Ervaringen met TPMS gevraagd
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Gert,Knaapje bedankt voor de info. Zelf nog even kontakt opgenomen met Atrium Enterprises Benelux te Apeldoorn of zoals de nieuwe naam luidt : Impaqed Products.nl tel. 055-3600864. De modellen 4 en 6 zijn nog steeds leverbaar eventueel ook rechtstreeks itt het op de site vermelde. Dus geinteresseerden weten waar ze terecht kunnen.Zelf vraag ik de Makro om te leveren als we dat met meerdere doen voeren we de druk nog wat op voor de goede verstaander.Gr.Jaap.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Wanneer ik op de site van Impaqed Products kijk, lees ik dat de systemen geleverd worden inclusief "balanceergewichten". Daat had ik nog niet over nagedacht. Een ventiel weegt 8 gram, het bijgeleverde balanceergewicht 10 gram. Zijn door jullie bij al in gebruik zijnde systemen ook gewichten gemonteerd op de velgen?
Gert
Gert
Eriba Troll 510GT-2002
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Bij mij nooit.
Ook nooit iets gemerkt van onbalans.
Nu zijn het wel heel grote wielen op de auto..( 20 ")
Misschien dat het bij lichte velgen wat meer speelt. Maar ook dan heb ik nooit iets gehoord van onbalans.
Theoretisch is het natuurlijk wel zo, dat je op 1 punt van het wiel 8 gram gewicht toevoegt, en er dus onbalans ontstaat.
Op een balanceer apparaat zal het waarschijnlijk wel zichtbaar worden.
Maar als je er niks van merkt, is dat niet zo'n groot probleem.
Ook nooit iets gemerkt van onbalans.
Nu zijn het wel heel grote wielen op de auto..( 20 ")
Misschien dat het bij lichte velgen wat meer speelt. Maar ook dan heb ik nooit iets gehoord van onbalans.
Theoretisch is het natuurlijk wel zo, dat je op 1 punt van het wiel 8 gram gewicht toevoegt, en er dus onbalans ontstaat.
Op een balanceer apparaat zal het waarschijnlijk wel zichtbaar worden.
Maar als je er niks van merkt, is dat niet zo'n groot probleem.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Vorig jaar heb ik de 6-voudige TPMS van Atrium bij de Makro op de kop getikt.
Afgelopen zomer heb ik het handeltje daadwerkelijk op auto en caravan gebruikt.
Er was geen onbalans te voelen.
Wel duurde het vaak erg lang voordat alle 6 de sensoren ontvangen werden op het display. In feite heb ik zelden alle 6 tegelijk vertoond gehad en steeds in wisselende volgorde (dus niet alleen links, of alleen rechts, of alleen de caravan-wielen niet).
Af en toe kreeg ik een rare "hoge temperatuur" melding, die niet klopte.
De gemeten bandenspanning week minder dan 10% af van mijn hand-bandenspanningsmeter of die van de garage. Doorgaans was die in werkelijkheid wat lager. dus dat vond ik geen probleem.
Wat ik wel storend vond was de "volgehangen" voorruit van de auto met navigatie-systeem en TPMS-display.
Ik heb inmiddels de sensoren van de ventielen gehaald, de knoopbatterijen verwijderd en de handel opgeborgen. Misschien tot volgende (zomer)vakantie.
Helemaal overtuigd van het nut ben ik niet, maar dat vertel ik m'n familie niet, want die had al het idee dat papa weer zo nodig één van die onzinnige hebbedingetjes moest hebben.
Ieder z'n meug.
Groet,
Martin
Afgelopen zomer heb ik het handeltje daadwerkelijk op auto en caravan gebruikt.
Er was geen onbalans te voelen.
Wel duurde het vaak erg lang voordat alle 6 de sensoren ontvangen werden op het display. In feite heb ik zelden alle 6 tegelijk vertoond gehad en steeds in wisselende volgorde (dus niet alleen links, of alleen rechts, of alleen de caravan-wielen niet).
Af en toe kreeg ik een rare "hoge temperatuur" melding, die niet klopte.
De gemeten bandenspanning week minder dan 10% af van mijn hand-bandenspanningsmeter of die van de garage. Doorgaans was die in werkelijkheid wat lager. dus dat vond ik geen probleem.
Wat ik wel storend vond was de "volgehangen" voorruit van de auto met navigatie-systeem en TPMS-display.
