Al-ko ATC Trailer control
Al-ko ATC Trailer control
Hallo,
Iemand ervaring met ATC Trailer control en wat zijn jullie bevindingen ?
Is het zijn geld waard om dit op je caravan te laten installeren ( kost bij dealer geplaatst zo'n 950 euro )
Caravan is in bestelling ( Fendt bianco selection 465 Tg ) en overweeg om dit nog bij te bestellen .
mvg Kyon
Iemand ervaring met ATC Trailer control en wat zijn jullie bevindingen ?
Is het zijn geld waard om dit op je caravan te laten installeren ( kost bij dealer geplaatst zo'n 950 euro )
Caravan is in bestelling ( Fendt bianco selection 465 Tg ) en overweeg om dit nog bij te bestellen .
mvg Kyon
Re: Al-ko ATC Trailer control
Wel, ik hoop dat niemand hier op ’t forum het nodig heeft gehad. Maar als je op YouTube naar wat demofilmpjes gaat zoeken, dan zie je dat de werking verbluffend is. Dat wordt ook onderschreven door mensen die in (Duitsland) een demo-dag van Al-ko hebben bijgewoond om het zelf eens te ervaren.
Heb je het nodig? Tja, heb je achteruitrijsensoren op je auto nodig? Iedereen heeft daar en eigen mening over. Mijn gedachte is dat, in geval van schade, de kosten en ellende al snel boven de aanschafprijs van ATC uitstijgen. Om die reden heb ik het op m’n nieuwe caravan besteld. Wordt bij mij ook achteraf gedaan want Adria kan het niet af fabriek leveren.
En het kan een stuk goedkoper dat wat jij noemt.
Heb je het nodig? Tja, heb je achteruitrijsensoren op je auto nodig? Iedereen heeft daar en eigen mening over. Mijn gedachte is dat, in geval van schade, de kosten en ellende al snel boven de aanschafprijs van ATC uitstijgen. Om die reden heb ik het op m’n nieuwe caravan besteld. Wordt bij mij ook achteraf gedaan want Adria kan het niet af fabriek leveren.
En het kan een stuk goedkoper dat wat jij noemt.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
-
- Berichten: 1319
- Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
- Locatie: Katwijk ZH
Re: Al-ko ATC Trailer control
Beste Conradi,
alles is zijn geld waard, als geld geen probleem is.
De anti sling koppleing was in den beginne ook een "overdaad" totdat men het nut in zag.
De Fransen hadden die gekke bladveren links en rechts van de trekhaak en gingen met snelheden die wij toen alleen durfden dromen
Zo ook met de ATC control.
Hadden we eerst een caravan van 850Kg en reden keurig 80km/uur was een en ander niet nodig, overbeladen, nou zeg we werden maar wat bang gemaakt (ANWB voorop), dus zeker niets teveel er in.
Nu met caravan van over 1600kg en snelheid 100km (Duitsland/Frankrijk) is een en ander meer "nodig" ook de lengte is steeds meer geworden en daar mede het gevaar van slingeren.
Zelf al 2x door een super snelle touring car ingehaald en een flinke klap met de caravan gemaakt, slinger die toch even de bilnaad bijeen kreeg.
Maar de ATC greep in en binnen seconden alles weer recht wel verlies van snelheid 10-15km in een klap.
Voor mij, ja zeker was de aanschaf van Euro 600.-- waard en nog steeds zo.
Toch moet men bedenken dat niet een ieder deze kosten kan maken, en zie je ook meer en meer standard de ATC onder de nieuwe caravans gemonteerd.
Maar ben ik persoonlijk een voorstander en zou het zeker aanbevelen.
fijne campeer reizen - groeten Jaap
alles is zijn geld waard, als geld geen probleem is.
De anti sling koppleing was in den beginne ook een "overdaad" totdat men het nut in zag.
De Fransen hadden die gekke bladveren links en rechts van de trekhaak en gingen met snelheden die wij toen alleen durfden dromen
Zo ook met de ATC control.
