Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Met 16 jaar caravanervaring al heel wat meegemaakt, maar afgelopen weekend voor het eerst helemaal niet prettig gereden met de combinatie. Met inmiddels sinds twee jaar de vierde caravan aan de haak, een Eifelland Holiday 460 HQ, een van de laatste door Eifelland gemaakte caravans voor het faillissement. Voor het idee, het is een caravan met eindkeuken, toilet zit ernaast, daarna een treinzit, tegenover de treinzit een zitbank tegen de wand, hiernaast een hangkast en dan een dwars vast bed voorin. Er zit een BPW chassis onder met Winterhoff koppeling. Maximale kogeldruk caravan 100 kg, maximale kogeldruk auto 71 kg. Op de dissel is een fietsenrek geplaatst voor twee fietsen.
Sinds begin dit jaar is de caravan voorzien van een mover geplaatst achter de wielen, hierboven staat ook de accu, zender en lader. Tevens een andere auto voor de caravan, van een Peugeot 508 eHDI naar een Peugeot 308 SW 1.6 Blue HDI met iets meer vermogen en koppel. Met de Pinksteren op pad geweest, kogeldruk 77 kg. Zeer onrustige combinatie, met als gevolg dat de snelheid is gezakt naar zo'n 84 km op de teller. Geen fijn vooruitzicht wanneer je weet dat je van de zomer naar Italië moet. Aan het eind van het weekend weer naar huis, beetje water in de tank laten zitten, wat drank inmiddels op, en wat schetst mijn verbazing de combinatie rijdt beduidend beter. Bij thuiskomst de kogeldruk voor de zekerheid gemeten, en die was 72 kg. Moraal van het verhaal, last meer rond de as brengen en toch maar met 72 kg kogeldruk gaan rijden? Graag verneem ik jullie tips, in de hoop met minder zorgen naar Italië af te kunnen reizen van de zomer!
Sinds begin dit jaar is de caravan voorzien van een mover geplaatst achter de wielen, hierboven staat ook de accu, zender en lader. Tevens een andere auto voor de caravan, van een Peugeot 508 eHDI naar een Peugeot 308 SW 1.6 Blue HDI met iets meer vermogen en koppel. Met de Pinksteren op pad geweest, kogeldruk 77 kg. Zeer onrustige combinatie, met als gevolg dat de snelheid is gezakt naar zo'n 84 km op de teller. Geen fijn vooruitzicht wanneer je weet dat je van de zomer naar Italië moet. Aan het eind van het weekend weer naar huis, beetje water in de tank laten zitten, wat drank inmiddels op, en wat schetst mijn verbazing de combinatie rijdt beduidend beter. Bij thuiskomst de kogeldruk voor de zekerheid gemeten, en die was 72 kg. Moraal van het verhaal, last meer rond de as brengen en toch maar met 72 kg kogeldruk gaan rijden? Graag verneem ik jullie tips, in de hoop met minder zorgen naar Italië af te kunnen reizen van de zomer!
Pluk de dag! | Knaus Sport 450 FU bj 2018 | Seat Ateca 1.4 TSI DSG-7 Xcellence bj 2017
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Misschien was je keuken achterop wat lichter geworden en was dat positief.
Verder zou ik je kogeldruk gerust durven verhogen naar 90 kilo, probeer dat eens.
Andere trekauto is natuurlijk ook weer wennen, de 508 was wellicht wat zwaarder?
Banden caravan en trekauto goed op spanning?
Trekauto mag je echt wel op maximale spanning zetten.
Verder zou ik je kogeldruk gerust durven verhogen naar 90 kilo, probeer dat eens.
Andere trekauto is natuurlijk ook weer wennen, de 508 was wellicht wat zwaarder?
Banden caravan en trekauto goed op spanning?
Trekauto mag je echt wel op maximale spanning zetten.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Vergis je ook niet wat een beetje wind kan doen wanneer je een gevoelige combi hebt.
De bandenspanning was ook het eerste waar ik aan dacht. Auto achter maximaal en caravan ook. Ook 0,1 hoger kan geen kwaad. Kogeldruk zeker op 75-80 houden. Daar zit echt de meeste winst in stabiliteit
Heb je wellicht gewicht dat hoog geplaatst was lager geplaatst waardoor het zwaartepunt lager is geworden?
