Veilige snelheid

koppelomvormer

Re: Veilige snelheid

Bericht door koppelomvormer » vr 18 mar 2016 16:11

Ze laten in ieder geval in dat filmpje in praktijk zien dat je op de rem moet gaan staan, en de caravan dan inderdaad weer in het gareel komt. Dat filmpje zal ook snel gedateerd raken gezien ESP verplicht is/wordt op iedere nieuwverkochte auto net als ABS en die systemen automatisch zullen bijremmen bij geslinger. Dat wordt dan net zoiets uit den ouden doos als pompend remmen bij gladheid zonder ABS. mrgreen.gif

Toch vraag ik me af of er dan idioten bij zullen zijn die extra gas geven omdat ze het gerem van ESP maar hinderlijk vinden omdat het hen belet 130 km/u te rijden in Frankrijk. Of uitzetten, gezien er tot nu toe vrijwel altijd een knop is om het uit te schakelen.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38535
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Veilige snelheid

Bericht door Micky » vr 18 mar 2016 16:23

RE.gif

Gaat boven de 60 of 70 vanzelf weer aan, bij mij althans..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Veilige snelheid

Bericht door Jan van Vijven » vr 18 mar 2016 16:50

Ik rij nog steeds even (onverantwoord) hard als vroeger zonder al die tover middeltjes....ik merk dan ook geen verschil.
Waarschijnlijk omdat die dingen bij mij nooit ingrijpen.
Ik lieg, de ABS heeft zich wel eens gemeld.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Ab
Moderator
Berichten: 26698
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Veilige snelheid

Bericht door Ab » vr 18 mar 2016 16:55

Als ESP of TSC (trailer sway control ) ingrijpt, ben je allang van het gas af.
Ruim daarvoor rijdt het allang niet prettig meer.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16288
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Veilige snelheid

Bericht door Jan van Vijven » vr 18 mar 2016 16:58

Psies...
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
fs1986
Berichten: 852
Lid geworden op: vr 4 feb 2011 15:29

Re: Veilige snelheid

Bericht door fs1986 » za 19 mar 2016 01:06

micky schreef:RE.gif

Gaat boven de 60 of 70 vanzelf weer aan, bij mij althans..
Normaal gesproken rond de 50 km/u al.

hutsleper
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mar 2016 00:52

Re: Veilige snelheid

Bericht door hutsleper » za 19 mar 2016 12:57

Een 'veilige' snelheid is een snelheid onder de kritische snelheid en die is dynamisch.
Het vooraf 'testen' van een 'veilige' snelheid heeft daardoor weinig zin mede omdat men prima han rijden boven de kritische snelheid. Met een potente trekker ervoor is een koerssnelheid van 150 of 170km/u prima te doen.
Het probleem is alleen wanneer er zich buiten de gecontroleerde toestand iets voordoet (impuls) die de combinatie uit balans brengt de kritische snelheid zich laat gelden.
Kritische snelheid is een snelheid waarbij de combinatie zich niet meer hersteld van een onbalans en altijd afhankelijk van een dynamische toestand.

mennovdh
Berichten: 175
Lid geworden op: di 21 aug 2012 22:39
Contacteer:

Re: Veilige snelheid

Bericht door mennovdh » za 19 mar 2016 22:23

RE.gif
Wat is die 'dynamische toestand' dan en waarvan is die afhankelijk?

Ab
Moderator
Berichten: 26698
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Veilige snelheid

Bericht door Ab » za 19 mar 2016 22:50

Ik zou meer denken aan een statische toestand.
Een klein voorbeeld: Ik heb jaren lang dagelijks gereden met lange tanks met poten op een lange aanhanger.
Het laden deed ik meestal zelf, maar het werd soms ook door anderen gedaan.
Het gebeurde wel eens, dat bij 80 kmu of zelfs al iets minder, het hele zaakje onbedaarlijk begon te slingeren.
De kritische snelheid was dus al overschreden.
De gehele lading een stukje naar voren schuiven, (lees het gewicht naar voor verplaatsen ) loste mijn probleem altijd op.
Daarna kon dezelfde combinatie vlot en zonder problemen 100 kmu rijden. Weinig dynamisch aan. knipoog.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

erichendri
Berichten: 2177
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Veilige snelheid

Bericht door erichendri » zo 20 mar 2016 00:19

Denk dat de veilige snelheid heel erg afhankelijk is van een hoop variabelen.
Zijwind, belading, gewicht en bouw auto, spoorvorming etc. (Vrouw mrgreen.gif )

