Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons

Bericht door Micky » wo 24 jan 2018 22:37

RE.gif

Tja als je dan naar de filmpjes erboven kijkt is het een heel ander verhaal, ook wij hebben de bergpas bewust opgezocht na de minder grote sneeuwdump tussen kerst en nieuwjaar 15% steiler ging het niet, maar met aangereden sneeuw en een vers pak erop was het met de verlaagde auto niet eens een probleem, de lokalen met alleen voorwielaandrijving hingen slippend tegen de berg op (kwam zelden voor was het antwoord) mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Abve

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons

Bericht door Abve » wo 24 jan 2018 22:43

RE.gif
Ja, het was leuk te zien hoe de lokalen met vol gas probeerden om hoog te komen.
Overigens rijdt men in Italië ook rustig met sneeuwkettingen over ‘schoon’ asfalt.
Wordt echt geen probleem van gemaakt.
Men had hier in 6 jaar niet zoveel sneeuw gezien.
Maar code rood kennen ze niet...

erichendri
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 13 jun 2011 19:51
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Contacteer:

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons

Bericht door erichendri » do 25 jan 2018 23:18

Ook bij een 4x4 die "star" wordt (jeep..etc) bij inschakelen 4wd
de kettingen monteren die in de 4x2 stand wordt aangedreven.
Heb nog nooit gehoord dat je bij dit soort auto's
dan 4 kettingen moet monteren.

Dan heb ik het niet over de sneeuw safai's die af en toe gereden worden.

Eric
Privé : toyota avensis station 2.0 automaat. (2008)
Zakelijk rijdt ik een VW ID3.
En de caravan???
Die huren wij altijd.

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons

Bericht door eurotrotter » do 25 jan 2018 23:39

[quote="Abve]"De Land Rovers hebben zoveel techniek aan boord, dat zowel bergop als bergaf gecontroleerd (dus rustig) gereden kan worden.
.[/quote]



Je kunt nog zo gesophisticeerde techniek aan boord hebben,als het contact tussen de auto en de weg( de banden met/zonder sneeuwkettingen) er niet is zal t niks worden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons

Bericht door PD » do 25 jan 2018 23:49

Open deur whistle.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons

Bericht door Abve » vr 26 jan 2018 06:46

eurotrotter schreef:[quote="Abve]"De Land Rovers hebben zoveel techniek aan boord, dat zowel bergop als bergaf gecontroleerd (dus rustig) gereden kan worden.
.
Je kunt nog zo gesophisticeerde techniek aan boord hebben,als het contact tussen de auto en de weg( de banden met/zonder sneeuwkettingen) er niet is zal t niks worden.[/quote][/quote][/quote][/quote][/quote][/quote]

Inderdaad, ik vind dit ook een ‘ open deur intrappen’
Dit geldt immers altijd.
Dus ook voor ABS en al die andere geanvanceerde technieken waarmee de huidige generatie auto’s uitgerust worden.
En toch veel kop-staart-aanrijdingen met regen en een beetje sneeuw.....

De kwaliteit van de bestuurder is (nog steeds) de belangrijkste factor; de technieken ondersteunen hem/haar en een Land Rover doet dat, met behulp van geanvanceerde en computergestuurde techniek, ook perfect op o.a. gladde sneeuwweggetjes in de bergen.
Ga ik de grenzen verleggen en als een gek vol gas geven, gaat ook mijn Laro slippen of glijden.

Jij quote nu één zin, waardoor de context helaas verloren gaat.
Juist deze zin onderbouwd waarom ik geen sneeuwkettingen nodig had. mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons

Bericht door Micky » vr 26 jan 2018 09:27

erichendri schreef:Ook bij een 4x4 die "star" wordt (jeep..etc) bij inschakelen 4wd
de kettingen monteren die in de 4x2 stand wordt aangedreven.
Heb nog nooit gehoord dat je bij dit soort auto's
dan 4 kettingen moet monteren.

Dan heb ik het niet over de sneeuw safai's die af en toe gereden worden.

Eric
Ja hoor is wel gebruikelijk bij 4x4, maar hangt er echt vanaf waar je naar toe gaat en hoeft geen safari te zijn :lol:

leuk filmpje waar ze ook gemonteerd worden.

Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

eurotrotter
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons

Bericht door eurotrotter » vr 26 jan 2018 10:56

Abve schreef: Jij quote nu één zin, waardoor de context helaas verloren gaat.
Ik zie dat anders;vergelijk het maar met winterbanden;de teneur is(ook hier) dat degene met winterbanden erom probleemloosm over sneeuw en ,zeker,ijs rijden met één arm uit t raampje en de sigaret in de mondhoek,en degene die géén winterbanden hebben met samengekepen billen rondrijden ,als ze al niet in de berm beland zijn.