Hadden we eerst een caravan van 850Kg en reden keurig 80km/uur was een en ander niet nodig, overbeladen, nou zeg we werden maar wat bang gemaakt (ANWB voorop), dus zeker niets teveel er in.
Nu met caravan van over 1600kg en snelheid 100km (Duitsland/Frankrijk) is een en ander meer "nodig" ook de lengte is steeds meer geworden en daar mede het gevaar van slingeren.
Zelf al 2x door een super snelle touring car ingehaald en een flinke klap met de caravan gemaakt, slinger die toch even de bilnaad bijeen kreeg.
Maar de ATC greep in en binnen seconden alles weer recht wel verlies van snelheid 10-15km in een klap.
Voor mij, ja zeker was de aanschaf van Euro 600.-- waard en nog steeds zo.
Toch moet men bedenken dat niet een ieder deze kosten kan maken, en zie je ook meer en meer standard de ATC onder de nieuwe caravans gemonteerd.
Maar ben ik persoonlijk een voorstander en zou het zeker aanbevelen.
fijne campeer reizen - groeten Jaap
Re: Al-ko ATC Trailer control
Is het zijn geld waard vraagt TS.
Als het nooit in je caravanleven gebruikt wordt is het een redelijk nutteloze uitgave lijkt het.
Waar hangt dat in sterke mate van af ?
Van de onderlinge gewichtsverhouding tussen auto en trekker.
Heb je een heel zware trekker, en een lichte caravan, dan is het redelijk nutteloos.
Zeker als die auto zelf ook uitgerust is met een Trailer Sway Control of iets dergelijks.
Is daarentegen de caravan zwaar ten opzichte van de auto, dan is het een heel zinvolle aanvulling.
Ik lees hier prijzen, varierend van 950 tot 600 euro..
Enig onderzoek lijkt me dan zeer winstgevend kunnen worden.
Als het nooit in je caravanleven gebruikt wordt is het een redelijk nutteloze uitgave lijkt het.
Waar hangt dat in sterke mate van af ?
Van de onderlinge gewichtsverhouding tussen auto en trekker.
Heb je een heel zware trekker, en een lichte caravan, dan is het redelijk nutteloos.
Zeker als die auto zelf ook uitgerust is met een Trailer Sway Control of iets dergelijks.
Is daarentegen de caravan zwaar ten opzichte van de auto, dan is het een heel zinvolle aanvulling.
Ik lees hier prijzen, varierend van 950 tot 600 euro..
Enig onderzoek lijkt me dan zeer winstgevend kunnen worden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Al-ko ATC Trailer control
Bij mijn huidige caravan maakte ik (met alle ervaring) enige ernstige beladingsfouten. Kreeg daar op een slecht moment de rekening van gepresenteerd in de vorm van enige slingeringen. Belading nog even goed bekeken, en geprobeerd het beter te doen. Ook ATC laten monteren. Sinds die tijd rustige combinatie.
Heb nu niet het idee dat de ATC steeds ingrijpt(zou ook niet moeten), maar wel een rustiger idee dat er een vangnet voor handen is. Ik ben er blij mee. De kosten vind ik van ondergeschikt belang en ik vind dat ATC standaard en verplicht zou moeten zijn.
Heb nu niet het idee dat de ATC steeds ingrijpt(zou ook niet moeten), maar wel een rustiger idee dat er een vangnet voor handen is. Ik ben er blij mee. De kosten vind ik van ondergeschikt belang en ik vind dat ATC standaard en verplicht zou moeten zijn.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
-
- Berichten: 592
- Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23
Re: Al-ko ATC Trailer control
kyon schreef:Hallo,
Iemand ervaring met ATC Trailer control en wat zijn jullie bevindingen ?
Is het zijn geld waard om dit op je caravan te laten installeren ( kost bij dealer geplaatst zo'n 950 euro )
Caravan is in bestelling ( Fendt bianco selection 465 Tg ) en overweeg om dit nog bij te bestellen .
mvg Kyon
ALKO ATC System € 645,- bij Sprite standaard fabriek.
Maar ja het merk wil ook wat.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.
Swift Burgundy mobilhome.