Ik heb inmiddels de sensoren van de ventielen gehaald, de knoopbatterijen verwijderd en de handel opgeborgen. Misschien tot volgende (zomer)vakantie.
Helemaal overtuigd van het nut ben ik niet, maar dat vertel ik m'n familie niet, want die had al het idee dat papa weer zo nodig één van die onzinnige hebbedingetjes moest hebben.
Ieder z'n meug.
Groet,
Martin
- Pantagifro
- Berichten: 25
- Lid geworden op: ma 19 mei 2008 19:10
- Locatie: Enschede
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Heb zelf ook de atrium set met 6 sensoren van de makro gehaald en ben uiterst tevreden. Je voelt williswaar een lichte onbalans op de voorwielen, maar de waarschuwing dat één van mijn banden langzaam zachter werd dan de opgegeven waarde waardoor tijdig stoppen en verwisselen van die band mogelijkwas is voor mij toch belangrijker .
KIA CARENS 2.0 GDI
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Ik heb een keer, op de terugweg vanaf Kroatie een langzaam leeglopende voorband gehad.
Daar kreeg ik netjes een alarmpje van, en kon 't in de gaten houden. We konden in Duitsland een Autohof halen, daar heb ik 'm weer opgepompt.
Elke 3 uur moest ik dat herhalen.
Thuis bleek er een spijker of zoiets in te zitten, mijn garagehouder repareerde dat met een plug, het wiel hoefde er niet eens af.
Sindsdien heb ik ook zo'n setje in de auto.
Een compressor had ik al..
Als hetzelfde gebeurt met een caravanband, en je rijdt zonder TPMS, en je controleert niet bij elke stop de bandendruk (wie doet dat ? ) is de kans op een klapper niet ondenkbaar. Veel eerder dan met de auto, omdat de druk van een C band meestal ook veel hoger (4.5 bar is niet ongewoon) moet zijn om voldoende draagvermogen te hebben.
Als dit ongemerkt naar 2,5 bar gaat, is de kans best groot, dat de band nog lang voordat ie op 1,5 bar komt, klapt.
Met 1,5 bar gebeurt er met een auto niks, als je geluk hebt.
(afgezien van slechter weggedrag en hogere rolweerstand)
Misschien is dat wel de reden, dat er in verhouding veel meer caravanbanden dan autobanden klappen ?
Daar kreeg ik netjes een alarmpje van, en kon 't in de gaten houden. We konden in Duitsland een Autohof halen, daar heb ik 'm weer opgepompt.
Elke 3 uur moest ik dat herhalen.
Thuis bleek er een spijker of zoiets in te zitten, mijn garagehouder repareerde dat met een plug, het wiel hoefde er niet eens af.
Sindsdien heb ik ook zo'n setje in de auto.
Een compressor had ik al..
Als hetzelfde gebeurt met een caravanband, en je rijdt zonder TPMS, en je controleert niet bij elke stop de bandendruk (wie doet dat ? ) is de kans op een klapper niet ondenkbaar. Veel eerder dan met de auto, omdat de druk van een C band meestal ook veel hoger (4.5 bar is niet ongewoon) moet zijn om voldoende draagvermogen te hebben.
Als dit ongemerkt naar 2,5 bar gaat, is de kans best groot, dat de band nog lang voordat ie op 1,5 bar komt, klapt.
Met 1,5 bar gebeurt er met een auto niks, als je geluk hebt.
(afgezien van slechter weggedrag en hogere rolweerstand)
Misschien is dat wel de reden, dat er in verhouding veel meer caravanbanden dan autobanden klappen ?
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Ik heb ze ook van de Makro heb ze er nu voor het 3e (aankomend) seizoen onder zitten, ze blijven er zomer en winter opzitten.
Bij het wisselen van de zomer/winterbanden haal ik ze er altijd even af en doe er een stofdopje op.
Van onbalans nooit wat gemerkt, wel heb ik de laatste keer er op gestaan dat de ventielen werden vervangen door nieuwe en sindsdien geen lucht meer hoeven bij te doen, voordien wel dus werkten de ventielen niet goed.
Tevens 1 keer de batterijen vernieuwd van de zenders.
Ronald
Bij het wisselen van de zomer/winterbanden haal ik ze er altijd even af en doe er een stofdopje op.