Wat ik wil zeggen is dat,als jij op een besneeuwde of,nog erger,be-ijsde weg rijd en je niet de juiste banden hebt,of zonder kettingen erom hebt( dus een slecht contact metde weg hebt),en je wielen doorslippen,dit niet opgelost word doorde duurste en meest doordachte computertechnologie.

Versta me goed; allerlei systemen die we tegenwoordig hebben dragen bij tot een verhoogd confort en meer veiligheid,i.c.m ,zoals je zelf al zegt,een chauffeur die weet waar hij mee bezig is,ik brand deze sysytemen dus niet bij voorbaat af,maar ben me er vandege van bewust dat ze ook beperkingen hebben.

( als je denkt: ik heb ABS dus ik kan niet in een slip raken,denk je al verkeerd.

Plaats het in de context zoals je wilt. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Abve

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons

Bericht door Abve » vr 26 jan 2018 13:50

RE.gif

Dank voor je uitleg.
Dan bedoelen we uiteindelijk hetzelfde. thumbup.gif

Henri Berends
Berichten: 1110
Lid geworden op: wo 22 mar 2017 19:22

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons

Bericht door Henri Berends » do 22 mar 2018 08:03

Afgelopen zaterdag op weg naar onze wintersportlocatie.
Laatste 22km. wordt het flink klimmen naar appartement in Flaine. Deze ligt op 1850 mtr.
Door de sneeuw wordt het filerijden. Ook zijn er opstoppingen door kettingopleggers langs de weg.
We hebben old skool 4WD-techniek aan boord. Dankzij dif-lock en evt. lage gearing kunnen we over de besneeuwde bergpas behoedzaam gaan filerijden.

Focus ligt de komende dagen op de afdaling naar het dal a.s. zaterdagochtend. Hopen dat de weg dan niet verijst is. Dat scheelt toch kettingen omleggen.
Volvo XC60 D4 AWD GT8, Eriba Nova GL 485 (2017) Truma mover, Dometic airco, Thule Omnistore 6200, PowerXtreme 75Ah.

workel

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons

Bericht door workel » do 22 mar 2018 09:56

Moraal van alle verhalen is dat als je Quattro, Xdrive, 4wd, 4-motion hebt je (haast) geen ketting nodig hebt. Met gezondverstand kom je wel boven.
Uiteraard zijn ketting wel verplicht om bij je te hebben en koop dan een goede set, kost geld maar houd ook zijn waarde helemaal als je een SUV rijder bent, Maggi Track is de beste optie.

Alles SUV zonder 4x4 schaf ketting aan en leg deze optijd onder, koopje een goede set dan is het een fluitje van een cent.

Bambi
Berichten: 41
Lid geworden op: do 8 nov 2018 22:07

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door Bambi » zo 20 jan 2019 19:59

Als je een 4x4 hebt en je hebt een hut van 2000 kg. Dan hangt er 2000 kg dood gewicht achter u wagen da je ook moet voort trekken in de sneeuw. Hebben jullie daar dan geen probleem mee zonder kettingen? Ik heb alleen maar ervaring in het slijk of zand. Dat is volledig iets anders dan sneeuw natuurlijk. Ik rij al 20 jaar met verschillende 4x4 dus ik heb er wel ervaring mee, zelf 4x4 wedstrijden met land rover.
Mvg Bambi
Toyota Hilux 3.0 2015 met aan den bol Dethleffs C'GO 495 QSK 2018.

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door Scout15 » zo 20 jan 2019 20:28

RE.gif Zelf heb ik vandaag de kettingen geprobeerd om te leggen. Eigenlijk precies om de rede welke je aangeeft. Ik wil met de caravan geen risico nemen en leg de kettingen dan liever voor de zekerheid. Verder normaal met wintersport geen kettingen nodig gehad met 4x4.

