Waarschuwingsniveaus TPMS
Waarschuwingsniveaus TPMS
De TPMS functionaliteit van e-trailer lijkt heel aardig te werken. Wat hanteren jullie als grens voor minimale druk, maximale druk en temperatuur voordat je een waarschuwing laat geven door een TPMS systeem?
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Waarschuwingsniveaus TPMS
Ik gebruik nu nog Tiremoni, maar het idee is hetzelfde natuurlijk.
Als onderdruk, 0,5 bar onder de "koud" ingestelde druk, de temperatuur van koud is bij mij gewoon het moment van controleren.
Als temperatuur zit ik ongeveer 5-10 graden boven de hoogste temperatuur die ik met heet weer heb gehad, ik geloof 55-60 graden, maar dan moet ik in mijn systeem kijken.
als je richting het zuiden rijdt en het is buiten 38 graden, dan zie je zo hoe heet de boel wordt ik kreeg een paar keer een melding en toen gewoon hoger ingesteld.
Als onderdruk, 0,5 bar onder de "koud" ingestelde druk, de temperatuur van koud is bij mij gewoon het moment van controleren.
Als temperatuur zit ik ongeveer 5-10 graden boven de hoogste temperatuur die ik met heet weer heb gehad, ik geloof 55-60 graden, maar dan moet ik in mijn systeem kijken.
als je richting het zuiden rijdt en het is buiten 38 graden, dan zie je zo hoe heet de boel wordt ik kreeg een paar keer een melding en toen gewoon hoger ingesteld.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Waarschuwingsniveaus TPMS
Zo heb ik het ook gedaan. Bij 18 graden heb je de gewenste druk, maar kan rond het vriespunt zomaar 0,3 lager zijn. Dus heb -0,4 onder gewenst als onderdruk.
Bovendruk 1,0 hoger, maar zal in de zomer wel dat nivo bereiken denk ik. Temperatuur 55. Ik heb vorige week op de warme woensdag 50 graden aangetikt.
Na een paar ritjes leer je aardig de normale grenzen vinden
Bovendruk 1,0 hoger, maar zal in de zomer wel dat nivo bereiken denk ik. Temperatuur 55. Ik heb vorige week op de warme woensdag 50 graden aangetikt.
Na een paar ritjes leer je aardig de normale grenzen vinden
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo
Re: Waarschuwingsniveaus TPMS
Onderdruk:
Bandenspanning ingesteld bij ca. 18 C omgevingstemperatuur op 4,0 Bar; alarm staat op 3,5 Bar.
Overdruk:
Doet eigenlijk niet ter zake, vandaar ingesteld op 6,5 Bar; dat halen we nooit
Temperatuur:
Alarm ingesteld op 65 C
Omdat wij TireMoni gebruiken, heb ik een separaat display in de linker onderhoek aan de voorruit. De absolute waarde is nauwelijks interessant, eerder de trend en onderlinge verschillen bij vergelijkbare belasting en juist dat zie je snel wanneer je 4 oorspronkelijk vrijwel identieke waarden in beeld hebt.
Temperatuur en Druk zijn aan elkaar gerelateerd, dus de continue reading van de bandendruk verschaft alle benodigde info waardoor je (indien nodig) kunt handelen.
Bandenspanning ingesteld bij ca. 18 C omgevingstemperatuur op 4,0 Bar; alarm staat op 3,5 Bar.
Overdruk:
Doet eigenlijk niet ter zake, vandaar ingesteld op 6,5 Bar; dat halen we nooit
Temperatuur:
Alarm ingesteld op 65 C
Omdat wij TireMoni gebruiken, heb ik een separaat display in de linker onderhoek aan de voorruit. De absolute waarde is nauwelijks interessant, eerder de trend en onderlinge verschillen bij vergelijkbare belasting en juist dat zie je snel wanneer je 4 oorspronkelijk vrijwel identieke waarden in beeld hebt.
