Combinatie rijdt niet zoals gewenst

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door p_vingerhoets » vr 9 sep 2016 09:10

Micky schreef:Kan iemand onderbouwen waarom een auto beter zou rijden met hulpveren? dat het minder doorzakt weet ik (en minder rijdt zonder caravan ook), maar een veer is een veer en doet alleen iets met op- en neergaande beweging, dus is je kofferbak vol en hang je de caravan eraan, geloof ik direct dat met hulpveren de auto minder doorhangt, maar ik zou graag een onderbouwing horen waarom dit dan ook beter/veiliger rijdt, want ook in het deinen (op-en neer gaan van de kont) hebben hulpveren geen enkel voordeel tov de standaard veren, daar zijn namelijk de schokdempers voor en die worden niet vervangen met het plaatsen van bijv. MAD.
De veren dragen de auto (het gewicht) de schokbrekers zorgen voor de demping . De vering wordt door de fabrikant bepaald aan de hand van het gewicht van de auto en de belading. Nu gaan we het koffer van de auto lekker vol duwen en er ook nog eens een caravan aan hangen hierdoor wordt het gewicht op de veren een stuk hoger waardoor ze dus inzakken en er dus minder veerweg over blijft dit komt de rijeigenschappen niet ten goede ook wordt de schokdemper verder ingeschoven en zal ook een kleinere werkslag krijgen en ditem resulteerd in een slechtere wegligging waarbij al dit extra gewicht ook nog eens tegenwerkt door het overhangen in bochten

Door nu extra veren te monteren zal de auto minder inzakken bij dezelfde belading waardoor er dus meer veerweg overblijft tijdens het rijden dat nu een lege auto hoger komt te staan is een neven effect van de extra veren en zal per merk model anders zijn. Ben je een Fransoos gewent die graag soepel veert dan zal het enigzins tegen gaan vallen tijdens rijden

Onze focus heeft van zichzelf al stugge vering en zakt dus weinig in bij belading is ook nog redelijk nieuw veren worden in de loop van hun leven meestal iets soepeler.


Als je auto erg schommeld zou je eerst eens de schokbrekers moeten controleren op hun werking . Auto op een hoek in drukken en loslaten dan moet nagenoeg meteen stil staan een kleine naschommeling is toegestaan maar moet een stuk minder sterk zijn.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Micky » vr 9 sep 2016 09:23

RE.gif

De auto en juist de station rijdt het best als hij beladen is, daarvoor is hij gebouwd (ook 1 van de redenen dat ik altijd een verlaagd onderstel bestel, zo boots je leeg al na alsof de auto beladen is en dit komt de stand van de armen van het onderstel ten goed), dat hele volksstammen zonder belading rondrijden met verkeerd afslijten van de banden als gevolg is een ander verhaal.
Schokdemper zijn gemaakt om te werken in hun hele uitslag bereik, de doorsnee van een demper zal ook laten zien dat het niets uitmaakt of hij in het midden deel bovenin of onderin heen- en weer beweegt knipoog.gif
Veren zijn progressief, dus hoe verder ze inveren hoe stugger ze worden, dat je een kleinere veerweg overhoud maakt dan ook niet uit, als je maar niet overbelaad, dat het er lelijk uitziet is een ander verhaal.
Dit is helaas nog niet de onderbouwing waar ik op had gehoopt :(
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door p_vingerhoets » vr 9 sep 2016 12:21

Een af fabriek geeft maar een paar cm verlaging van de bovenbouw hierdoor zal de wielgeometrie maar zeer beperkt veranderen. Meestal worden er wel andere veren gebruikt die wat dikker zijn en dus wat stugger.

Of de fabrikant er echt rekening mee houden dat een station veel beladen wordt weet ik niet zeker, er zal wel naar gekeken worden als het goed is, maar ook deze modelen moeten tegenwoordig een comfortabele vering hebben. De fabrikant maakt nu eenmaal 14 in een dozijn auto's om het zo veel mogelijk eigenaren naar hun zin te zijn. als de gebruiker die achterkant dan ook nog tot het dak toe vol gaat proppen komt de vering toch te kort.daarbij komt dan de trekhaak en de druk op de kogel welke met een behoorlijke arm op de achteras werkt en de druk op de vering behoorlijk verhogen.

Schokbrekers kunnen over hun hele lengte werken dat klopt, maar als ze op hun eind zitten dan kunnen ze geen ingaandere slag meer dempen en dat gebonk op de eindstop is niet prettig.

