Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » ma 30 okt 2017 13:08

Pino schreef:Ik gebruik onderstaande.
De kleine stukjes gebruik ik vaak los en past ook tussen de wielen.
Daarnaast heb ik nog 2 stukken watervast multiplex van 18mm als er maar heel weinig nodig is
Fabrikaat en type ?
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Pino » ma 30 okt 2017 13:10

RE.gif Heb mijn post aangevuld omdat ik de vraag al verwachtte knipoog.gif Deze dus 2x: http://www.oprijblokken.nl/leveler-camp ... elaar.html
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » ma 30 okt 2017 13:13

RE.gif
Thanx, ook een betere kleur knipoog.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Siem
Berichten: 7
Lid geworden op: ma 20 aug 2007 09:38
Locatie: Etten-Leur

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Siem » zo 5 nov 2017 13:06

Hallo,
Ik heb deze al 3 jaar onder de caravan zitten alleen voor de breedte en ze bevallen prima.
Omdat ze op de wielas gemonteerd worden heb je geen problemen met verhogingen in het wegdek.
De lengte is prima met het neuswiel goed te zetten omdat de schotels zicht in de bodem kunnen aanpassen.
De levelhoogte is voldoende bij mijn caravan om je wiel te wisselen maar ik heb een opvullingsplank gemaakt om als de schuinte in de breedte (vooral in Scotland campings) te groot is deze onder een van de schotels te zetten.
M.V.G Siem

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » zo 5 nov 2017 20:48

RE.gif
Dank je voor je reactie; ik leid eruit af dat je een enkelas caravan hebt ? Wat mij met name bezighoudt is de montage op slechts één as van een tandemasser, maar zoals op de filmpjes van de vorige pagina te zien is, ga ik het nu even proberen met levelblokken icm de 4x4 mover.

Afgelopen week andere levelblokken aangeschaft die ik ook modulair kan gebruiken; de kleine past zelfs tussen de wielen, dus maar eens kijken hoe dit gaat werken. We hebben sinds 7 september inmiddels op 5 campings met de nieuwe caravan gestaan en nog niet hoeven levellen.
Ik heb op advies van Pino 2 setjes laten komen, maar nu heb ik dus 4 dubbele levelblokken awhoea.gif Morgen maar eens kijken of ik een set kan terugsturen want nu kunnen alle vier de wielen (2x) omhoog knipoog.gif Het is overigens wel een model wat uitlopend is, dus als iemand ze evt. wil overnemen, dan moet ie héél snel zijn mrgreen.gif
Bijlagen
Froli levellers.jpg
Froli levellers.jpg (7.72 KiB) 3353 keer bekeken
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Pino » zo 5 nov 2017 21:44

RE.gif Oh echt? dubbel nu? scratch.gif
Ik schreef inderdaad 2x. Weet al hoe het komt. Had 1 ander blok van hun, heb er een tweede bij besteld toen ik de tandem kocht. Maar die scheurden door het wringen van de wielen. Ze hebben toen tegen bijbetaling 2 van de zwaardere uitvoering opgestuurd. (deze set dus). Vandaar dat mijn perceptie 2x was. Maar als ze retour kunnen ook weer opgelost.
Zijn echt fijne dingen. Vooral omdat je meestal kunt volstaan met de kleine blokjes.
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » zo 5 nov 2017 22:07

RE.gif
Ze voelen inderdaad oerdegeljk aan thumbup.gif maar ook dit weekend hoefden we weer niet te levellen (al 5x op rij met de tandem). Volgens de webshopeigenaar zijn het zijn laatste exemplaren en komen ze niet meer terug; misschien toch maar bewaren dan, die € 26,- extra is toch al betaald knipoog.gif

Voor dat geld zit er overigens ook nog een mooie bewaar tas bij thumbup.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » zo 5 nov 2017 22:26

PremiumDiscovery schreef:...misschien toch maar bewaren dan, die € 26,- extra is toch al betaald knipoog.gif
LaDy las zojuist dit topic en heeft besloten dat we ze niet terugsturen, ze gaan reserve naar de garage awhoea.gif

Het is wat, 2 accounts in één gezin knipoog.gif :oops:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
diz
Berichten: 167
Lid geworden op: di 26 apr 2016 12:06
Locatie: Noord Holland

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door diz » ma 20 nov 2017 18:23

Iets met beter laat dan nooit....

Ik heb inderdaad het volledige E&P levelsysteem laten monteren. Mijn ervaring? Ik wil nooit meer zonder!
Wat een heerlijke luxe!
Van het najaar op een modderig veldje komen te staan. Ik was zo blij dat ik met een druk op de knop klaar was en niet op mijn kniën de modder in hoefde.

Het gewicht is inderdaad zoals geadverteerd. De asstempels zijn bij mij aan de achteras gemonteerd, met de stempel zelf tussen de assen in.
De bigfoots zijn groot genoeg om wegzakken te voorkomen.
En mocht het wel gebeuren: intrekken en uitklappen, en klaar ben je.

