aks 2004

Plaats reactie
wverven
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 7 jan 2015 16:04

aks 2004

Bericht door wverven » wo 20 jan 2016 21:55

Geachte medekampeerders,

Ik heb sinds enige jaren een knaus 500 fu met een aks2004 stabilisatiekoppeling.
Dit bevalt goed alleen heb ik sinds vorig jaar het probleem dat de hendel van de stabilistor zich langzaam omhoog werkt tijdens het rijden.
Met als gevolg dat de antislingerfunctie gedeactiveerd word, dit is wel op te lossen door hem vast te zetten met een trekbandje wat overigens niet de oplossing is uiteraard.
De frictioncups zijn door de vorige eigenaar laten vervangen en deze zijn volgens de slijtage markering nog in prima staat.
De hendel gaat naar mijn weten redelijk strak naar benden zoals het hoort , maar ik heb het idee dat wanneer de caravan een beetje wipt deze de hendel los laat komen.
Heeft iemand hier ook ervaring mee gehad en wat is hier aan te doen ??
Ik heb ook al contact gehad met alko en die gaf een aantal mogelijkheden maar adviseerde me de caravan te laten nakijken bij een dealer.
Ook is al nagekeken of de handrem niet tegen de hendel aan kan komen bij volledig indrukken koppeling , dit had ik ook al eens gelezen op een forum.
Na een aantal telefoontjes met dealers in de buurt niemand kunnen vinden die bekent is met het probleem.
Wellicht is er iemand die weet wat het kan zijn ?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten Wim

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2845
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: aks 2004

Bericht door Hans1954 » wo 20 jan 2016 22:11

Volgens mij kan je het best even met de caravan langsgaan. Misschien zijn de remcups wel niet goed gemonteerd.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

janoniem
Berichten: 3062
Lid geworden op: di 5 mei 2015 21:47

Re: aks 2004

Bericht door janoniem » wo 20 jan 2016 22:12

Bij het omlaag drukken van de hendel bespeur ik bij mijn AKS, vlak voordat de eindstand is bereikt, een moment waarop tegenwerking lichter wordt en de hendel als het ware bijna spontaan zijn eindpositie bereikt. Is dat bij jou ook het geval?
Indien niet, dan denk ik toch dat er bij vervanging van de cups wat is fout gegaan.
(edit: zoals Hans een minuutje eerder ook al aangaf).

wverven
Berichten: 5
Lid geworden op: wo 7 jan 2015 16:04

Re: aks 2004

Bericht door wverven » di 16 feb 2016 20:46

Volgens mij zijn de cups goed gemonteerd de slijtageindicator geeft aan dat ze nog goed zijn. Ik heb echter mijn twijfels bij de bovenste cups wellicht zijn deze versleten.
Ik zal de caravan eens wegbrengen om dit probleem op te lossen, het ligt in ieder geval niet aan de trekhaak aangezien deze op verschillende auto's is getest met allemaal nieuwe kogels.

Gebruikersavatar
Tom72
Berichten: 394
Lid geworden op: di 25 aug 2015 13:59
Locatie: 020

Re: aks 2004

Bericht door Tom72 » di 16 feb 2016 23:14

Hi, had hetzelfde onder met mijn vorige caravan (Eifelland uit 2001). Naar de dealer gebracht met deze klacht en door hen opgelost. Wat ze precies gedaan hebben kan ik niet meer reproduceren. Feit is wel dat na die reparatie de hendel met behoorlijk veel kracht weer vastgezet kon worden en ook niet meer loskwam tijdens het rijden. Dealer dus...
Volvo XC60 T5 AWD 254pk/350nm (2018) | Knaus Südwind 580EU (2013/1700kg) | Alko Mammut | ATC | Unico Torino | Unico Genua 320 | TravelVision R6

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”