Re: Al-ko ATC Trailer control
Voor dat we een merkenstrijd gaan krijgen: Sommige merken kunnen ATC af fabriek leveren, bij o.a. Dethleffs is het zelfs standaard. In de fabriek is de montage simpelweg het eenvoudigst. Op mijn Adora was dat niet mogelijk en monteert de dealer 'm dus.
Bij een aanschaf van een ATC achteraf zijn twee dingen belangrijk: Er zijn namelijk meerdere varianten o.a. afhankelijk van het caravangewicht. Daarnaast worden ze mèt en zonder montage aangeboden.
Bij een aanschaf van een ATC achteraf zijn twee dingen belangrijk: Er zijn namelijk meerdere varianten o.a. afhankelijk van het caravangewicht. Daarnaast worden ze mèt en zonder montage aangeboden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Al-ko ATC Trailer control
Mm.. je hebt wel een punt..
Als alle caravanfabrikanten (of ALKO) het standaard op elk chassis zouden monteren, zouden de extra kosten maar een paar honderd euro per caravan zijn.
Enkele Engelse (en Duitse) fabrikanten doen het al standaard op de zwaardere (duurdere) caravans.
Het is zeker, net als ABS een veiligheidsverhogend iets.
Zelf voel ik de noodzaak niet zo, voor mijn eigen combinatie, nog nooit enige onrust gevoeld.
Wel eens met voor mijn doen te lage kogeldruk gereden, in Frankrijk, onderweg naar Normandie, met 125 km/u. Voelde toen wel enige onrust. Eigen schuld, te weinig aandacht aan de kogeldruk gegeven.. Een paar km langzamer rijden loste dat op, maar kon mezelf wel voor de kop slaan.
2 jaar geleden ging ik in de winter naar Valkenburg.
De snelwegen waren spekglad. Code rood..dus maar heel rustig aan.
Ik reed op ruime afstand achter een vrachtwagen, met ca 65-70 km/u op de rechterbaan.
Op de linkerbaan reed een vrachtwagen met hoge snelheid,( ) vermoedelijk ruim 85 waar ik door ingehaald werd.
Door de gladheid werd de caravan zeker een meter omgeschoven door de luchtdruk. De auto begon ook te glijden, de kont ging ook wat om.
Op dat moment was ik heel blij met mijn trekker, de Trailer Sway Control greep in, en het hele spul ging netjes rechtdoor.
Zonder weet ik niet wat er gebeurd zou zijn.
Dat is in 5 jaar de enige keer dat ik ooit iets heb gemerkt van het hele systeem.
Hetzelfde geldt voor het Alko ATC systeem ook.
Als het goed is, merk je er nooit iets van. Weggegooid geld denk je dan.
Tot een heel kwaad moment, dan kan het je redding betekenen.
Dan is die paar honderd investering zijn geld dubbel en dwars waard.
Als alle caravanfabrikanten (of ALKO) het standaard op elk chassis zouden monteren, zouden de extra kosten maar een paar honderd euro per caravan zijn.
Enkele Engelse (en Duitse) fabrikanten doen het al standaard op de zwaardere (duurdere) caravans.
Het is zeker, net als ABS een veiligheidsverhogend iets.
Zelf voel ik de noodzaak niet zo, voor mijn eigen combinatie, nog nooit enige onrust gevoeld.
Wel eens met voor mijn doen te lage kogeldruk gereden, in Frankrijk, onderweg naar Normandie, met 125 km/u. Voelde toen wel enige onrust. Eigen schuld, te weinig aandacht aan de kogeldruk gegeven.. Een paar km langzamer rijden loste dat op, maar kon mezelf wel voor de kop slaan.
2 jaar geleden ging ik in de winter naar Valkenburg.
De snelwegen waren spekglad. Code rood..dus maar heel rustig aan.
Ik reed op ruime afstand achter een vrachtwagen, met ca 65-70 km/u op de rechterbaan.
Op de linkerbaan reed een vrachtwagen met hoge snelheid,( ) vermoedelijk ruim 85 waar ik door ingehaald werd.
Door de gladheid werd de caravan zeker een meter omgeschoven door de luchtdruk. De auto begon ook te glijden, de kont ging ook wat om.
