Al-ko ATC Trailer control

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Barreman » vr 29 sep 2017 08:00

Ik heb al een spaarpotje aangelegd. Wat een geweldig systeem, en zonder samengeknepen billen en een colafles vol water om om de paar km je remmen te koelen/blussen de berg af!

Vooral het feit dat het ( door triorep ) over te zetten is maakt het de investering wel waard.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door witjesm » vr 29 sep 2017 08:01

evr66 schreef:We gaan het straks eens ervaren :)

Jammer he dat je geen bergen in de buurt hebt!
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door evr66 » vr 29 sep 2017 08:06

RE.gif Half november de sneeuw in, even geduld nog. Dit seizoen hopelijk weer een week of 5-6 dus bergen genoeg komende tijd :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door witjesm » vr 29 sep 2017 08:22

RE.gif Ik realiseer me dat het off topic is maar wij skieen ook 45 dagen per jaar dus ben stik benieuwd waar ga je heen in de winter als ik vragen mag? Zelf ook al wat dingen gepland:

7-10 dec Zermatt
Kerst Saalbach Hinterglem
Nieuwjaars week om het huis
18-22 Jan Ischgl
10-17 Feb Solden
16&17 Mar Familie ski met werk (plaats onbekend maar waarschijnlijk 4 Vallee)
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door eurotrotter » vr 29 sep 2017 10:45

evr66 schreef:RE.gif Half november de sneeuw in, even geduld nog. Dit seizoen hopelijk weer een week of 5-6 dus bergen genoeg komende tijd :)
Hoe er wel rekening mee dat,wanneer je bij gladde wegen afdaalt,met een systeem zoals ITBS ,je caravan,door zijn massa, dus doordrukt op de,op de motor afremmende ,trekauto met alle gevolgen van dien.
M.I. kun je deze soort systemen dan beter uitschakelen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door evr66 » vr 29 sep 2017 10:49

RE.gif RE.gif zal hem straks ff als nieuw topic aanmaken. wel benieuwd hoeveel de forumleden in de winter nog op pad gaan. nu eerst maar ff naar triorep.

@eurotrotter: thanks, goed punt, zal het zo meteen eens navragen :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Abve

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Abve » vr 29 sep 2017 11:31

witjesm schreef:RE.gif Ja het klinkt waarschijnlijk gek maar ik vindt ze wel heel conservatief. Ik zou het bijna wel zelf durven.
Misschien wel conservatief maar in dit geval houd ik hier wel van.
Het zijn, in mijn ogen, vaklui bij uitstek.
Ze voeren niet alleen het werk uit wat afgesproken is, maar laten tegelijkertijd hun geoefend oog over het chassis, remmen en wielen/banden glijden en vinden hier wat van.
Ik ben helemaal niet technisch en daarom zal het mij wel een vertrouwd gevoel geven. haphop.gif

Abve

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Abve » vr 29 sep 2017 11:33

Barreman schreef:Ik heb al een spaarpotje aangelegd. Wat een geweldig systeem, en zonder samengeknepen billen en een colafles vol water om om de paar km je remmen te koelen/blussen de berg af!

Vooral het feit dat het ( door triorep ) over te zetten is maakt het de investering wel waard.
Goede conclusie! thumbup.gif

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door evr66 » vr 29 sep 2017 15:31

Hij (iTBS) zit er onder. Keirig ingebouwd inclusief winterkit. Even uitleg gehad. Systeem kan vanuit de auto indien gewenst in- en uitgeschakeld worden op slecht wegdek of ijs. Achteruit rijden ook prima. Verder merk je er weinig van buiten het groene ledje in de auto. Niks wegvallende verbindingen of wat dan ook gelukkig.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door WillyL » za 30 sep 2017 10:02

Misschien moet de titel van dit topic veranderd worden en ook iets vermelden als 'nadeel tov iTBS'


HEEL jammer dat iTBS niet gehomologeerd is in België :( . Triorep, maak daar eens werk van!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door p_vingerhoets » za 30 sep 2017 15:24

Ik heb het misschien ergens gemist, maar wat zijn de prijzen van dergelijke systemen eigenlijk.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door evr66 » za 30 sep 2017 21:09

tsja, goed punt, incl wat opties als winterkit, aanpassen fietsrager, pomp voor banden en zo was ik incl btw zon 2600 eur kwijt. goedkoop is t allemaal niet, maar ben wel overtuigd door kwaliteit en vakmanschap.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Barreman » zo 1 okt 2017 00:07

iTBS kost 2100 euro standaard, incl montage.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door p_vingerhoets » zo 1 okt 2017 14:21

