banden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
KdeVetten
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 jun 2013 13:53

banden

Bericht door KdeVetten » do 21 sep 2017 22:04

Beste forumleden
Er wordt veel discussie en overleg gevoerd over banden.
Wel, we reizen al 40 jaar met caravan door Europa, deze wordt door mij gekoesterd
en goed onderhouden, krijgt op tijd zijn beurten,etc. maar wil toch even kwijt wat mij overkwam op weg naar italie.
deze zomer na 6 jaar bij de bandenboer nieuwe banden van een goed merk laten monteren, de caravan een beurt bij de dealer
en bij Munchen kregen we dus een klapband, lag er nog geen 1000 km onder, ja pech dus, dus al die verhalen over na 6 jaar wisselen krijg ik steeds
meer mijn bedenkingen zeker als je bij aankomst op de camping begroet wordt door je zwager die daar met de caravan en banden van 10 jaar staat.
Ik ben van mening na 45 jaar beroepschauffeur te zijn geweest dat zolang banden er goed uitzien en geen droogte scheurtjes vertonen dat ze best langer als 6 jaar mee kunnen.

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: banden

Bericht door VIP » do 21 sep 2017 22:30

Alleen je verzekering denkt er anders over als er wat gebeurt.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
Conradi
Berichten: 5090
Lid geworden op: zo 15 feb 2015 11:22

Re: banden

Bericht door Conradi » do 21 sep 2017 23:11

Je hebt recht op je mening, zolang je beseft dat het een mening is :wink:

Je weet verder niet wat er gebrurd is. De klapband kan bijvoorbeeld veroorzaakt zijn door een spijker. De band loopt langzaam leeg en wordt warm. Dat heeft niets met de leeftijd te maken. Vandaar dat velen hier met bandenspanningsensoren rijden.
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: banden

Bericht door eurotrotter » do 21 sep 2017 23:21

VIP Premium schreef:Alleen je verzekering denkt er anders over als er wat gebeurt.
Ligt er maar net aan wie je verzekeraar is.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: banden

Bericht door deusjevo » do 21 sep 2017 23:29

En of je verzekerd bent. knipoog.gif

Ik ben dus niet verzekerd en heb er geen problemen mee om een jaar of acht met m'n banden te doen.
Maar ja, wat win je er uiteindelijk mee om een twee jaar langer door te rijden met een paar banden, 30 euro misschien?

Als je er uiteindelijk toch niet tegen kan om met banden die "te oud" zijn te rijden en 2 jaar lang met dichtgeknepen bilnaad rijdt dan zou ik ze lekker na zes jaar vervangen thumbup.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: banden

Bericht door eurotrotter » do 21 sep 2017 23:47

RE.gif
Je knijpt je bilnaad alleen maar dicht omdat je verteld is dat het na 6 jaar erg link word,maar is dat wel zo?
Ik rij al een jaar of wat met caravans,maar pas sinds ik lid van dit forum ben weet ik dat er over een bandenleeftijd van 6 jaar gesproken word.
Inderdaad stellen sommige verzekeraars de eis dat de banden niet ouder dan 6 jaar mogen zijn,maar waarom doen niet alle verzekeraars dat?
IK heb,n.a.v. een eerdere discussie op dit forum mijn verzekeraar benaderd met de vraag hoe zij hier in staan,hun antwoord was dat ik in geval van schade gewoon verzekerd ben als mijn banden gewoon goed onderhouden zijn,hoe ze dat vaststellen weet ik niet.
Maar als je met banden die nog geen 6 jaar zijn,maar slecht onderhouden zijn een klapper krijgt komen ze ook wel controleren neem ik aan,ze komen de DOT code controleren volgens mij verteld is,en als blijkt dat de band niet goed onderhouden is of op onderspanning gereden heeft zullen
ze dat ook niet in dank afnemen vrees ik.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

KdeVetten
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 jun 2013 13:53

Re: banden

Bericht door KdeVetten » vr 22 sep 2017 00:14

Nou Conradi
Die bandenspanning sensoren heb ik ook en de band is gewoon geklapt!
En het was ook geen goedkope van een onbekend merk.