Hulpveren helpen de originele veren dus een beetje waardoor de achterkant minder inzakt en er dus veerweg over blijft en als je dan over een bultje in de weg rijdt dan kan het wiel ook nog wat inveren zonder dat meteen de carrosserie omhooggevallen gedrukt wordt.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

GLB
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 09:35
Locatie: Den Haag

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door GLB » vr 5 mei 2017 14:12

Hopelijk is mijn probleem binnenkort opgelost. Ik heb de luxe mijn leaseauto, de Peugeot 308 SW, door te kunnen zetten naar een collega. Ik heb nu een Seat Ateca 1.4 TSI DSG in bestelling staan. Ben reuze benieuwd hoe dat zal rijden icm mijn caravan. Helaas is de levertijd een drama, besteld half november 2016, levering pas in juli dit jaar.
Pluk de dag! | Knaus Sport 450 FU bj 2018 | Seat Ateca 1.4 TSI DSG-7 Xcellence bj 2017

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door meeder » vr 5 mei 2017 14:26

p_vingerhoets schreef:.
Hulpveren helpen de originele veren dus een beetje waardoor de achterkant minder inzakt en er dus veerweg over blijft en als je dan over een bultje in de weg rijdt dan kan het wiel ook nog wat inveren zonder dat meteen de carrosserie omhooggevallen gedrukt wordt.
In veel gevallen zijn het geen hulpveren maar vervangingsveren. De originele veren worden vervangen door stijvere of progressieve veren.

Gebruikersavatar
motorfrits
Berichten: 84
Lid geworden op: za 27 dec 2014 21:25

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door motorfrits » vr 5 mei 2017 21:15

Hou er wel rekening mee dat een Franse auto toch wat weker op de veren is dan andere. hiervoor reed ik een Renault megane, zat altijd te zoeken op de weg.
Heb er nu een Skoda Yeti voor staan en de combinatie is stukken stabieler.
Let er ook op wat er voor je rijd, ik rij nooit achter een vrachtauto met vreemde lading zoals auto vrachtwagens en tankwagens of het moet niet anders, maar dan met meer afstand .
Deze geven vaak een wervelwind er achter wat een zeer ongunstige uitwerking op de caravan heeft.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Ab » vr 5 mei 2017 21:37

In plaats van hulpveren kan je in sommige gevallen ook extra luchtvering monteren.
Dat is echt ideaal. Je kunt dan de vering aanpassen aan de belading.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Stephandz
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 14 sep 2016 19:47
Locatie: Essen België

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Stephandz » zo 7 mei 2017 11:07

Ik heb het nog niet voorbij zien komen maar welke banden liggen er onder deze caravan?
Dit kan ook een heel groot verschil maken voor de stabiliteit.
Ik heb dit bij mijn vorige caravan ook meegemaakt dat deze met de standaard banden ging slingeren rond de 100km/h.
Het Bpw chassis had daar ook mee te maken daar deze minder stabiel zijn dan de alko chassis.
Volvo V70 D4 235pk(gechipt) Knaus 500FU Silverselection 2017 ,Thule 6200 luifel, zonnepaneel en Enduro 303 mover.
en wachtend op iets nieuws.....

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door VIP » zo 7 mei 2017 11:12

RE.gif

Wat een kolder over de stabiliteit van een BPW chassis zucht.gif ( en nee wij hebben geen BPW chassis).

Er was een serie die scheurde, maar dat geldt niet voor alles van BPW.
Laatst gewijzigd door VIP op zo 7 mei 2017 11:15, 2 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Chris » zo 7 mei 2017 11:12

RE.gif

Hoi Stephandz

Hoe rijd jou Knaus.. ook andere banden als de standaard toch??
Het gewenste "Steep achter de auto" effect??

Greetz
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Chris » zo 7 mei 2017 11:15

VIP Premium schreef:RE.gif

Wat een kolder over de kwaliteit van een BPW chassis zucht.gif ( en nee wij hebben geen BPW chassis).
Nou Vip..
Dat moet jou net niet tegen Stephandz zeggen, die heeft alleen maar gescheurde PWB chassissen gehad....
Da's geen kolder als je hele chassis vervangen wordt en binnen de kortste keren weer scheurt...dan ben je d'r wel klaar mee denk ik.
En heb je recht van spreken.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Stephandz
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 14 sep 2016 19:47
Locatie: Essen België

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Stephandz » zo 7 mei 2017 14:14

Je hoort mij hier niks zeggen over de kwaliteit van Bpw al heb ik er zo mijn gedacht over.
Dat SOMMIGE chassis van dit merk minder stevig zijn is een feit gezien mijn dealer al tientalle van deze chassis vervangen heeft de laatste jaren.
Wel kunnen de banden een rol spelen bij het weggedrag van Ts.
En ja Chris onder de Knaus zitten nu Hankooks Vantra en we zijn er nu voor het 2e weekend mee weg en hangt als een blok achter de auto.
Je merkt amper dat hij erachter hangt.
Het is een hele stabiele combi.
Volvo V70 D4 235pk(gechipt) Knaus 500FU Silverselection 2017 ,Thule 6200 luifel, zonnepaneel en Enduro 303 mover.
en wachtend op iets nieuws.....