De bandenspanning was ook het eerste waar ik aan dacht. Auto achter maximaal en caravan ook. Ook 0,1 hoger kan geen kwaad. Kogeldruk zeker op 75-80 houden. Daar zit echt de meeste winst in stabiliteit
Heb je wellicht gewicht dat hoog geplaatst was lager geplaatst waardoor het zwaartepunt lager is geworden?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Banden caravan waren zeker op spanning, auto wellicht niet. Zal ik naar kijken. Hogere kogeldruk is dus geen probleem?
508 was idd zwaarder
508 was idd zwaarder
Pluk de dag! | Knaus Sport 450 FU bj 2018 | Seat Ateca 1.4 TSI DSG-7 Xcellence bj 2017
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Dan heb ik ook altijd het idee, dat alles beter gaat.GLB schreef:, wat drank inmiddels op,
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Ik heb ongeveer dezelfde ervaring met een Hobby 450UF en een Renault Megane, en met een hogere kogeldruk rijdt deze combinatie een stuk (zeer) stabieler. Ik probeer deze ook rond de 85 kilo te houden.
Verder heb ik de fietsen verplaatst naar het dak van de auto om de auto wat zwaarder te maken en de caravan wat lichter.
Verder heb ik de fietsen verplaatst naar het dak van de auto om de auto wat zwaarder te maken en de caravan wat lichter.
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
dank voor jullie reactie zo ver!
Pluk de dag! | Knaus Sport 450 FU bj 2018 | Seat Ateca 1.4 TSI DSG-7 Xcellence bj 2017
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Er word ook gesproken over een eindkeuken.
Wellicht de nodige etenswaar in de koelkast en/of kastjes welke inmiddels ook verorberd waren op de terugweg.
Waardoor stabiliteit ook verbeterde?
Wellicht de nodige etenswaar in de koelkast en/of kastjes welke inmiddels ook verorberd waren op de terugweg.
Waardoor stabiliteit ook verbeterde?
Groet André
"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"
[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]
"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"
[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Officieel moet je natuurlijk 71 aanhouden. Maar je zult zien dat wanneer je niet exact waterpas kunt meten er toch al een paar kilo afwijking is. Een % of 10 er boven levert je een voordeel op in stabiliteit. Dus gewoon doen.GLB schreef:Hogere kogeldruk is dus geen probleem?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Ik heb ook een 308 met een ik gok praktisch even zware caravan. Ik heb de kogeldruk altijd ergens tussen de 75 en 80 in. Probeer de caravan niet zwaarder dan 1200kg te laten wegen en zoveel mogelijk gewicht in de auto te laden dan is de stabiliteit het beste.
Zelf twijfel ik voor de zomer nog voor een dakkoffer zodat ik het gewicht in de auto wat beter kan verdelen.
Overigens waaide het op sommige stukken best wel flink afgelopen pinksterweekend dus misschien dat dit daarom ook een vertekend beeld geeft ?
Zelf twijfel ik voor de zomer nog voor een dakkoffer zodat ik het gewicht in de auto wat beter kan verdelen.
Overigens waaide het op sommige stukken best wel flink afgelopen pinksterweekend dus misschien dat dit daarom ook een vertekend beeld geeft ?
Renault GS IP 160PK | Dethleffs 490TK
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Ook hier dezelfde auto voor de caravan.
Met de meivakantie heeft de caravan er voor het eerst achter gehangen. Ondanks dat de wind op de heenweg goed voelbaar was, bleef combinatie stabiel. Kogeldruk zat rond de 80-85kg, onder onze 308 zitten wel hulpveren dus hing de auto niet door (zal overigens geen invloed hebben op de stabiliteit, wel op comfort bij drempels).
Het gewicht van je 508 zal ongetwijfeld een grote bijdrage aan de stabiliteit gegeven hebben.
Met onze vorige trekker (Megane Estate 2013) was ik ook altijd op zoek naar stabiliteit. Goed op belading in de caravan letten, achterbanden auto op maximale spanning en uiteraard auto zo zwaar mogelijk maken tov de caravan. Als dit allemaal op orde was, reed het prima. De grootste boosdoener bleken echter de banden te zijn, deze waren erg zacht onder de Megane (Klebe).
Standaard wordt de 308 geleverd met Michelin, liggen deze banden ook onder jouw auto?
