Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Wim Corduwener » wo 20 jul 2016 10:04

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar rijdt de topicstarter volgens mij met een Eifelland Holiday 460 HQ met een Peugeot 308 SW 1.6 Blue HDI als trekauto en dat is nogal wat anders dan waarmee ze in Amerika rijden.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Micky » wo 20 jul 2016 10:35

RE.gif

Er wordt helemaal niet beweert dat TS met een Amerikaanse combi rijdt, er wordt aangegeven door TS dat de combi niet rijdt zoals gewenst, daarbij komen er adviezen voorbij, heel normaal op een forum, 1 van deze adviezen bevat uitleg hoe te denken over het beladen van de caravan (voorbeeld van Ab), niets meer dan een voorbeeld whistle.gif :roll:
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Ab » wo 20 jul 2016 12:32

Ja, dat schreef ik toch ook Wim ?
Het is niet meer of minder dan een extreem voorbeeld wat ideaal zou zijn.
Omdat die ideale caravans er niet zijn, en omdat caravanfabrikanten in Europa rekening houden met de zeer beperkte maximale kogeldruk die Europese auto's aankunnen, plaatsen ze de as zodanig, dat de caravan leeg maar een klein beetje kogeldruk heeft.
Het is aan de eigenaar van de caravan om toch het ideaalbeeld wat ik schetste, zoveel mogelijk te benaderen.
Alles zo'n beetje binnen de perken wat mogelijk is.
Dat hierdoor een hoge kogeldruk ontstaat is ook juist de bedoeling.
Hoe hoger hoe beter.
Een kilootje of 15 meer dan door de trekhaakfabrikant wordt aanbevolen kan geen kwaad. En kan spectaculaire verbetering in het weggedrag opleveren.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Wim Corduwener » wo 20 jul 2016 13:14

Ab schreef: Een kilootje of 15 meer dan door de trekhaakfabrikant wordt aanbevolen kan geen kwaad. En kan spectaculaire verbetering in het weggedrag opleveren.
Sorry, maar dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht aanvankelijk: “Wat hebben Amerikaanse caravans nou met Europese caravans te maken!” Je punt is duidelijk; het was door jou meer bedoeld ter illustratie.

Wat ik met mij eerdere AL-CO-voorbeeld wilde aangeven, is dat zo’n leeg onderstel waarschijnlijk voortreffelijke rijeigenschappen heeft, maar zodra de fabrikant daar een caravan bovenop zet, het een heel ander verhaal wordt. Een eind- of kopkeuken in een caravan maakt nogal een verschil. En dan de trekkende auto: mijn auto adviseert een kogeldruk van ongeveer 60 kg. De meeste caravans hebben de gastanks en de watertanks in de disselbak zitten, de accu van de mover zit meestal vóór de as ingebouwd en dan praat ik nog niet eens over de fietsen op de dissel. Je bent dus met een vrijwel onbepakte caravan al aardig wat kogeldruk aan het opbouwen.
Tsja, wat gaan veel mensen dan doen? Ze gaan tegengewicht opbouwen achter de as om de kogeldruk te verminderen, want boven de as zit vaak een keuken, met daar tegenover een kledingkast waar je niet veel zware spullen in kwijt kunt.
In plaats van 60 kg die geadviseerd wordt door Citroën, heb de kogeldruk van onderstaand setje opgevoerd naar 85 kg en de zwaarste spullen in het midden van de auto. Met het bijvullen van de losse watertanks in de dissel kan ik de kogeldruk afregelen. Het voordeel van mijn trekauto is dat hij nauwelijks of niet doorzakt met deze kogeldruk, waarschijnlijk omdat het een 7-persoons uitvoering is en de vering nét wat meer kan hebben. Als ik naar de zijkant van mijn combinatie kijk, zie ik van achter naar voren één mooie doorlopende horizontale lijn.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat autofabrikanten een kogeldruk adviseren, zonder ook maar een idee te hebben wat er achter zo’n auto hangt. Onze KIP rijdt het lekkerst met wat meer kogeldruk zodat de combinatie als één geheel aanvoelt.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door meeder » wo 20 jul 2016 13:26

Wij zitten rond de 70kg kogeldruk met onze combinatie. De auto mag eigenlijk maar 55kg hebben.
Hier is het ook zo dat de accu voor de as staat en de mover is ook voor de as gemonteerd. Met twee gasflessen en een half gevulde watertank zit je zo aan die 70kg of meer.
Het bankje achter de as gevuld met de meest zware spullen om de offset tussen links en rechts wat kleiner te maken.
De combinatie is heel stabiel zelfs als de snelheid bij een inhaal actie wel eens rond de 100km/h uit komt.

