Plaats achteruitrijcamera

Over alle soorten spiegels én
achteruitrijcamera's
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Nachtuil
Berichten: 557
Lid geworden op: za 29 nov 2003 23:26
Locatie: Sint-Niklaas

Plaats achteruitrijcamera

Bericht door Nachtuil » vr 9 jan 2015 22:45

Ik heb een camera op mijn caravan geplaatst achteraan boven het raam. Veel hulp bij het achteruitrijden heb ik daar eigenlijk niet aan. Het is een breedhoeklens en dat maakt dat je vanalles ziet dat naast de caravan staat en niet ter zake doet. Je ziet echter totaal niet waar je naartoe rijd. Ik vraag mij nu af of ik de camera niet beter halverwege de rechtse zijkant zou plaatsen zodat ik ook een deel van de caravan zie, zoals je in de spiegel ziet. Bij een bocht naar links zie je door het raam waar je rijd maar bij een bocht naar rechts zie je niet meer waar je rijd. Daarom dacht ik de camera rechts te plaatsen. Heeft daar ervaring mee want ik heb de draad al over de ganse lengte vastgeplakt.

eurotrotter
Berichten: 6222
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door eurotrotter » vr 9 jan 2015 23:06

RE.gif

Op een camera achteruit steken met de caravan gaat alleen als je de camera op je voorspatbord monteert,net als met een spiegel moet je ook een deel van je trekkende voertuig zien om je te kunnen oriënteren.met een camera achterop de caravan lukt dat niet.

Zo een camera is prima om te zien wat er achter je caravan gebeurt,maar niet om er mee te manoevreren.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Tramp

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door Tramp » za 10 jan 2015 15:50

Het is een heel aangename voorziening in combinatie met iemand achter de caravan die je goede aanwijzingen geeft.
en om bij het achteruitsteken te controleren of er niet toch noch een of andere eikel achter je langs komt kruipen
Verder is zo'n camera tevens nuttig bij het inhalen, maar dan heb je het ook wel gehad.

eurotrotter
Berichten: 6222
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door eurotrotter » za 10 jan 2015 20:26

RE.gif
Mee eens,t "vervangt" nooit een achteruitkijkspiegel
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16298
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door Jan van Vijven » za 10 jan 2015 20:42

Ehh..met de camera kijk ik wel achter de caravan en met de spiegel niet.
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

eurotrotter
Berichten: 6222
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door eurotrotter » zo 11 jan 2015 15:28

Jan van Vijven schreef:Ehh..met de camera kijk ik wel achter de caravan en met de spiegel niet.
Klopt Jan,en dat je goed uitzicht hebt op wat er achter de caravan gebeurt is een feit,maar wat ik bedoel is dat je een achteruitrij manoevre niet kunt maken puur en alleen op een achteruitrijcamera,
Omdat je geen referentie punten hebt van b.v je auto t.ov. de caravan of t.o.v obstakels die in t landschap staan( een boom of gebouw)
Dan zou je een camera,naar achter gericht, op je spatbord (of op je spiegelsteun) moeten monteren.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Ruudfr
Berichten: 499
Lid geworden op: ma 3 dec 2007 22:47
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door Ruudfr » zo 11 jan 2015 15:32

Wij hebben onze camera achter net boven de nummerplaat zitten . voordeel is dat je net als een spiegel ( beter nog) alles wat er achter je gebeurd kunt zien .
Dat doe ik later wel ! Pas op later kan wel eens te laat zijn ;Dodge Ram 1500 4x4 Crew Cab/Mercedes Sprinter 519 /Dethleffs Exclusieve 760 DR zilver metallic, Alde Snow ,enz,compleet dus.

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door janvijn » vr 30 jan 2015 17:50

@eurotrotter,
Wat eurotrotter aangeeft klopt helemaal, wij hadden zo'n camerasysteem op onze camper en we trokken een motortrailertje. Dat trailertje was absoluut niet te zien in de zijspiegels van de camper, althans niet eerder dan dat hij al bijna dwars achter de camper stond. Toch kon je heel makkelijk het geheel achteruit steken, zelfs achteruit inparkeren langs de weg lukte.
Dit kwam echter alleen omdat de camera een vast punt was van de camper en je dus de hoek van de trailer t.o.v. de camper vast kon stellen tijdens de manoeuvre.
Voor het weer invoegen na een inhaal manoeuvre lijkt het me wel makkelijk zo'n camera achter op de caravan, hoef je niet alleen op je spiegel en de schaduw af te gaan, maar niet voor achteruit manoeuvreren, laat dan iemand meekijken die staat in het zicht van je spiegel.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn. zwaaien.gif

