Bandendruk Maxxis Trailermax
Bandendruk Maxxis Trailermax
Heb de Maxxis Trailermax 185 R14 C 104/102 N load op advies van mijn bandenboer onder mijn tweedehandse Adria caravan Altea 390 PS laten zetten. MTM 1.100 kg en daar ga ik echt niet boven. Max bandendruk volgens fabrikant is 4,5 bar, maar dat is te veel natuurlijk voor zo'n lichtgewicht caravan. Mijn bandenboer zei dat 3 bar voldoende was. Mijn caravandealer zei 4 bar. We zijn er pas voor de eerste maal mee op pad geweest (zijn nieuwe caravanners) en heb voor 3,5 bar gekozen. Ik vond de caravan wel een beetje hobberig en trekkend bij oneffenheden, maar weet niet of dat komt door de bandendruk of de belading. Welke bandendruk is passend volgens jullie?
Re: Bandendruk Maxxis Trailermax
Zodra het over bandendruk gaat komt Jadatis vanzelf om de hoek
Zijn excel sheet staat online en hiermee kan je zelf uitrekenen welke druk veilig zou moeten zijn.
https://onedrive.live.com/view.aspx?cid ... &app=Excel
Zijn excel sheet staat online en hiermee kan je zelf uitrekenen welke druk veilig zou moeten zijn.
https://onedrive.live.com/view.aspx?cid ... &app=Excel
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: Bandendruk Maxxis Trailermax
Bedankt voor de snelle respons. Had de calculator van Jadatis ook ontdekt, maar lukte mij toen niet om bandendruk te berekenen. Ben niet zo vlot met Excell, vandaar.
Met je link lukt het nu wel waarvoor dank. Ik kom nu met veiligheidsmarge van 100 kg op 3,1 Bar uit, wat aardig in de buurt ligt van wat mijn bandenboer adviseerde. Wat ik wel niet begrijp is wat bedoeld wordt met "bandschade die begint bij een verschil L/R bij 17 kg". Wordt daarmee bedoeld dat band schade oploopt wanneer er een ongelijke belading L/R is vanaf 17 kg? Hoe moet ik dat inschatten? Is het normaal dat dit al bij toch een eerder gering gewichtsverschil het geval is?
Als kogelgewicht wordt automatisch 44 kg ingevuld. Kan ik dat wijzigen naar wat toegestaan is tot een kogeldruk van 75 kg of is dat niet nodig?
Met je link lukt het nu wel waarvoor dank. Ik kom nu met veiligheidsmarge van 100 kg op 3,1 Bar uit, wat aardig in de buurt ligt van wat mijn bandenboer adviseerde. Wat ik wel niet begrijp is wat bedoeld wordt met "bandschade die begint bij een verschil L/R bij 17 kg". Wordt daarmee bedoeld dat band schade oploopt wanneer er een ongelijke belading L/R is vanaf 17 kg? Hoe moet ik dat inschatten? Is het normaal dat dit al bij toch een eerder gering gewichtsverschil het geval is?
Als kogelgewicht wordt automatisch 44 kg ingevuld. Kan ik dat wijzigen naar wat toegestaan is tot een kogeldruk van 75 kg of is dat niet nodig?
Re: Bandendruk Maxxis Trailermax
En ja hoor, daar is ie al.
@ dennisb
Kun je mij per PB uitleggen hoe je mijn spreadsheet direct in beeld krijgt, is mij nog niet gelukt om daar directe link voor te maken.
Open ik de link op mobiel, dan kan ik er niet in schrijven , misschien weet je ook hoe dat dan komt en dat het Dicky wel zo lukt.
@ Dicky
Inderdaad heb je nog maar 17 kg gewichtsverschil mogelijk als je werkelijk totaalgewicht 100 kg meer is dus 1200 kg.
Wijs van je om toch dit in te calculeren , ook al denk je niet over 1100 kg heen te gaan.
