Combinatie rijdt niet zoals gewenst

GLB
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 09:35
Locatie: Den Haag

Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door GLB » wo 18 mei 2016 14:04

Met 16 jaar caravanervaring al heel wat meegemaakt, maar afgelopen weekend voor het eerst helemaal niet prettig gereden met de combinatie. Met inmiddels sinds twee jaar de vierde caravan aan de haak, een Eifelland Holiday 460 HQ, een van de laatste door Eifelland gemaakte caravans voor het faillissement. Voor het idee, het is een caravan met eindkeuken, toilet zit ernaast, daarna een treinzit, tegenover de treinzit een zitbank tegen de wand, hiernaast een hangkast en dan een dwars vast bed voorin. Er zit een BPW chassis onder met Winterhoff koppeling. Maximale kogeldruk caravan 100 kg, maximale kogeldruk auto 71 kg. Op de dissel is een fietsenrek geplaatst voor twee fietsen.
Sinds begin dit jaar is de caravan voorzien van een mover geplaatst achter de wielen, hierboven staat ook de accu, zender en lader. Tevens een andere auto voor de caravan, van een Peugeot 508 eHDI naar een Peugeot 308 SW 1.6 Blue HDI met iets meer vermogen en koppel. Met de Pinksteren op pad geweest, kogeldruk 77 kg. Zeer onrustige combinatie, met als gevolg dat de snelheid is gezakt naar zo'n 84 km op de teller. Geen fijn vooruitzicht wanneer je weet dat je van de zomer naar Italië moet. Aan het eind van het weekend weer naar huis, beetje water in de tank laten zitten, wat drank inmiddels op, en wat schetst mijn verbazing de combinatie rijdt beduidend beter. Bij thuiskomst de kogeldruk voor de zekerheid gemeten, en die was 72 kg. Moraal van het verhaal, last meer rond de as brengen en toch maar met 72 kg kogeldruk gaan rijden? Graag verneem ik jullie tips, in de hoop met minder zorgen naar Italië af te kunnen reizen van de zomer!
Pluk de dag! | Knaus Sport 450 FU bj 2018 | Seat Ateca 1.4 TSI DSG-7 Xcellence bj 2017

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door deusjevo » wo 18 mei 2016 14:10

Misschien was je keuken achterop wat lichter geworden en was dat positief.
Verder zou ik je kogeldruk gerust durven verhogen naar 90 kilo, probeer dat eens.
Andere trekauto is natuurlijk ook weer wennen, de 508 was wellicht wat zwaarder?
Banden caravan en trekauto goed op spanning?
Trekauto mag je echt wel op maximale spanning zetten.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Pino » wo 18 mei 2016 14:21

Vergis je ook niet wat een beetje wind kan doen wanneer je een gevoelige combi hebt.
De bandenspanning was ook het eerste waar ik aan dacht. Auto achter maximaal en caravan ook. Ook 0,1 hoger kan geen kwaad. Kogeldruk zeker op 75-80 houden. Daar zit echt de meeste winst in stabiliteit
Heb je wellicht gewicht dat hoog geplaatst was lager geplaatst waardoor het zwaartepunt lager is geworden?
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

GLB
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 09:35
Locatie: Den Haag

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door GLB » wo 18 mei 2016 14:32

Banden caravan waren zeker op spanning, auto wellicht niet. Zal ik naar kijken. Hogere kogeldruk is dus geen probleem?
508 was idd zwaarder
Pluk de dag! | Knaus Sport 450 FU bj 2018 | Seat Ateca 1.4 TSI DSG-7 Xcellence bj 2017

Gebruikersavatar
Jan Br
Berichten: 1546
Lid geworden op: wo 9 mar 2005 09:12
Locatie: Dordrecht

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Jan Br » wo 18 mei 2016 14:47

GLB schreef:, wat drank inmiddels op,
Dan heb ik ook altijd het idee, dat alles beter gaat. mrgreen.gif
Toyota RAV4 Hybrid 2.5ltr Style AWD 2023,
LMC 470E Passion, Kampa Ace Air 400 All Season, Thule 6200, Dometic 2200 airco, Simpark Easymatic, LiFeP04 30Ah, Alko ATC en nog een paar opties whistle.gif

Master__R
Berichten: 6
Lid geworden op: di 11 aug 2015 14:57

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Master__R » wo 18 mei 2016 15:11

Ik heb ongeveer dezelfde ervaring met een Hobby 450UF en een Renault Megane, en met een hogere kogeldruk rijdt deze combinatie een stuk (zeer) stabieler. Ik probeer deze ook rond de 85 kilo te houden.

Verder heb ik de fietsen verplaatst naar het dak van de auto om de auto wat zwaarder te maken en de caravan wat lichter.