Kettingen zijn trouwens König(Thule) K-Summit.
Bijlagen
3C90C2B8-F9A4-4391-A660-7743EF303338.jpeg
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door Micky » zo 20 jan 2019 20:33

Scout15 schreef:
zo 20 jan 2019 20:28
RE.gif Zelf heb ik vandaag de kettingen geprobeerd om te leggen. Eigenlijk precies om de rede welke je aangeeft. Ik wil met de caravan geen risico nemen en leg de kettingen dan liever voor de zekerheid. Verder normaal met wintersport geen kettingen nodig gehad met 4x4.
Mooi setje hoor, kan het zo niet lezen, welke zijn dat? love.gif

staat Volvo op voor zover ik kan herkennen
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door Carnavalswiertz » zo 20 jan 2019 20:37

Vandaag snel besloten om met de LMC met carnaval een week naar camping Jochem in Riezlern (agv annulering) te gaan.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door Carnavalswiertz » zo 20 jan 2019 20:38

Shit ik heb geen duo control en geen sneeuwkettingen.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Carnavalswiertz
Berichten: 1733
Lid geworden op: zo 22 nov 2015 12:19

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door Carnavalswiertz » zo 20 jan 2019 20:39

En geen eisex en geen schoorsteenverlenger.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Volvo V60 PHEV diesel met 283 pk/640 Nm / LMC 522K met ATC / Thule 6200 Omnistar / Truma XT mover

Gebruikersavatar
Scout15
Berichten: 988
Lid geworden op: ma 16 jan 2017 21:19

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door Scout15 » zo 20 jan 2019 20:45

@Micky, het zijn König(Thule) K-Summit alleen onder Volvo naam uitgebracht. Werken super. thumbup.gif Althans het omleggen... in sneeuw nog niet getest. mrgreen.gif
Laatst gewijzigd door Scout15 op zo 20 jan 2019 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Volvo V90 cross country D5 / ADRIA Alpina 663 PT

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door deusjevo » zo 20 jan 2019 20:57

Carnavalswiertz schreef:
zo 20 jan 2019 20:38
Shit ik heb geen duo control en geen sneeuwkettingen.
Zoek je nog een adres voor loopvlak kettingen ala Scout15?
Maggi Trak?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

workel

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door workel » zo 20 jan 2019 22:44

RE.gif

De Ferrari onder de sneeuwkettingen Maggi Trak aardig aan de prijs maar zijn tweede hands ook gewild.

Opleggen een fluitje van een cent en kwaliteit, beter is er niet.
Bijlagen
trak_s215-2.jpg

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door Micky » zo 20 jan 2019 22:52

RE.gif

ze zien er top uit, maar ik wil niet zeggen dat er geen betere bestaan, wij rijden al bijna 20 jaar met Spikes Spider sport en die zijn echt top, ook in de praktijk kan ik uit ervaring vertellen, maar wat beter is scratch.gif
bovengenoemde zien er wel wat moderner en kleiner uit mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door deusjevo » ma 21 jan 2019 00:08

Workel is hofleverancier van mijn Maggi Trak’s knipoog.gif

Dat klein zijn valt wel mee hoor, Maggi Trak’s is best een behoorlijke zak vol maar dat zijn Spikes Spider ook.
Persoonlijk monteer ik liever de Maggi Trak dan de Spikes Spider, voor de Spikes Spider rijdt je constant rond met die adapters op je wielen en was een soort bang dat die gestolen zouden worden op wintersport.
Dan sta je toch raar te kijken want je kan je kettingen niet meer monteren.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door Micky » ma 21 jan 2019 00:24

RE.gif

nooit bij stil gestaan, wie gaat nu met dopsleutel 10 die disks van je velgen schroeven en wat wil je ermee daarna, die onderdelen zijn 10tjes tov de kettingen zelf dus niets..

Maar goed, het mooie is, het past bijna altijd, dus voorlopig heb ik voor alle velgen passende kettingen, de sport M voor de normale auto's en de XL (gekocht voor de Allroad) voor de grotere units mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door deusjevo » ma 21 jan 2019 00:33

Tja, op Marktplaats zetten, daar kan je alles krijgen.

Zijn vast wel mensen die een andere auto kopen met dezelfde velgmaat maar andere maat wielbouten en dan heb je toch nieuwe adapters nodig.

Wij gaan richting de Alpen meestal op vrijdagmorgen weg en komen dan meestal vrijdagmiddag in Lyon of Chambery aan.
Slapen meestal in budget hotels, die liggen meestal in industriegebieden en en ik zorg dan altijd dat er dan niets te halen is uit of van de auto.
Laatst gewijzigd door deusjevo op ma 21 jan 2019 00:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Welke sneeuwkettingen gebruiken de SUV-rijders onder ons.

Bericht door Micky » ma 21 jan 2019 00:37

RE.gif

ik denk echt dat de gemiddelde dief uitkijkt naar andere zaken dan een schijf en een paar busjes van 10talen euro's, dit soort producten zijn zo onbekend.. knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”