Caravan wegen valt tegen

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 599
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: Caravan wegen valt tegen

Bericht door sjaak109 » wo 15 nov 2017 08:33

toen ik mijn Beyerland leeg ging wegen schrok ik ook.
op papier leeg 950 kg op de geijkte weegbrug in Kolhorn maar liefst 1160 kg.
enige wat er extra onder zat was mover verder leeg.(totaal 60kg incl accu)
als ik dus zoals sommige mensen, klakkeloos de normale camping spullen er in zou gooien kom ik zeer ruim over max gewicht van 1200 heen.
dus maar een dakkoffertje gekocht en met een bagage weger alles gewogen.
ik zit nu aangehaakt precies op 1200 kg.
allemaal net op het randje, maar geen keus om het anders te doen behalve verkopen.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Caravan wegen valt tegen

Bericht door Ab » wo 15 nov 2017 09:13

Je hebt nog een kleine 100 kg kogeldruk over. knipoog.gif
Zoals ik al schreef...dit soort grote afwijkingen kom je al zeker een jaar of 10 niet meer tegen.
Daarvoor was dat heel gewoon.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

piefje
Berichten: 215
Lid geworden op: zo 28 jan 2018 21:45

Re: Caravan wegen valt tegen

Bericht door piefje » ma 12 feb 2018 11:49

Ook de caravan gewogen op een weegbrug, en idd valt altijd tegen. Ik had wel alles er in wat ik normaal mee neem met uitzondering van eten, kleding en water.

Onze LMC 520K kwam op 1660Kg, te zwaar dus. Op de trekhaak was het gewicht 1580Kg. Maar zoals gezegd nog geen kleding en water etc.

Op de Reich had ik een disseldruk van 90Kg dus 20 te zwaar. 1 Gas fles eruit + gereedschapskist en ik zit op 70Kg.

Algoed in totaal kom ik nu op 1590Kg (kan tot 1650 gaan)

Weet niet wat een Reich afwijkt maar zal binnen de marge zijn.

sicky
Berichten: 55
Lid geworden op: ma 8 feb 2016 19:46

Re: Caravan wegen valt tegen

Bericht door sicky » ma 12 feb 2018 12:41

Ik ging mijn caravan wegen bij een afvalverwerkingsbedrijf hier in de buurt .
Het caravan gewicht was 100 kg te hoog .
Ik haal er de voortent en luifel uit en de stokken en alle benodigdheden voor het opzetten van de voortent en ging opnieuw een weging laten doen .Toen was het gewicht meer dan ok .Dus ik naar binnen en vragen waarom het nu wel klopte aangezien ik echt geen 100 kilo eruit had gehaald , wat bleek : de weegbrug werkte met een staffel van 80 kilo vanaf nu is het dus altijd een "gokje" of 80 kilo teveel of er net 60 kilo onder het max . gewicht .
mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan wegen valt tegen

Bericht door Micky » ma 12 feb 2018 12:49

wat een waardeloze weegbrug
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Flying Jeroen
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Caravan wegen valt tegen

Bericht door Flying Jeroen » di 13 feb 2018 21:12

Ik denk dat menig weegbrug ook niet helemaal top is.
Vanochtend mijn caravan gewogen op een 70ton weegbrug (het is best een grote caravan:).
Ze claimden 20 kg nauwkeurigheid.
Het wegen deed ik eigenlijk als bevestiging van wat ik dacht te weten.

Mijn caravan was al gewogen op een caravan brug bij Mohocar caravans.
Zij beweren een nauwkeurigheid van 10 kg.
Dat was alleen aslast, zijnde 1751 kg. Dat is inclusief kampeeruitrusting en 10l water in de tank.
Met een gemeten kogeldruk van 74 kg komt de caravan zo dan op 1825kg.
Daarna de caravan gisteren leeg gehaald en de 10l water afgetapt.
Alle rotzooi gewogen en er dan 201 kg (excl water) uitgehaald.
Alles gewogen op 0,1 kg nauwkeurig, soms naar boven soms naar onder afgerond.
Ik denk hier een nauwkeurigheid van 5 kg reeel is

Caravan is leeg rijklaar dan dus 1614 kg (1825-201-10), inclusief opties en een stel plastic oprijplaten, keggen etc. Een heel logisch gewicht, gezien een kale Nova 545 exclusief opties etc voor 1415 kg in de lijst stond. Actuele opties zijn o.a. extra luxe, boiler, mover, accu, reservewiel onder caravan, iTBS etc.
Maximaal weegt de caravan dan 1629 kg gezien de nauwkeurigheid van 10 kg plus 5 kg eigen foutmarge.

Op naar die 70 tons weegbrug. Zij beweren dat het totaalgewicht 1720 kg was, met een nauwkeurigheid van 20 kg. Op zijn lichts dus 1700 kg, 71 kg meer dan volgens Mohocar in zwaarste berekening.