Vastlopen op de grond door de lengte lukt vrijwel niet. Ook op een plek gestaan met behoorlijk niveauverschil, maar dan is het probleem eerder dat de caravan niet level te stellen is door een te gelimiteerd bereik van de bigfoots.
Niet je (houten) ophoogblokken weggooien dus. Een les die ik “the hard way” heb moeten leren.

Al met al dus zeer tevreden.
Adria Adora 753UC (2017), Audi A6 4G Avant 3.0V6 TDI Bi-Turbo, 313pk/650NM

Afbeelding

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » di 21 nov 2017 07:07

RE.gif
Dank je voor je reactie, inderdaad beter laat dan nooit.

Ik heb inmiddels de modulaire oprijblokken en ga het hier eerst mee ervaren i.c.m. de XT4. Deze mover loopt probleemloos ook via de achterkant de (beide) oprijblokken op, heb ik inmiddels ervaren.
Zodra blijkt dat ik de rangeer(level)lengte te vaak niet heb, laat ik alsnog E&P compact monteren.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Wesley
Berichten: 27
Lid geworden op: wo 2 aug 2017 16:22

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Wesley » vr 16 mar 2018 09:44

Zou ook niet meer zonder willen. Knopje drukken......en rust. thumbup.gif

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Jeroent83 » vr 16 mar 2018 12:23

Ik zag dat de luxere Engelse caravans standaard voortaan met E&P worden uitgerust.
Zal wel flinke business zijn voor E&P
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Cdebruin » vr 16 mar 2018 22:09

Heb het nu een half jaar onder Mn caravan het is fantastisch , het is voor mij een extra luxe om vooralsnog nog geen camper te kopen.
Sta binnen 2 minuten op zn plek en waterpas , veel camperaars staan soms zuur te kijken ,
Dat je met een caravan net zo snel staat als een camper , en vaak veel mooier waterpas , het is een flinke inverstering maar staat in schril contrast met wat een camper kost ,
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Abve

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Abve » vr 16 mar 2018 22:17

Ik heb het nu één dag en één keer gebruikt.
Gisteren ook een keer bij de aflevering van de caravan, op het knopje ‘automatisch’ mogen drukken.
Dus geen ervaring.

Ik blijf nog mooi staan kijken hoe de stempels en steunen zakken en het hele zaakje rechtzetten.
Ik weet nu al dat dit wel zéér luxe is, net zoals de movers. Maar daar waren we alweer langer aan gewend knipoog.gif
Maar wat een elektronica, zo langzamerhand...

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Cdebruin » vr 16 mar 2018 22:35

Wel in de gaten houden als de ondergrond te schuin is .dan wel blokken onder de steunen leggen anders raakt het systeem de klus kwijt .
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Abve

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Abve » vr 16 mar 2018 23:07

RE.gif
Ok. Dank!
Dan moet je opnieuw kalibreren dus.

Ik heb altijd standaard blokken en plankjes bij mij, bestemd voor de hoeksteunen.
Vooral in bergachtig gebied een must.
Heb je ook materiaal voor de stempels bij je?
Bijv. bij hele zachte ondergrond?

Gebruikersavatar
Cdebruin
Berichten: 412
Lid geworden op: do 7 aug 2014 22:26
Locatie: Delftgauw

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Cdebruin » za 17 mar 2018 18:21

Ja twee stukken watervast multiplex 35 bij 35
Kabe Imperial 560 xl ks 2024…. Mercedes GLC coupe AMG 400 e 2024 …met luchtvering , thule 6300 , en EP levelsysteem , .en ATC.

Abve

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Abve » za 17 mar 2018 23:17

RE.gif

Thnx thumbup.gif

Volvo-Fendt
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 29 okt 2017 00:09
Locatie: Noordwijk

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Volvo-Fendt » ma 19 mar 2018 23:29

Ik heb het E&P systeem nu twee jaar onder mijn Fendt zitten, het is wel de eenvoudige versie. Dus met alleen 2 stempels onder de as. De poten op de hoeken moet ik handmatig doen.. :wink:
En ik heb er zeer content mee, kon het bij mijn dealer voor een zeer schappelijke prijs krijgen dus heb gelijk toegehapt. Het had één vakantie onder een caravan van een klant gezeten, en die kochten na die vakantie toch maar een camper. Dus het systeem was eigenlijk nog nieuw!
Het ging mij met name om het gemakkelijk waterpas zetten van de breedte van de caravan, en de extra stabiliteit die je nu in de caravan voelt met in en uit stappen en heen en weer lopen. Hij wiebelt veel minder nu. thumbup.gif
Op erg ongelijke plekken heb je nu ook de mogelijkheid om hem eerst heel hoog te liften zodat het wiel vrijkomt en je dan een kuiltje kan maken onder het wiel, of om er een plank of zoiets dergelijks onder te leggen.
Bedacht laatst ook nog een leuk voordeel van dit systeem; mocht je onverhoopt met een lekke band staan, kun je eenvoudig het wiel verwisselen zonder krik.. :lol:
Volvo V70 D4 Polestar Nordic+ met Inscription/Luxery/Security Line 2015.
Fendt Saphir 540 TK 2012 ATC/Truma SE/E&P leveler/Isabella Commodore Concept.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » ma 19 mar 2018 23:39

Pino schreef:Zijn echt fijne dingen. Vooral omdat je meestal kunt volstaan met de kleine blokjes.
Afgelopen weekend de kleintjes gebruikt, die passen ook mooi tussen de wielen dus nauwelijks level lengte nodig thumbup.gif Dit was de 1e keer levellen op camping nr. 7 !

