balans te behouden.
Plaats je 40 kg aan fietsen op 2,5 meter achter je as, moet je ook 40 kg op dezelfde afstand voor je as plaatsen, of 80 kg op 1,25 meter voor je as. Maar dan nog is je caravan in balans, terwijl je gewicht op de kogel nodig hebt.
Stel dat in bovengenoemd geval de dissel ook nog 1,25 m lang is, moet je op 2,5 meter van je as nog eens 112,5 kg bijplaatsen, om aan een kogeldruk van 75 kg te raken... Als je alles dan nog eens bij elkaar optelt, kom je aan heel wat kilo's.
Plaats de fietsen voorop, en de rest zo dicht mogelijk bij de as.
Weeg dan alles nog eens na en ik ben er vrijwel zeker van dat je met 75kg kogeldruk een heel andere rij-ervaring hebt!!
Als je 1 kilo op 2,5 meter achter de as plaatst, moet je ook 1 kilo op 2,5 meter voor de as plaatsen, om die balans te behouden.
Plaats je 40 kg aan fietsen op 2,5 meter achter je as, moet je ook 40 kg op dezelfde afstand voor je as plaatsen, of 80 kg op 1,25 meter voor je as. Maar dan nog is je caravan in balans, terwijl je gewicht op de kogel nodig hebt.
Stel dat in bovengenoemd geval de dissel ook nog 1,25 m lang is, moet je op 2,5 meter van je as nog eens 112,5 kg bijplaatsen, om aan een kogeldruk van 75 kg te raken... Als je alles dan nog eens bij elkaar optelt, kom je aan heel wat kilo's.
Plaats de fietsen voorop, en de rest zo dicht mogelijk bij de as.
Weeg dan alles nog eens na en ik ben er vrijwel zeker van dat je met 75kg kogeldruk een heel andere rij-ervaring hebt!!
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
Doe daarbij de tent en alles wat maar meer mogelijk is in de auto, en de fietsen op de dissel, of nog beter op de auto..en je hebt een topcombinatie.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
Thanks!
sowieso vind ik een wat hogere kogeldruk eigenlijk helemaal niet zo problematisch. Ik staarde me altijd blind op die 70-75 kilo maar meer is geen probleem.
In mijn disselbak staan, naast wat kleine dingetjes alleen een watertank en 2 gasflessen.
Het is idd. bekend dat fietsen achterop niet echt bijdragen aan de stabiliteit, maar als ik al een fiets meeneem (vorig jaar waren het twee lichte ATB's; dit jaar waarschijnlijk alleen mijn eigen) dan zorg ik ervoor dat ik voorop genoeg kogeldruk heb.
Ik vond het alleen opmerkelijk dat deze caravan (niet klein, maar verder een traditionele indeling) "leeg" zo'n hoge kogeldruk heeft. We hebben sowieso al eens flink bezuinigd op spullen die we meenemen. Het zijn enkel de tentspullen, en voorin liggen dus nu nog wat potten en pannen en er komt straks nog wat voer voor onderweg bij
Mijn ervaring de afgelopen jaren (lees zeker 15/20 jaar - mijn ouders reden ook 850, en ik erna ook) leerde me wel dat de caravan achter zo'n 850/*70 toch soms wat onrustig is als de kogeldruk te laag is. We gaan het zien. Over een dikke 2 weken naar Spanje, maar eerst dit weekend met een bevriend Volvo- en caravan-forummer naar de Ardennen.
De foto van mijn bovenstaande Volvo is inmiddels niet meer actueel, dit jaar wordt het deze (met alle techniek -een nieuw blok wat in de blauwe lag- nu in mijn oranje gevaarte gelepeld)
sowieso vind ik een wat hogere kogeldruk eigenlijk helemaal niet zo problematisch. Ik staarde me altijd blind op die 70-75 kilo maar meer is geen probleem.
In mijn disselbak staan, naast wat kleine dingetjes alleen een watertank en 2 gasflessen.