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door JanPunne » wo 20 jul 2016 19:49

RE.gif En verder zit er niets in de disselbak?
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Ab » do 21 jul 2016 10:47

Elke caravan is anders.
Sommige caravans hebben volledig leeg van zichzelf al een hoge kogeldruk.
Andere soms totaal niet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

GLB
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 09:35
Locatie: Den Haag

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door GLB » di 6 sep 2016 15:15

Zo, de reis naar Italie is weer achter de rug. Met mixed feelings. Veel door jullie aangedragen ideeën en tips (waarvoor dank) toegepast. Feit blijft dat de combinatie erg gevoelig blijft voor slingeren. Kilometers lang probleemloos met een goed tempo kunnen rijden waarbij omstandigheden niet veranderen en opeens begint de caravan weer te slingeren. Vooral dat onvoorspelbare is niet fijn. Ook heuvelaf rijden vindt de combinatie niet echt leuk. Kortom, niet heel erg relaxed, en zeker niet zoals vroeger, gereden. Het zal pas verbeteren met een zwaardere trekauto en helaas is dat voorlopig nog niet aan de orde!
Mijn gevoel zegt mij dat een ALKO stabilisator beter dempt dan een Winterhof koppeling. Hebben jullie die ervaring ook?
Pluk de dag! | Knaus Sport 450 FU bj 2018 | Seat Ateca 1.4 TSI DSG-7 Xcellence bj 2017

Marmotje
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 7 jan 2013 14:38
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Marmotje » di 6 sep 2016 15:26

ik heb uiteindelijk besloten om toch MAD veren te laten monteren onder mijn 308sw. Vanaf de stalling met 80 kg kogelrduk rijd hij namelijk prima. Als ik de auto inpak om te gaan kamperen red ik het alleen niet om 80kg kogeldruk te hebben want dan kom ik voor mijn gevoel achterveren te kort. Minder in de koffer kan bijna niet en we hebben al een dakkoffer waar de tent inzit.

Ook heb ik een aantal keer last gehad van slippende voorbanden doordat hij te ver uit zijn voorvering komt. Ze worden er de 23ste pas onder gezet (259 incl btw) en ik weet niet of ik dan nog ga kamperen..

Je zou Bart2 nog is een PM kunnen sturen die rijd een 308sw met hulpveren en een soortgelijke caravan.
Renault GS IP 160PK | Dethleffs 490TK

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Williamr » di 6 sep 2016 17:33

Hulpveren kunnen heel veel uitmaken heb ik gemerkt. Ik ben altijd serieus met laden, links en rechts, kogeldruk etc. Maar afgelopen mei toen we naar zeeland reden viel mijn wederhelft het op dat de caravan onrustig was, kon ik alleen maar beamen. Toen de auto bij de garage stond voor een reparatie heb ik gevraagd om een paar MAD veren bij te plaatsen.

Voordat wij bij de snelweg waren om richting Frankrijk te rijden in de zomervakantie viel mijn wederhelft ook meteen op dat de caravan veel fijner achter de auto hing.

Het enige verschil was dat de auto iets zwaarder beladen was t.o.v. onze reis naar zeeland, maar kan mij niet indenken dat 60 kg zoveel kan uitmaken.
Gewichten auto en caravan, auto max. 2290kg en caravan max. 1500.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
Bart2
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 18 mei 2014 16:16
Locatie: Regio Den Bosch

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Bart2 » di 6 sep 2016 20:02

Bart2 schreef:Ook hier dezelfde auto voor de caravan.

Met de meivakantie heeft de caravan er voor het eerst achter gehangen. Ondanks dat de wind op de heenweg goed voelbaar was, bleef combinatie stabiel. Kogeldruk zat rond de 80-85kg, onder onze 308 zitten wel hulpveren dus hing de auto niet door (zal overigens geen invloed hebben op de stabiliteit, wel op comfort bij drempels).
Het gewicht van je 508 zal ongetwijfeld een grote bijdrage aan de stabiliteit gegeven hebben.