Vooralsnog geen noodzaak voor E&P derhalve.
Bijlagen
image.png
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Abve » di 20 mar 2018 07:16

RE.gif

Mooi PD. Dat is duidelijk.

Een jaar of 10 geleden ( of zoiets), met de opkomst van de movers, zag je soortgelijke processen ontstaan.
En nóg zijn er verschillende meningen over wel/niet etc.
Toch zijn caravanmovers boven de ca 1100kg zo langzamerhand gemeengoed geworden.
En zo verging het ook de boiler en nog veel langer geleden, de kachel.

De trend is (nog) steeds groter, luxer en zwaarder, wat in Duitsland en Scandinavië al veel eerder is ingezet.
Één van de oorzaken is dat een bepaalde bevolkingsgroep geen camper koopt, maar wel wil profiteren van de technische ontwikkelingen in dit segment

Hadden wij geen nieuwe tandemasser gekocht, was ook het EP niet aangeschaft.
Het is duur en je kunt ook wel zonder.
Uiteraard kun je zonder: luxe betekent weelde, overdaad.
Maar het kan wél nuttig zijn, à la mover, ITBS, e-trailer, Truma combi 4-6E etc.etc.

Mijn dealer vertelde mij vorige week bij de aflevering van onze caravan, dat ze dit voorjaar bijna wekelijks een EP onder een caravan of camper monteren.
Als deze trend doorzet, zal het EP over 5 jaar ook wel gemeengoed zijn.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » di 20 mar 2018 08:43

RE.gif
Begrijp me svp niet verkeerd, ik ben geen tegenstander van E&P en laat het direct monteren wanneer het levellen van de tandem me te vaak problemen oplevert, maar vooralsnog zijn de levelblokken icm de 4x4 mover een prima alternatief.

Ik ben wel benieuwd hoe vaak je een grotere plaat onder de asstempels moet plaatsen want bijv. afgelopen weekend was het terrein nogal zacht. Lijkt me niet makkelijk te plaatsen onder het lage chassis tussen de assen want ook de movermotoren hangen al bij de assen.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Abve

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Abve » di 20 mar 2018 09:00

RE.gif

O nee, ik begrijp je helemaal.

Ik schrijf dat het, in algemene zin, vaak een kwestie van tijd is.
Langzamerhand ziet de handel de verkoop van dit systeem toenemen.
Hetzelfde geldt voor systemen als ITBS.

Jullie besluiten dat de tijd er nu nog niet rijp voor is ( je schrijft immers ‘vooralsnog’)
Dat is zeer verstandig.

Goed overwegen is enorm belangrijk.
Maar ik denk de uitkomst te kunnen voorspellen... knipoog.gif

Gr. Abve.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23389
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door PD » di 20 mar 2018 09:01

awhoea.gif Glazen bol awhoea.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Bartje
Berichten: 229
Lid geworden op: za 2 jun 2007 18:19
Locatie: Roeselare

Re: Ervaringen met E&P hydraulics levelsysteem ?

Bericht door Bartje » do 22 mar 2018 11:33

Volvo-Fendt schreef:....
Bedacht laatst ook nog een leuk voordeel van dit systeem; mocht je onverhoopt met een lekke band staan, kun je eenvoudig het wiel verwisselen zonder krik.. :lol:
Ik heb dat eens geprobeerd en dat lukt inderdaad, wanneer je geopteerd heb voor de afstandsbediening bestaat er zelfs geen eenvoudiger systeem.

Let wel de E&P is er niet voor gebouwd, dergelijk gebruik wordt in de handleiding ook afgeraden.
Als je het toch zou doen, zou ik toch aanraden om iets onder het chassis te leggen.
Ik zou als volgt te werk gaan : Reservewiel uit disselkoffer, caravan opheffen met levelsysteem en onmiddellijk reservewiel onder chassisbalk.
Dan pas lekke band van de caravan halen en deze ook onder chassis leggen alvorens het reservewiel te monteren.
Indien er plotseling iets zou verkeerd gaan met de oliedruk (leiding die losspringt bijv), komt de caravan tot rust op de velg die onder het chassis ligt.
Je moet er altijd mee rekening houden dat Murphy om de hoek meeloert.
Toyota LandCruiser 150 met Hymer/Eriba Nova SL 545 aan de haak

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”