Hoelang gaan remschoenen mee.

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Hoelang gaan remschoenen mee.

Bericht door Ab » vr 24 nov 2017 10:40

Cdebruin schreef: Mn caravan te laat remde ging gepaard met een bonk tegen Mn trekhaak bij remmen merkbaar bij lage snelheid onder de 20 km per uur
Dus wist dat het niet goed zat
Mn vakantie afgemaakt en terug naar de dealer , daar bleek dat Mn remschoenen en remtrommel versleten waren tot op het staal toe en vernieuwd moeten worden
Wordt onder collange gemaakt , maar men snapt niet wat er loos is met Mn caravan . Remschoenen zijn origineel alko ,en heeft een constante kwaliteits norm is mij meegedeeld ,
Maak me niet zeker ,of ik deze caravan nog lang hou ,
Ik kan je verzekeren dat het 100% zeker niet aan jouw caravan ligt.
Elke andere caravan heeft exact dezelfde remmen.
En 9 van de 10 keer ook een Alko as met exact dezelfde remschoenen en trommels.
Ik vermoed een foute afstelling van de remmen en/of niet vrijlopende remschoenen bij vertrek.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Peter 1969
Berichten: 700
Lid geworden op: do 10 aug 2017 18:22

Re: Hoelang gaan remschoenen mee.

Bericht door Peter 1969 » vr 24 nov 2017 13:12

erichendri schreef:Er mankeert toch niks aan trommelremmen??
-Minder onderhoud nodig als schijfremmen.
-Gaat langer mee (blokken en schijven).
-Velgen blijven mooi schoon.
-Weersomstandigheden hebben minder invloed.
-Zijn zelf bekrachtigend.

@ Chris En met de komst van de ABS remmen de achterwielen veel harder mee dan de 30%.
Zeker nadat er ook nog eens "brake assist" is bij gekomen.

Eric
Er mankeert wel wat aan, de koeling ervan is stukken minder goed en laat dat nou extra problemen veroorzaken bij lange afdalingen. Ook is zelf onderhoud eraan doen soms ingewikkelder en frustrerender dan schijfremmen vanwege gepruts met de veertjes die je moet demonteren om de remschoenen te vervangen. Een veer schoot van mijn tang en scheerde in mijn tuin...ga maar zoeken. mrgreen.gif

Danweer niet hydraulisch/pneumatisch bediende schijfremmen vergen veel kracht dus dat zal wel een belangrijke factor zijn waarom dat op caravans en de meeste aanhangers trommelremmen zijn.

Ralf
Berichten: 1226
Lid geworden op: wo 15 dec 2004 10:37
Locatie: Marum

Re: Hoelang gaan remschoenen mee.

Bericht door Ralf » di 30 jan 2018 08:35

Om even in te haken .
Er zijn een aantal dingen die mee gaan spelen als de caravan ouder word en daarmee ook de remmen ouder worden .
veerspanning van de veertjes .
remkabels lopen niet meer soepel .
door overmatig warmte laat de verlijming los van schoen op metaal.
lekkende lagers waardoor olie in de schoen zit .
dit zijn allemaal punten waar regelmatig overheen word gekeken .
Een glimmende remvoering word in de praktijk bijna nooit vervangen . Maar echt dat glimmen heeft een reden
daarna krijg je nog de afstelling ,de oploop demper en de monteur.
er zijn dus heel veel variabelen .
als de caravan 20 % minder remt dan slijten de auto remmen harder en krijgt de auto meer op zijn donder . Echt merken doe je het niet behalve misschien in een noodsituatie.
ik lees we snappen niet dat alle rem delen in de trommel liggen en dat dit onder coulance is gerepareerd.
het antwoord is dat je niet altijd kan zien of waarnemen dat de verlijming loslaat . Soms kan die ene keer extra te warm worden net de druppel zijn .
remschoenen kosten gemiddeld ca 50 a 75 euro incl nieuwe veren .
remkabels nieuw heb je voor 30 a 40 euro meer .
wat is er mis mee om 1 keer in de 10 jaar te zeggen vervang het maar preventief of na een x aantal kilometers . dat is gemiddeld 15 euro per jaar 1,5 pakje zware brandaris om het in grote mensen taal uit te leggen .
ik weet zeker als dit gebeurt .Dat er minder ellende is .
Het is allemaal geen wet van meden en perzen maar een stuk ervaring en logica .