Das veel geld. Set ik voorlopig nog maar even niet op het verlanglijstje
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door JPGeetje » zo 1 okt 2017 14:41

In die prijs zit denk ik al de reden dat het systeem minder voor komt of populair is dan het al jaren op de markt zijnde ATC.
Hoewel het systeem ongetwijfeld voordelen heeft t.o.v. ATC, vindt ik toch dat het hier wel érg hoog de hemel wordt in geprezen.
Het grootste voordeel is uiteraard dat de caravan pas gaat remmen als ook de rem van de auto wordt bediend.
Een voordeel voor de caravanremmen, maar meteen ook een nadeel voor de autoremmen want die krijgen ze daardoor zwaarder op hun falie.
De energie die in de combinatie komt tijdens een afdaling, moet eruit geremd worden, of dat nou linksom of rechtsom gebeurt.
De energie die er niet door de caravanremmen wordt uitgehaald, zal door de autoremmen moeten worden verwerkt.(aangenomen dat er pas geremd gaat worden als de motorrem niet meer toereikend is)
Bij een standaard configuratie zal de caravan tijdens een "er toe doende afdaling" zodanig tegen de auto oplopen dat de caravanremmen gaan aanlopen.
Dit zorgt er wel voor dat de caravan niet te hard tegen de auto zal gaan duwen waardoor de auto ook minder snel bij zal moeten gaan remmen omdat de remmende werking van de motor niet meer toereikend zou zijn. Bij iTBS zal het moment van ingrijpen door de chauffeur dus eerder liggen.
Niettemin denk ik wél dat het iTBS systeem een positieve bijdrage levert in dat opzicht. Ook omdat de luchtdrukcilinder de taak van het "strekken" op zich neemt.
Maar ik denk ook dat daarmee de echte voordelen van het systeem zijn genoemd.
Dat achteruitrijvoordeel wat wordt genoemd vind ik persoonlijk niet echt zwaarwegend. De standaard achteruitrijautomaat die in de caravanremmen zit voldoet prima mits het systeem goed wordt onderhouden.
Wat betreft het stabiliteitssysteem in iTBS; daarvan komt de principiële werking naar mijn mening in grote lijnen overeen met ATC van Al-ko.

In onze nieuwe caravan van dit jaar, heb ik ook ATC genomen.
Ik wist bij aanschaf nog niet van het bestaan van iTBS, ander had ik dat systeem zeker ook mee genomen in mijn overwegingen.
Niettemin denk ik ook nu nog dat het systeem voor mij zou zijn afgevallen door vanwege z'n prijs (2,5 X ATC), maar ook door alle extra besturingstoestanden die in het systeem zitten. Zaken die storingen kunnen krijgen. Wat dat betreft is die oeroude oplooprem zo slecht nog niet. Weinig hitech maar ook vrijwel storingsloos.
Ik heb nu dus ongeveer een half jaar ATC en wil me zelf nog geen ervaringsdeskundige noemen.
Niettemin kan ik van allemaal die storingen die men hier meldt, er nog geen enkele onderschrijven omdat het systeem bij mij tot nu toe storingsvrij werkt.
Ik wens daar natuurlijk ook zoveel mogelijk van verschoond te blijven en koester dan ook de hoop dat de mijne zo jong is dat die ziektes eruit gehaald zijn scratch.gif

Overigens vraag ik me wel af waarom Al-ko, maar ook andere, nooit over zijn gegaan naar (geventileerde) schijfrem-systemen onder de caravan.
Ik denk dat daarmee de grens van de heet gelopen remmen ook een eind zou kunnen worden verlegd. weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door p_vingerhoets » zo 1 okt 2017 15:03

Schijfremsystemen zou een aardige vernieuwing zijn, maar ook duurder in productie verwacht ik daarbij is er niet veel gewichtsbesparing en een iets ingewikkelder systeem nodig om de remmen via kabel en oploopstuk te bedienen alsook te achteruitrijautomaat zal opnieuw bedacht moeten worden.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Hans1954 » zo 1 okt 2017 15:27