Van onbalans nooit wat gemerkt, wel heb ik de laatste keer er op gestaan dat de ventielen werden vervangen door nieuwe en sindsdien geen lucht meer hoeven bij te doen, voordien wel dus werkten de ventielen niet goed.
Tevens 1 keer de batterijen vernieuwd van de zenders.
Ronald
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV
Ford Kuga Titanium X PHEV
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Ik heb vorig jaar op de snelweg rond Eindhoven een bijzonder nare ervaring opgedaan met een (linker) klapband van de caravan.
Naast de schade van een of twee nieuwe banden + velg, was er een gevolgschade van rond 1000 euro aan de caravan.
De band was (achteraf gebleken) kilometers eerder langzaam leeggelopen (door ...???) en dus heet gelopen.
Je wilt niet weten wat zo'n kapotte band met de wielkast van de caravan doet. Plus een aandrijfrol van de mover naar z'n grootje.
Komt nog bij dat je op een vluchtstrook nou niet echt veilig staat als de linker band het begeeft. Ze rijden de vouwen uit je broek als je daar zo staat.
Ik heb (na thuiskomst en met hulp van de pechdienst) direct een TPMS systeem (Trium) bij Conrads besteld (rond 99 euro)
Dat apparaatje kan van 6 verschillende banden (draadloos) de druk en de temperatuur weergeven. Er zitten 4 sensoren bij, die je in kan programmeren in een diagram op het display. Je ziet dus direct welke band wat aan druk verliest en/of heter dan normaal wordt.
Ik moet zeggen, dit geeft een heel zeker gevoel als je een lange reis met de caravan begint.
Een aanrader !!!
Naast de schade van een of twee nieuwe banden + velg, was er een gevolgschade van rond 1000 euro aan de caravan.
De band was (achteraf gebleken) kilometers eerder langzaam leeggelopen (door ...???) en dus heet gelopen.
Je wilt niet weten wat zo'n kapotte band met de wielkast van de caravan doet. Plus een aandrijfrol van de mover naar z'n grootje.
Komt nog bij dat je op een vluchtstrook nou niet echt veilig staat als de linker band het begeeft. Ze rijden de vouwen uit je broek als je daar zo staat.
Ik heb (na thuiskomst en met hulp van de pechdienst) direct een TPMS systeem (Trium) bij Conrads besteld (rond 99 euro)
Dat apparaatje kan van 6 verschillende banden (draadloos) de druk en de temperatuur weergeven. Er zitten 4 sensoren bij, die je in kan programmeren in een diagram op het display. Je ziet dus direct welke band wat aan druk verliest en/of heter dan normaal wordt.
Ik moet zeggen, dit geeft een heel zeker gevoel als je een lange reis met de caravan begint.
Een aanrader !!!
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Ik ga mezelf ook maar eens een Kerstcadeautje geven in de vorm van een TPMS. Nou zie ik ze bij Conrad met 6 sensoren voor ca. € 250,- dus vraag ik me af of iemand een beter (goedkoper) alternatief heeft ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
RE.gif
Ja, die wij hebben voor 4 wielen
https://shop.tiremoni.com/autozubehoer/ ... 0-4/a-287/
moet zeggen ik voel me er ook enorm veel geruster door.
Maar inmiddels zijn er ook andere modellen, voor 109 heb je er 1 voor 2 wielen die gaat tot 11 bar, de mijne tot 5,5, hier staan ze allemaal:
https://shop.tiremoni.com/tiremoni/basis-modelle
Ja, die wij hebben voor 4 wielen
https://shop.tiremoni.com/autozubehoer/ ... 0-4/a-287/
moet zeggen ik voel me er ook enorm veel geruster door.
Maar inmiddels zijn er ook andere modellen, voor 109 heb je er 1 voor 2 wielen die gaat tot 11 bar, de mijne tot 5,5, hier staan ze allemaal:
https://shop.tiremoni.com/tiremoni/basis-modelle
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Thanx, een systeem voor 2 banden is voldoende
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Tiremoni 260 is door de ADAC als beste getest uit 14 merken is te koop bij Conrad of bij http://www.campercabine.nl
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Onder de rubriek : bandencontroledruksijsteem staat omschreven het sijsteem wat ik gemonteerd heb.
Is geschikt voor 4 wielen.
Mijn telefoon werkt als schermpje via een App.
Bij dit sijsteem wordt niet alleen de bandenspanning weergegeven , maar ook de temperatuur.