Met de meivakantie heeft de caravan er voor het eerst achter gehangen. Ondanks dat de wind op de heenweg goed voelbaar was, bleef combinatie stabiel. Kogeldruk zat rond de 80-85kg, onder onze 308 zitten wel hulpveren dus hing de auto niet door (zal overigens geen invloed hebben op de stabiliteit, wel op comfort bij drempels).
Het gewicht van je 508 zal ongetwijfeld een grote bijdrage aan de stabiliteit gegeven hebben.
Met onze vorige trekker (Megane Estate 2013) was ik ook altijd op zoek naar stabiliteit. Goed op belading in de caravan letten, achterbanden auto op maximale spanning en uiteraard auto zo zwaar mogelijk maken tov de caravan. Als dit allemaal op orde was, reed het prima. De grootste boosdoener bleken echter de banden te zijn, deze waren erg zacht onder de Megane (Klebe).
Standaard wordt de 308 geleverd met Michelin, liggen deze banden ook onder jouw auto?
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Denk ook aan zoals reeds opgemerkt een gevulde koelkast etc. te veel gewicht achteraan versterkt de uitzwaaiende beweging achteraan.
Groet Arnold
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Het is hierboven al eerder gezegd, vergis je niet in de wind.
Misschien had je op de heenweg tegenwind en terug meewind, scheelt een jas.
Een keer (Renault 2Ltr + Dethleffs 510) vanuit de randstad naar Noord Laren (Groningen) gereden met tegenwind, geen snelheid te krijgen en een volle tank leeg gereden.
Misschien had je op de heenweg tegenwind en terug meewind, scheelt een jas.
Een keer (Renault 2Ltr + Dethleffs 510) vanuit de randstad naar Noord Laren (Groningen) gereden met tegenwind, geen snelheid te krijgen en een volle tank leeg gereden.
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
ja deze banden heb ik ookBart2 schreef:Standaard wordt de 308 geleverd met Michelin, liggen deze banden ook onder jouw auto?
Pluk de dag! | Knaus Sport 450 FU bj 2018 | Seat Ateca 1.4 TSI DSG-7 Xcellence bj 2017
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
RE.gif Zit er soms een groot gewichtsverschil tussen links en rechts? Heb je dit al eens gemeten?
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
goede vraagAd schreef:RE.gif Zit er soms een groot gewichtsverschil tussen links en rechts? Heb je dit al eens gemeten?
Pluk de dag! | Knaus Sport 450 FU bj 2018 | Seat Ateca 1.4 TSI DSG-7 Xcellence bj 2017
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Dan had je daar bij de oude combi waarschijnlijk ook al last van gehad?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Ook deze rijd niet zoals het hoort, en heeft ook last gehad van hagelstenen zo te zien.De schade van het ongeval valt nogal mee denk ik.
http://www.regiomeppel.nl/nieuws/carava ... 22535.html
http://www.regiomeppel.nl/nieuws/carava ... 22535.html
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe
- Wim Corduwener
- Berichten: 656
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
- Locatie: Enschede (NL)
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Het chassis is bepalend voor het rijcomfort en de rijveiligheid van een caravan. Dankzij onze innovatieve oplossingen beschikken caravans op een AL-KO chassis over voortreffelijke rijeigenschappen, zodat u ontspannen en veilig uw vakantiebestemming bereikt. Bovendien biedt een AL-KO lichtgewicht systeemchassis door zijn lage eigen gewicht een hoger laadvermogen.
Wat ik me nou afvraag: wat bepaalt nou de ideale kogeldruk: de caravan of de auto? Volgens mij maakt het qua verdeling van het gewicht (en dus de stabiliteit) nogal wat uit of je een eindkeuken in je caravan hebt of dat je de keuken boven de as hebt zitten. Ergo: een caravan met een eindkeuken vereist een heel andere belading dan een caravan met een keuken in het midden.
Een AL-KO chassis kan wel dè perfecte rijeigenschappen hebben, en dat geloof ik graag, maar de caravan die bovenop het chassis wordt gezet bepaalt misschien nog wel voor een groter deel de rij-eigenschappen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Caravandynamiek is meer dan alleen voldoende kogeldruk, hoe belangrijk ook. De belading is hier vast de boosdoener: de eindkeuken én de fietsen voorop zijn weliswaar in evenwicht maar vormen beiden relatief veel massa dat ver weg van het draaipunt (de as) is. Als de nieuwe auto net een andere veer/demper afstelling heeft, dan gaat 'ie eerder 'kwispelen'.