Met onze vorige trekker (Megane Estate 2013) was ik ook altijd op zoek naar stabiliteit. Goed op belading in de caravan letten, achterbanden auto op maximale spanning en uiteraard auto zo zwaar mogelijk maken tov de caravan. Als dit allemaal op orde was, reed het prima. De grootste boosdoener bleken echter de banden te zijn, deze waren erg zacht onder de Megane (Klebe).

Standaard wordt de 308 geleverd met Michelin, liggen deze banden ook onder jouw auto?
Inmiddels zijn we met de auto en caravan MTM1.300 kg naar Frankrijk geweest. Combinatie was zoals verwacht veel stabieler dan met de voorbeschreven Megane (zachte banden). Kogeldruk zat rond de 80-84 kg gemeten met de Reich kogeldrukmeter. Spanning achterbanden rond de 2,9 bar.
Ook bergafwaarts zonder beweging/slingering ging prima, snelheid rond de 85-90 km/u. Grotendeels tegen de 100 km/u gereden. Al met al ook in de bergen geen gevoel van onveilige combinatie gehad. Wel uiteraard auto zo zwaar mogelijk gemaakt (voortent, stokken etc in de auto, geen dakkoffer overigens).
Kofferbak was verder gevuld met een boxer pup van een halfjaar in een grote reisbench knipoog.gif
Het blijft een feit dat een grotere auto nog stabieler is.

Ik heb nooit net de 308 gereden zonder de MAD veren, maar kreeg van een collega (ook hulpveren) door dat het zonder veel minder stug was. Hij heeft eerst zonder gereden, maar na een zware aanhanger overstag. Wat mij vooral opvalt is dat andere 308's overdreven veel doorhangen, wat ik vooral bij drempels niet comfortabel vind. Voorwielen komen dan helemaal uit de veren en achterbanden verdwijnen in de spatborden.
Mijn 308 voelt nu lekker stug aan zoals ik dat gewend was van de Seat Leon waar we onze eerste caravan mee trokken.
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021

Sudwind450
Berichten: 114
Lid geworden op: za 28 dec 2013 19:57

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Sudwind450 » di 6 sep 2016 21:03

Hier ook de leasetopper van 2015. Prima werkpaard, zolang het (zonder aanpassingen) zonder caravan is.... Ik heb er helaas geen hulpveren onder, maar dat is met een caravan wel te adviseren. Ondanks zeer zorgvuldig beladen van de combi, werd ik getrakteerd op verassende slingers. Het ene moment kan je rustig 110 rijden, kms later tijdens een inhaal manouvre met 95 moet je in de ankers om controle te houden. boos.gif . Gelukkig waren we in Nederland. Zuid Europa zou ik er niet mee willen doen met caravan. Gelukkig hebben we die plannen voorlopig ook niet.
De auto gaat inderdaad zwaar in de achtervering. De kogel op ca 75 kg. Spinnende voorwielen heb ik geen ervaring mee. Wel moet je hem rustig op laten komen met wegrijden. Eenmaal op gang heeft de motor power voldoende en geen moeite met tussensprintjes.

Het oude model 308 was van nature een stabielere trekker in mijn beleving. Solo rijd de nieuwe vele malen lekkerder, en daar heb ik de auto voornamelijk voor. Bij een volgende denk ik nog wel een keer na over hulpveren.
Alles wat je thuislaat is meegenomen
VW Tiguan Comfortline Business R-Line 1.5TSI 130pk/220nm 2019 met Adria Adiva 432PS 1070/1300kg 2005

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Ab » di 6 sep 2016 22:57

Marmotje schreef:ik heb uiteindelijk besloten om toch MAD veren te laten monteren onder mijn 308sw. Vanaf de stalling met 80 kg kogelrduk rijd hij namelijk prima. Als ik de auto inpak om te gaan kamperen red ik het alleen niet om 80kg kogeldruk te hebben want dan kom ik voor mijn gevoel achterveren te kort. Minder in de koffer kan bijna niet en we hebben al een dakkoffer waar de tent inzit.