Kogelgewicht kun je zelf veranderen door op het kleine oranje blokje te klikken direct voor het groene kogelgewicht.
Ooit zal ik de calculator nog eens herzien.
Dan ook snelheidscode ( je N voor max 140 km/u) ingevoerd kan worden.
Dan is zelfs een hogere druk mogelijk zonder gestuiter.
Heb ik nu voor je gedaan door 2 li stappen van je 104 af te trekken dus dan 102 .
Dan met 44 kg kogel advies 3,1 bar
Met 75 kg op kogel adv 2,8 bar.
Ook de schadehrens en stuitergrens moet ik nog herzien.
Nu is de schadegrens berekent voor als je 160km/ u zou rijden, wat nooit gedaan wordt.
De stuitergrens klopt wel met berekening hier.
Kan nog uren doorgaan, maar zal je er nu niet langer mee vervelen.
@ dennisb
Kun je mij per PB uitleggen hoe je mijn spreadsheet direct in beeld krijgt, is mij nog niet gelukt om daar directe link voor te maken.
Open ik de link op mobiel, dan kan ik er niet in schrijven , misschien weet je ook hoe dat dan komt en dat het Dicky wel zo lukt.
@ Dicky
Inderdaad heb je nog maar 17 kg gewichtsverschil mogelijk als je werkelijk totaalgewicht 100 kg meer is dus 1200 kg.
Wijs van je om toch dit in te calculeren , ook al denk je niet over 1100 kg heen te gaan.
Kogelgewicht kun je zelf veranderen door op het kleine oranje blokje te klikken direct voor het groene kogelgewicht.
Ooit zal ik de calculator nog eens herzien.
Dan ook snelheidscode ( je N voor max 140 km/u) ingevoerd kan worden.
Dan is zelfs een hogere druk mogelijk zonder gestuiter.
Heb ik nu voor je gedaan door 2 li stappen van je 104 af te trekken dus dan 102 .
Dan met 44 kg kogel advies 3,1 bar
Met 75 kg op kogel adv 2,8 bar.
Ook de schadehrens en stuitergrens moet ik nog herzien.
Nu is de schadegrens berekent voor als je 160km/ u zou rijden, wat nooit gedaan wordt.
De stuitergrens klopt wel met berekening hier.
Kan nog uren doorgaan, maar zal je er nu niet langer mee vervelen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Bandendruk Maxxis Trailermax
Ik had een vergelijkbare caravan, namelijk een Avento Premier 390 TD Luxe met ook een maximaal toelaatbaar gewicht van 1100 kg. Deze was 25 geleden door de fabriek uitgerust met een gewone autoband in de breedtemaat 185, welke een veel te krappe loadindex had.
Uiteraard ben ik daarom meegegaan in het gebruik van C-banden. Door de dealer werd mij toen geadviseerd om een 175 R14 C te nemen. Deze breedte paste beter in de wielkast. En een smallere band zou ook minder last hebben van spoorvorming. Deze maat heeft een loadindex van 99 (775 kg). De bijbehorende bandendruk was 3,75 bar. Overigens was mijn reserveband een 185 R14 C102 (merk Maxxis). Mijn laatste banden waren van het merk Hankook en wel de Vantra LT. Deze band gaf de caravan een opvallend stabiele wegligging
Uiteraard ben ik daarom meegegaan in het gebruik van C-banden. Door de dealer werd mij toen geadviseerd om een 175 R14 C te nemen. Deze breedte paste beter in de wielkast. En een smallere band zou ook minder last hebben van spoorvorming. Deze maat heeft een loadindex van 99 (775 kg). De bijbehorende bandendruk was 3,75 bar. Overigens was mijn reserveband een 185 R14 C102 (merk Maxxis). Mijn laatste banden waren van het merk Hankook en wel de Vantra LT. Deze band gaf de caravan een opvallend stabiele wegligging