RE.gif RE.gif De remmen van de auto worden door iTBS niet zwaarder belast. Immers op het moment dat de remlichten van de auto gaan branden, wordt de sper uitgeschakeld en remt de caravan als gewoonlijk. Wordt de rem weer losgelaten dan worden de remmen van de caravan gedwongen gelost. Je zal hooguit iets eerder moeten remmen omdat de hele combinatie door de motorcompressie in bedwang gehouden moet worden. Deze functie is vooral handig voor bergrijders. Over de anti-slingerfunctie kan ik niet veel zeggen, maar gezien de moeite die gedaan is om iets goeds in de markt te zetten heb ik daar vertrouwen in. Voor wat betreft het achteruitrijden kan ik met je meevoelen. Dan de ATC. Je zegt dat die bij jou probleemloos werkt. Je schrijft niet of je wel of geen display hebt. Ik was ook altijd van mening dat het ding mij beschermde. Totdat ik in de auto zag dat hij toch vaak op rood stond. Als ik dan stopte bleek de led hetzelfde aan te geven. In elk geval is er nieuwe software die het probleem zou moeten tackelen. Blijft het punt dat Alko op het moment dat duidelijk werd dat er storingen op konden treden een terugroepactie had moeten doen. Nu krijgen veel mensen een onterecht veiligheidsgevoel.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door JPGeetje » zo 1 okt 2017 16:21

Hans1954 schreef:De remmen van de auto worden door iTBS niet zwaarder belast. Immers op het moment dat de remlichten van de auto gaan branden, wordt de sper uitgeschakeld en remt de caravan als gewoonlijk. Wordt de rem weer losgelaten dan worden de remmen van de caravan gedwongen gelost. Je zal hooguit iets eerder moeten remmen omdat de hele combinatie door de motorcompressie in bedwang gehouden moet worden.
Bij het afrijden van een beetje helling zal de caravan in basisconfiguratie vrijwel constant remmen. Ook als de auto nog niet actief met de remmen remt.
De energie die in die situatie al door de caravanremmen wordt opgeslorpt, wordt nu pas op het moment dat de auto gaat remmen door auto en caravan samen verwerkt.
Daardoor zal er aan het eind van de afdaling relatief meer remenergie door de auto, en minder door de caravan (dat is het doel van iTBS) zijn verwerkt.
Het remmende vermogen van de motor kan buiten beschouwing worden gelaten omdat dit in beide gevallen gelijk is.
Hans1954 schreef:Je schrijft niet of je wel of geen display hebt. Ik was ook altijd van mening dat het ding mij beschermde. Totdat ik in de auto zag dat hij toch vaak op rood stond.

Ik heb bewust geen display genomen om de doodeenvoudige reden dat je daar dan continue op blijft letten en dat alleen maar stress oproept als daar eens wat wordt aangegeven wat jij niet wil. Bekend is dat dat draadloze display door atmosferische storingen vaak niet de correcte bedrijfstoestand van de installatie weergeeft.
Ik heb het systeem. Hoop dat het nooit hoeft in te grijpen en dat het, als het nodig is, zijn werk doet. :|
Ik heb niet de intentie om het begrip "rijgedrag" ruimhartiger te hanteren omdat ik ATC aan boord heb whistle.gif
Hans1954 schreef:Blijft het punt dat Alko op het moment dat duidelijk werd dat er storingen op konden treden een terugroepactie had moeten doen. Nu krijgen veel mensen een onterecht veiligheidsgevoel.
Daar heb je een volledig punt thumbup.gif , Ik heb hier ook met kromme tenen zitten lezen over de wijze waarop Al-ko (Nederland) meent met het begrip Service om te gaan. boos.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door p_vingerhoets » zo 1 okt 2017 17:42

Of de caravanremmen bij elke afdaling bekrachtigd worden is afhankelijk van het remmende motorvermogen.
Het was mij heel duidelijk dat bij afremmen op de motor de caravan NIET mee remde pas als ik zelf op de rem trapte voelde ik dat de caravan ook begon te remmen. Nu is het wel zo dat een 1.6 turbo niet zo'n hoge compressie heeft dat deze echt fanatiek afremt.
Ben er op een gegeven moment zelf extra op aan het letten geweest ook met gas geven, na een afdaling, geen enkele indicatie dat ik de remmen moest lossen wat ik wel duidelijk voelde op het moment dat ik zelf bij geremd had.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door eurotrotter » zo 1 okt 2017 20:34