Gebruikersavatar
Jeroent83
Berichten: 688
Lid geworden op: di 6 jan 2015 08:14
Locatie: Venray

Re: banden

Bericht door Jeroent83 » vr 22 sep 2017 00:47

eurotrotter schreef:RE.gif
Je knijpt je bilnaad alleen maar dicht omdat je verteld is dat het na 6 jaar erg link word,maar is dat wel zo?
Ik rij al een jaar of wat met caravans,maar pas sinds ik lid van dit forum ben weet ik dat er over een bandenleeftijd van 6 jaar gesproken word.
Inderdaad stellen sommige verzekeraars de eis dat de banden niet ouder dan 6 jaar mogen zijn,maar waarom doen niet alle verzekeraars dat?
IK heb,n.a.v. een eerdere discussie op dit forum mijn verzekeraar benaderd met de vraag hoe zij hier in staan,hun antwoord was dat ik in geval van schade gewoon verzekerd ben als mijn banden gewoon goed onderhouden zijn,hoe ze dat vaststellen weet ik niet.
Maar als je met banden die nog geen 6 jaar zijn,maar slecht onderhouden zijn een klapper krijgt komen ze ook wel controleren neem ik aan,ze komen de DOT code controleren volgens mij verteld is,en als blijkt dat de band niet goed onderhouden is of op onderspanning gereden heeft zullen
ze dat ook niet in dank afnemen vrees ik.
Als je de verzekering al moeilijk gaat doen, vragen ze naar de factuur datum / werkplaats bon waarop staat wanneer de banden zijn vervangen.
BMW 340i Touring + Adria Adora 613 UT

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16221
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

banden

Bericht door Jan van Vijven » vr 22 sep 2017 06:03

Waar gaat deze topic over?
Nieuwe banden kunnen ook klappen of lek raken, dus het is onzin om banden preventief te vervangen?

Dit wordt weer een eindeloze discussie over de leeftijd van banden, behalve dat de insteek nu anders (vreemd)is!
Een beroeps chauffeur moet toch weten dat je nooit garantie krijgt dat een band niet kapot gaat, maar wel zeker bent dat ze altijd onverwacht plat gaan.

Edit: er is al veel over geschreven en bewezen, niet alleen op dit forum, jouw ervaring doet mij niet twijfelen. Ik vervang elke zes jaar, wat een ander doet vind ik niet spannend.....


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: banden

Bericht door Sugar » vr 22 sep 2017 09:01

Dat verhaal over de verzekeraars is genoegzaam bekend.
Feit is dat de bandenbranche(!) zelf adviseert om banden van aanhangers/caravans vanaf het 6e jaar regelmatig te controleren en ervan uit te gaan dat je na 10 jaar aan vervanging moet denken.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: banden

Bericht door Hans1954 » vr 22 sep 2017 09:11

eurotrotter schreef:RE.gif
Je knijpt je bilnaad alleen maar dicht omdat je verteld is dat het na 6 jaar erg link word,maar is dat wel zo?
Ik rij al een jaar of wat met caravans,maar pas sinds ik lid van dit forum ben weet ik dat er over een bandenleeftijd van 6 jaar gesproken word.
Inderdaad stellen sommige verzekeraars de eis dat de banden niet ouder dan 6 jaar mogen zijn,maar waarom doen niet alle verzekeraars dat?
IK heb,n.a.v. een eerdere discussie op dit forum mijn verzekeraar benaderd met de vraag hoe zij hier in staan,hun antwoord was dat ik in geval van schade gewoon verzekerd ben als mijn banden gewoon goed onderhouden zijn,hoe ze dat vaststellen weet ik niet.
Maar als je met banden die nog geen 6 jaar zijn,maar slecht onderhouden zijn een klapper krijgt komen ze ook wel controleren neem ik aan,ze komen de DOT code controleren volgens mij verteld is,en als blijkt dat de band niet goed onderhouden is of op onderspanning gereden heeft zullen
ze dat ook niet in dank afnemen vrees ik.
Je moet er niet vanuit gaan dat die 6 jaar expliciet genoemd worden in de polisvoorwaarden. Het bandenverhaal hoort in elke polis onder de rubriek "Eigen gebrek". Als er niet over die 6 jaar gesproken wordt, dan staat er in elk geval wel dat eigen gebrek alleen vergoed wordt wanneer aangetoond wordt dat voldoende onderhoud gepleegd is. Dus overleggen van een keuringsrapport. Op het rapport staat dus de leeftijd van de banden (de dot-code) en bij opmerkingen komt dan vrijwel zeker te staan dat de monteur adviseert de banden wegens leeftijdsoverschrijding te vervangen. Het niet opvolgen van dit advies zou men uit kunnen leggen als onvoldoende onderhoud.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

