Bandendruk Maxxis Trailermax

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Diky
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 9 feb 2018 20:41

Bandendruk Maxxis Trailermax

Bericht door Diky » do 19 apr 2018 14:02

Heb de Maxxis Trailermax 185 R14 C 104/102 N load op advies van mijn bandenboer onder mijn tweedehandse Adria caravan Altea 390 PS laten zetten. MTM 1.100 kg en daar ga ik echt niet boven. Max bandendruk volgens fabrikant is 4,5 bar, maar dat is te veel natuurlijk voor zo'n lichtgewicht caravan. Mijn bandenboer zei dat 3 bar voldoende was. Mijn caravandealer zei 4 bar. We zijn er pas voor de eerste maal mee op pad geweest (zijn nieuwe caravanners) en heb voor 3,5 bar gekozen. Ik vond de caravan wel een beetje hobberig en trekkend bij oneffenheden, maar weet niet of dat komt door de bandendruk of de belading. Welke bandendruk is passend volgens jullie?

Gebruikersavatar
dennisb
Berichten: 493
Lid geworden op: wo 3 aug 2016 17:23
Locatie: KWK

Re: Bandendruk Maxxis Trailermax

Bericht door dennisb » do 19 apr 2018 14:39

Zodra het over bandendruk gaat komt Jadatis vanzelf om de hoek thumbup.gif
Zijn excel sheet staat online en hiermee kan je zelf uitrekenen welke druk veilig zou moeten zijn.

https://onedrive.live.com/view.aspx?cid ... &app=Excel
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc

Diky
Berichten: 24
Lid geworden op: vr 9 feb 2018 20:41

Re: Bandendruk Maxxis Trailermax

Bericht door Diky » do 19 apr 2018 15:07

Bedankt voor de snelle respons. Had de calculator van Jadatis ook ontdekt, maar lukte mij toen niet om bandendruk te berekenen. Ben niet zo vlot met Excell, vandaar.
Met je link lukt het nu wel waarvoor dank. Ik kom nu met veiligheidsmarge van 100 kg op 3,1 Bar uit, wat aardig in de buurt ligt van wat mijn bandenboer adviseerde. Wat ik wel niet begrijp is wat bedoeld wordt met "bandschade die begint bij een verschil L/R bij 17 kg". Wordt daarmee bedoeld dat band schade oploopt wanneer er een ongelijke belading L/R is vanaf 17 kg? Hoe moet ik dat inschatten? Is het normaal dat dit al bij toch een eerder gering gewichtsverschil het geval is?
Als kogelgewicht wordt automatisch 44 kg ingevuld. Kan ik dat wijzigen naar wat toegestaan is tot een kogeldruk van 75 kg of is dat niet nodig?

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Bandendruk Maxxis Trailermax

Bericht door Jadatis » vr 20 apr 2018 13:07

En ja hoor, daar is ie al.
@ dennisb
Kun je mij per PB uitleggen hoe je mijn spreadsheet direct in beeld krijgt, is mij nog niet gelukt om daar directe link voor te maken.
Open ik de link op mobiel, dan kan ik er niet in schrijven , misschien weet je ook hoe dat dan komt en dat het Dicky wel zo lukt.

@ Dicky
Inderdaad heb je nog maar 17 kg gewichtsverschil mogelijk als je werkelijk totaalgewicht 100 kg meer is dus 1200 kg.
Wijs van je om toch dit in te calculeren , ook al denk je niet over 1100 kg heen te gaan.
Kogelgewicht kun je zelf veranderen door op het kleine oranje blokje te klikken direct voor het groene kogelgewicht.

Ooit zal ik de calculator nog eens herzien.
Dan ook snelheidscode ( je N voor max 140 km/u) ingevoerd kan worden.
Dan is zelfs een hogere druk mogelijk zonder gestuiter.
Heb ik nu voor je gedaan door 2 li stappen van je 104 af te trekken dus dan 102 .
Dan met 44 kg kogel advies 3,1 bar
Met 75 kg op kogel adv 2,8 bar.

Ook de schadehrens en stuitergrens moet ik nog herzien.
Nu is de schadegrens berekent voor als je 160km/ u zou rijden, wat nooit gedaan wordt.
De stuitergrens klopt wel met berekening hier.

Kan nog uren doorgaan, maar zal je er nu niet langer mee vervelen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Senior Be
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 1 mei 2016 10:03

Re: Bandendruk Maxxis Trailermax

Bericht door Senior Be » za 21 apr 2018 09:42

Ik had een vergelijkbare caravan, namelijk een Avento Premier 390 TD Luxe met ook een maximaal toelaatbaar gewicht van 1100 kg. Deze was 25 geleden door de fabriek uitgerust met een gewone autoband in de breedtemaat 185, welke een veel te krappe loadindex had.
Uiteraard ben ik daarom meegegaan in het gebruik van C-banden. Door de dealer werd mij toen geadviseerd om een 175 R14 C te nemen. Deze breedte paste beter in de wielkast. En een smallere band zou ook minder last hebben van spoorvorming. Deze maat heeft een loadindex van 99 (775 kg). De bijbehorende bandendruk was 3,75 bar. Overigens was mijn reserveband een 185 R14 C102 (merk Maxxis). Mijn laatste banden waren van het merk Hankook en wel de Vantra LT. Deze band gaf de caravan een opvallend stabiele wegligging

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”