Kortom, mijn advies zou zijn minder voorraad in de keuken en de fietsen in de caravan / op het autodak.
Kortom, mijn advies zou zijn minder voorraad in de keuken en de fietsen in de caravan / op het autodak.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Alle gewicht voor de as heeft geen of weinig invloed op de stabiliteit.
Alles achter de as wel.
Hoe verder van de as verwijderd hoe meer invloed het heeft.
De best rijdende combinatie zou de as helemaal achteraan hebben.
Daar kan je zonder problemen 200 kmu mee rijden.
Helaas gaat dat niet altijd..
Alles achter de as wel.
Hoe verder van de as verwijderd hoe meer invloed het heeft.
De best rijdende combinatie zou de as helemaal achteraan hebben.
Daar kan je zonder problemen 200 kmu mee rijden.
Helaas gaat dat niet altijd..
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 590
- Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Graag verneem ik jullie tips, in de hoop met minder zorgen naar Italië af te kunnen reizen van de zomer![/quote]
Persoonlijke mening
eigen leeg gewicht trekkend voertuig 200 a 300 kg hoger dan max aanhanger gewicht caravan zal al veel oplossen.
of dit voor iedereen haalbaar is ?
mijn persoonlijke ervaringen sinds vele jaren.
indien het gewicht voertuig niet wordt gehaald is het behelpen.
dit afhankelijk van trekker en aanhanger.
de ene caravan hangt nu eenmaal stabieler achter een auto, dan een andere.
Persoonlijke mening
eigen leeg gewicht trekkend voertuig 200 a 300 kg hoger dan max aanhanger gewicht caravan zal al veel oplossen.
of dit voor iedereen haalbaar is ?
mijn persoonlijke ervaringen sinds vele jaren.
indien het gewicht voertuig niet wordt gehaald is het behelpen.
dit afhankelijk van trekker en aanhanger.
de ene caravan hangt nu eenmaal stabieler achter een auto, dan een andere.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.
Swift Burgundy mobilhome.
- Wim Corduwener
- Berichten: 656
- Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
- Locatie: Enschede (NL)
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Dat waag ik te betwijfelen. Als dat waar zou zijn dan zou elke caravan de as achteraan hebben. Een caravan is geen oplegger. Met al het gewicht vóór de as van de caravan wordt de kogeldruk wel erg hoog. En misschien wel zó hoog dat het trekkende voertuig minder grip op de voorwielen krijgt en dat lijkt me geen “best rijdende combinatie”.Ab schreef: De best rijdende combinatie zou de as helemaal achteraan hebben.
Daar kan je zonder problemen 200 kmu mee rijden.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
RE.gif toch is het zo, er moet idd uiteraard een trekker voor die dat kogelgewicht kan en mag hebben, kijk maar eens bij de Amerikaanse caravans, de assen staan daar heel veel verder naar achteren
Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst
Precies.
Natuurlijk kan het niet bij een caravan.
Niet van enig formaat en gewicht tenminste.
Uiteraard zou dan de kogeldruk maar zo 700 of 800 kg worden.
Op zich nog niet eens een probleem, ware het niet dat niet een personenauto dat aan kan.
Een zware pick-up truck wel.
Bij dergelijke kogeldrukken wordt een " Weight distribution hitch " gebruikt.
Die verdeeld de kogeldruk over zowel de achterwielen als de voorwielen.
Maar dit terzijde, in Europa is dit over het algemeen niet haalbaar.
Maar je kunt er wel zoveel mogelijk naar streven.
Geen gewicht achter de as plaatsen dus.
Dat lukt niet helemaal, maar dit in gedachten houden bij beladen kan geen kwaad.
Natuurlijk kan het niet bij een caravan.
Niet van enig formaat en gewicht tenminste.
Uiteraard zou dan de kogeldruk maar zo 700 of 800 kg worden.
Op zich nog niet eens een probleem, ware het niet dat niet een personenauto dat aan kan.
Een zware pick-up truck wel.
Bij dergelijke kogeldrukken wordt een " Weight distribution hitch " gebruikt.
Die verdeeld de kogeldruk over zowel de achterwielen als de voorwielen.
Maar dit terzijde, in Europa is dit over het algemeen niet haalbaar.
Maar je kunt er wel zoveel mogelijk naar streven.
Geen gewicht achter de as plaatsen dus.
Dat lukt niet helemaal, maar dit in gedachten houden bij beladen kan geen kwaad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.