Groot verschil vind ik.
Ik denk dat de berekening en opgave van de aslast bij Mohocar het beste is (is de wens de vader van de gedachte?)
Ik geloof echter niet dat iets wat 1700 kg weegt dezelfde nauwkeurigheid geeft op een weegbrug als wanneer er 70 ton op staat.
Daarbij is 1615 kg een veel reëler gewicht dan 1720 kg als ik uitga van de gewichten van Eriba en de toegepaste opties.

Meer mensen met zo’n ervaring?
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan wegen valt tegen

Bericht door Micky » di 13 feb 2018 21:15

RE.gif

PD weet daar wel wat over, maar een weegbrug moet ook geijkt zijn normaal gesproken, ik heb dus meer vertrouwen in een weegbrug dan het apparaat van de dealer (die waarschijnlijk 1 is met de remmentestbank...?)
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Caravan wegen valt tegen

Bericht door PD » di 13 feb 2018 21:29

RE.gif
Een 70 tons weegbrug heeft conform de Metrologiewet in Klasse III max. 3000 delen, dus in dit geval een resolutie van 40 kg. Dit betekent dat de herhaalbaarheid alvast niet beter is dan + of - 40 kg. Voorts is de massa van een caravan dermate beperkt dat eventuele vervuiling in de oplegging op de krachtopnemers of de buffering van het weegdek een additionele miswijzing kan geven.

Normaliter zal de weegbrug eerder minder dan meer aangeven, simpelweg omdat het weegdek nauwelijks in beweging komt door de geplaatste beperkte massa; echter wanneer je met de combi over de weegbrug rijdt en je de caravan weegt juist nadat de auto van het weegdek is afgereden, kan een hogere waarde worden aangewezen omdat het dek te gering terug beweegt na de belasting van auto + caravan. Een 70 ton's weegbrug is eigenlijk niet zo goed geschikt voor de bepaling van de massa van een caravan. Een weegbrug van 60 ton is net iets geschikter omdat die een resolutie van +/- 20 kg heeft.

Maar... wat dan wel; de weeginstallatie die veelal deel uitmaakt van een remmentestinstallatie is ook niet bepaald betrouwbaar...

Wegen is zo eenvoudig nog niet :( Een geijkte vloerweger van bijv. 2 of 3 ton zou fijner zijn, maar waar vind je die ?
Er is zeker betrouwbaar te wegen met een weegbrug maar dat vergt wat extra inspanning en kennis waar de krachtopnemers van de brug zitten, daar heb ik hier al eens vaker over geschreven...
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Caravan wegen valt tegen

Bericht door Micky » di 13 feb 2018 21:42

RE.gif mrgreen.gif thumbup.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Flying Jeroen
Berichten: 146
Lid geworden op: ma 31 jul 2017 19:38
Locatie: Bathmen

Re: Caravan wegen valt tegen

Bericht door Flying Jeroen » di 13 feb 2018 21:52

Bedankt voor de toelichting.
Auto: Volvo XC90 T8 LR R-Design, full option (06/2022 benzine 310 pk/400Nm+elektrisch 145 pk/309 Nm)
Caravan: Kabe Royal 520 XL KS (02/2024, 2000 kg, Truma Aventa Comfort, Reich Easydriver Pro 2.0, Thule 9200

blazoen
Berichten: 385
Lid geworden op: vr 6 mar 2015 14:40

Re: Caravan wegen valt tegen

Bericht door blazoen » wo 14 feb 2018 14:25

Het wegen van een caravan op een weegbrug van 70 ton is natuurlijk niet nauwkeurig genoeg. Zo'n systeem is bedoeld voor zware vrachtwagens en dergelijke waarbij de massa in verhouding tot het max. van de weeg brug zo hoog mogelijk is. De aflezing op zich zeg niets over de nauwkeurigheid van de brug. Een schaalverdeling in 20 kg hoeft niet de nauwkeurigheid te zijn. Vergelijk het maar eens met een digitale thermometer die op 0,1 graden aangeeft maar meestal echt niet nauwkeuriger meet dan 0,5 graden.
Daarnaast hoeft de nauwkeurigheid niet over het hele bereik hetzelfde te zijn. Afhankelijk van de gebruikte techniek kan er behoorlijk wat hysterese in de meting zitten. Een meetinstituut kan hierover uitsluitsel geven in haar ijkrapport.

Het is wat dat betreft zo gek nog niet om een weegsysteem zoals dat van Reich te gebruiken. Dat apparaat is waarschijnlijk intrinsiek niet zo nauwkeurig maar omdat je beter in de te wegen range zit kan je wellicht nauwkeuriger de massa van caravan bepalen dan op die weegbrug. Voorwaarde is dan wel dat je de caravan er rustig en met contante snelheid overheen rijdt. Om de nauwkeurigheid van de meting te verhogen kun je de meting bijvoorbeeld enkele keren herhalen en de resultaten dan te middelen. Dat verbeterd de betrouwbaarheid van de meting.
En dan tenslotte een denkfout die velen maken.
Aflezen van een gemeten waarde is niet hetzelfde als meten. Dat vergt toch vaak meer kennis en kunde.

Plaats reactie

Terug naar “Kogeldruk, Trekhaak, Belading, Koppeling, Oplooprem, Stabilisator”