Het is idd. bekend dat fietsen achterop niet echt bijdragen aan de stabiliteit, maar als ik al een fiets meeneem (vorig jaar waren het twee lichte ATB's; dit jaar waarschijnlijk alleen mijn eigen) dan zorg ik ervoor dat ik voorop genoeg kogeldruk heb.
Ik vond het alleen opmerkelijk dat deze caravan (niet klein, maar verder een traditionele indeling) "leeg" zo'n hoge kogeldruk heeft. We hebben sowieso al eens flink bezuinigd op spullen die we meenemen. Het zijn enkel de tentspullen, en voorin liggen dus nu nog wat potten en pannen en er komt straks nog wat voer voor onderweg bij
Nee hoor, het reservewiel hangt gewoon onder de caravan (Alko-as) :)Gumm schreef:Dag Joost,
Overigens, de foto nog eens bekeken.
Als bij jullie het reservewiel voor in de disselbak staat, want ik zie geen rek onder de caravan, zou je kunnen overwegen het te verplaatsen. 25kg direct achter de as of voorin kan voordelig uitpakken.
Ik ben een beetje blijven hangen in het "classy-Volvo" gebeurenapejoekie schreef:Ik kan alleen spreken over de S70, V70 en de XC90. Die laatste laat ik maar even buiten beschouwing want die is echt totaal anders met rijden en gewichten.
De beide 70 modellen hadden met meer dan genoeg power geen moeite met de caravans. Echter, wilde ik lekker en stabiel rijden dan had ik een kogeldruk nodig van om en nabij de 85/90 kilo terwijl bij de auto 75 was toegestaan.
Nu zit ik op iets meer dan 100 kilo kogeldruk. De caravan mag 100 hebben. Caravan geeft geen krimp. Met de huidige combinatie alleen in Nederland gereden dus niet harder dan 110 (bij inhalen)
De kogeldruk die je nu hebt is naar mijn mening prima voor je voertuig. Indeling van je caravan en belading laat ik aan de kip specialisten over
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Mijn ervaring de afgelopen jaren (lees zeker 15/20 jaar - mijn ouders reden ook 850, en ik erna ook) leerde me wel dat de caravan achter zo'n 850/*70 toch soms wat onrustig is als de kogeldruk te laag is. We gaan het zien. Over een dikke 2 weken naar Spanje, maar eerst dit weekend met een bevriend Volvo- en caravan-forummer naar de Ardennen.
De foto van mijn bovenstaande Volvo is inmiddels niet meer actueel, dit jaar wordt het deze (met alle techniek -een nieuw blok wat in de blauwe lag- nu in mijn oranje gevaarte gelepeld)
Volvo V70R | Volvo 850 T-5R CY | Volvo V60D3+ summum R-design | Kip Greyline 48TRZ
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
Ik heb de fietsen op het dak v/d
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Dat 't joe wieder goud gaait, mooi hé
verder ben ik ook machteloos
verder ben ik ook machteloos
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
Gewoon de kogeldruk 85+ en geen fietsen achterop, de Kip ligt als een blok, ook achter een Volvo
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- dannydb140
- Berichten: 37
- Lid geworden op: zo 22 mei 2016 21:56
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
En dan is er zelfs met een xc90 geen houden meer aan
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Duitse degelijkheid getrokken door Zweedse hybrid dieselpower.
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
Dat filmpje komt hier vaker voorbij, ik kijk er altijd graag naar, het bevestigt telkens weer wat we hier verkondigen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hoge kogeldruk Kip 48 TRZ
Inderdaad bij een totaal verkeerde belading is dit het gevolg.Micky schreef:Dat filmpje komt hier vaker voorbij, ik kijk er altijd graag naar, het bevestigt telkens weer wat we hier verkondigen
Alleen kogeldruk en de totale gewichtsverdeling in de caravan en verhouding gewicht caravan en auto laten bij beide testen laten we gewoon buiten beschouwing.
Je kunt minimaal of maximaal overdrijven. De waarheid ligt ergens in het midden.
Frans