iemand
Berichten: 5225
Lid geworden op: za 2 mei 2015 12:23
Contacteer:

Re: banden

Bericht door iemand » vr 22 sep 2017 16:50

Jan van Vijven schreef:Waar gaat deze topic over?
tja... is ook een erg ONDUIDELIJK onderwerp waarmee deze thread is opgezet. scratch.gif

Misschien kan de moderator het Onderwerp aanpassen naar "Zeuren over levensduur van de banden, of toch maar preventief onderhoud"
Groeten Erik ( caravan: Avento Touristique Comfort 365 TCB )

Gebruikersavatar
deusjevo
Berichten: 18182
Lid geworden op: zo 27 mar 2005 18:55
Locatie: Omgeving Rotjeknor

Re: banden

Bericht door deusjevo » vr 22 sep 2017 16:55

Ach, lekker onderwerp voor in de pruimentijd straks zwaaien.gif
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green love.gif ) of MINI Cooper Clubman (Midnight Black) met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…

KdeVetten
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 30 jun 2013 13:53

Re: banden

Bericht door KdeVetten » vr 22 sep 2017 22:40

het is niet mijn bedoeling geweest een discussie over banden op te zetten.
in mijn geval is het gewoon pech hebben, kan altijd gebeuren maar banden kunnen m,i,
best wat langer mee als 6 jaar, ik heb weleens bij een beurt van de caravan gevraagd de
banden te laten liggen (waren 6 Jaar en gewoon in goede staat) het antwoord was dan krijgt U geen Bovag sticker op de caravan!
IK vertelde de beste man dat bij monteren van de banden( hetzelfde bedrijf) deze al 2 jaar oud waren dus pas 4 jaar onder de caravan lagen!
natuurlijk, ik had na montage naar de dotcode moeten kijken.
wat me ook opviel tijdens de vakantie is dat heel veel campers met banden van 10 jaar en ouder rijden.
wat is nu het verschil ?

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: banden

Bericht door eurotrotter » vr 22 sep 2017 23:16

iemand schreef:
Misschien kan de moderator het Onderwerp aanpassen naar "Zeuren over levensduur van de banden, of toch maar preventief onderhoud"
Waarom zou er een topic "zeuren"moeten komen?
Er is al jaren een discussie over dit onderwerp,de ene vervangt consequent na 6 jaar( soms omdat de discusssie op dit forum dit voorschrijft),de andere houdt de adviezen van de bandenbrache aan en controleert ieder jaar en vervangt na 10 jaar pas.
En,zoals JvV al zegt: ieder moet doen waar hij zich prettig bij voelt,dat heeft niks te maken met preventief onderhoud.'
Je vervangt je caravan ook niet iedere 6 jaar preventief,dat doe je omdat je wat anders wilt,of gewoon omdat t kan,gaat t niet dan doe je t niet.'
Zo ook met banden.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: banden

Bericht door PD » vr 22 sep 2017 23:24

Onze vorige verzekering (FBTO) vereiste expliciet 6 jaar zoals ook onze Tempo100 dat doet... Onze nieuwe verzekering vereist 10 jaar maar Tempo100 nog steeds 6 jaar... Dus we zijn in 2023 weer aan de beurt whistle.gif
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: banden