GLB
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 09:35
Locatie: Den Haag

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door GLB » wo 18 mei 2016 15:19

dank voor jullie reactie zo ver!
Pluk de dag! | Knaus Sport 450 FU bj 2018 | Seat Ateca 1.4 TSI DSG-7 Xcellence bj 2017

Gebruikersavatar
Oenema
Berichten: 1068
Lid geworden op: zo 19 aug 2012 10:59
Locatie: Meppel (NL)

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Oenema » wo 18 mei 2016 15:19

Er word ook gesproken over een eindkeuken.
Wellicht de nodige etenswaar in de koelkast en/of kastjes welke inmiddels ook verorberd waren op de terugweg.
Waardoor stabiliteit ook verbeterde?
Groet André

"It's an ingenious solution to a problem that should never have existed in the first place"

Afbeelding

[ Hobby 500KMFE - 2007 ]
[ Ford Galaxy 2.0TDCI - 2018 - 209PK ]

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Pino » wo 18 mei 2016 15:51

GLB schreef:Hogere kogeldruk is dus geen probleem?
Officieel moet je natuurlijk 71 aanhouden. Maar je zult zien dat wanneer je niet exact waterpas kunt meten er toch al een paar kilo afwijking is. Een % of 10 er boven levert je een voordeel op in stabiliteit. Dus gewoon doen. thumbup.gif
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Marmotje
Berichten: 174
Lid geworden op: ma 7 jan 2013 14:38
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Marmotje » wo 18 mei 2016 16:01

Ik heb ook een 308 met een ik gok praktisch even zware caravan. Ik heb de kogeldruk altijd ergens tussen de 75 en 80 in. Probeer de caravan niet zwaarder dan 1200kg te laten wegen en zoveel mogelijk gewicht in de auto te laden dan is de stabiliteit het beste.

Zelf twijfel ik voor de zomer nog voor een dakkoffer zodat ik het gewicht in de auto wat beter kan verdelen.

Overigens waaide het op sommige stukken best wel flink afgelopen pinksterweekend dus misschien dat dit daarom ook een vertekend beeld geeft ?
Renault GS IP 160PK | Dethleffs 490TK

Gebruikersavatar
Bart2
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 18 mei 2014 16:16
Locatie: Regio Den Bosch

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Bart2 » wo 18 mei 2016 22:53

Ook hier dezelfde auto voor de caravan.

Met de meivakantie heeft de caravan er voor het eerst achter gehangen. Ondanks dat de wind op de heenweg goed voelbaar was, bleef combinatie stabiel. Kogeldruk zat rond de 80-85kg, onder onze 308 zitten wel hulpveren dus hing de auto niet door (zal overigens geen invloed hebben op de stabiliteit, wel op comfort bij drempels).
Het gewicht van je 508 zal ongetwijfeld een grote bijdrage aan de stabiliteit gegeven hebben.

Met onze vorige trekker (Megane Estate 2013) was ik ook altijd op zoek naar stabiliteit. Goed op belading in de caravan letten, achterbanden auto op maximale spanning en uiteraard auto zo zwaar mogelijk maken tov de caravan. Als dit allemaal op orde was, reed het prima. De grootste boosdoener bleken echter de banden te zijn, deze waren erg zacht onder de Megane (Klebe).

Standaard wordt de 308 geleverd met Michelin, liggen deze banden ook onder jouw auto?
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021

Stigter
Berichten: 1132
Lid geworden op: ma 18 nov 2013 23:45
Locatie: Midden Nederland

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Stigter » wo 18 mei 2016 23:32

Denk ook aan zoals reeds opgemerkt een gevulde koelkast etc. te veel gewicht achteraan versterkt de uitzwaaiende beweging achteraan.
Groet Arnold

JaapB

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door JaapB » do 19 mei 2016 07:57

Het is hierboven al eerder gezegd, vergis je niet in de wind.
Misschien had je op de heenweg tegenwind en terug meewind, scheelt een jas.
Een keer (Renault 2Ltr + Dethleffs 510) vanuit de randstad naar Noord Laren (Groningen) gereden met tegenwind, geen snelheid te krijgen en een volle tank leeg gereden.

GLB
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 09:35
Locatie: Den Haag

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door GLB » do 19 mei 2016 13:07

Bart2 schreef:Standaard wordt de 308 geleverd met Michelin, liggen deze banden ook onder jouw auto?
ja deze banden heb ik ook
Pluk de dag! | Knaus Sport 450 FU bj 2018 | Seat Ateca 1.4 TSI DSG-7 Xcellence bj 2017

Gebruikersavatar
Ad
Berichten: 1915
Lid geworden op: vr 19 mar 2004 20:26
Locatie: 't Gooi

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Ad » do 19 mei 2016 13:47

RE.gif Zit er soms een groot gewichtsverschil tussen links en rechts? Heb je dit al eens gemeten?
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk

GLB
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 09:35
Locatie: Den Haag

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door GLB » do 19 mei 2016 14:04

Ad schreef:RE.gif Zit er soms een groot gewichtsverschil tussen links en rechts? Heb je dit al eens gemeten?
goede vraag
Pluk de dag! | Knaus Sport 450 FU bj 2018 | Seat Ateca 1.4 TSI DSG-7 Xcellence bj 2017

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door deusjevo » do 19 mei 2016 15:38

Dan had je daar bij de oude combi waarschijnlijk ook al last van gehad?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door JanP » di 19 jul 2016 13:24

