Smat weekend deurspiegels

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Smat weekend deurspiegels

Bericht door Taan » do 21 mei 2015 12:27

Omdat de spiegelkap van mijn Octavia niet zo stevig is verwacht ik niet dat opzetspiegels voor mij gaan voldoen.
Ik heb inmiddels de Milenco's geprobeerd en die trilden mij teveel.

Mijn vader heeft deurspiegels en dat lijkt mij ook wel wat. Nu lagen er bij mijn lokale kampeershop SMAT weekend spiegels. Echter de rubberband die daar aan zit is te kort.
Is dat een kwestie van harder trekken, of dat ze wat meer levenservaring moeten krijgen?

Op de website van SMAT zie ik dat er ook een alternatief voor de rubberband is (zie foto), maar die zijn nergens te bestellen.
Heeft iemand een slimme oplossing? Ik wil dit weekend weg met de caravan en ik heb nu niks.
Bijlagen
Smat weekend Nieuwe spanband.jpg
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18294
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Smat weekend deurspiegels

Bericht door deusjevo » do 21 mei 2015 12:41

Druk je die Smat spiegels aan de bovenkant tussen ruit en rubber?

Is de easy mirror misschien een goedkope tijdelijke oplossing?

http://www.kampeergoed.nl/reizen-met-ca ... sm9gv9brr3
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

henry12
Berichten: 1273
Lid geworden op: zo 19 jan 2014 14:12
Locatie: Westervoort

Re: Smat weekend deurspiegels

Bericht door henry12 » do 21 mei 2015 13:52

Anders even andre vragen hij had een octavia en zijn spiegels pasten niet op ze nieuwe auto dus misschien kan je ze oude spiegels overnemen als hij ze nog heeft.
BMW X5 3.0 I , met aan de haak een Hobby 560 Kmfe

Gebruikersavatar
JanP
Berichten: 1458
Lid geworden op: wo 20 mei 2009 16:50
Locatie: Uithoorn a/d Amstel
Contacteer:

Re: Smat weekend deurspiegels

Bericht door JanP » do 21 mei 2015 14:24

(Echter de rubberband die daar aan zit is te kort.)

Die rubberband kan je langer of korter maken, op de spiegelsteun zitten metalen pennen die moet je er uitrekken.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Smat weekend deurspiegels

Bericht door Taan » do 21 mei 2015 15:01

Ja dat heb ik gezien, maar dan nog kom ik een heel stuk te kort.
Je kunt de band overigens verplaatsen, maar niet langer maken volgens mij.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Smat weekend deurspiegels

Bericht door JPGeetje » do 21 mei 2015 20:25

Ik heb in het verleden ook Smat spiegels gehad.
De elastieken zijn inderdaad strak waardoor de bevestiging moeilijk was.
Ik loste dat op door eerst de elastiek onder de deur te haken en daarna de spiegel al optillend over de rand aan de onderkant ruit te haken.
Daar moest flink voor getrokken worden maar de elastieken kunnen daar tegen.
Ik ga ervan uit dat je een normale personenauto hebt met een normale deurhoogte.
Destijds waren er wel langere elastieken te krijgen voor busjes waarvan de deuren veel hoger zijn.
Op zich was de Smat een prima spiegel echter,
er komt altijd wat vuil tussen de steunen die op de lak van de deur rusten.
Na verloop van tijden worden dit matte plekken doordat er kennelijk altijd wel een beetje werking van die steunen is.
Het ertussen zittende vuil zorgt dan voor het ongewild schuren van de lak schrik.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2849
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Smat weekend deurspiegels

Bericht door Hans1954 » do 21 mei 2015 20:33

Even de föhn op de rubbers houden.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18294
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Smat weekend deurspiegels

Bericht door deusjevo » do 21 mei 2015 20:55

RE.gif
Wel eerst ff aan je vrouw vragen of dat mag.... zwaaien.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2849
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Smat weekend deurspiegels

Bericht door Hans1954 » do 21 mei 2015 20:57

Ik heb thuis het laatste woord............................Ja schat.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4303
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Smat weekend deurspiegels

Bericht door WillyL » do 21 mei 2015 21:06

RE.gif Ik ook knipoog.gif , maar zij het allerlaatste zucht.gif
Sorry, 'k weet het gans buiten het onderwerp schrik.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: Smat weekend deurspiegels

Bericht door Taan » wo 27 mei 2015 08:44

Ik heb net voor het pinksterweekend een setje deurspiegels op de kop getikt. Volgens mij zijn het Spitfire spiegels. Ze hebben "mooie" oranje kappen.
Het was wel een investering van €10,= :shock:
Deze hebben een rond elastiek in plaats van plat en dat is voldoende uit te rekken. Het kan zelfs nog wel iets strakker en dat is vrij eenvoudig te doen.

Wat heerlijk om goed zicht te hebben! Ze zijn nog niet helemaal stabiel, maar het is al een flinke verbetering t.o.v. de milenco's die bovendien te kort waren.
Deze zijn eigenlijk ook nog te kort, want ik heb geen 2.30 tussen de spiegels, maar ze steken nog zeker 15cm uit, dus ik heb voldoende zicht.
Je moet wel even opletten als je de ramen helemaal open zijn en je ze weer omhoog doet, want dan kunnen de spiegels eruit gewipt worden, maar dat merk je snel genoeg.

Ik denk wel dat de Smat spiegels stabieler zullen zijn. Die zitten toch wat slimmer en steviger in elkaar. Dus daar houd ik marktplaats nog voor in de gaten en dan kan ik ze op mijn gemak aanpassen.

Ik zou ze niet gebruiken op een nieuwe auto, want ik geloof best dat er her en der vuil tussen kan wat voor krasjes zal zorgen, maar mijn auto heeft voldoende ervaring.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Smat weekend deurspiegels

Bericht door JPGeetje » wo 27 mei 2015 11:24

Taan schreef: Deze zijn eigenlijk ook nog te kort, want ik heb geen 2.30 tussen de spiegels, maar ze steken nog zeker 15cm uit, dus ik heb voldoende zicht.
Ik denk dat er maar weinig combinaties rondrijden waarbij de afstand tussen de binnenzijde van het linker en rechter spiegelglas, evenveel of meer is dan de caravanbreedte.
Hoewel hier staat beschreven dat dit noodzakelijk is, heb ik daar toch mijn twijfels bij.
De wet schrijft voor, welk deel van de weg je moet kunnen zien met je spiegels.
Dat kan ook met spiegels die maar gedeeltelijk buiten de caravan uitsteken.
Ik heb Milenco's op mijn V60, toch bepaald niet de smalste auto. 187cm (carrosserie), buitenkant spiegelglas autospiegels 206cm.
Ik heb er even de Milenco's op gemonteerd om daar de maten van vast te stellen.
De maten die ik meet over de gemonteerde spiegels zijn: binnenmaat 220cm. en buitenmaat 256cm.(over het spiegelglas gemeten)
Als die 220cm. maatgevend zouden zijn dan zijn mijn spiegels niet goed om er onze Fendt van 230cm. mee te trekken.
De praktijk is echter dat ik de voorgeschreven grondvlakken ruim in de spiegels kan waarnemen.
Feit is wel dat er spiegel moet uitsteken buiten de caravan. Hoe meer spiegel dat is hoe groter het zichtveld.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”