Dit is perfect als je regelmatig afdalingen doet in bergachtig gebied.
De plaats van extra tegengewichten kan je alleen bepalen met een balanceermachine.
Als je deze zomaar ergens plaatst wordt de onbalans alleen maar meer!
Mvg
Stef
Is geschikt voor 4 wielen.
Mijn telefoon werkt als schermpje via een App.
Bij dit sijsteem wordt niet alleen de bandenspanning weergegeven , maar ook de temperatuur.
Dit is perfect als je regelmatig afdalingen doet in bergachtig gebied.
De plaats van extra tegengewichten kan je alleen bepalen met een balanceermachine.
Als je deze zomaar ergens plaatst wordt de onbalans alleen maar meer!
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Één tip die ik meegeef: Controleer of je de batterijen van de sensoren ook kunt vervangen...
Ik heb een paar jaar geleden een set bij Conrad gekocht (Link naar foto van een andere website die de betreffende TMPS wel nog verkoopt http://www.impaqedproducts.nl/index.php ... sautoextra). In de handleiding stond welke batterij in de sensor zat. Helaas was men vergeten te vertellen dat je de batterij er niet uit kunt halen zonder de sensor open te snijden... Een geluk dat net binnen twee jaar twee sensoren al niet meer werkten vanwege een lege batterij. Ik heb het setje toen terug gestuurd naar Conrad en een nieuw, zelfde type, set gekregen. Helaas werkt daar de eerste sensor ook al niet meer van... [kerstboos.gif]
Ik heb een paar jaar geleden een set bij Conrad gekocht (Link naar foto van een andere website die de betreffende TMPS wel nog verkoopt http://www.impaqedproducts.nl/index.php ... sautoextra). In de handleiding stond welke batterij in de sensor zat. Helaas was men vergeten te vertellen dat je de batterij er niet uit kunt halen zonder de sensor open te snijden... Een geluk dat net binnen twee jaar twee sensoren al niet meer werkten vanwege een lege batterij. Ik heb het setje toen terug gestuurd naar Conrad en een nieuw, zelfde type, set gekregen. Helaas werkt daar de eerste sensor ook al niet meer van... [kerstboos.gif]
Caravanloos.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18818
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
PremiumDiscovery schreef:Thanx, een systeem voor 2 banden is voldoende
Ik heb dezelfde als Micky. Dit nadat ik een lek ventiel heb gehad. Behalve TPMS ook stalen ventielen laten plaatsen bij de laatste bandenwissel in 2014. Ik heb toen afgesproken dat bij het balanceren van de wielen de TPMS sensoren geplaats zouden zijn. Een sensor weegt uiteindelijk 10 gram. Even iets om te onthouden bij een bandenwissel.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Recente ervaring:
Ik ben al een poosje erg tevreden over mijn TireMoni TM-240 waarbij inmiddels blijkt dat de ontvangst ook zonder adapter gewoon goed is (deze zomervakantie enkele malen vergeten de adapter aan te sluiten) al is de plaatsing van de uitlezing wel van invloed; bij mij inmiddels linksonder in de hoek van de voorruit.
Tijdens onze rit naar huis onverwacht een alarmmelding... Eén van beide sensoren registreerde plots een bandendruk van 8,79 bar ipv de verwachte ca. 5 bar en een temperatuur van -40 C ipv de verwachte ca. +30 C.
Omdat het om een plotselinge en extreme drukverhoging ging (bij verlaging zou ik direct gestopt zijn) ben ik doorgereden naar de eerstvolgende parkeerplaats en de banden gecheckt. Niets aan de hand, dus de batterij even uit de sensor gehaald en teruggeplaatst waarna het systeem weer feilloos werkt.
Ik ben al een poosje erg tevreden over mijn TireMoni TM-240 waarbij inmiddels blijkt dat de ontvangst ook zonder adapter gewoon goed is (deze zomervakantie enkele malen vergeten de adapter aan te sluiten) al is de plaatsing van de uitlezing wel van invloed; bij mij inmiddels linksonder in de hoek van de voorruit.
Tijdens onze rit naar huis onverwacht een alarmmelding... Eén van beide sensoren registreerde plots een bandendruk van 8,79 bar ipv de verwachte ca. 5 bar en een temperatuur van -40 C ipv de verwachte ca. +30 C.