Bericht door eurotrotter » vr 22 sep 2017 23:27

KdeVetten schreef: wat me ook opviel tijdens de vakantie is dat heel veel campers met banden van 10 jaar en ouder rijden.
wat is nu het verschil ?
In Nederland kennen we t niet zo( behalve in de truckwereld( Covers),maar in Duitsland is t fenomeen"rund erneuert"( een nieuw loopvlak op een gebruikt karkas)een gewoon begrip in de bandenwereld,dikwijks voor banden die een niet te hoge snelheid en weing kilometers maken( zoals caravans)
Ook de karkassen van vliegtuigbanden worden in hun "leven"dikwijls 6 of 7 keer voorzien van een nieuw loopvlak .
Dus m.i. is er ook niks mis met n caravanband die ,mits regelmatig gecontroleerd,ouder is dan 6 jaar.
Maar ik ben t geheel met Jan v Vijven eens: een ieder moet doen wat ie zelf wilt,maar als de ene langer dan 6 jaar doorrijdt,geeft dat de andere geen enkele reden met t vingertje te wijzen. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: banden

Bericht door eurotrotter » vr 22 sep 2017 23:28

PremiumDiscovery schreef:Onze vorige verzekering (FBTO) vereiste expliciet 6 jaar zoals ook onze Tempo100 dat doet... Onze nieuwe verzekering vereist 10 jaar maar Tempo100 nog steeds 6 jaar... Dus we zijn in 2023 weer aan de beurt whistle.gif
Maar alleen als je in Duitsland 100km/h wilt rijden. mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: banden

Bericht door Micky » za 23 sep 2017 00:44

KdeVetten schreef:Beste forumleden
Er wordt veel discussie en overleg gevoerd over banden.
Wel, we reizen al 40 jaar met caravan door Europa, deze wordt door mij gekoesterd
en goed onderhouden, krijgt op tijd zijn beurten,etc. maar wil toch even kwijt wat mij overkwam op weg naar italie.
deze zomer na 6 jaar bij de bandenboer nieuwe banden van een goed merk laten monteren, de caravan een beurt bij de dealer
en bij Munchen kregen we dus een klapband, lag er nog geen 1000 km onder, ja pech dus, dus al die verhalen over na 6 jaar wisselen krijg ik steeds
meer mijn bedenkingen zeker als je bij aankomst op de camping begroet wordt door je zwager die daar met de caravan en banden van 10 jaar staat.
Ik ben van mening na 45 jaar beroepschauffeur te zijn geweest dat zolang banden er goed uitzien en geen droogte scheurtjes vertonen dat ze best langer als 6 jaar mee kunnen.
Wat een vreemde benadering scratch.gif juist omdat het met een nieuwe band al kan gebeuren moet je helemaal niet te lang met banden doorrijden stom.gif
je verhaal verteld een heleboel niet, wat was je bandenspanning bij vertrek, wat was het op moment van de klapband.
was je caravan niet overbeladen, zo nee, hoe weet je dat, heb je zelf gewogen voor vertrek, of gok je adhv leeggewicht op kenteken en wat je er op gevoel in stopt [aschrik.gif]

waar ben je overheen gereden, heb je niet gewoon de band stuk gereden (natuurlijk denk je direct van niet, maar toch knipoog.gif )

Deze benadering is wat mij betreft echt wat te kort door de bocht whistle.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: banden

Bericht door Micky » za 23 sep 2017 00:56

KdeVetten schreef:Nou Conradi
Die bandenspanning sensoren heb ik ook en de band is gewoon geklapt!
En het was ook geen goedkope van een onbekend merk.
Niet gewoon geklapt dus, tenzij je geen idee had wat je controle systeem aangaf, je bent duidelijk ergens doorgereden wat de klapband heeft veroorzaakt, bijv. de gesp van een spanband wat heel veel voorkomt op de snelweg.
vaak krijg je een klapband door langzaam leeglopen van de band door bijv. een schroef die erin zit, dan wordt je met een systeem dus gewaarschuwd, zonder waarschuwing moet er eigenlijk een directe impact zijn geweest, dan was de 10 jaar oude band van je zwager ook geklapt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”