kogeldruk

karelarie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 21 okt 2015 11:15

kogeldruk

Bericht door karelarie » zo 29 mei 2016 11:09

hallo allemaal net terug uit spanje heb een zeer onrustige rit achter de rug de caravan een eriba triton 430 is zeer onstabiel kogeldruk verhoogt door petflessen met water later nog 2 benzinekans 1maal 20 en1 maal 10 liter bleef hij onstabiel kan niet harder dan 95km bij een afdaling in spanje begon hij te scharen wat door rustig te blijven een ernstig ongeluk is voorkomen wil dit niet meer meemaken heeft iemand suggesties wij rijden met een golf 5 wil hem eventueel laten keuren heeft van zich zelf heel weinig kogeldruk als ik met de mover het pad op ga slaat hij zowat achterover

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: kogeldruk

Bericht door JanP » zo 29 mei 2016 11:13

RE.gif

Hoe hoog was de kogeldruk.........???????
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: kogeldruk

Bericht door Conradi » zo 29 mei 2016 11:30

Stabiliteit is meer dan enkel een hoge(re) kogeldruk.
Heb je al vaker met de caravan gereden en ging het toen wel goed? Kortom, kan er wat veranderd zijn? Denk daarbij aan belading, fietsen maar ook aan bandendruk.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: kogeldruk

Bericht door Stigter » zo 29 mei 2016 11:38

Bij een auto zit zit het gewicht voorin "motor bedoel ik" als dan bijvoorbeeld de caravan achterop goed zwaar is krijg je relatief weinig druk op de achterwielen van de auto en kan het daardoor heerlijk wiebelen bij hobbels, kuilen, zijwind en andere factoren.

Mijn eerste indruk gelet op de beperkte informatie is slechte belading van de caravan te veel gewicht achterop, te weinig kogeldruk en te weinig gewicht achterin de auto en bandenspanning in orde maakt ook heel veel verschil.

Je moet blijkbaar veel gewicht compenseren daar zit wellicht het probleem waarom heeft de caravan zo weinig kogeldruk van zichzelf?
Groet Arnold

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: kogeldruk

Bericht door Gumm » zo 29 mei 2016 12:25

Als ik het goed heb is de triton 430 een indeling met een 2 pers bed achterin en een kleine zit voorin.
Je zou daardoor in de verleiding kunnen komen om veel spullen achterin te leggen.
Een caravan mooi symmetrisch beladen, is bij sommige indelingen zelfs nog lastiger dan bij jullie Triton.
Neemt de caravan juist beladen, echt niet te zwaar, toch de auto mee, zou je je af kunnen vragen of er niet iets anders aan de hand is.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kogeldruk

Bericht door Ab » zo 29 mei 2016 13:14

Ik vermoed een voortent en stokken onder het bed.
Is dit juist?
Zitten er fietsen op de caravan, en zo ja, waar?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

karelarie
Berichten: 23
Lid geworden op: wo 21 okt 2015 11:15

Re: kogeldruk

Bericht door karelarie » ma 30 mei 2016 08:23

wij hebben een fiets naar de dissel gehaald en geen zware dingen onder het bed een fiets achter koga zonder batterij 17,5 kilo kogeldruk was 80 bij passerende vrachtwagens voelde je hem al onrustig worden

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: kogeldruk

Bericht door JPGeetje » ma 30 mei 2016 09:14

Een fiets achterop, ook al weegt die maar 17 kg., is een aanslag op de caravanstabiliteit.
Het is natuurlijk het gemakkelijkste om de kogeldruk passend te maken door gewichten op de uiteinden van de caravan te plaatsen.
Dat heeft immers de meeste invloed op de kogeldruk.
Maar een goede kogeldruk is niet per definitie zaligmakend
Probeer altijd in je hoofd te houden dat je de gewichten zoveel mogelijk dicht bij de caravan-as moet concentreren.
De zware dingen dus bij de as en de lichtere zaken kunnen dan wat verderop in de caravan liggen.
Dat is vaak een hele puzzel maar zie het ook als een uitdaging thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: kogeldruk

Bericht door Jadatis » wo 15 jun 2016 13:46

Omdat je zelfs over bijna scharen van de caravan schrijft, kan het ook zijn dat er iets met de uitlijning van de as -wielen niet klopt.
Dit dan in combinatie met ongunstig zwaartepunt ( hoog , uit het midden R/L en ver naar achteren) zou het rijgedrag kunnen verklaren.
En hoe hoog is nu je kogeldruk, heb je die gewogen?
kan ook zijn dat een wiel aanloopt of bandendruk extreem laag, of zelfs speling in een of beide wielen.