Het grote gevaar van deze veiligheids systemen is dat het soms een veilig gevoel geeft wat er eigenlijk niet is.
Als je een systeem zoals ITBS of ATC hebt,en daarop gaat vertrouwen en met flinke snelheid gaat afdalen,zullen op een gegeven moment zowel de auto als de caravan remmen behoorlijk aangeproken wporden en kom je alsnog met rokende remmen in het dal aan.
En heb je dit duur systeem voor de kat zn viool aangeschaft.
Daarom is t (volgens mij) ook belangrijk dat je,ook als de caravan voorzien is van deze systemen van begin af de helling af te dalen in een lagere versnelling zodat de motor toeren maakt en op zijn compressie af kan remmen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
evr66
Berichten: 1263
Lid geworden op: do 8 jan 2009 10:12

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door evr66 » zo 1 okt 2017 20:39

Vuitregel was toch altijd zelfde versnelling af te dalen als waarmee je omgoog getuft bent. geeft een aardige indicatie. Ik schakel meestal (de automaat) terug tot een versnelling waarbij de snelheid niet oploopt buj de afdaling en houd hierbij vrij scherp rekening met evt maxima voor caravans als die aangegeven zijn.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Jan van Vijven » zo 1 okt 2017 20:51

Die vuistregel is allang achterhaald!
Geld alleen bij minder krachtige motoren.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Abve

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Abve » zo 1 okt 2017 21:18

Ook met ITBS zul je met verstand een afdaling moeten rijden zoals je dat in het verleden hebt geleerd en gedaan.
Met ITBS is het gewoon wat comfortabeler en als je een goede trekker hebt, kun je veiliger de steilere (kleine)weggetjes rijden die je anders links zou moeten laten liggen.
Het geeft dus meer vrijheid en plezier en dat willen wij, caravanners, volgens mij heel graag!
Als je gewend bent via snelwegen naar je plaats van bestemming te rijden en een aantal weken aldaar te verblijven, is het systeem m.i. veel te duur.

De rust die het geeft bij een lange en/of steile afdaling, is mij heel wat waard.
In het verleden was het regelmatig stoppen, uitstappen en aan de wielen van de cv voelen.
Dan de twijfel of ze nu te heet werden of niet, weer rijden en maar in de spiegel kijken of ik rookontwikkeling zag etc. En ze piepten als een gek!
Ik was in mijn hoofd meer met dit soort dingen bezig dan lekker genieten van de rit en het uitzicht.
Dat is geweest. haphop.gif

De remmen worden nu ook heet maar niet meer té heet.
Vorig jaar hebben we veel door de Noorse fjorden gezworven met veel steile afdalingen.
Bij terugkomst de remmen laten controleren bij Triorep.
Men concludeerde dat ze in perfecte staat waren. Ook het lagervet was niet te heet geworden.
Dit jaar weer door de Pyreneeën gezworven. Geen centje pijn.

Samengevat: het systeem geeft mij rust, vrijheid en plezier blij.gif
Het is duur (?) maar alles wat het caravanleven comfortabeler maakt, is (meestal) vrij duur.
Het zijn allemaal keuzes.

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door meeder » zo 1 okt 2017 21:38

p_vingerhoets schreef:Nu is het wel zo dat een 1.6 turbo niet zo'n hoge compressie heeft dat deze echt fanatiek afremt.
Dat verschilt natuurlijk wel per fabrikant cq. uitvoering. Een compressieverhouding van 10:1 (Ford 1.6 en 1.5 Ecoboost) is niet laag te noemen voor een benzinemotor.
Er trouwens ook atmosferische motoren met een hogere compressieverhouding die beroerd op de motor remmen omdat ze geen vacuüm in het inlaatspruitstuk hebben (motoren zonder smoorklep bijvoorbeeld).

Jan Krukas
Berichten: 514
Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
Locatie: Haarlem

Re: Al-ko ATC Trailer control

Bericht door Jan Krukas » ma 2 okt 2017 11:24

4 weken geleden aan gekomen op de camping in Italie,bij het afkoppelen zag ik het lampje
Van de ATC ROOD branden Zaterdag gaan we weer naar huis dan hoop ik bij het aankoppelen
Dat het weer op groen gaat. Ik heb trouwens er niets van gemerkt, maar er staat dan ook wel
Een goede trekker voor (Subaru Outback 2.4 automaat 1445.kg) met een LMC 450E 1350.
De ATC zat op de caravan toen wij hem nieuw kregen,zelf zou ik het nooit hebben aan geschaft
Rijd al 50 jaar zonder en nooit geen problemen gehad,En mochten die wel komen dan gaat hij
Er meteen af.Ik laat wel even weten hoe het af loopt.Gr Jan.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”