Ook heb ik een aantal keer last gehad van slippende voorbanden doordat hij te ver uit zijn voorvering komt. Ze worden er de 23ste pas onder gezet (259 incl btw) en ik weet niet of ik dan nog ga kamperen..

Je zou Bart2 nog is een PM kunnen sturen die rijd een 308sw met hulpveren en een soortgelijke caravan.
Marmotje, ik maak uit jouw bericht op, dat je denkt dat hulpveren het slippen van de voorwielen zullen verminderen ?
Dat is helaas niet het geval.
Het lijkt misschien zo, omdat de auto wat meer voorover gaat staan.
Maar de druk op de voorwielen verandert daar hoegenaamd niks mee.
Hooguit enkele grammen door een iets veranderd zwaartepunt boven de voorwielen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door meeder » wo 7 sep 2016 07:46

Zowel de 308 als de 508 hangen extreem snel door. Ten behoeve van het comfort is de achterwielophanging vrij slap geveerd.
Dit zie je ook veel bij de Skoda Octavia en Superb, die hangen op het oog ook behoorlijk door.

Marmotje
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 7 jan 2013 14:38
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Marmotje » wo 7 sep 2016 10:32

RE.gif RE.gif
Dat was wel mijn theoretische gok, maar daar klopt blijkbaar niets van. Ik snap wat je bedoelt, weer wat geleerd :). 80 KG kogeldruk ga ik gewoon niet redden met de huidige achtervering dus dat lossen hulp veren wel op. De verwachting is dat hij dan stabieler achter de auto ligt. Voorderest heb ik namelijk alle belading volgens de regels zoals jij ze o.a. heel vaak noemt in acht genomen dus daar kan het niet meer aan liggen.

Moet zeggen dat de slippende voorbanden, maar 2 keer heb gehad in een stadje in de Ardennen waar ik na stilstand op een helling weg moest rijden., misschien gaf ik ook wel te enthousiast gas om de combinatie weer in beweging te krijgen.
Renault GS IP 160PK | Dethleffs 490TK

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Gumm » wo 7 sep 2016 19:33

Denk dat je met de hulpveren al een heel eind komt.
En de kogeldruk mag best flink wat hoger denk ik zo
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
308-455
Berichten: 15
Lid geworden op: vr 26 feb 2016 14:00
Locatie: Heemskerk

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door 308-455 » wo 7 sep 2016 19:48

Afgelopen zomervakantie voor het eerst met onze 308SW 2.0bluehdi naar Spanje.
Ik had bij afleveren MAD veren laten monteren. Met de caravan is dat super bevallen.
Flink beladen auto en circa 80 kg kogeldruk.
Prima rit gehad onder rustige weersomstandigheden.
Maar:
Solo vond ik de hulpveren niet prettig, springerig over de achteras en bij lege auto wat zoeterig.
Buiten het optische (auto kwam echt wel wat omhoog aan achterzijde) niet echt over de rij eigenschappen bij gebruik losse auto, te spreken.
Na terugkomst van vakantie een setje Eibach verlagingsveren laten monteren.
Solo een feest om te rijden en een lust voor het oog (mijn oog dan in ieder geval knipoog.gif )
Met de caravan minimaal net zo goed. Voor het gevoel nog wat stabieler dan voorheen.

Uiteraard bandenspanning van auto op max. Ook dit scheelt veel in de stabiliteit.
Peugeot 308SW GTline 2.0BleuHdi - Hobby 455Uf Prestige

Poldervrouwtje
Berichten: 836
Lid geworden op: do 23 jan 2014 15:16

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Poldervrouwtje » wo 7 sep 2016 23:11

wij waren ook niet tevreden over de mad veren. Solo reed het echt niet fijn. Diverse malen naar laten kijken. Zelfs naar merk garage gegaan. Maar het was zoals het was Wij hadden overigens een xsara Picasso. Nu met de Mondeo geen klachten (geen hulpveren )
Chateau La Car 430 en Ford Mondeo 2.0 TdCi 140 pk.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Micky » do 8 sep 2016 00:13