Probeer zoveel mogelijk naar voren , omlaag, en bij de assen te laden.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Monster900
Berichten: 388
Lid geworden op: di 7 jun 2016 17:30

Re: kogeldruk

Bericht door Monster900 » wo 15 jun 2016 16:03

Ik kwam gisteren deze link tegen op het forum...

Geef daar jouw gegevens eens in?


http://www.caravantrekker.nl/berekening/berekening.php
Chateau Cantara 460 achter een Dodge RAM 2001 8.0 V10 op LPG of een VW Caddy 1.4 TSI op LPG

Ozon1969
Berichten: 10
Lid geworden op: za 25 jun 2016 23:11

Re: kogeldruk

Bericht door Ozon1969 » di 28 jun 2016 00:11

Als TS geen overmatig gewicht achterin onder de bedden heeft liggen ben ik benieuwd of er misschien veel spullen te hoog in de caravan waren geplaatst. Fiets achterop ben ik sowieso niet zo kapot van bij deze afmetingen maar ik ben geen expert. Het beladen van de achter- en bovenkant is in de meeste gevallen niet bevordelijk voor de stabiliteit. Enkel kijken naar de kogeldruk zou ook verwarrend kunnen zijn. Stel je voor dat de kogeldruk "goed" zou zijn en de caravan niet overbeladen, dan zegt dat niet persé alles over de stabiliteit. Een gedegen "asdruk" zou ik persoonlijk belangrijker vinden. Natuurlijk kan er ook nog sprake zijn van een technisch mankement of tekortkoming zoals slechte en/of te zachte banden of iets ergers. Er zijn een paar punten die je met een eenvoudige visuele inspectie moet kunnen controleren.
Als je alles uit de caravan hebt gehaald wat er niet in vast zit ben ik benieuwd of de caravan nog steeds op z'n achterpoten loopt en wat dan de kogeldruk is. Dat kan je vrij makkelijk meten.
mocht je het euvel dan nog niet kunnen vinden dan zou een ritje langs een dealer of garage uitkomst kunnen bieden.
Ik hoop dat je er snel uit bent want op dit soort "raadsels" zit niemand te wachten.

Laat je het ons even weten wanneer je meer weet?

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kogeldruk

Bericht door Ab » di 28 jun 2016 17:05

Vuistregels voor een stabiele combinatie:
Zo weinig mogelijk gewicht in de caravan.
Zo veel mogelijk gewicht in de auto.
Al, of indien onmogelijk het meeste gewicht voor of op de as en zo laag mogelijk.
De kogeldruk zo hoog mogelijk. 15 of 20 kg boven het maximaal toegestane gewicht is beter dan iets te weinig.
Nog een vuistregel: hou de kogeldruk in kgs gelijk aan of boven de gewenste snelheid in kms die je wilt rijden.
Het laatste is zomaar effe uit de losse pols, en niet gebaseerd op enige onderbouwing.
Maar heeft wel enige kern van waarheid.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: kogeldruk

Bericht door Jan Br » di 28 jun 2016 18:00

Ab schreef: Nog een vuistregel: hou de kogeldruk in kgs gelijk aan of boven de gewenste snelheid in kms die je wilt rijden.
Maar heeft wel enige kern van waarheid.
thumbup.gif thumbup.gif thumbup.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

tonionio
Berichten: 53
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 20:44
Locatie: vlak bij de strabrechtse heide

Re: kogeldruk

Bericht door tonionio » di 28 jun 2016 18:28

Ab schreef: Nog een vuistregel: hou de kogeldruk in kgs gelijk aan of boven de gewenste snelheid in kms die je wilt rijden.
Het laatste is zomaar effe uit de losse pols, en niet gebaseerd op enige onderbouwing.
Maar heeft wel enige kern van waarheid.
helemaal mee eens wij rijden meestal rond de 100-110 kg kogeldruk(100toegestaan) caravan ligt er als een huis achter

edit:taalfout whistle.gif whistle.gif :oops: :oops:
opel insignia sports tourer 1.6 t 132Kw/179pk met adria adiva 502 ul (mtm1500kg)

Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: kogeldruk

Bericht door BdeB » za 23 jul 2016 23:00

Mensen, graag jullie mening / advies;

Ik ben voornemens om de fietsen van de kinderen mee te nemen. De fietsendrager is voorop de dissel gemonteerd.
Toegestane kogeldruk conform plaatje trekhaak is 80kg.
Mijn huidige kogeldruk van de caravan is 83kg, zo even ingeschat zal de totale druk incl fietsen 115kg worden.
Trekkend voertuig is een Opel Vivaro 2.5

Wel of geen fietsen mee? Ben benieuwd wat jullie zouden doen...


