Volvo S80 vering slap

Plaats reactie
Trekdropuit
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 feb 2016 14:56

Volvo S80 vering slap

Bericht door Trekdropuit » za 16 apr 2016 17:20

Hallo,

Op caravans.net heb ik gelezen over instabiele combinaties auto/caravan. Ik rijd met een Volvo S80 en een Dethleffs Camper 520. Rond de 90 voelt het niet stabiel, zeker niet met inhalen of ingehaald worden. De Dethleffs heb ik zo goed mogelijk rondom de as beladen waardoor deze mooi horizontaal staat en rijdt, maar de Volvo zakt door de veren... Nu lees ik op caravans.net: "Een te zwakke achtervering van de trekauto kan leiden tot instabiliteit van de combinatie. Om het doorzakken van de achterzijde van de trekauto tegen te gaan zijn er verschillende hulpmiddelen. Zo bestaan er kunststof of rubber veerelementen (blokjes) welke tussen de windingen van de bestaande schroefveer worden gemonteerd."
Ik heb wat rond gezocht, maar vind alleen hulpveren etc. maar geen kunststof of rubberen elementen. En daarvan denk ik dat ik die makkelijk zelf kan bevestigen... Heeft iemand ervaring hiermee of weet waar ik die kan vinden.

Vast bedankt,

Gebruikersavatar
Meenhoes
Berichten: 1583
Lid geworden op: za 30 mar 2013 21:21
Locatie: Enschede

Re: Volvo S80 vering slap

Bericht door Meenhoes » za 16 apr 2016 17:56

Hoe hoog heb je de kogeldruk?

Onze Passat hangt namelijk ook behoorlijk door achter maar de stabiliteit van de combi is perfect


Sent from my iPhone using Tapatalk
VW Tiguan 2.0TSI 4-Motion R-Line 220PK/350NM + Sprite Europa 495, Truma-mover, Alden aut. schotel en Unico Verona

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Volvo S80 vering slap

Bericht door Stef » za 16 apr 2016 18:26

Hoe oud is de S80 ? Misschien is het wel tijd om de orignele veren te vervangen voor twee nieuwe exemplaren.
Wanneer deze oud zijn dan kan de veerwerking er aardig uit zijn. Je zal een wereld van verschil merken.
Alleen de veerwindingen blokkeren , daar ben ik geen voorstander van . Je maakt nl.mook de veerweg een stuk korter stom.gif

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36127
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: Volvo S80 vering slap

Bericht door Chris » za 16 apr 2016 20:57

Hallo Trekdropuit..

Ik weet exact welke blokjes je bedoeld.
Heb ik jaren geleden eens onder een Galant gehad, resultaat was niet alleen kraken tijdens het rijden maar uiteindelijk ook een gebroken veer.
Nu weet ik toevallig dat inzet veren voor Volvo's met schroefveren echt meevallen in prijs.
Zelf heb ik een sportonderstel, dat is superstrak, maar een vriend ook met een S40 ( net als ik) heeft progressieve veren laten monteren.
Totaal was hij incl montage nog geen 150 euro kwijt.
Progressief betekend dat je met comfort niets inboed, maar zodra je gaat laden wordt de vering progressief stugger.
Nu is een S40 of en S80 wel een verschil, maar ik denk dat het onderstel redelijk op elkaar lijkt.
Dus nogmaals... vergeet die blokken tussen de veren... dat is om narigheid vragen.

Succes
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Volvo S80 vering slap

Bericht door meeder » za 16 apr 2016 21:06

Deze blokjes? Erg duur en zonde van het geld lijkt mij. Een setje echte hulpveren of progressieve verzwaarde veren is een betere keuze.

Afbeelding

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Volvo S80 vering slap

Bericht door erichendri » za 16 apr 2016 23:19

Vergeet de banden en bandenspanning niet.
Banden met soepele wangen zijn veel minder stabiel.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Mees

Re: Volvo S80 vering slap

Bericht door Mees » zo 17 apr 2016 02:52

Volvo?
Gewoon elke 200.000 km nieuwe veren, schokbrekers en panhardstang met bijbehorende rubbers...........

Trekdropuit
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 12 feb 2016 14:56

Re: Volvo S80 vering slap

Bericht door Trekdropuit » do 5 mei 2016 17:41

Hallo allemaal,

Mijn Volvo heeft er al 210.000 km op de teller, dus dat schiet al aardig op. Je kunt t m niet aanzien, want hij rijdt nog als nieuw. Van begin af aan al softe vering gehad, maar ik zie af van die blokjes. Dat is geen goede oplossing, dat is duidelijk.
De kogeldruk houdt ik op ongeveer 75 a 80 kg. (max. wat op kogel mag). De belading van de caravan (Dethleffs 520 Camper) kan ik dan redelijk goed rondom de as kwijt.

De Volvo hangt dan iets achterover, maar dat moet dan maar. Ik zal eens informeren naar nieuwe vering en schokbrekers... Maar ja, het is al een oudje, 17 jaar....

Ik heb wat om over na te denken,

In ieder geval, iedereen hartelijk dank voor het meedenken en de goede adviezen,

Leo

WipKip
Berichten: 79
Lid geworden op: di 12 jul 2016 14:49
Locatie: 4m onder NAP

Re: Volvo S80 vering slap

Bericht door WipKip » vr 22 jul 2016 07:48

Zoals ik het lees in dit draadje gaat het om een Volvo S80 van rond BJ 2000. Zo 1 heb ik ook in het verleden gehad met een 2.5TDI motor van de VAGroep.
De achtervering van deze S80's staat bekend om zijn slapheid!
De rubber blokjes waar je over spreekt heb ik zelf ook wel eens gebruikt bij verschillende auto's! Ze zijn te koop bij o.a. Brezan en kosten ongeveer €10 voor 4 blokjes.
Per zijde gebruik je 2 van deze zwarte rubberen blokjes. Wagenkrik onder de auto, omhoog krikken en halverwege de schroefveren zo recht mogelijk tegenover elkaar plaatsen. Auto weer op zijn wielen laten staan en klaar. Het effect is dat de achterzijde van de auto iets hoger komt te staan en dat de inveerweg op ietsje stugger wordt en de totale inveerweg iets korter wordt. Ik heb zelf hier mee nog nooit een gebroken schroefveer gehad! Wel heb ik het meegemaakt dat er 1 rubberen blok begon te scheuren. Ik plaatste ze alleen als ik in de vakantie zwaarder beladen op pad ging en na de vakantie demonteerde ik ze weer.
Hopende je/jullie hiermee op weg geholpen te hebben. Succes
Kabe Royal 520 XL 2019 met Mercedes ML350d bluetec 4 matic

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”