Gr Ralf
Toch maar een gebruiker geworden i.p.v Leverancier knipoog.gif

zilvergrijs
Berichten: 113
Lid geworden op: do 17 aug 2017 15:30

Re: Hoelang gaan remschoenen mee.

Bericht door zilvergrijs » di 30 jan 2018 13:02

Onze in 2010 nieuw gekochte Kip in 2016 laten omzetten naar zelfstellende Premium Brake van Al-Ko. In die 6 jaar ongeveer 40000 km mee gereden, veelal in berggebieden. Bij demontage waren de originele remschoenen nog prima en op zich niet aan vervanging toe, maar het zelfstellende principe vond ik een veilig gevoel. Overigens nadien niet veel verschil gevoeld in remwerking (remmen worden elk jaar gecontroleerd en voorheen afgesteld). De Kip is met 1200kg natuurlijk niet de zwaarste, de slijtage zal met de nieuwe Tabbert waarschijnlijk meer zijn.
Volvo XC60 T6 Recharge MY2022 met een Tabbert Vivaldi 480 TD Finest Edition 2018.

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Hoelang gaan remschoenen mee.

Bericht door Cdebruin » vr 13 apr 2018 21:24

Zie dat 40.000 km haalbaar is met remschoenen ,dus 7000 km is dan wel aan de magere kant
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: Hoelang gaan remschoenen mee.

Bericht door Jan van Vijven » za 14 apr 2018 06:25

Kilometers zeggen in deze niets, hoe vaak en hoe zwaar je remt zegt veel meer.

Als je een pittige rijder bent verslijt je meer met minder kilometers, en vlak verkeert afdalen niet uit.....
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Hoelang gaan remschoenen mee.

Bericht door Cdebruin » zo 15 apr 2018 22:29

Klopt maar na 7000 km weer totaal versleten incl trommels lijkt me
Iets teveel van het goede .
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Gebruikersavatar
nicolaas
Berichten: 530
Lid geworden op: za 7 nov 2015 18:40

Re: Hoelang gaan remschoenen mee.

Bericht door nicolaas » ma 16 apr 2018 09:43

5 jaar oude remschoenen en trommels, ongeveer 12K km bergweggetjes door Frankrijk. o.a paar maal dal van de tarne route, A75 en alpen (napoleon) route over Digne naar Grass, dus genoeg afdalingen gehad.
remtrommel heeft nog geen voelbaar slijtrandje, en de schoenen zien er prima uit. alleen wat stof wegblazen.
microhome 370 luxe

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18818
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Hoelang gaan remschoenen mee.

Bericht door Hobby Linka » ma 16 apr 2018 17:56

Vandaag is mijn caravan voor een onderstelbeurt naar de dealer gegaan. Volgende week wordt de caravan 10 jaar en heeft, toen deze net weer voor de deur stond heeft hij 44278 km gereden. (ik hou een Exelbestand bij met het aantal gereden km)

Vandaag voor de tweede keer remschoenen moeten laten vervangen. Er zat in de rechter remschoen in het midden een aantal haarscheurtjes. Ik heb dus gemiddeld genomen 22139 km met mijn remschoenen gedaan. We rijden veel door de bergen op weg naar Oostenrijk en Spanje. Omhoog gaat dan wel, maar naar beneden staat de hut lekker mee te remmen. Dus het verbaast mij eigenlijk niet.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”