Ook deze rijd niet zoals het hoort, en heeft ook last gehad van hagelstenen zo te zien.De schade van het ongeval valt nogal mee denk ik. weenie.gif
http://www.regiomeppel.nl/nieuws/carava ... 22535.html
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Wim Corduwener » di 19 jul 2016 17:41

Afbeelding
Het chassis is bepalend voor het rijcomfort en de rijveiligheid van een caravan. Dankzij onze innovatieve oplossingen beschikken caravans op een AL-KO chassis over voortreffelijke rijeigenschappen, zodat u ontspannen en veilig uw vakantiebestemming bereikt. Bovendien biedt een AL-KO lichtgewicht systeemchassis door zijn lage eigen gewicht een hoger laadvermogen.
Wat ik me nou afvraag: wat bepaalt nou de ideale kogeldruk: de caravan of de auto? Volgens mij maakt het qua verdeling van het gewicht (en dus de stabiliteit) nogal wat uit of je een eindkeuken in je caravan hebt of dat je de keuken boven de as hebt zitten. Ergo: een caravan met een eindkeuken vereist een heel andere belading dan een caravan met een keuken in het midden.
Een AL-KO chassis kan wel dè perfecte rijeigenschappen hebben, en dat geloof ik graag, maar de caravan die bovenop het chassis wordt gezet bepaalt misschien nog wel voor een groter deel de rij-eigenschappen.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Conradi » di 19 jul 2016 20:11

Caravandynamiek is meer dan alleen voldoende kogeldruk, hoe belangrijk ook. De belading is hier vast de boosdoener: de eindkeuken én de fietsen voorop zijn weliswaar in evenwicht maar vormen beiden relatief veel massa dat ver weg van het draaipunt (de as) is. Als de nieuwe auto net een andere veer/demper afstelling heeft, dan gaat 'ie eerder 'kwispelen'.

Kortom, mijn advies zou zijn minder voorraad in de keuken en de fietsen in de caravan / op het autodak.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Ab » di 19 jul 2016 20:30

Alle gewicht voor de as heeft geen of weinig invloed op de stabiliteit.
Alles achter de as wel.
Hoe verder van de as verwijderd hoe meer invloed het heeft.
De best rijdende combinatie zou de as helemaal achteraan hebben.
Daar kan je zonder problemen 200 kmu mee rijden.
Helaas gaat dat niet altijd.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

fendtjeplatin
Berichten: 590
Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door fendtjeplatin » di 19 jul 2016 22:37

Graag verneem ik jullie tips, in de hoop met minder zorgen naar Italië af te kunnen reizen van de zomer![/quote]

Persoonlijke mening

eigen leeg gewicht trekkend voertuig 200 a 300 kg hoger dan max aanhanger gewicht caravan zal al veel oplossen.
of dit voor iedereen haalbaar is ?
mijn persoonlijke ervaringen sinds vele jaren.
indien het gewicht voertuig niet wordt gehaald is het behelpen.
dit afhankelijk van trekker en aanhanger.
de ene caravan hangt nu eenmaal stabieler achter een auto, dan een andere.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.

Gebruikersavatar
Wim Corduwener
Berichten: 656
Lid geworden op: wo 31 jul 2013 18:51
Locatie: Enschede (NL)

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Wim Corduwener » di 19 jul 2016 23:11

Ab schreef: De best rijdende combinatie zou de as helemaal achteraan hebben.
Daar kan je zonder problemen 200 kmu mee rijden.
Dat waag ik te betwijfelen. Als dat waar zou zijn dan zou elke caravan de as achteraan hebben. Een caravan is geen oplegger. Met al het gewicht vóór de as van de caravan wordt de kogeldruk wel erg hoog. En misschien wel zó hoog dat het trekkende voertuig minder grip op de voorwielen krijgt en dat lijkt me geen “best rijdende combinatie”.
Van een KIP-caravan 44 TTZ overgestapt naar een Dethleffs Fortero H 6945 2.4 TDCi Ford 2402 cm³-140 pk

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Micky » di 19 jul 2016 23:16

RE.gif toch is het zo, er moet idd uiteraard een trekker voor die dat kogelgewicht kan en mag hebben, kijk maar eens bij de Amerikaanse caravans, de assen staan daar heel veel verder naar achteren


Sent from my iPhone 6 using Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Ab » wo 20 jul 2016 00:17

Precies.
Natuurlijk kan het niet bij een caravan.
Niet van enig formaat en gewicht tenminste.
Uiteraard zou dan de kogeldruk maar zo 700 of 800 kg worden.
Op zich nog niet eens een probleem, ware het niet dat niet een personenauto dat aan kan.
Een zware pick-up truck wel.
Bij dergelijke kogeldrukken wordt een " Weight distribution hitch " gebruikt.
Die verdeeld de kogeldruk over zowel de achterwielen als de voorwielen.
Maar dit terzijde, in Europa is dit over het algemeen niet haalbaar.
Maar je kunt er wel zoveel mogelijk naar streven.
Geen gewicht achter de as plaatsen dus.
Dat lukt niet helemaal, maar dit in gedachten houden bij beladen kan geen kwaad.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”