Temperatuur en Druk zijn aan elkaar gerelateerd, dus de continue reading van de bandendruk verschaft alle benodigde info waardoor je (indien nodig) kunt handelen.
Laatst gewijzigd door PD op wo 16 mei 2018 21:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Re: Waarschuwingsniveaus TPMS
Zal het systeem snel genoeg zijn om te detecteren dat je remmen aan het warm lopen zijn bij een afdaling?
Ik kan me zo voorstellen dat als de velg ook heet wordt van het constante remmen, de lucht temperatuur in band ook snel zal toenemen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Ik kan me zo voorstellen dat als de velg ook heet wordt van het constante remmen, de lucht temperatuur in band ook snel zal toenemen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G928F met Tapatalk
Hobby 560 KMFE 2016 - BMW F11 525d
Re: Waarschuwingsniveaus TPMS
Als er constant geremd wordt heb je niks nodig om te weten dat alles bloedheet wordt..
Dat soort afdalingen kan je beter mijden tenzij je een aangepast remsysteem hebt.
Korte steile afdalingen zijn geen probleem.
Hele lange afdalingen steiler dan 7 % hoef je niet te rijden tenzij je daar voor kiest.
Minder dan 7 % is geen probleem.
De caravan hoeft dan niet of nauwelijks te remmen.
Het warmlopen van de remmen wordt naar mijn mening te laat gedetecteerd door een TPMS.
Of je zou heel scherp moeten opletten..bij 1 graad temperatuurverhoging kunnen de remmen al veel te heet zijn.
De warmte overdracht op de sensor op het ventiel duurt effe..
Bovendien draait dat ding met een rotgang in de rondte en wordt (naast de rijwind) daardoor ook nog fiks gekoeld.
Dat soort afdalingen kan je beter mijden tenzij je een aangepast remsysteem hebt.
Korte steile afdalingen zijn geen probleem.
Hele lange afdalingen steiler dan 7 % hoef je niet te rijden tenzij je daar voor kiest.
Minder dan 7 % is geen probleem.
De caravan hoeft dan niet of nauwelijks te remmen.
Het warmlopen van de remmen wordt naar mijn mening te laat gedetecteerd door een TPMS.
Of je zou heel scherp moeten opletten..bij 1 graad temperatuurverhoging kunnen de remmen al veel te heet zijn.
De warmte overdracht op de sensor op het ventiel duurt effe..
Bovendien draait dat ding met een rotgang in de rondte en wordt (naast de rijwind) daardoor ook nog fiks gekoeld.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Waarschuwingsniveaus TPMS
Detectie van warmlopende remmen lijkt me inderdaad niet haalbaar via een TPMS. Cvan is ter voorkoming hiervan voorzien van Itbs. Wil wel graag zicht houden op afnemende bandendruk (om klapbanden te voorkomen). Daar voldoet dit systeem prima voor denk ik.
@PD: Heb maar 2 banden, dus daarmee is het wat lastiger om een afwijking op 1 band te zien dan bij bv een tandemasser :)
@PD: Heb maar 2 banden, dus daarmee is het wat lastiger om een afwijking op 1 band te zien dan bij bv een tandemasser :)
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
Re: Waarschuwingsniveaus TPMS
Ik heb de TireMoni 240 gekocht. Ik gebruik maar twee sensoren voor de caravan en het werkt perfekt. De bandendruk wordt continu weer gegeven.
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is de handleiding om de onder- en bovengrens en andere instellingen in te voeren.
De handleiding is namelijk in het Duits en dat heb ik helaas niet onder de knie.
Is er iemand die me kan helpen om e.e.a. in het Nederlands uit te leggen?
Het enige nadeel dat ik kan bedenken is de handleiding om de onder- en bovengrens en andere instellingen in te voeren.
De handleiding is namelijk in het Duits en dat heb ik helaas niet onder de knie.
Is er iemand die me kan helpen om e.e.a. in het Nederlands uit te leggen?
Mazda CX 5 AWD met een Adria Adora 492 UL