kogeldruk

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: kogeldruk

Bericht door Wim Corduwener » zo 31 jul 2016 14:46

Bij mijn eerdere trekauto, een Renault Espace, hing de auto meer door dan mijn huidige trekker. Naast kogeldruk hou ik ook in de gaten of de horizontale lijn van de caravan en de auto bij de trekhaak geen knik vertoont. Een mooie rechte horizontale lijn van de combinatie bevorderd volgens mij ook het rijgedrag.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Abve

Re: kogeldruk

Bericht door Abve » zo 31 jul 2016 17:31

Ik heb een Alko-expert eens de vraag gesteld waarom de kogeldruk door Alko op maximaal 100 kg is gesteld.
Mijn auto mag 150 kg kogeldruk hebben en ik laad liefst zo zwaar mogelijk ivm de stabiliteit.
Hij vertelde mij dat dit oa.te maken heeft met de werking van het schuifstuk dat de caravanrem activeert als de auto remt.
Dit schuifstuk, dat aan de dissel bij de koppeling zit, kan dan krom trekken waardoor het niet meer goed in en uit kan schuiven.

Ik ben a-technisch dus mogelijk heb ik het verkeerd begrepen of verwoord en misschien is het ook wel 'oud-nieuws', maar ik wilde het toch even vermelden.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: kogeldruk

Bericht door meeder » zo 31 jul 2016 18:22

Naast wat ALKO er over zegt heb je natuurlijk ook nog met de caravan fabrikant zelf te maken. Kip geeft bij onze Vision een maximale kogeldruk van 75kg op.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: kogeldruk

Bericht door Wim Corduwener » zo 31 jul 2016 18:26

Wat die ALCO-meneer vertelde snijdt natuurlijk wel hout. Die A-vorm van het chassis bestaat natuurlijk niet alleen uit een stel U-balken die aan elkaar is gemonteerd. Er zit wel degelijk een zwakkere plek in het geheel en dat is natuurlijk waar de koppeling met het schuifmechanisme is verbonden. Ik zou me zo kunnen voorstellen dat als er op die plek een constant overgewicht zit, de boel gaat verbuigen. En ook al is dat maar twee millimeter, misschien is twee millimeter wel nèt teveel.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: kogeldruk

Bericht door meeder » zo 31 jul 2016 18:28

Klopt, zoveel marge heb je niet op dat schuifdeel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: kogeldruk

Bericht door PD » zo 31 jul 2016 18:36

RE.gif
Onderbouw die uitspraak eens met een concreet percentage... Ik schat zo in dat je geen enkel idee hebt (ik ook niet maar roep niet zomaar wat) scratch.gif

Ik hanteer een kogeldruk van 100-110 kg; de caravan mag 100 kg hebben en de auto 150 kg. Door de luchtvering staat het setje altijd perfect horizontaal.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: kogeldruk

Bericht door meeder » zo 31 jul 2016 18:42

Concrete percentages zullen er ook niet zijn. Maar het is geen rare gedachte dat je niet op 150kg moet gaan zitten als het ding 100kg mag hebben. Door torsiekrachten kan het spul zich best vastzetten.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: kogeldruk

Bericht door PD » zo 31 jul 2016 18:44

Natuurlijk zijn er wel concrete percentages, dat noemen ze designspecificaties thumbup.gif

100 kg moet je niet overbelasten met 150 kg, maar je suggereert dat er slechts beperkte marge is.... Jij mag het zeggen knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: kogeldruk

Bericht door meeder » zo 31 jul 2016 18:48

ALKO zal niet snel designspecs vrijgeven denk ik zo.
Het lijkt mij echter niet waarschijnlijk dat ALKO enorme marges in zal bouwen, kost alleen maar geld...

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: kogeldruk

Bericht door PD » zo 31 jul 2016 18:49

Wederom een aanname zonder feitelijke onderbouwing... ik laat het er maar bij :( en blijft ca. 110 kg hanteren thumbup.gif

Misschien is de marge wel een faktor 2, bijvoorbeeld om gevrijwaard te blijven van claims... kosten ook geld knipoog.gif
Wat ik maar wil aangeven........ roep niet te snel iets wat je niet weet... wordt zomaar als waarheid aangenomen...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: kogeldruk

Bericht door meeder » zo 31 jul 2016 19:01

Ach er komt hier wel meer voorbij zonder onderbouwingen en daar zie ik ook weinig mensen tegenin gaan...
Krijg af en toe het idee dat er door de oudgedienden hier alles gezegd mag en kan worden en van nieuwelingen wordt weinig geaccepteerd.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: kogeldruk

Bericht door PD » zo 31 jul 2016 19:21

Laten we het zoveel mogelijk bij feiten houden, wel zo informatief toch thumbup.gif
Overigens zijn hier oudgedienden actief waar ik technisch meer vertrouwen in heb dan in het merendeel van de dealers...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: kogeldruk

Bericht door Abve » zo 31 jul 2016 19:34

Die Alkospecialist gaf overigens aan dat de marge niet groot was en een slecht werkende oplooprem regelmatig het gevolg was van een te zware disseldruk.
Percentages heeft hij niet genoemd maar heb ik ook niet gevraagd.

Het gaat er m.i. om dat je met deze kennis rekening kunt houden als je je caravan laadt.
Ook mijn combinatie staat mooi horizontaal bij 100 kg en ik denk ook bij 110 kg.
Maar als ik over een drempel rijd, zal de druk op de koppeling toch toenemen.
Als je met een combinatie rijdt die ook nog min of meer doorhangt door een te hoge disseldruk, zou je kunnen overwegen of je het risico van een beschadigd schuifstuk wilt nemen.
Niks meer, niks minder....

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: kogeldruk

Bericht door PD » zo 31 jul 2016 19:48

RE.gif
Vanzelfsprekend hou je met zoveel mogelijk aspecten rekening en dus ook met de kogeldruk, alleen doe ik dat bij voorkeur op basis van feitelijke gegevens. Om die reden weeg ik ook altijd voor elk vertrek de kogeldruk; per jaar ca. 50x :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: kogeldruk

Bericht door Wim Corduwener » zo 31 jul 2016 19:50

PremiumDiscovery schreef: Ik schat zo in dat je geen enkel idee hebt
Was deze sneer voor mij bedoeld?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: kogeldruk

Bericht door PD » zo 31 jul 2016 19:51

RE.gif
Nee, geen sneer en niet voor jou bedoeld......... lees even terug en je begrijpt het... er staat een verwijzing boven mijn reactie :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Citrorob

Re: kogeldruk

Bericht door Citrorob » zo 31 jul 2016 20:07

Abve schreef:Die Alkospecialist gaf overigens aan dat de marge niet groot was en een slecht werkende oplooprem regelmatig het gevolg was van een te zware disseldruk.
Percentages heeft hij niet genoemd maar heb ik ook niet gevraagd...
Heel bot maar ik geloof hier niets van. De veiligheidsmarge zal minimaal een factor 2 zijn. Als er veel problemen zouden zijn door een te grote kogeldruk, dan zou dit een reden zijn om nooit meer een Alko onderstel te kiezen.

Abve

Re: kogeldruk

Bericht door Abve » zo 31 jul 2016 20:09

PremiumDiscovery schreef:RE.gif
Vanzelfsprekend hou je met zoveel mogelijk aspecten rekening en dus ook met de kogeldruk, alleen doe ik dat bij voorkeur op basis van feitelijke gegevens. Om die reden weeg ik ook altijd voor elk vertrek de kogeldruk; per jaar ca. 50x :lol:

Ik doe het ook standaard voor vertrek, ca 40x per jaar boos.gif
Overigens niet altijd noodzakelijk. De routine is eigenlijk voldoende.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: kogeldruk

Bericht door PD » zo 31 jul 2016 20:11

RE.gif
Bij ons eigenlijk ook onnodig omdat we altijd hetzelfde beladen zijn, maar het geeft rust en vertrouwen... kleine moeite, groot plezier met het Alko wegend neuswiel knipoog.gif

Slechts één keer door de weging geconstateerd dat we de watertank niet leeg hadden laten lopen; toch zo'n 30-40 liter achterin :oops:
Bijlagen
AL-KO neuswiel.jpg
AL-KO neuswiel.jpg (82.65 KiB) 2314 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: kogeldruk

Bericht door Abve » zo 31 jul 2016 20:14

Citrorob schreef:
Abve schreef:Die Alkospecialist gaf overigens aan dat de marge niet groot was en een slecht werkende oplooprem regelmatig het gevolg was van een te zware disseldruk.
Percentages heeft hij niet genoemd maar heb ik ook niet gevraagd...
Heel bot maar ik geloof hier niets van. De veiligheidsmarge zal minimaal een factor 2 zijn. Als er veel problemen zouden zijn door een te grote kogeldruk, dan zou dit een reden zijn om nooit meer een Alko onderstel te kiezen.

Ik wil hier wel een mailtje aan wijden, als daar behoefte toe is.
Overigens gaat het hier om de disseldruk en niet een te hoge kogeldruk....

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: kogeldruk

Bericht door Wim Corduwener » zo 31 jul 2016 20:34

Abve schreef: Overigens gaat het hier om de disseldruk en niet een te hoge kogeldruk....
Uhhh... help eens even want hier ga ik de draad een beetje kwijtraken: als je wilt weten hoe hoog (of hoeveel) je kogeldruk is, dan weeg je toch de koppeling van de dissel en dan is de druk (of het gewicht) van de dissel toch gelijk aan het gewicht dat op de kogel drukt? Ergo: dan is de disseldruk en de kogeldruk toch hetzelfde?
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: kogeldruk

Bericht door Jadatis » zo 31 jul 2016 20:53

Denk dat niet alleen het gewicht op de kogel van belang is ( dus denk ook maar wat weenie.gif ).
Ook de hoogte van het totaalzwaartepunt zal een rol spelen.
Gewicht op kogel geeft aan hoever voor de as het zwaartepunt zit.
Maar als dan zwaartepunt hoog zit zal dit meer verkeerde krachten geven dan wanneer zwaartepunt lager zit.
Gewicht op kogel kan dan zelfde zijn maar toch door die hoogte zwaartepunt andere krachten op het geheel.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: kogeldruk

Bericht door PD » zo 31 jul 2016 21:03

Jadatis schreef:Ook de hoogte van het totaalzwaartepunt zal een rol spelen.
Verwaarloosbaar omdat de hoekverdraaiing beperkt is en derhalve de lengte van de krachtvektoren nauwelijks verandert... of je moet het zwaartepunt in het dak hebben en ik durf de aanname wel aan dat dit niet het geval is knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: kogeldruk

Bericht door Abve » zo 31 jul 2016 21:21

Wim Corduwener schreef:
Abve schreef: Overigens gaat het hier om de disseldruk en niet een te hoge kogeldruk....
Uhhh... help eens even want hier ga ik de draad een beetje kwijtraken: als je wilt weten hoe hoog (of hoeveel) je kogeldruk is, dan weeg je toch de koppeling van de dissel en dan is de druk (of het gewicht) van de dissel toch gelijk aan het gewicht dat op de kogel drukt? Ergo: dan is de disseldruk en de kogeldruk toch hetzelfde?
De maximale kogeldruk van mijn Land Rover is 150 kg.
De maximale disseldruk van mijn caravan is 100 kg.

Citrorob schreef over de maximale kogeldruk terwijl ik schreef over de disseldruk.
Een wezenlijk verschil, dus!

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: kogeldruk

Bericht door Conradi » zo 31 jul 2016 23:18

Interessante discussie :wink:

Het oplooprem/koppeling deel zit in een versterkte trapeziumvormige schetsplaat. Ik denk dat dat ding heel wat meer dan 100kg (dynamisch!) kan hebben. Bij het remmen van een caravan komt de belasting in X-richting, niet zozeer in Z-richting. Zover ik weet kan de koppeling zelf (ik heb een AKS 3004) tot 3500 kg belast worden.
Kortom, ik heb meer de indruk dat 100 kg ooit als mooie waarde is bepaald en daarna 'in beton is gegoten'.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”