achteruitrijd-camera

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door jackt » di 31 mar 2015 20:41

Ook niet of ik deze achter (dus in de auto) de achterruit kan monteren
Wellicht is je vraag (mij in ieder geval) dan ook niet duidelijk genoeg geweest. Ik ging er van uit dat je de camera achter de achterruit van de caravan wilde plaatsen en niet die van de auto. (Zo doe ik het althans). Bij plaatsing achter de achterruit van de auto is bij een draadloos systeem de afstand tussen zender en ontvanger aanzienlijk kleiner......en zit er geen kooi van Faraday in de weg....
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door dreamfox » di 31 mar 2015 20:52

Toon1 schreef:Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties. aflower.gif
Ik denk dat ik nu weet welke voordelen een bekabeld systeem, en welke nadelen een draadloos systeem heeft.
Of andersom.
Maar mijn vraag wie ervaring heeft met de door Conrad aangeboden achteruitrijcamera is me nog niet duidelijk geworden. scratch.gif
Ook niet of ik deze achter (dus in de auto) de achterruit kan monteren. scratch.gif
Jammer. weenie.gif

Dit staat in de gebruiksaanwijzing van AEG:
(kan alleen niet de pdf kopieren..)
MAX 10 METER afstand, dus niet echt goed te noemen!

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door jackt » di 31 mar 2015 21:07

MAX 10 METER afstand
Moet in een normale personen auto te doen zijn toch? Of je moet een stretched limo hebben.... knipoog.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

dreamfox
Berichten: 118
Lid geworden op: vr 13 feb 2015 13:23

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door dreamfox » di 31 mar 2015 21:26

jackt schreef:
MAX 10 METER afstand
Moet in een normale personen auto te doen zijn toch? Of je moet een stretched limo hebben.... knipoog.gif
Ging wel altijd er vanuit dat het hier over een auto + caravan situatie gaat...en niet gewoon de auto voorzien van een achteruit rij camera...

Misschien ook niet helemaal op de titel gelet knipoog.gif
Is het dus: achteruitrijd camera met nadruk op achteruit van ruiten/ramen OF achteruitrijd men nadruk op teruguitrijden camera...;-)

Gebruikersavatar
jackt
Berichten: 921
Lid geworden op: di 27 jul 2010 16:38
Locatie: Ommen, in het mooie Vechtdal

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door jackt » di 31 mar 2015 22:57

het verschil zit hem in slechts één 'r'.....achterruit of achteruit... mrgreen.gif
Renault Koleos 2.5 Privilege 4wd '09 (MTM 2150kg, MTTM 4150kg en TEC Travelking 470TE Energy 2010 (MTM1500kg) met Alko Mammut mover op M-chassis en PowerXtreme X30 accu. Als voortent een Unico Bologna 280 met petluifel.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door WillyL » zo 12 apr 2015 11:53

Dat voorstel om de vrije pin 12 te gebruiken vind ik schitterend. Zelf niet aan gedacht maar ga het proberen... Zelf heb ik ook soms last vn wegvallend beeld en merk dat de plaats van de ontvanger in de auto erg veel invloed kan hebben. Via de vaste verbinding kan het misschien beter...
De massa kan allicht via de gewone massa lopen maar zal wel een afgeschermde kabel gebruiken van en naar de stekker. Dan is alleen het korte stuk in de stekkers niet afgeschermd maar dat zal geen probleem zijn.
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Roozdijk
Berichten: 20
Lid geworden op: za 18 okt 2008 17:50

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Roozdijk » ma 13 apr 2015 21:21

Ik heb intussen een vouwbare 4,3 inch monitor plus inbouw camera besteld op een Chinese site. Ben in afwachting van... en dan ga ik ook bekijken of de pin 12 + massa variant gaat werken. Lukt dat niet, dan een draad trekken. Bij Conrad zag ik al een setje waterdichte connectoren te koop: stekker en contra-stekker met ieder 1 meter draad. Zal geen afscherming hebben, die moet dan, indien nodig, zelf gefabriceerd worden. Inbouw camera wordt in de achterbumper weggewerkt (dat kan bij de Eriba): links het mistachterlicht, rechts de camera. Dat de camera niet geheel in het midden komt, neem ik voor lief. Gevolg: camera geeft wat meer zicht op de berm ;-)
Subaru Forester SJ 2.0 2013 met Eriba Touring 540 GT 2003

Roozdijk
Berichten: 20
Lid geworden op: za 18 okt 2008 17:50

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Roozdijk » ma 20 jun 2016 21:28

Zo, dit oude topic even updaten. Zoals het plan was, maar door tijdgebrek een jaartje later dan de bedoeling was, heb ik dit voorjaar een inbouw camera ingebouwd in de bumper van onze Eriba Touring Troll. Het video signaal loopt gewoon via de bijgeleverde, niet afgeschermde draad richting verdeelkast onder de caravan. De kabel is onder de caravan beschermd door een zwarte, flexibele kunststof buis, gekocht bij de caravandealer.

