Kabelveer wel of niet
Kabelveer wel of niet
Ik zit er aan te denken om een kabelveer te kopen zodat de kans dat de stroomkabel over de grond sleept kleiner wordt.
Het lijkt mij super handig maar zie dat ze niet veel gebruikt worden, is daar een reden voor?
De kosten (9,95) zullen het niet zijn.
Gr,
Willem
Het lijkt mij super handig maar zie dat ze niet veel gebruikt worden, is daar een reden voor?
De kosten (9,95) zullen het niet zijn.
Gr,
Willem
Re: Kabelveer wel of niet
Is onnodig.
Als je kabel wat aan de lange kant is, volstaat het ook om de stekker een paar slagen rond te draaien voordat je inplugt.
Als je kabel wat aan de lange kant is, volstaat het ook om de stekker een paar slagen rond te draaien voordat je inplugt.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
-
- Berichten: 143
- Lid geworden op: di 28 aug 2012 22:20
Re: Kabelveer wel of niet
Na twee keer mijn kabel kapot gereden te hebben de RVS veer geplaatst. Nu na jaren begrijp ik niet waarom niet iedereen zo’n veer gebruikt. Echt perfect en nooit de kabel meer op de grond.
Re: Kabelveer wel of niet
RE.gif
Als je die kabel tot 2 keer toe aan gort gereden hebt is de kabel veel te lang lijkt mij Wij hebben nog nooit een kabel aan 1 van onze 8 of 9 caravans gehad die over de grond sleepte oid.
Als je die kabel tot 2 keer toe aan gort gereden hebt is de kabel veel te lang lijkt mij Wij hebben nog nooit een kabel aan 1 van onze 8 of 9 caravans gehad die over de grond sleepte oid.
Caravan die getrokken wordt door een auto
-
- Berichten: 1074
- Lid geworden op: ma 24 okt 2011 15:54
- Locatie: Ergens waar mijn huis staat
Re: Kabelveer wel of niet
inderdaad voldoet prima .Ab schreef:Is onnodig.
Als je kabel wat aan de lange kant is, volstaat het ook om de stekker een paar slagen rond te draaien voordat je inplugt.
Trekker met sleurhut
Re: Kabelveer wel of niet
Ik had er jaren terug een gekocht in Winterswijk. Op de dissel gemonteerd. Vond het een groot (hoog)ding. Kabel nog maar net toereikend tot de contactdoos.
In de bochten zelfs kritisch qua kabellengte. Netjes gedemonteerd en geretourneerd. Zoals eerder gezegd. Overbodig.
Als de kabel echt te lang is kan je er ook wel een stuk(je) van af halen, schat ik.
In de bochten zelfs kritisch qua kabellengte. Netjes gedemonteerd en geretourneerd. Zoals eerder gezegd. Overbodig.
Als de kabel echt te lang is kan je er ook wel een stuk(je) van af halen, schat ik.
Eriba Touring Troll 550 FEY met Peugeot 3008 1.6 THP Executive
Re: Kabelveer wel of niet
Nog nooit een kabel stuk gereden, het ding is gewoon overbodig als je de kabel op de juiste lengte hebt
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kabelveer wel of niet
Zo'n ding ziet er handig uit maar is totaal onnodig.
Zoals Ab al meldde: gewoon de kabel 1 of 2 x rond draaien voordat je hem aan sluit.
En de richting waarin je de kabel draait kan dan een beter of slechter resultaat opleveren.
Ik heb ook al eens een kabel gehad die het beste over de dissel heen gelegd kon worden, kwam perfect uit bij het aansluitpunt .
Maar zo'n veerding is echt totaal onnodig.
Zoals Ab al meldde: gewoon de kabel 1 of 2 x rond draaien voordat je hem aan sluit.
En de richting waarin je de kabel draait kan dan een beter of slechter resultaat opleveren.
Ik heb ook al eens een kabel gehad die het beste over de dissel heen gelegd kon worden, kwam perfect uit bij het aansluitpunt .
Maar zo'n veerding is echt totaal onnodig.
Re: Kabelveer wel of niet
Ik zie de toegevoerde waarde er ook niet in voor een aangekoppelde caravan of aanhangwagen, gewoon een extra keer om de koppeling heen en klaar als dit nodig is.
Wat me overigens wel opvalt is dat veel mensen na afkoppelen de stekker doos zomaar op de grond hebben liggen (laatst ook weer veelvuldig gezien op het occasions plein van een caravandealer).
Als er dan een kabelveer tussen zit is de kans minder groot dat de kabel op de grond gaat hangen.
Om die reden zit ook ook veel op aanhangwagens die door jan en alleman worden gebruikt en de gebruiker niet zo zorgvuldig om gaat met kabel en stekkers.
Wat me overigens wel opvalt is dat veel mensen na afkoppelen de stekker doos zomaar op de grond hebben liggen (laatst ook weer veelvuldig gezien op het occasions plein van een caravandealer).
Als er dan een kabelveer tussen zit is de kans minder groot dat de kabel op de grond gaat hangen.
Om die reden zit ook ook veel op aanhangwagens die door jan en alleman worden gebruikt en de gebruiker niet zo zorgvuldig om gaat met kabel en stekkers.
Adria Aviva 390 PS achter een Hyundai I30 Wagon 1.5 T-GDI 48V Premium 160 pk | Lach, leef en geniet!
