De veren dragen de auto (het gewicht) de schokbrekers zorgen voor de demping . De vering wordt door de fabrikant bepaald aan de hand van het gewicht van de auto en de belading. Nu gaan we het koffer van de auto lekker vol duwen en er ook nog eens een caravan aan hangen hierdoor wordt het gewicht op de veren een stuk hoger waardoor ze dus inzakken en er dus minder veerweg over blijft dit komt de rijeigenschappen niet ten goede ook wordt de schokdemper verder ingeschoven en zal ook een kleinere werkslag krijgen en ditem resulteerd in een slechtere wegligging waarbij al dit extra gewicht ook nog eens tegenwerkt door het overhangen in bochtenMicky schreef:Kan iemand onderbouwen waarom een auto beter zou rijden met hulpveren? dat het minder doorzakt weet ik (en minder rijdt zonder caravan ook), maar een veer is een veer en doet alleen iets met op- en neergaande beweging, dus is je kofferbak vol en hang je de caravan eraan, geloof ik direct dat met hulpveren de auto minder doorhangt, maar ik zou graag een onderbouwing horen waarom dit dan ook beter/veiliger rijdt, want ook in het deinen (op-en neer gaan van de kont) hebben hulpveren geen enkel voordeel tov de standaard veren, daar zijn namelijk de schokdempers voor en die worden niet vervangen met het plaatsen van bijv. MAD.
Door nu extra veren te monteren zal de auto minder inzakken bij dezelfde belading waardoor er dus meer veerweg overblijft tijdens het rijden dat nu een lege auto hoger komt te staan is een neven effect van de extra veren en zal per merk model anders zijn. Ben je een Fransoos gewent die graag soepel veert dan zal het enigzins tegen gaan vallen tijdens rijden
Onze focus heeft van zichzelf al stugge vering en zakt dus weinig in bij belading is ook nog redelijk nieuw veren worden in de loop van hun leven meestal iets soepeler.
Als je auto erg schommeld zou je eerst eens de schokbrekers moeten controleren op hun werking . Auto op een hoek in drukken en loslaten dan moet nagenoeg meteen stil staan een kleine naschommeling is toegestaan maar moet een stuk minder sterk zijn.