Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Ik zit al een tijdje te dubben over het nut van gasveren op een kleinere caravan. Onze caravan heeft een max gewicht van 1150kg. Veel lees ik hier niet over op het forum.
Tempo 100 sticker vind ik nog niet nodig, maar hierbij is het een eis. Merk je het verschil in rijgedrag met de vering?
Voor de prijs hoef je het niet te laten, ongeveer €40 voor mijn caravan klasse.
Tempo 100 sticker vind ik nog niet nodig, maar hierbij is het een eis. Merk je het verschil in rijgedrag met de vering?
Voor de prijs hoef je het niet te laten, ongeveer €40 voor mijn caravan klasse.
Laatst gewijzigd door Hobby Linka op do 26 okt 2017 07:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Titel aangepast.
Reden: Titel aangepast.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: Nut van gasveer op kleinere caravan
Tja, ik heb ze bij mijn Knaus van 1200 kilo vorig jaar zelf vervangen en was blij verrast door het resultaat.
Die 40 euro is per stuk denk ik?
Die 40 euro is per stuk denk ik?
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 6222
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Nut van gasveer op kleinere caravan
Wat bedoel je met "gasveren"?? de schokbrekers????dennisb schreef:Ik zit al een tijdje te dubben over het nut van gasveren op een kleinere caravan. Onze caravan heeft een max gewicht van 1150kg. Veel lees ik hier niet over op het forum.
Tempo 100 sticker vind ik nog niet nodig, maar hierbij is het een eis. Merk je het verschil in rijgedrag met de vering?
Voor de prijs hoef je het niet te laten, ongeveer €40 voor mijn caravan klasse.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Nut van gasveer op kleinere caravan
RE.gif
Denk ik ook..
Schokbrekers... en het zegt het al.. ze breken de schokken.
De caravan zal dus een rustiger rijgedrag hebben...
Of je dat nou heel erg merkt als bestuurder...kweenie..
Chris
Denk ik ook..
Schokbrekers... en het zegt het al.. ze breken de schokken.
De caravan zal dus een rustiger rijgedrag hebben...
Of je dat nou heel erg merkt als bestuurder...kweenie..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Nut van gasveer op kleinere caravan
Bedoelde schokbrekers ja. Zijn ze zelf makkelijk te plaatsen of gewoon laten doe bij een onderhoudsbeurt?
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: Nut van gasveer op kleinere caravan
Ik merkte dus wel het verschil tussen oude en nieuwe, hut ligt vooral rustiger op de weg en deint minder.
Als je chassis geschikt is (Alko bij mij) dan is het ca 15 minuten werk per kant, het verwijderen van de versleten schokdemper was bij mij het meeste werk.
2 x sleutel 17 of 19 meen ik en een hamer, meer had ik niet nodig.
Als je het helemaal mooi wilt doen nog even aantrekken met een momentsleutel.
Als je chassis geschikt is (Alko bij mij) dan is het ca 15 minuten werk per kant, het verwijderen van de versleten schokdemper was bij mij het meeste werk.
2 x sleutel 17 of 19 meen ik en een hamer, meer had ik niet nodig.
Als je het helemaal mooi wilt doen nog even aantrekken met een momentsleutel.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Nut van gasveer op kleinere caravan
Maar als jij ze vervangen hebt dan zit dat beugeltje er ook al, of heb je deze ook vervangen? Momentsleutel heb ik.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: Nut van gasveer op kleinere caravan
De as moet wel geschikt zijn voor montage van de schokbrekers.
Er moeten aan de schommelarmen dan steuntjes zitten voor de schokbrekers, en op het chassis 2 gaten voor bevestiging op de juiste plaats.
Dit is niet altijd aanwezig.
Er moeten aan de schommelarmen dan steuntjes zitten voor de schokbrekers, en op het chassis 2 gaten voor bevestiging op de juiste plaats.
Dit is niet altijd aanwezig.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
De gaten zitten in mijn chassis (alko). Die steuntjes zitten er nog niet, ik dacht dat dit twee plaatjes per zijde zijn die dan gemonteerd moeten worden.
Volkswagen Passat Variant 2.0FSI | Hobby 490 KMF | Truma SX | Victron PPP 20Ah | Truma Saphir Comfort rc
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Nee, normaalgesproken zitten die steunen aangegoten aan het gietstaal van de schommelarm.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Oh..dat is nieuw denk ik?
Bij oudere assen kan dat niet zover ik weet.
Bij oudere assen kan dat niet zover ik weet.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Die steuntjes/beugeltjes worden meegeleverd met de schokbrekersdennisb schreef:De gaten zitten in mijn chassis (alko). Die steuntjes zitten er nog niet, ik dacht dat dit twee plaatjes per zijde zijn die dan gemonteerd moeten worden.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
heb ze in het voorjaar ook gemonteerd, en kon het verschil goed merken. onze caravan is maar 900kg (geladen)
in de wielarmen zitten een plastic dop die er met een schroevendraaier uitgewipt kan worden. daar passen de twee klemsteunen in.
echt makkelijk monteren! en zeker een aanrader
in de wielarmen zitten een plastic dop die er met een schroevendraaier uitgewipt kan worden. daar passen de twee klemsteunen in.
echt makkelijk monteren! en zeker een aanrader
microhome 370 luxe
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Onze Kip Kompakt van 1989, heeft een Alko as met rubber (torsie-)staven en schokbrekers.
Tijdens onze tocht in Italië, vonden wij de Kip op de Autostrada nog al bonkig. Dat kan aan de Autostrada (..) liggen,
maar wellicht ook aan de schokdempers.
Ze vertonen geen sporen van lekkage, maar dat zegt gezien hun leeftijd(?) waarschijnlijk ook net alles.
Heeft iemand ervaring hiermee, zelf vervangen van de schokdempers lijkt mij niet moeilijk.
'k Lees het graag,
mvg Gijs.
Tijdens onze tocht in Italië, vonden wij de Kip op de Autostrada nog al bonkig. Dat kan aan de Autostrada (..) liggen,
maar wellicht ook aan de schokdempers.
Ze vertonen geen sporen van lekkage, maar dat zegt gezien hun leeftijd(?) waarschijnlijk ook net alles.
Heeft iemand ervaring hiermee, zelf vervangen van de schokdempers lijkt mij niet moeilijk.
'k Lees het graag,
mvg Gijs.
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Schokbrekers hebben niet de functie om het deinen van de caravan tegen te gaan, maar om stuiterende wielen te voorkomen, zodat het contact met het wegdek in stand blijft.
Rubbervering dempt uit zichzelf- maar ik weet niet of het voldoende is.
Omdat bij een caravan de schokbreker geen ingebouwde veer heeft, lijkt in en uitbouwen mij eenvoudig. Gelet op de lage kosten zou ik montage niet laten.
Volgens mij merk je er tijdens het rijden geen moer van, bij noodstops en bubbelige wegen denk ik wel: de caravan houdt wegcontact. Dit op basis van mijn ervaring met een bijna-ongeluk met een BMW motorfiets met een versleten achterschokbreker: Het achterwiel blokkeerde bij een forse reactie, ik voelde het achterwiel stuiteren, en de achterkant brak uit (omdat ik eveneens ook met de voorrem remde).
Rubbervering dempt uit zichzelf- maar ik weet niet of het voldoende is.
Omdat bij een caravan de schokbreker geen ingebouwde veer heeft, lijkt in en uitbouwen mij eenvoudig. Gelet op de lage kosten zou ik montage niet laten.
Volgens mij merk je er tijdens het rijden geen moer van, bij noodstops en bubbelige wegen denk ik wel: de caravan houdt wegcontact. Dit op basis van mijn ervaring met een bijna-ongeluk met een BMW motorfiets met een versleten achterschokbreker: Het achterwiel blokkeerde bij een forse reactie, ik voelde het achterwiel stuiteren, en de achterkant brak uit (omdat ik eveneens ook met de voorrem remde).
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
altijd schokbrekers plaatsen,en de kosten zijn laag, beter voor de vering en weggedrag.
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Bij mijn Knaus uit 1995 heb ik de blauwe ALKO dempers 2 jaar geleden ook uit voorzorg vervangen.
Het was na de montage goed te merken met rijden.
De oude waren dus waarschijnlijk niet helemaal jofel meer.
Dacht dat ik rond de 80 euro kwijt was en montage was een uurtje werk omdat de moeren nogal vast zaten.
Je hebt wel redelik grote steek- of dopsleutels nodig.
Het was na de montage goed te merken met rijden.
De oude waren dus waarschijnlijk niet helemaal jofel meer.
Dacht dat ik rond de 80 euro kwijt was en montage was een uurtje werk omdat de moeren nogal vast zaten.
Je hebt wel redelik grote steek- of dopsleutels nodig.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Uiterraard rem je bij een motorfiets OOK met het voorwiel en wel ongeveer 80 % de achterrem is alleen om het geheel in het gareel te houden. Tijdens remmen komt het grootste deel van het gewicht op de vooras ook bij een bmw en kun je dus daar het meeste remvermogen halen.dieseltijger schreef: ↑za 17 aug 2019 12:15Schokbrekers hebben niet de functie om het deinen van de caravan tegen te gaan, maar om stuiterende wielen te voorkomen, zodat het contact met het wegdek in stand blijft.
Rubbervering dempt uit zichzelf- maar ik weet niet of het voldoende is.
Omdat bij een caravan de schokbreker geen ingebouwde veer heeft, lijkt in en uitbouwen mij eenvoudig. Gelet op de lage kosten zou ik montage niet laten.
Volgens mij merk je er tijdens het rijden geen moer van, bij noodstops en bubbelige wegen denk ik wel: de caravan houdt wegcontact. Dit op basis van mijn ervaring met een bijna-ongeluk met een BMW motorfiets met een versleten achterschokbreker: Het achterwiel blokkeerde bij een forse reactie, ik voelde het achterwiel stuiteren, en de achterkant brak uit (omdat ik eveneens ook met de voorrem remde).
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
- dieseltijger
- Berichten: 11147
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Dat weet ik (en vooral: dat merk ik). Maar het feit dat het wiel kan stuiteren - en dat het een behoorlijke impact heeft op de remweg - was een eye opener.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Een motorfiets met versleten schokbrekers is levensgevaarlijk. Je schokbrekers houden je wielen aan de grond.
Hobby 420 De Luxe uit 1988
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
RE.gif
Dat is wel kort door de bocht, want dan zou ik ze eraf halen en gaan vliegen..
Het is wel zo dat de dempers(schokbrekers) een zeer belangrijk deel van de wielophanging zijn en bepalen hoe de kwaliteit van de wegligging is .
Dat is wel kort door de bocht, want dan zou ik ze eraf halen en gaan vliegen..
Het is wel zo dat de dempers(schokbrekers) een zeer belangrijk deel van de wielophanging zijn en bepalen hoe de kwaliteit van de wegligging is .
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Een schokbreker is er wel degelijk om de wielen aan de grond te houden. Specifiek zijn ze er om de trilling van de veer af te remmen. Zonder schokbreker blijft de veer erg lang na deinen wat ervoor kan en zal zorgen dat het wiel het contact met de weg verliest. Sommige veren remmen van zichzelf al de trilling af, bijvoorbeeld bladveren of rubber veren (zoals bijna alle aanhangwagens, waaronder caravans hebben). Hierbij is het soms niet nodig om schokbrekers te monteren, maar een schokbreker zal de trilling beter afremmen. Daarom denk ik dat dat een vereiste bij de tempo 100 keuring is. De glooiing in de weg zal op de hogere snelheid er eerder voor kunnen zorgen dat de eigenfrequentie van de veren bereikt wordt, wat zonder voldoende demping stuiteren tot gevolg heeft. Dit is opzich alleen theorie en het zal in de praktijk niet zo hard lopen, maar we weten natuurlijk hoe Duitsers zijn.
Bij een blokkerend wiel wil het wiel inderdaad gaan stuiteren door de werking van het rubber. Of een schokbreker nog veel extra gaat bieden t.o.v. de eigen demping van de vering durf ik niet te zeggen. Bij een aanhangwagen zonder schokdempers hoorde ik een constant gekrijs van de banden bij een noodstop, ik denk niet dat de wielen hier stuiterde. Bij een hard remmende motor met een slechte schokbreker achter en door het remmen bijna geen gewicht op het achterwiel geloof ik direct dat hier het wiel is gaan stuiteren.
Ik denk dat het voornamelijke voordeel van schokbrekers is dat de caravan (of eigenlijk aanhangwagens in het algemeen) minder stuitert, waardoor de spulletjes erin minder kans hebben om kapot te gaan en dat is mijn inziens best wat waard.
Bij een blokkerend wiel wil het wiel inderdaad gaan stuiteren door de werking van het rubber. Of een schokbreker nog veel extra gaat bieden t.o.v. de eigen demping van de vering durf ik niet te zeggen. Bij een aanhangwagen zonder schokdempers hoorde ik een constant gekrijs van de banden bij een noodstop, ik denk niet dat de wielen hier stuiterde. Bij een hard remmende motor met een slechte schokbreker achter en door het remmen bijna geen gewicht op het achterwiel geloof ik direct dat hier het wiel is gaan stuiteren.
Ik denk dat het voornamelijke voordeel van schokbrekers is dat de caravan (of eigenlijk aanhangwagens in het algemeen) minder stuitert, waardoor de spulletjes erin minder kans hebben om kapot te gaan en dat is mijn inziens best wat waard.
-
- Berichten: 1260
- Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
- Locatie: Best
Re: Nut van schokbrekers op kleinere caravan
Bladveren hebben weinig tot geen eigen demping, een torsieas daarintegen heeft een behoorlijke eigen demping dus die zal niet zo snel gaan stuiteren op de weg is natuurlijk wel weer afhankelijk van het afgeveerde gewicht op de as.
Een lege aanhanger zal gemakkelijker stuiteren dan een beladen aanhanger. Waarbij onze caravans eigenlijk altijd al voor de helft of meer beladen zijn t.o.v. de as
Een caravan as van 1500 kg zit meestal onder een caravan met een eigen gewicht van 1200 kg of meer
Neem je nu zo'n bagage wagentje van 150 kg die je tot 500 kg mag beladen dan zul je zien dat die wieltjes op een slechter wegdek maar af en toe de weg raken en daar doen schokdempers ook niets aan af.
Een lege aanhanger zal gemakkelijker stuiteren dan een beladen aanhanger. Waarbij onze caravans eigenlijk altijd al voor de helft of meer beladen zijn t.o.v. de as
Een caravan as van 1500 kg zit meestal onder een caravan met een eigen gewicht van 1200 kg of meer
Neem je nu zo'n bagage wagentje van 150 kg die je tot 500 kg mag beladen dan zul je zien dat die wieltjes op een slechter wegdek maar af en toe de weg raken en daar doen schokdempers ook niets aan af.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007