Kan iemand onderbouwen waarom een auto beter zou rijden met hulpveren? dat het minder doorzakt weet ik (en minder rijdt zonder caravan ook), maar een veer is een veer en doet alleen iets met op- en neergaande beweging, dus is je kofferbak vol en hang je de caravan eraan, geloof ik direct dat met hulpveren de auto minder doorhangt, maar ik zou graag een onderbouwing horen waarom dit dan ook beter/veiliger rijdt, want ook in het deinen (op-en neer gaan van de kont) hebben hulpveren geen enkel voordeel tov de standaard veren, daar zijn namelijk de schokdempers voor en die worden niet vervangen met het plaatsen van bijv. MAD.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door meeder » do 8 sep 2016 06:27

De veersterkte is toch altijd iets hoger.
Ik heb bij meerdere auto's hulpveren laten monteren en de stabiliteit was echt hoger. Ze zijn gewoon stugger, wat de fabrikant ook zegt. Gelukkig rij ik altijd met een volle kofferbak rond (+/- 150kg aan spullen) en dan heb je niet zoveel last van de stuggere vering.

Je hebt helemaal gelijk dat het in- en uitveren voornamelijk door de schokdempers wordt bepaald.

Marmotje
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 7 jan 2013 14:38
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Marmotje » do 8 sep 2016 10:22

Ik ben niet zo technisch onderlegd op auto gebied als sommige hier dus wellicht klopt mijn redenatie niet.

Ik ga er MAD veren onder laten zetten omdat ik geen kogeldruk van 80KG kan aanhouden en de koffer vol kan laden. Als ik dat doe heb ik het idee dat ik praktisch geen veerweg meer overhoudt wat (volgens mij) erg gevaarlijk is. Dus ging een hoop uit de koffer en minder kogeldruk. Caravan ligt echter rond de 80KG kogeldruk het lekkerst achter de auto dus in zekere zin verwacht ik wel dat de combinatie stabieler wordt, maar dat komt door de hogere kogeldruk.

Hoe het zonder caravan uitpakt ben ik ook heel benieuwd naar. De meningen verschillen heel erg dus ik ga het toch maar gewoon proberen. Ik denk dat het met deze auto altijd een beetje schipperen zal blijven en je veel meer aandacht moet hebben voor de details omdat je toch een caravan van 1300kg achter een relatief lichte auto hangt.

Mijn vorige caravan (max 990KG) achter een Peugeot 508SW 1.6 bluehdi automaat reed zo ontzettend lekker. En alhoewel de automaat in die auto en drama was en het blok weinig vermogen had reed het toch heel comfortabel. Wat ik toch toeschrijf aan het grote verschil in gewicht tussen trekker en caravan.
Renault GS IP 160PK | Dethleffs 490TK

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Jan van Vijven » do 8 sep 2016 11:02

Ik heb onder een vorige auto ook MAD veren gehad, mij beviel het.
Het deinen werd minder en het reed gewoon wat stugger. De combi stond ook mooier gestrekt.
Of het echt veiliger wordt ga ik niet beweren, maar in jou situatie rijd het naar alle waarschijnlijkheid wel comfortabeler.

Met de huidige auto heb ik het niet nodig, ondanks 100 kg kogeldruk en de auto vol. Per auto is het verschillend.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Williamr » do 8 sep 2016 18:24

RE.gif
Jan en ik hebben hetzelfde model auto, alleen ietssss andere motorspecificaties. mrgreen.gif Ik had al gereageerd in dit onderwerp dat wij wel hulpveren hebben. Rijden met een andere kogeldruk tov Jan, we zullen niet dezelfde banden hebben, we hebben een andere velgmaat en ik weet niet wat er in de voorgaande jaren met deze auto gebeurd is. En toch vind ik de auto met en zonder caravan fijner rijden..........dus ja.
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Micky » do 8 sep 2016 19:55

RE.gif

onderstel maakt veel uit, daarom bestel ik altijd een sportonderstel, ik gok dan Jan zijn auto ook een sportiever geveerd onderstel heeft dan jij.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Williamr
Berichten: 961
Lid geworden op: za 17 jan 2015 21:08
Locatie: Midden vh land

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Williamr » do 8 sep 2016 21:46

RE.gif die was nog niet bij mij opgekomen
Vriendschap bezit je niet, het is een geschenk.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”