Weer een banden vraag.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Hans 555
Berichten: 1994
Lid geworden op: di 13 sep 2016 09:42

Weer een banden vraag.

Bericht door Hans 555 » do 22 mar 2018 09:37

Voor vertrek naar het zuiden van Europa worden de banden van de auto èn caravan op de juiste spanning gebracht. Als we dan twee of drie dagen later in Zuid-Frankrijk of Spanje zijn aangekomen controleer ik nogmaals de bandenspanning. Dan blijkt dat de spanning in de banden zijn toegenomen, logisch ook omdat de temperaturen daar in de regel hoger zijn dan in Nederland. Ik meet verschillen die dan 0,3 tot 0,4 bar hoger zijn dan in Nederland gemeten. Hoe gaat u, forumleden, hier mee om? Spanning zo laten of iets afblazen. Ik gebruik een eigen bandenspanningsmeter en eigen pomp.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Weer een banden vraag.

Bericht door Pino » do 22 mar 2018 10:10

Toen ik een enkelasser had merkte ik dat de autobandenspanning echt van invloed is op de stabiliteit. Ik pompte de achterbanden dan op tot 0,2 bar boven het (normaal gebruik) maximum zoals wordt toegestaan voor rijden met een aanhanger. Op bestemming liet ik er dan 0,3 bar uitlopen omdat het anders solo niet lekker reed. En bij vertrek weer 0,3 er bij. Heb altijd een 12V compressortje bij me, dus slechts 10 minuten werk.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Weer een banden vraag.

Bericht door PD » do 22 mar 2018 10:11

Lees er de verschillende draadjes over bandenspanningmeetsystemen (TPMS) maar eens over, o.a. van E-trailer en TireMoni.

De banden van de caravan worden opgepompt tot de zgn. koudedruk bij 18 C (hierop zijn de banden genormeerd), dus bijv. in NL oppompen naar 4,5 Bar (enkelasser). Tijdens het rijden loopt de temperatuur en daarmee de druk behoorlijk op, soms wel met ca. 1 Bar of meer tot 5,5 Bar of zelfs 6,0 Bar. Dit is geen enkel probleem voor de band, daar zijn ze vanzelfsprekend op berekend.

Wanneer je de bandenspanning van de caravan in de winter meet, bijv. bij een graad of 5, dan is de bandenspanning zomaar tot wel 0,5 Bar lager en in de zomer bij bijv. 30-35 C weer zomaar 0,5 Bar hoger. De genormeerde koudedruk bij 18 C verandert echter niet.

Niets aan doen dus !!!
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Senior Be
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 1 mei 2016 10:03

Re: Weer een banden vraag.

Bericht door Senior Be » ma 2 apr 2018 09:48

De vereiste bandenspanning wordt opgegegeven voor koude banden bij een buitentemperatuur van 18 graden Celsius. Per 10 graden is het verschil grofweg 0,1 bar. Dus om de startvraag te beantwoorden:
de hogere druk in het warmere Zuid-Europa dus niet corrigeren. Die is nodig omdat de banden tijdens het inveren warm worden en minder koelen aan de buitenlucht. Bij kou zou een vergelijkbaar verhaal gehouden kunnen worden. Toch wordt echter bij winterbanden altijd aanbevolen om de druk met 0,2 bar te verhogen. Wie kan hierin helderheid brengen? Jadatis misschien?

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Weer een banden vraag.

Bericht door erichendri » ma 2 apr 2018 10:57

Winterbanden hebben vaak een slappere wang dus doe je niks dweilt de auto iets meer.
dus als je ze wat harder zet dan onderdruk je die zijdelingse beweging ietwat.
Zo'n beetje hetzelfde gevoel als je met te zachte zomerbanden rijdt.
Dat is mijn ervaring, gekke is dat diverse sites de lagere temperaturen als reden noemen.
Aan de andere kant merk je bij zomerbanden ook heel goed als je andere banden koopt met een soepelere wang.
En als je heel kritisch bent voel je zelfs het verschil tussen nieuwe banden en banden met 3 mm.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: Weer een banden vraag.

Bericht door Jadatis » ma 2 apr 2018 22:31

Als je eenmaal de juiste druk bepaald heb voor het werkelijke gewicht en snelheid , dan is dat voor koude druk bij buitentemp van 18 gr C. Dus bij ander buitentemp zou je de druk terug moeten rekenen naar die 18 gr C.
Als her dus warmer is moet je besist geen lucht aflaten want zoals senior BE al schreef , de mindere invering die dat geeft, heeft de band nodig om minder warmte te ontwikkelen, omdat dan de koeling ook minder is.
Andersom hoef je de drukkniet te verhogen als het kouder is, vanwege dan betere koeling, maar mag dan wel voor brandstofbesparing bijvoorbeeld.
Als de band bij vriespunt gevuld wordt, dan ka de druk oplopen met pakweg 40% als de temp in band kookpunt dus100gr C. wordt. dus 4,5 bar wordt dan 6,3 bij vocht in de band zelfs meer.
100 gr C kan het incidenteel worden bij afdaling en de remmen worden te veel gebruikt.
Ooit eens gelezen dat banden getest worden dat ze 2 a 3x de AT - druk aan moetern kunnen .
Dat is bijeen 8pr band met AT 4.50 bar dus tussen 9 en 13.5 bar.
Dus om te hoge druk hoef je je niet druk te maken. Behalve bij een band die al beschadigd is door oververhitting.
Dan zal de hoge duk de band alleen maar sneller verder beschadigen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”