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35855
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Chris » zo 7 mei 2017 15:05

RE.gif
Nou...Als een blok???
en dat merk je niet... geintje.. mrgreen.gif
Lekker he.. zo'n stabiele combi.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Bart2
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 18 mei 2014 16:16
Locatie: Regio Den Bosch

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Bart2 » zo 7 mei 2017 17:02

Wat mij nu niet duidelijk is of TS iets aan de veren van de 308 SW heeft veranderd?

Btw: mooie auto zo'n Ateca. Dat zal veel stabieler rijden voor de caravan. Wij hebben zeer goede ervaringen met Seat, in ons geval trok onze laatste Leon de caravan stabiel en vlot. Nu nog altijd een Ibiza als 2e auto.
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021

GLB
Berichten: 47
Lid geworden op: wo 18 mei 2016 09:35
Locatie: Den Haag

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door GLB » di 18 jul 2017 17:52

Probleem is opgelost door de nieuwe auto die aanmerkelijk meer kogeldruk aan kan (88 kg), merk nauwelijks dat er nog een caravan aan hangt.
Pluk de dag! | Knaus Sport 450 FU bj 2018 | Seat Ateca 1.4 TSI DSG-7 Xcellence bj 2017

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Micky » di 18 jul 2017 18:06

RE.gif

Heel mooi en toch komen we net als bijna altijd weer terug op die kogeldruk, lage kogeldruk blijft gewoon een "sluipmoordenaar"

Veel plezier met de nieuwe trekker.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Bart2
Berichten: 336
Lid geworden op: zo 18 mei 2014 16:16
Locatie: Regio Den Bosch

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Bart2 » di 18 jul 2017 18:21

RE.gif
En in dit geval een andere (zwaardere) auto knipoog.gif
Burstner Premio 485tk 2010 - Mercedes BS-AMG 2021

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Ab » di 18 jul 2017 18:29

Micky schreef:RE.gif

Heel mooi en toch komen we net als bijna altijd weer terug op die kogeldruk, lage kogeldruk blijft gewoon een "sluipmoordenaar"

Veel plezier met de nieuwe trekker.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Ab » di 18 jul 2017 18:42

Dat van de kogeldruk kan ik alleen maar beamen.
Ik rij zelf met een heel zware auto.
Stabielere combinatie kan bijna niet.
Toch voelde ik enige onrust bij 110 km/u.
Ik wist dat mijn kogeldruk lager was dan normaal.
De caravan had ik bijna helemaal uitgeruimd.
Zo licht mogelijk gemaakt.
Maar 1 flesje gas in de dissel..en 6 grote haringen.
De kogeldruk zit normaal op 110 kg.
Deze keer wat lager.
3 dozen met wijn voorin onder het bed loste dat weer op..
Het rijdt weer alsof er niks achter hangt.
Zoveel kan 20 kg meer of minder schelen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38407
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Micky » di 18 jul 2017 18:52

RE.gif

Dat is het Ab, die 20Kg kunnen een enorm verschil maken, met een zware trekker voelt het dan gewoon een ietsje onrustig (ken ik goed van het ritje van en naar de stalling, 3,5 km met een lage kogeldruk), knal je er een beetje gewicht bij heb je een kompleet andere combi thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door jackt » di 18 jul 2017 21:31

Ondertussen lijkt het er op dat TS een andere trekker heeft...rijdt nu wellicht wel naar wens? scratch.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Volvodriver

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door Volvodriver » di 18 jul 2017 21:54

RE.gif
GLB schreef:Probleem is opgelost door de nieuwe auto die aanmerkelijk meer kogeldruk aan kan (88 kg), merk nauwelijks dat er nog een caravan aan hangt.
Ja dus. Het helpt bij TS. whistle.gif

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: Combinatie rijdt niet zoals gewenst

Bericht door jackt » wo 19 jul 2017 07:31

:oops: ff gemist...
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”