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

hutsleper
Berichten: 8
Lid geworden op: do 17 mar 2016 00:52

Re: Veilige snelheid

Bericht door hutsleper » zo 20 mar 2016 01:53

mennovdh schreef:Wat is die 'dynamische toestand' dan en waarvan is die afhankelijk?
De toestand die tijdens het rijden voorkomt.
Het inhalen van vrachtwagens geeft een verstoring door de kopwind ervan. Het afdalen van een helling of het bestijgen ervan geeft een groot dynamisch verschil. Flinke tegenwind. Spoorvorming. Grote massa's op de einden van de caravan die als gevolg  van hoge snelheid een grotere massatraagheid geven. Deze dempen slingering maar bij voldoende impulskracht als een stoot zijwind of flinke oneffenheid in de weg kunnen deze voldoende zijn om instabiliteit in te leiden die boven de kritische snelheid zichzelf snel zal versterken.
Onze Europesche caravans hebben een beperkte kogeldruk vanwege het zwakke chasis en de beperkte max. kogeldruk van onze trekkers. Het overschreiden van de max. kogeldruk heeft weer een negatief effect op de stabiliteit van de trekker en daardoor ook weer op die van de combinatie.
Een juiste minimale belading op en rond de as en de juiste kogeldruk bieden de beste bescherming tegen de dynamische invloeden tijdens het rijden.

Gebruikersavatar
TouranDriver455ts
Berichten: 966
Lid geworden op: za 17 okt 2009 13:30
Locatie: Koggenland, Westfriesland

Re: Veilige snelheid

Bericht door TouranDriver455ts » zo 20 mar 2016 02:20

RE.gif

Haast, vakantiestress, er zo snel mogelijk naartoe rijden, tussenstop kost geld ???? etc, etc.
Je gewoon houden aan de ter plaatse geldende maximum snelheid is in 99,9% van de gevallen de veilige snelheid ervan uitgaande dat de combinatie ok is.

Vanuit mijn ca. 36 jarige ervaring als caravantrekker kan ik zeggen dat ik nog nooit in een situatie ben geraakt waarbij ik heb moeten twijfelen aan mijzelf m.b.t. de veilige snelheid.

Basisvoorwaarde is daarbij dat je moet zorgen dat de combinatie te allen tijde in balans is. Relatief zware auto t.o.v. lichte caravan met ruim voldoende kogeldruk.
Als hieraan niet voldaan kan worden zal de maximun/veilige snelheid naar beneden bijgesteld moeten worden.
Ooit heb ik hier op dit forum geporteerd dat (veilig) rijden met een caravan geld kost en dat houd ik staande.
Marchanderen in deze is geen optie.
Caravan moet worden aangepast aan de auto en niet andersom.
Veilige snelheid botst vaak met de wil om zo snel mogelijk ergens te zijn. Waarom ??????

Inmiddels de caravan bijna verkocht dus binnenkort "stressles" op vakantie.
Vanaf eind mei voor ca. 5 wkn richting Spanje via B&B,s hotelletjes, hostels enz, en huizen van vrienden en gehuurde locaties.
Onderweg hier en daar overnachten en golfen en verder zien we het wel.
Zo is nu eenmaal het leven van een pensionadoduo. knipoog.gif
VW Touran 2.0 TDI DSG 103 Kw/140 PK "beter is de vijand van goed"

LekensMark
Berichten: 1033
Lid geworden op: za 5 feb 2005 19:38
Locatie: Ekeren-Antwerpen

Re: Veilige snelheid

Bericht door LekensMark » zo 20 mar 2016 11:34

koppelomvormer schreef:Ze laten in ieder geval in dat filmpje in praktijk zien dat je op de rem moet gaan staan, en de caravan dan inderdaad weer in het gareel komt. Dat filmpje zal ook snel gedateerd raken gezien ESP verplicht is/wordt op iedere nieuwverkochte auto net als ABS en die systemen automatisch zullen bijremmen bij geslinger. Dat wordt dan net zoiets uit den ouden doos als pompend remmen bij gladheid zonder ABS. mrgreen.gif

Toch vraag ik me af of er dan idioten bij zullen zijn die extra gas geven omdat ze het gerem van ESP maar hinderlijk vinden omdat het hen belet 130 km/u te rijden in Frankrijk. Of uitzetten, gezien er tot nu toe vrijwel altijd een knop is om het uit te schakelen.
Bij Renault is dit (de ESP) zelfs niet meer uitschakelbaar te samen met de ASR, gelukkig laat de elektronica bij vertrek in 1ste enig wielspin toe zodat je niet direct vastzit op een soppig grasveld.
Volkswagen Caddy+ Dethleffs Family

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”