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: kogeldruk

Bericht door Pino » za 23 jul 2016 23:03

Wanneer 80 op het plaatje staat zou ik niet hoger dan 90-95 gaan.
Een Vivaro is toch een bus? Zou denken dat daar wel een paar fietsjes in kunnen?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: kogeldruk

Bericht door BdeB » za 23 jul 2016 23:12

RE.gif
Het is inderdaad een bus.
Hahaha, dus jij verwacht dat de fietsen daar nog bij in kunnen? Jij kent mijn vrouw niet! Hahaha

Ik meen ergens iets gelezen te hebben op het forum dat Ab schrijft als vuistregel het aantal kilo's kogeldruk wat gelijk staat aan de verwachte snelheid?! Heb een een tempo 100 op de hut, dus wat dat betreft :-)


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Citrorob

Re: kogeldruk

Bericht door Citrorob » zo 24 jul 2016 12:10

Officieel mag ik mag 75kg op de kogel. Doordat de as vd caravan vrij ver naar achter ligt heb ik al snel 100kg kogeldruk. De auto zakt met deze 100kg nauwelijks in dus vind ik het prima.
In principe is het nog steeds zo, hoe meer kogeldruk des te stabieler de combi.

Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: kogeldruk

Bericht door BdeB » zo 24 jul 2016 12:22

RE.gif
Maar zal de laatste 15kg (dus totaal 115) veel verschil maken?
Vind een stukje veiligheid belangrijker dan 2 fietsen mee....


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Citrorob

Re: kogeldruk

Bericht door Citrorob » zo 24 jul 2016 13:07

Ja, want het is toch nog weer 15% extra

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: kogeldruk

Bericht door Ab » zo 24 jul 2016 13:10

Die Vivaro kan het best hebben in ieder geval..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Fritsie
Berichten: 23
Lid geworden op: di 8 jul 2014 21:23
Locatie: Tilburg

Re: kogeldruk

Bericht door Fritsie » zo 31 jul 2016 13:25

Hmm, is dat wel verstandig, om ruim boven de maximum kogeldruk te gaan zitten? Zou ik zelf toch niet graag doen. En over welke max kogeldruk hebben jullie het, die van de trekauto of van de caravan?
Zelf moet ik binnenkort ook nog eens aan het experimenteren. Sinds een half jaar een grote cassetteluifel op de caravan en omdat de keuken ook aan de rechterkant zit heb ik het idee dat 'ie leeg aardig uit balans is. Ik weeg met een Reich caravanweger maar die geeft ook nog wel eens vreemde waarden aan die ik niet altijd vertrouw. Weeg dan ook diverse keren net zolang tot de belading naar mijn zin is.
Hobby DeLuxe UL 495 van 2015 met als trekauto een Volvo XC90 T8

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: kogeldruk

Bericht door Wim Corduwener » zo 31 jul 2016 14:11

Als je 25 kg of wat meer boven de toegestane kogeldruk zit, hoe zit dat dan met de regelgeving en de kans op bekeuringen? Volgens mij hoef je geen raketgeleerde te zijn om te kunnen uitvinden dat kogeldruk erg sterk afhankelijk is van de caravan; elke caravan rijdt nou eenmaal anders en vraagt om een andere kogeldruk dan op het typeplaatje van de auto is aangegeven.
Mijn trekauto adviseert een kogeldruk van 65 kg, maar mijn KIP-caravan rijdt met 80-90 kg stukken beter, rijdt erg stabiel en is ongevoelig voor zijwind. Maar ja, wat gebeurt er als ik een vakantiefuik inrij en ze gaan het spul eens extra precies wegen omdat het zonnetje zo lekker schijnt. Ben ik dan aan de beurt?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

kogeldruk

Bericht door Jan van Vijven » zo 31 jul 2016 14:14

Als je caravan na wegen niet overbeladen blijkt en je auto hangt niet belachelijk achterover....is er niets in de fuus!

Edit:
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Wist je dat er veel zijn die met een fietsenrek met E bikes erop ook over hun kogeldruk heen gaan?

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
BdeB
Berichten: 155
Lid geworden op: wo 6 apr 2016 10:49

Re: kogeldruk

Bericht door BdeB » zo 31 jul 2016 14:37

Zoals eerder te kern is stond ik in dubio qua druk. Ik heb dus besloten om met een kogeldruk van 95 kilo richting Zwitserland te gaan. Conform mijn trekhaak is 80kg toegestaan.
Caravan ligt super achter de auto. Voor mijn gevoel had er zelfs nog wel wat bij op gekund!

Voor zover mijn ervaring gaat, meten ze je kogeldruk niet bij controles. Enkel je as(sen).


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”