Gebruikersavatar
Beste Rob
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 17 jun 2012 13:27

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door Beste Rob » vr 30 jan 2015 20:46

Ik heb de camera ook redelijk hoog op de caravan zitten en ik zie de bumper net niet en kan vrij ver achter de caravan kijken. Hierdoor kan ik samen met de spiegels op de auto goed achteruit rijden. Misschien moet de TS zijn camera een kwartslag draaien zodat hij minder in de breedte kijkt maar verder naar achteren.
Skoda Octavia 1.4 TSI '17 - Hobby 500 KMFe '02

gert en gea

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door gert en gea » vr 30 jan 2015 20:55

RE.gif
wat wil men achter de caravan zien dan?
Gert.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door PD » vr 30 jan 2015 20:57

RE.gif
Wat er niet is...... Opdat je door kunt rijden mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door Swift boy » vr 30 jan 2015 21:15

Een camera achter op de caravan is het derde oog. thumbup.gif .
Bij mij zitten er nu twee Camara,s op die ik op de grote spiegel kan zien evt in twee aparte delen of in een en ze zijn,
zoo geplaatst dat ze elkaar iets overlappen in een beeld de kijkhoek is heel groot .
Swift Boy.
Nova 470/2 2002

Swift boy
Berichten: 638
Lid geworden op: vr 30 okt 2009 17:22
Locatie: Vlaardingen

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door Swift boy » vr 30 jan 2015 21:42

RE.gif RE.gif .

Ik weet niet wat U wil zien maar ik zie genoeg en alles wat de auto rijd en de camera.s zien,
woord vast gelegt op een harde schijf die vast in de auto is geplaats en .
Swift Boy.
Nova 470/2 2002

janvijn
Berichten: 627
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door janvijn » vr 30 jan 2015 22:47

@gert en gea,
Nee nu ben ik het niet met je eens, als jij niet afgeleidt wil worden moet je zeker niet in andermans interieur gaan letten op (te) fel verlichte navigatie apparatuur. Net zoals navigatie apparatuur kan bijdragen om je aandacht meer op de weg te richten kan een camera daar ook toe bijdragen. Heb jij dan nooit eens moeite gehad met het inschatten van de ruimte die je hebt om weer in te voegen na een inhaal actie bv. bij tegenlicht, in de avond, etc. Ja je krijgt wel eens (maar veel te weinig) een lichtsignaal van een vrachtauto, maar een camera geeft je een duidelijk beeld of je voldoende ruimte hebt. Zo zijn er nog wel meer voorbeelden te noemen, er zou sprake van afleiding kunnen zijn als je op de monitor een videofilm af zou spelen, maar niet als dat ding gebruikt wordt als hulpmiddel bij manoeuvres.
Met vriendelijke groet
Jan Vijn.

blefke
Berichten: 4603
Lid geworden op: zo 14 aug 2011 13:15

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door blefke » vr 30 jan 2015 22:58

RE.gif thumbup.gif

Ik heb ook een camera achterop mijn caravan, moet hem alleen nog aansluiten :oops:
Naar mijn idee heeft dit alleen maar voordelen en alle hulpmiddelen helpen niewaar.
Blefke

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18947
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door Hobby Linka » za 31 jan 2015 21:44

Gelukkig is er ook nog iets als de WVW 1994.

In deze wet is een artikel 5 opgenomen. Het zogenaamde kapstokartikel.

Artikel 5

Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.


Dus als een fietser zich dusdanig gedraagt dat het een gevaar voor het overige verkeer veroorzaakt en daar komt een ongeval uit voort wil dat dus nooit zeggen dat de fietser altijd vrijuit gaat.

Maar het gaat in dit onderwerp over het plaatsen van een achteruitrijcamera. Zullen we weer online gaan?

Mijn achteruitrijcamera zit verwerkt in mijn kentekenplaathouder.

Andre
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23435
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door PD » za 31 jan 2015 21:47

Hobby Linka schreef:Mijn achteruitrijcamera zit verwerkt in mijn kentekenplaathouder.
Bij onze trekker ook, kan ik mooi de disselbak in de gaten houden knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26728
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Plaats achteruitrijcamera

Bericht door Ab » zo 8 feb 2015 22:27

Off topic berichten verwijderd.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Plaats reactie

Terug naar “Spiegels”