Op dat moment was ik heel blij met mijn trekker, de Trailer Sway Control greep in, en het hele spul ging netjes rechtdoor.
Zonder weet ik niet wat er gebeurd zou zijn.
Dat is in 5 jaar de enige keer dat ik ooit iets heb gemerkt van het hele systeem.
Hetzelfde geldt voor het Alko ATC systeem ook.
Als het goed is, merk je er nooit iets van. Weggegooid geld denk je dan.
Tot een heel kwaad moment, dan kan het je redding betekenen.
Dan is die paar honderd investering zijn geld dubbel en dwars waard.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Al-ko ATC Trailer control
Alle gadgets ter bevordering van de veiligheid zijn het waard om te plaatsen.
Maar we moeten daardoor niet overmoedig worden en denken dat ons niets kan overkomen omdat we ABS, ATC, winterbanden, enz. hebben.
Indien je na plaatsing het zelfde als voorheen blijft rijden en (goed) beladen heeft het mijns inziens zeker zin.
Maar we moeten daardoor niet overmoedig worden en denken dat ons niets kan overkomen omdat we ABS, ATC, winterbanden, enz. hebben.
Indien je na plaatsing het zelfde als voorheen blijft rijden en (goed) beladen heeft het mijns inziens zeker zin.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Al-ko ATC Trailer control
Ja, uiteraard..
Als je een ATC hebt, die je elke rit een keer voelt ingrijpen, is er duidelijk iets grondig mis.
Eigenlijk hetzelfde verhaal als een stabilisator.
Allereerst zorgen voor een zo goed mogelijk rijdende combinatie is een must.
Als je een ATC hebt, die je elke rit een keer voelt ingrijpen, is er duidelijk iets grondig mis.
Eigenlijk hetzelfde verhaal als een stabilisator.
Allereerst zorgen voor een zo goed mogelijk rijdende combinatie is een must.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 592
- Lid geworden op: do 4 jul 2013 18:23
Re: Al-ko ATC Trailer control
Wel eens met voor mijn doen te lage kogeldruk gereden, in Frankrijk, onderweg naar Normandie, met 125 km/u. Voelde toen wel enige onrust.
Ja lijkt me een normale snelheid zonder gespan.
Ja lijkt me een normale snelheid zonder gespan.
Hyundai Santa Fe ( vigo) + old timer chateau 380 uit 1991.
Swift Burgundy mobilhome.
Swift Burgundy mobilhome.
Re: Al-ko ATC Trailer control
Op onze auto zit ESP en TSA (Trailer Stability Assist) de auto laat gas los en remt af als de caravan (eventueel) teveel slingert
Vraag me nu ineens af of Trailor Control dan nog iets toevoegt (als ik dit aanschaf) of werkt het dan juist averechts
Vraag me nu ineens af of Trailor Control dan nog iets toevoegt (als ik dit aanschaf) of werkt het dan juist averechts
Porsche + Tabbert
Re: Al-ko ATC Trailer control
RE.gif
Nee, ze vullen elkaar aan. ESP met Trailer Stability Assist herkent inderdaad dat een aanhanger gaat slingeren en probeert dat te onderdrukken door de wielen van de auto afwisselend links en rechts te laten remmen. De software daarvan wordt steeds beter en deze systemen zijn redelijk goed instaat om opkomend slingeren, denk bijvoorbeeld op de snelweg, te onderdrukken. Zodra de caravan 'in cadans' komt wordt dat door ESP met TSA herkent en begint het afremmen.
ATC pakt echter de bron zelf aan, door de caravan af te remmen. Dat is verbluffend effectief. In het voorbeeld hierboven zal of ATC van de caravan of ESP van de auto als eerste ingrijpen, eigenlijk overlappen dan beide systemen elkaar. Al-ko toont vaak in haar advertenties een caravan die moet uitwijken voor een tractor. Bij dergelijke brute stuurreacties en omstandigheden is ESP met TSA altijd te laat, dan zal ATC wèl een ongeluk weten te voorkomen.