Omdat het om een plotselinge en extreme drukverhoging ging (bij verlaging zou ik direct gestopt zijn) ben ik doorgereden naar de eerstvolgende parkeerplaats en de banden gecheckt. Niets aan de hand, dus de batterij even uit de sensor gehaald en teruggeplaatst waarna het systeem weer feilloos werkt.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Zoals al eerder vermeld gebruikt ik TIREHAWK. Tijdens onze laatste grote rot naar scandinavie het sijsteem voor het eerst echt gebruikt en werkt perfect .
Ook de conditie van de batterijtjes worden in het scherm aangegeven.
Alles wordt gewoon op je telefoonschermpje getoond vis een app.
Sijsteeem is betrouwbaar en werkt perfect
Mvg
Stef
Ook de conditie van de batterijtjes worden in het scherm aangegeven.
Alles wordt gewoon op je telefoonschermpje getoond vis een app.
Sijsteeem is betrouwbaar en werkt perfect
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Ik heb nu een paar keer met het TPMS sijsteem aan gereden , en het valt mij op ( ik rij met een tandemasser ) dat de beide voorste wielen een hogere temperetuur en druk krijgen, dan de achterste twee!
Ik zou hieruit dus op kunnen maken dat de rolweerstand of belasting bij de voorste groter is dan de achterste twee
Links en ravht voor lopen wel gelijkmatig hoger op
Mvg
Stef
Ik zou hieruit dus op kunnen maken dat de rolweerstand of belasting bij de voorste groter is dan de achterste twee
Links en ravht voor lopen wel gelijkmatig hoger op
Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
RE.gif
zeker weten doe ik niet, maar logisch nadenken geeft mij het gevoel dat de druk (het gewicht)op de voorste banden hoger is, dat zou het verschil verklaren schat ik zo in..
zeker weten doe ik niet, maar logisch nadenken geeft mij het gevoel dat de druk (het gewicht)op de voorste banden hoger is, dat zou het verschil verklaren schat ik zo in..
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
We zijn het eerste seizoen op stap met een TPMS van TireMoni. Het is een eenvoudige uitvoering - de TM-210 - met maximaal 4 kanalen. Standaard werden er maar 2 sensoren meegeleverd. Dat is voor mij genoeg, want de auto heeft standaard al TPMS. Het zijn wél de 11 bar sensoren, want mijn banden staan standaard al op 4,5 bar. Dankzij die twee sensoren bleef de prijs beperkt tot € 125.
Ondanks dat de caravan lang is en de auto is voorzien van dubbele en gecoate ramen, is de ontvangst perfect. Het systeem werkt super
Leuk om te zien is dat de zijde die de hele dag in de zon rijdt, wat warmer wordt en ook wat hogere druk heeft.
Ondanks dat de caravan lang is en de auto is voorzien van dubbele en gecoate ramen, is de ontvangst perfect. Het systeem werkt super
Leuk om te zien is dat de zijde die de hele dag in de zon rijdt, wat warmer wordt en ook wat hogere druk heeft.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Heb je een linkje? Ik kom niet verder dan 199,- (incl. 4 sensoren)Conradi schreef:Dankzij die twee sensoren bleef de prijs beperkt tot € 125.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Heb ze in D besteld bij TPM Gmbh, zie o.a. Amazon TireMoni 210-2
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
RE.gif
Vielen dank! ;-)
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Vielen dank! ;-)
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
*** Volvo XC90 2.4 D5 163pk <-- Knaus Südwind 500 FSD ***
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
Op internet kom ik de site van Digitire (http://digitire.nl/tpms-1504.htm) tegen.
Ze verkopen 2 types, nu met 50% korting.
Iemand ervaring met dit merk?
Ze verkopen 2 types, nu met 50% korting.
Iemand ervaring met dit merk?
Re: Ervaringen met TPMS gevraagd
RE.gif
Bij deze systemen krijg je een sensorventiel, dus je banden moeten eraf om ze te monteren, later als ze leeg zijn moeten ze vaak weggegooid worden, soms zijn de batterijen te vervangen, zelf niet gekozen omdat ik deze systemen te omslachtig en duur vind bij het vervangen van een lege batterij.
Bij deze systemen krijg je een sensorventiel, dus je banden moeten eraf om ze te monteren, later als ze leeg zijn moeten ze vaak weggegooid worden, soms zijn de batterijen te vervangen, zelf niet gekozen omdat ik deze systemen te omslachtig en duur vind bij het vervangen van een lege batterij.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB