Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » ma 23 okt 2017 22:34

Wij overwegen om onder onze tandem een vereenvoudigd systeem van E&P te laten monteren, dus alleen in dwarsrichting (onder de as of assen) terwijl de bestaande uitdraaisteunen gehandhaafd blijven want die draai ik eenvoudig uit met de accuschroever. Voorts wil ik onderweg niet afhankelijk zijn van een evt. falen van het systeem.

Wie heeft hier ervaring mee met een tandemasser ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Pino » ma 23 okt 2017 22:50

@diz op hun Adria 753UC
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door VIP » di 24 okt 2017 09:39

Denk er nog maar eens goed over na....

Houdt er rekening mee dat de stempels soms onder de assen uitkomen en je bodemvrijheid beperkt wordt.

Daarnaast worden de uitdraaisteuenen vervangen door verzwaarde ALKO’s.

Bij deze verzwaarde ALKO’s zit de poot die op de grond komt niet achterop maar voorop de uitdraaisteun.

In de praktijk hebben caravans met lange overhang (tandems) de kans in bepaalde situtaties de grond te raken achterop, bij de Premium en Brillant heb je de kunstofhoeken die achterop zitten die ver onder de pootjes uitkomen. Bij de Premium geen probleem, de pootjes zitten achterop, bij de Brillant zitten er ALKO’s op met de pootjes die contra zijn, en hebben ze een metalen flut beugeltje gemonteerd om de achterhoek te beschermen bij kiepen en uitritten/inritten van bepaalde terreinen e.d.

Je hebt zelf in de praktijk gezien hoe nuttig het kan zijn.

Ter verduidelijking wat plaatjes

PS : bij de Adria 753 beschermen de pootjes ook de achterkant net zoals bij de Premium.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door VIP op di 24 okt 2017 10:00, 2 keer totaal gewijzigd.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door JPGeetje » di 24 okt 2017 09:54

RE.gif
Haal jij niet een aantal dingen door elkaar.
Op je eerste plaatje staat de standaard uitdraaisteun.
Op het tweede plaatje staat verzwaarde uitdraaisteun.
Op het derde plaatje zie je onder de caravan verzwaarde uitdraaisteunen zitten die zijn voorzien van Alko Bigfoots; de kunststof schoenen die aan de verzwaarde uitdraaisteun kunnen worden bevestigd om in de grond zakken tegen te gaan.
Ik heb weinig ervaring met Hobby caravans maar ik mag toch aannemen dat een dubbelasser daar standaard geleverd wordt met verzwaarde uitdraaisteunen.
De Bigfoots zijn dan meestal een extraatje voor zover ze niet in een extra-pakket zijn opgenomen.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door VIP » di 24 okt 2017 10:02

RE.gif
Bedankt voor de tip thumbup.gif

Had het woord Bigfoot vergeten te verwijderen uit mijn tekst en heb deze zojuist aangepast.

Bij Hobby is meen ik alles boven de 540 met verzwaarde uitdraaisteunen.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door karelV » di 24 okt 2017 10:21

RE.gif RE.gif

Denk niet dat je in deze begrijpt wat Vip hiermee bedoeld aan te geven, nl het gaat om de bescherming wat betreft de achter(onder)kant van de caravan(s) en of er nu een foto staat van standaard of verzwaarde uitdraaisteunen maakt in deze niet uit. Eerste foto had ook verzwaarde uitdraaisteun kunnen zijn maar de uitdraairichting blijft gelijk en dus de bescherming in kiepstand of drempel oid linker dan met de tweede foto waardoor de bescherming alrijd de uitdraaisteunen zijn als deze ingedraaid zijn.

@Vip Lijkt mij als wat PD wil de stempels niet onder de mover(s) uitkomen er geen probleem hoeft te zijn om het te monteren.
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Jaap van Duijn
Berichten: 1317
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Jaap van Duijn » di 24 okt 2017 12:44

@PD,

Zoals U omschrijft alleen onder de assen de vijzels mag geen enkel probleem op leveren, weet niet het juiste bij U, maar bij de onze komen de stempels niet lager als de steun van de schokbreker. vHebben een enkelasser Swift Challenger 565 totale lengte 732cm
Storingen niet gehad, en inderdaad moet ik goed opletten met putten en hellingen met de voor en achter poten (hebben komplete systeem), ook al door de big foot steken die weer meer uit.
Als U bekend bent met Tirol Camp in Fieberbrunn dan weet U dat die hellingen en bochten nog al strak en steil zijn.
In de zomer daar geen last, rij dan ook zelf naar boven, maar in de winter toch even de mannen met hun 4 wiel drive ervoor en ja die zijn niet "voorzichtig", eenmaal bergje ijs geraakt en gelukkig goed afgelopen.

Zelf zou ik voor Uw tandem asser ook geen probleem zien, alleen onder de assen zeker niet, en bekend met het rijden en manouvreren bent U dus zal alles goed komen. Wens U veel succes en bedenk dat ik 1x per 2jaar even op nieuw moet "levelen" in mijn garage omdat het horizontale verloopt hoe en waarom? ik hoor ega dan klagen over de jus in de bakpan die aan een kant komt.

Een heerlijke gadget en ja wat meer Kg. groeten Jaap van Duijn.

p.s. geen aandelen in E&P

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » di 24 okt 2017 13:46

VIP Premium schreef:Denk er nog maar eens goed over na....

Houdt er rekening mee dat de stempels soms onder de assen uitkomen en je bodemvrijheid beperkt wordt.

Daarnaast worden de uitdraaisteuenen vervangen door verzwaarde ALKO’s.
Mr. B...... zoals ik in mijn openingstopic schrijf, ga ik voor het beperkte systeem dus uitsluitend ter hoogte van de assen. De bestaande uitdraaisteunen blijven gehandhaafd. Verder schat ik in dat de stempels bij de assen niet lager uitkomen dan de movermotoren knipoog.gif Op de site van E&P zie je dat de hydraulische steunen aan het chassis worden gemonteerd en dat de schotels nauwelijks onder het chassis uit komen.

Belangrijkste beweegreden voor ons:
-caravan is 8,87 m lang
-Unico Torino steekt 0,5 m achter de caravan uit
-gekoppelde levelblokken vragen om ca. 1,2 m levelruimte

Totaal dus een plek nodig van tenminste 10,6 m en dat zou met E&P slechts 9,4 m zijn :lol:

Vraag blijft: wie heeft er ervaring mee onder een tandemasser scratch.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Ab
Moderator
Berichten: 26558
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Ab » di 24 okt 2017 14:27

Velen..ook met tandemassers.
Vlgs mij komen de steunen tussen de 2 assen.
Bevestigd aan 1 van de 2 assen.
Kijk anders even op de site van E&P.
Daar zie je hoe de bevestiging is.
Vlgs mij kan het prima zoals je in gedachten hebt.
Bodemvrijheid verlies je hoegenaamd niet.
Er wordt rekening gehouden met het feit dat banden wel eens lek raken..en dat daardoor een caravan maar zo 10 of 12 cm lager komt te liggen.
Als dat tenminste niet zo is zou ik me ernstig zorgen maken over de verstandelijke vermogens van de ontwerper.. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » di 24 okt 2017 21:08

Jaap van Duijn schreef:Zoals U omschrijft alleen onder de assen de vijzels mag geen enkel probleem op leveren, weet niet het juiste bij U, maar bij de onze komen de stempels niet lager als de steun van de schokbreker.
Vanmiddag even met de dealer gebeld; die gaf dezelfde info: de stempels/schotels komen in de opgetrokken stand niet onder de schokbreker uit, dus met de bodemvrijheid zit het wel goed.

Enige bedenking die ik nog heb, is dat de vijzels aan één van de twee assen worden bevestigd al is dit volgens de (door E&P specifiek opgeleide) monteur geen enkel probleem, zelfs niet tot 3,5 ton scratch.gif Ik vind de montage bij campers (wel aan het chassis) veel mooier...
Het gaat wel dedicated voor de as... de caravan ben ik een week kwijt; ze meten de as in en dan maakt E&P de asbevestigingen specifiek voor onze as.


@diz: kom er eens in knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Paul
Berichten: 3508
Lid geworden op: za 2 aug 2014 21:09

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Paul » di 24 okt 2017 21:40

PD die voor een beperkt systeem gaat ??
Dat we dat nog mee mogen maken :)
BMW 540i X-Drive M-Sport touring (2018) -> Fendt Diamant 560SF (2022)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » di 24 okt 2017 21:46

RE.gif
Haha, ja soms denk ik wel eens na en dus beperken we het systeem knipoog.gif

Belangrijkste argumenten:
-de huidige uitdraaisteunen beschermen de kont van de caravan beter dan de alternatieve Alko's die E&P monteert
-ik wil onderweg niet geheel afhankelijk zijn van het (evt. falend) systeem en de keggen gaan ook gewoon mee.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Stef » di 24 okt 2017 22:08

Wie heeft hier ervaring mee met een tandemasser ?[/quote]

Ik zal jouw morgen een pb sturen met naam en telnr. Van iemand die ervaring heeft met het in/onderbouwen van dit sijsteem. zwaaien.gif

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » di 24 okt 2017 22:42

RE.gif
Alvast bedankt, Stef thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Theo de Man
Berichten: 421
Lid geworden op: zo 4 jan 2015 12:22
Locatie: Thuvine

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Theo de Man » wo 25 okt 2017 09:11

Ik volg dit draadje even omdat ook wij er interesse in hebben.
Ik las op de ene site dat het Compact levelsysteem geschikt is voor caravans tot 2300kg ,en op een andere site dat het tot 3500kg geschikt is,weet iemand hoe dat werkelijk zit ? scratch.gif
Sorento 3.3 & Adria Adora 572ut met Fortex Aronde luifel , E&P 6 steuns levelsysteem.
"" keep your friends close but your enemies closer ""

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Bartje » wo 25 okt 2017 14:02

Ik heb het E&P systeem op mijn caravan gemonteerd, het volledige systeem.
Ik ben er uiterst tevreden over, ik heb het vooral gedaan omdat de caravan een stuk vaster staat.
Heb tevens de afstandsbediening er bij genomen, is handig wanneer je manueel wil levellen.