Nee, ze vullen elkaar aan. ESP met Trailer Stability Assist herkent inderdaad dat een aanhanger gaat slingeren en probeert dat te onderdrukken door de wielen van de auto afwisselend links en rechts te laten remmen. De software daarvan wordt steeds beter en deze systemen zijn redelijk goed instaat om opkomend slingeren, denk bijvoorbeeld op de snelweg, te onderdrukken. Zodra de caravan 'in cadans' komt wordt dat door ESP met TSA herkent en begint het afremmen.
ATC pakt echter de bron zelf aan, door de caravan af te remmen. Dat is verbluffend effectief. In het voorbeeld hierboven zal of ATC van de caravan of ESP van de auto als eerste ingrijpen, eigenlijk overlappen dan beide systemen elkaar. Al-ko toont vaak in haar advertenties een caravan die moet uitwijken voor een tractor. Bij dergelijke brute stuurreacties en omstandigheden is ESP met TSA altijd te laat, dan zal ATC wèl een ongeluk weten te voorkomen.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Al-ko ATC Trailer control
RE.gif dank voor je uitleg.
De Alko filmpjes ken ik inderdaad (met die tractor en de uitwijkmanouvre .
Zal me er komend weekend nog eens in gaan verdiepen.
De Alko filmpjes ken ik inderdaad (met die tractor en de uitwijkmanouvre .
Zal me er komend weekend nog eens in gaan verdiepen.
Porsche + Tabbert
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Al-ko ATC Trailer control
Ab,als t zo glad is dat je combi door de luchtverplaatsing omgeschoven word,is t geen weer om met een caravan te rijden,ook niet met een vrachtwagen overigens.Ab schreef: Ik reed op ruime afstand achter een vrachtwagen, met ca 65-70 km/u op de rechterbaan.
Op de linkerbaan reed een vrachtwagen met hoge snelheid,( ) vermoedelijk ruim 85 waar ik door ingehaald werd.
Door de gladheid werd de caravan zeker een meter omgeschoven door de luchtdruk. De auto begon ook te glijden, de kont ging ook wat om.
Als,bij een voetbalwedstrijd de keeper uitschopt en de wind drijft de bal in zijn eigen doel,,,,is t dan een doelpunt???misschien wel,maar i.i.g. geen weer om te voetballen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Al-ko ATC Trailer control
Hallo ,
Zo te zien uit jullie reactie's is het wel handig dit systeem op je caravan te hebben .
Mij is het uiteraard te doen om de veiligheid die dit systeem bied , en is zeker niet de bedoeling dat ik door dit systeem eerder op bestemming zou zijn door sneller te gaan rijden .
Hecht altijd heel veel belang aan het beladen van caravan en ideale kogeldruk . En doe er liever iets langer over om op bestemming te raken en heelhuids aan te komen .
En dit jaar met nieuwe caravan ( fendt bianco selection 465 Tg )zal het ook weer aanpassen zijn ( hoe weer alles één ideaal plekje geven zodat je de ideale kogeldruk verkrijgt ) na ongeveer 10 jaar met adria unica 462 Bp te zijn weg geweest .
Heb in de jaren al enkele ernstige ongevallen gezien met caravans op autosnelweg en dit heb ik liever zelf niet voor .
Maar alvast bedank ik mijn noorderburen voor de tips en uitleg .
Trouwens al heel goeie vrienden overgehouden uit Vught tijdens onze vakantie in Sachsenburg Karinthië.
mvg Kyon
Zo te zien uit jullie reactie's is het wel handig dit systeem op je caravan te hebben .
Mij is het uiteraard te doen om de veiligheid die dit systeem bied , en is zeker niet de bedoeling dat ik door dit systeem eerder op bestemming zou zijn door sneller te gaan rijden .
Hecht altijd heel veel belang aan het beladen van caravan en ideale kogeldruk . En doe er liever iets langer over om op bestemming te raken en heelhuids aan te komen .
En dit jaar met nieuwe caravan ( fendt bianco selection 465 Tg )zal het ook weer aanpassen zijn ( hoe weer alles één ideaal plekje geven zodat je de ideale kogeldruk verkrijgt ) na ongeveer 10 jaar met adria unica 462 Bp te zijn weg geweest .