In de verdeelkast is de aansluiting op pin 12 en de massa gemaakt, die vervolgens contact maakt met de auto. In de auto wederom op pin 12 en de massa de standaard bijgeleverde video kabel aangesloten en doorgetrokken richting dashboard en monitor. De camera ontvangt de stroom via de kentekenplaat verlichting, wel handig: bij slecht zicht (regen e.d) dus direct beeld van achteren. De monitor krijgt permanent stroom via een aftakking van bijv. de radio.

De cinch stekkers (gewoon en contra) heb ik zo veel als kon toegepast en als extra zekerheidje altijd met krimpkous gezekerd tegen lostrillen.

De kwaliteit is meer dan goed, mag ik zeggen. Geen hapering , geen ruis, prima. Alleen bij remmen en gebruik richtingaanwijzers maakt de monitor even een hupje in het beeld, geen echte hinder. Zal een piekje o.i.d. in de stroom zijn. Ik heb een scherp beeld in ieder geval.

Voor iedereen die nog wat van plan is: op deze wijze via pin 12 de verbinding maken functioneert dus.
Subaru Forester SJ 2.0 2013 met Eriba Touring 540 GT 2003

Lodie
Berichten: 18
Lid geworden op: za 22 apr 2017 23:12

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Lodie » ma 8 mei 2017 21:26

Mischien een beetje een andere oplossing.
Maar ik heb gopro's voor mijn cirquit dagen.
Deze heb ik geprobeerd om als camera te gebruiken. Werkte perfect!
Nul storing en te gebruiken met de telefoon of iPad.

Groet Lodie

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Micky » ma 8 mei 2017 21:30

RE.gif

was ook mijn idee, maar hoe spiegelen we het beeld? als je achteruit filmt?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Lodie
Berichten: 18
Lid geworden op: za 22 apr 2017 23:12

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Lodie » ma 8 mei 2017 23:14

Kun je hem niet instellen bij de laatste series?
Zover was ik namelijk nog niet ;-)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Micky » vr 12 mei 2017 08:56

ik heb de laatste GoPro HERO5 Black, maar ik heb het nog niet kunnen vinden
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door CNB » di 6 jun 2017 20:34

Zojuist ook een camera setje besteld bij Ali.
Geheel tegen alle adviezen hier op het forum toch gekozen voor draadloze zender en ontvanger.
Wel een ander type dan dat ik hier op het forum ben tegengekomen.
Soms moet je een gokje wagen. Mrgreen.gif

Nu alleen nog even geduld hebben. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Fred N
Berichten: 1873
Lid geworden op: zo 22 mar 2009 07:50
Locatie: Bleiswijk aan de Rotte
Contacteer:

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door Fred N » wo 7 jun 2017 17:41

Heel verstandig.
Rij al jaren met een draadloze set in de rondte.
Alleen zorgen dat de ontvanger in de disselbak is gemonteerd.
Werkt top bij mij.

Gebruikersavatar
CNB
Berichten: 585
Lid geworden op: vr 23 aug 2013 15:11

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door CNB » zo 23 jul 2017 08:24

Afgelopen vrijdag de 1e etappe met hutje erachter gehad. Was meteen een mooie test voor de camera set, die btw aan staat zo gauw als de auto start (geschakelde voeding). De zender zit in de dissel. De ontvanger heb ik het dashboardkastje gebouwd.
Werkt echt super. Heel af en toe geeft het beeld een flikkering, maar dat is acceptabel. AfbeeldingAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5X met Tapatalk

Gebruikersavatar
cfgr
Berichten: 98
Lid geworden op: zo 13 dec 2015 17:30

Re: achteruitrijd-camera

Bericht door cfgr » zo 23 jul 2017 12:01

Had bij een leverancier een test gedaan met een wifi-camera die op de smartphone of tablet te ontvangen "zou zijn": bij de demo in de winkel werkte het spul behoorlijk...maar eens tijdelijk vastgemaakt (met ducttape) achteraan op onze kleine (3,4m) caravan en de smartphone op het dashboard van onze trekker (Berlingo) viel het beeld tijdens het rijden van een rustig blokje danig tegen. Het is uiteindelijk een combinatie camera+kabel+eigen 18cm lcd-schermpje geworden. Is wel een gedoe om die kabel via de dissel, onder de achterklep en tot voor in de auto te "installeren - lees gooien [aschrik.gif] ) Maar deze combinatie werkt feilloos!
De camera is vast gemonteerd midden boven het achterraam. De kabel loopt over het dak, tussen de rubber van het dakraam, langs de toiletruimte naar de kopkeuken, daar tussen de rubber van het gesloten raam naar de disselbak en dan onderaan de dissel onder de achterklep van de trekauto. Kostprijs van alles (camera+20m kabel+monitor/zuignap) 179€. En de monitor kan tevens gebruikt worden als weergavescherm, aangesloten op de satontvanger of IconBit mediaspeler. mrgreen.gif

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”