Het gewichtsverschil tussen de volledige versie en de compact is te verwaarlozen.
De E&P/Alko steunen waren iets lichter dan de zware steunen die ik had staan, hierdoor is gewicht gelijkaardig.

De assteunen komen ongeveer 14 cm van de grond, dit is wel afhankelijk van de montage en chassis, de advieshoogte is 12,5 cm.

Bij het compacte systeem wordt de as pas gezet, en klinkt er een geluidssignaal wanneer je de caravan met het disselwiel in lengterichting pas gezet hebt.
Dan moet je nog de vier hoeksteunen uitdraaien.
Ik zou zeggen : "Doe jezelf een plezier, en ga voor het volledige systeem".

Het enige wat een probleem kan vormen bij de plaatsing, zijn de cilinders van de steunpoten.
Deze staan langs de zijde van de zwengel en zijn 20 cm lang, als er dus geen 20 cm is tussen de huidige steunpoot en eventuele carrosserie komt er wat extra werk bij.

Voor de bestelling heb ik enkel een foto van het typeplaatje van de as doorgegeven, E&P heeft voor alle courante chassis de nodige beugels.
Montage neemt 4 a 5 uren in beslag.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door VIP » wo 25 okt 2017 15:01

Ik vraag me af wat er na enkele dagen gebeurt als je op een wat zachtere ondergrond staat.

Kan me voorstellen dat de steunen onder de as dan wat zijn weggezakt in de ondergrond (dat zie je ook als je oprijblokken gebruikt).

Staat er dan niet teveel kracht op de pootjes op de hoeken. scratch.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16222
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Jan van Vijven » wo 25 okt 2017 15:06

Ik begrijp je overweging, maar dat oprijblok is al beter dan een wiel toch?
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » wo 25 okt 2017 15:34

VIP Premium schreef:Ik vraag me af wat er na enkele dagen gebeurt als je op een wat zachtere ondergrond staat.
Ik heb een plaat betonplex van 40x40cm in gedachten onder de lage kant want die zorg heb ik dus ook mrgreen.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7067
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door karelV » wo 25 okt 2017 15:37

RE.gif

Opgelost dus, monteren maar thumbup.gif thumbup.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » wo 25 okt 2017 15:38

RE.gif
Ik ben vanmiddag al bij Linberg geweest om e.e.a. door te nemen :oops: :lol:
Helaas nog steeds geen tandemasser-ervaringen gezien/gelezen, maar dan moet ik het zelf maar gaan ervaren...

We gaan nog enkele weekends weg met de hut, dus na het seizoen montage thumbup.gif
Laatst gewijzigd door PD op wo 25 okt 2017 15:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Kasper

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Kasper » wo 25 okt 2017 15:41

Betonplex buigt door, beter is een stoeptegel 30x30 cm, ligt er natuurlijk ook aan hoe zacht de ondergrond is.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » wo 25 okt 2017 15:50

RE.gif
Stoeptegel weegt volgens mij ca. 10 kg ? ik zal bij ons eens navragen of we een sterke kunststof hiervoor hebben.

Edit: het wordt een zwarte nylon tegel (UV bestendig) van 30 mm dik thumbup.gif
Laatst gewijzigd door PD op wo 25 okt 2017 15:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7895
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door VIP » wo 25 okt 2017 15:58

RE.gif

Haha dus hebben we dezelfde gedachten.

Blijft nog steeds bij mijn gedachte dat er bij een tandemasser 4 steunen onder moeten (2 per as).

Komen de steunen TUSSEN de assen te zitten (en gemonteerd aan de langsdragers van het chassis) heb ik er meer vertrouwen in, hoewel ik twijfel of daar plaats voor is door de montage van de assen aan het chassis.

(2 steunen op 1 as bij een tandemasser vind ik helemaal niets)

En anders kijk ik eerst bij PD in de praktijk mrgreen.gif mrgreen.gif

Voor wat betreft het wegzakken kun je ook een Stelcon plaat nemen knipoog.gif
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » wo 25 okt 2017 16:03

RE.gif
Er gaan slechts 2 vijzels onder, beiden aan de achteras. Toevallig op het Premium forum nu ook een lid wat dit deze week onder een 660 WFu heeft laten monteren (maar nog geen ervaring mee heeft).
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”