Heb in de jaren al enkele ernstige ongevallen gezien met caravans op autosnelweg en dit heb ik liever zelf niet voor .
Maar alvast bedank ik mijn noorderburen voor de tips en uitleg .
Trouwens al heel goeie vrienden overgehouden uit Vught tijdens onze vakantie in Sachsenburg Karinthië.
mvg Kyon
Re: Al-ko ATC Trailer control
De noodzaak of het nut van dit systeem hangt m.i. in hoge mate af van de combinatie van caravan en trekker. Wanneer wij onze Peugeot 4007 gehouden hadden, had ik het zeker overwogen; nu met de Discovery ervoor voegt het naar mijn inschatting onvoldoende tot niets toe aan de effectieve veiligheid.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Al-ko ATC Trailer control
RE.gif
Gisteren rond het middaguur reed ik op de Autobahn A8 tussen Stuttgart en Karlsruhe maar daar lag wel een geschaarde en gakantelde LR Disc. met Tandemas aanhanger.
Ook met een LR kan er iets gebeuren, hoewel de kans verhoudingsgewijs kleiner is.
Gisteren rond het middaguur reed ik op de Autobahn A8 tussen Stuttgart en Karlsruhe maar daar lag wel een geschaarde en gakantelde LR Disc. met Tandemas aanhanger.
Ook met een LR kan er iets gebeuren, hoewel de kans verhoudingsgewijs kleiner is.
Porsche + Tabbert
Re: Al-ko ATC Trailer control
Tuurlijk kan er altijd iets mis gaan, maar hoe ver wil je jezelf "verzekeren" en geeft dit wel de aanvullende zekerheid die het suggereert
Ik laat het voorlopig zo
Ik laat het voorlopig zo
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Al-ko ATC Trailer control
Bij mij is de enige reden om niet te gaan rijden harde wind boven windkracht 6.eurotrotter schreef:Ab,als t zo glad is dat je combi door de luchtverplaatsing omgeschoven word,is t geen weer om met een caravan te rijden,ook niet met een vrachtwagen overigens.Ab schreef: Ik reed op ruime afstand achter een vrachtwagen, met ca 65-70 km/u op de rechterbaan.
Op de linkerbaan reed een vrachtwagen met hoge snelheid,( ) vermoedelijk ruim 85 waar ik door ingehaald werd.
Door de gladheid werd de caravan zeker een meter omgeschoven door de luchtdruk. De auto begon ook te glijden, de kont ging ook wat om.
Een beetje sneeuw laat ik me niet door tegenhouden.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Al-ko ATC Trailer control
Dat mag je inschatting zijn. Mijn auto staat ook z'n mannetje, maar dat is niet het punt. De kans dat je auto (en dus de inzittenden) iets ernstigs overkomt door de caravan is nihil maar dat komt vooral omdat de caravan niets kan bijzetten. Als die op z'n kant gaat remt 'ie de boel af of hou je alleen het chassis over. We hebben allemaal weleens dergelijke trieste beelden gezien, maar de auto mankeert dan niet veel.PremiumDiscovery schreef:De noodzaak of het nut van dit systeem hangt m.i. in hoge mate af van de combinatie van caravan en trekker. Wanneer wij onze Peugeot 4007 gehouden hadden, had ik het zeker overwogen; nu met de Discovery ervoor voegt het naar mijn inschatting onvoldoende tot niets toe aan de effectieve veiligheid.
Waar het hier om gaat is dat de ATC je caravan beschermt als je die boer met tractor tegenkomt. Zeg maar het verschil of je met de schrik vrijkomt of dat je je huisraad van de weg kunt gaan rapen. Daar heb ik die investering wel voor over
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16298
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Al-ko ATC Trailer control
Ehhh....auto mankeert meestal niets? Je vergeet dat, voor je tot stilstand komt, de combi als een zotte alle kanten opvliegt en de kans groot is dat je dwars voor een rijdende vrachtauto uitkomt....ik hoop dan dat hij of zij nog tijdig kan remmen.