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Truma SX mover | Unico Genua 280 + dakluifel | Unico Torino
Re: Kabelveer wel of niet
De kabel ligt veelal met overlengte gebeugeld onder je chassis, dus die kun je eenvoudig een stukje terugtrekken tot de juiste lengtegraaf schreef:Als de kabel echt te lang is kan je er ook wel een stuk(je) van af halen, schat ik.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)
Kabelveer wel of niet
Bij mijn bus zat de trekhaak heel laag daarom een stuk elastiek aan de kabel om slepen te voorkomen. Trekhaak zat 33 cm boven de grond, de meeste auto’s hebben een hoogte van 40 - 45 cm zitten.
Groet Arnold
Re: Kabelveer wel of niet
Bedankt voor jullie reacties, besloten dat ik niet voor een kabelveer ga.
Re: Kabelveer wel of niet
Ik heb een paar tentrubbers.
Die gaan om de kabel heen en ook over het handvat van de koppeling.
Lengte ( lees kabelhoogte) simpel aan te passen door 1,2 of 3 rubbers te gebruiken.
Mijn kabel sleept niet over de grond hoor..geen kans.
Die gaan om de kabel heen en ook over het handvat van de koppeling.
Lengte ( lees kabelhoogte) simpel aan te passen door 1,2 of 3 rubbers te gebruiken.
Mijn kabel sleept niet over de grond hoor..geen kans.
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Kabelveer wel of niet
Nog even om duidelijk te maken dat het draaien van de kabel heel goed werkt.
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18814
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Kabelveer wel of niet
Nog even een tip.
Draai de overlengte wel om de dissel en niet om de trekhaak. Mocht de caravan onverhoopt niet goed zijn aangekoppeld zal de schade aan de kabel het kleinst zijn als de overlengte om de dissel zit. Draai je de overlengte om de trekhaak weet je nooit waar de kabelschade zal optreden en zal mogelijk de hele kabel moeten worden vervangen.
In 2015 stonden we met het CFW in Ermelo. Daar had iemand de pech dat de caravan niet goed was aangekoppeld. De caravan schoot los bij het wegrijden, breekkabel zorgde ervoor dat de caravan meteen stopte en de kabel werd uit de stekker getrokken. De eigenaar had gelukkig een schema van de caravan bij zich en in een kwartier tijd was de stekker weer aan de kabel gemonteerd. De enige schade was een kapotte breekkabel. En die had hij als reserve bij zich. Hierdoor kon hij weer veilg zijn weg vervolgen nadat alles gerepareerd en gecontroleerd was.
En zeg nu niet "dat overkomt mij niet". Ook in 2014 had iemand de pech dat bij het wegrijden onderweg naar het CFW de caravan losschoot. Hij had het geluk dat er totaal geen schade was.
En zinsdien heb ik standaard een 13-polige stekker en breekkabel in de caravan liggen.
Draai de overlengte wel om de dissel en niet om de trekhaak. Mocht de caravan onverhoopt niet goed zijn aangekoppeld zal de schade aan de kabel het kleinst zijn als de overlengte om de dissel zit. Draai je de overlengte om de trekhaak weet je nooit waar de kabelschade zal optreden en zal mogelijk de hele kabel moeten worden vervangen.
In 2015 stonden we met het CFW in Ermelo. Daar had iemand de pech dat de caravan niet goed was aangekoppeld. De caravan schoot los bij het wegrijden, breekkabel zorgde ervoor dat de caravan meteen stopte en de kabel werd uit de stekker getrokken. De eigenaar had gelukkig een schema van de caravan bij zich en in een kwartier tijd was de stekker weer aan de kabel gemonteerd. De enige schade was een kapotte breekkabel. En die had hij als reserve bij zich. Hierdoor kon hij weer veilg zijn weg vervolgen nadat alles gerepareerd en gecontroleerd was.
En zeg nu niet "dat overkomt mij niet". Ook in 2014 had iemand de pech dat bij het wegrijden onderweg naar het CFW de caravan losschoot. Hij had het geluk dat er totaal geen schade was.
En zinsdien heb ik standaard een 13-polige stekker en breekkabel in de caravan liggen.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Re: Kabelveer wel of niet
RE.gif
Komt wellicht omdat iedereen gezellig bij je caravan staat te kletsen op het moment dat je weggaat, je bent zo uit de concentratie viel mij ook kal op
Komt wellicht omdat iedereen gezellig bij je caravan staat te kletsen op het moment dat je weggaat, je bent zo uit de concentratie viel mij ook kal op
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Kabelveer wel of niet
Maar die persoon had een MulticonWest-stekker. Die wordt zonder schade uit de contactdoos getrokken.Hobby Linka schreef: ..... En zeg nu niet "dat overkomt mij niet". Ook in 2014 had iemand de pech dat bij het wegrijden onderweg naar het CFW de caravan losschoot. Hij had het geluk dat er totaal geen schade was....
Een extra breekkabel was toen ook al standaard mee.
Kia Carens III 2.0 met Dethleffs Camper Lifestyle 510V
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18814
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Kabelveer wel of niet
RE.gif
Dat wist ik niet Bram. Enkel van het losschieten. En inderdaad, bij het forumlid in Ermelo betrof het een Jaeger contactdoos / stekker.
Dat wist ik niet Bram. Enkel van het losschieten. En inderdaad, bij het forumlid in Ermelo betrof het een Jaeger contactdoos / stekker.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.