De caravan simpel als rem of achter anker te zien vind ik iets te kort door de bocht.
De caravan simpel als rem of achter anker te zien vind ik iets te kort door de bocht.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Al-ko ATC Trailer control
Waarbij de kans zeer groot was dat die aanhanger veel zwaarder was dan de trekker, aangezien hij 3500KG mag trekken, het gaat met name om de verhouding gewicht trekker en aanhanger, in het geval van PD zou ik het ook niet overwegen.VIP Premium schreef:RE.gif
Gisteren rond het middaguur reed ik op de Autobahn A8 tussen Stuttgart en Karlsruhe maar daar lag wel een geschaarde en gakantelde LR Disc. met Tandemas aanhanger.
Ook met een LR kan er iets gebeuren, hoewel de kans verhoudingsgewijs kleiner is.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- killerbee1958
- Berichten: 244
- Lid geworden op: vr 17 okt 2014 14:38
Re: Al-ko ATC Trailer control
Ab schreef:Is het zijn geld waard vraagt TS.
Als het nooit in je caravanleven gebruikt wordt is het een redelijk nutteloze uitgave lijkt het.
Waar hangt dat in sterke mate van af ?
Van de onderlinge gewichtsverhouding tussen auto en trekker.
Heb je een heel zware trekker, en een lichte caravan, dan is het redelijk nutteloos.
Zeker als die auto zelf ook uitgerust is met een Trailer Sway Control of iets dergelijks.
Is daarentegen de caravan zwaar ten opzichte van de auto, dan is het een heel zinvolle aanvulling.
Ik lees hier prijzen, varierend van 950 tot 600 euro..
Enig onderzoek lijkt me dan zeer winstgevend kunnen worden.
Volgens mij is dit de spijker op de kop.
Zelf had ik in eerste instantie de ATC niet besteld op mijn Sprite 492SR (1500 Kg) maar toen ik er via caravantrekker.nl achter kwam dat mijn trekkend voertuig eigenlijk iets te licht is voor dit bakbeest heb ik de ATC (met displaykastje) toch nog maar (af fabriek) erbij besteld voor 770 euro.
ATC gaat natuurlijk niet alles goed maken. Maar de rust die ik nu heb om te weten dat er een extra veiligheid is was mij het geld wel waard. Door de display weet ik ook of er inderdaad ingegrepen moet worden door de ATC (en ik dus rustiger moet gaan rijden). Zelfs als de ATC nooit hoeft in te grijpen dan nog is dit het geld, in mijn geval wel waard, want ik heb in mijn hoofd nu meer vertrouwen in de combinatie. En dat is toch wel het minste wat een chafffeur moet hebben.
Sprite Cruzer 492SR (2015) getrokken door Skoda Octavia 1.4tsi dsg
Re: Al-ko ATC Trailer control
Hoe vaak werkt de ABS? nog niet zo lang geleden was dit een niet echt noodzakelijke optie bij voertuigen. Nu is het verplicht.
ESP en andere extra traktiebehoudende middelen bovenop ABS zijn nu ook erg vaak standaard.
We zullen zien of in de toekomst dit ook voor ATCs zo wordt.
Zelf heb ik het (nog) niet en allicht komt het ook niet op deze caravan want die zit heel erg dicht bij het maximum van toelaatbaar trekgewicht van mijn Scenic . Jammer.
Ik zou ook eerder denken aan dat andere systeem dat zelfstandig extra remt bij afdalingen dan de ATC van Alko dat bij mijn weten enkel dienst doet bij slingeren.
ESP en andere extra traktiebehoudende middelen bovenop ABS zijn nu ook erg vaak standaard.
We zullen zien of in de toekomst dit ook voor ATCs zo wordt.
Zelf heb ik het (nog) niet en allicht komt het ook niet op deze caravan want die zit heel erg dicht bij het maximum van toelaatbaar trekgewicht van mijn Scenic . Jammer.
Ik zou ook eerder denken aan dat andere systeem dat zelfstandig extra remt bij afdalingen dan de ATC van Alko dat bij mijn weten enkel dienst doet bij slingeren.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)