zakken van het neuswiel tijdens de rit.
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
- Locatie: lage vuursche
zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Rijden we deze zomer terug naar huis over de snelweg Brno naar Praag overkomt ons het volgende ,
Ze zijn deze erg slechte snelweg aan het op knappen ,maar nog kilometers lang bestaat de nog niet gerenoveerde snelweg uit
slecht aan elkaar sluitende /verzakte betonplaten . In de auto worden we zelf heen en weer geschud en de caravan stuitert achter je aan
door al die oneffenheden op deze rit.
Zo waren we net op een stuk snelweg onder weg daar beland ,waar ze rechts nieuw wegdek aan het maken waren en wij reden dus links van de midden vangrail ,waar alle verkeer over een rijstrook moest !
Hoor ik ineens een hard gebonk achter de auto . Direct langzamer gaan rijden met alarmlichten aan ,met een hevig toeterende vrachtauto (Roemeen bleek later) duwend achter me.
Stoppen konden we niet en pas na 1500 m mochten we weer terug naar rechts waar gelukkig ook direct weer een vluchtstrook was.
Veilig op die strook staand bleek het neuswiel door de trillingen naar onder gezakt. Nb ik had die ervaring vorig jaar ook al (ook onderweg tussen Brno en Praag ) en had het voor vertrek zo vast mogelijk aan geslingerd. Gelukkig was het wiel nog recht ,maar wel flink wat rubber kwijt.
Heeft iemand een tip hoe ik het terug draaien van de slinger kan tegen gaan ? hoe zou ik deze vast kunnen zetten .
vriendelijke groet,
Martin
Onderweg verder eens naar andere caravans gaan kijken . Wat duidelijk te zien was --- als we weer op een baan reden en de tegenliggers je dus vlak naast je passeerden ----dat we niet de enige waren . Meerdere caravans hadden hetzelfde probleem van een gezakt neuswiel.
Ze zijn deze erg slechte snelweg aan het op knappen ,maar nog kilometers lang bestaat de nog niet gerenoveerde snelweg uit
slecht aan elkaar sluitende /verzakte betonplaten . In de auto worden we zelf heen en weer geschud en de caravan stuitert achter je aan
door al die oneffenheden op deze rit.
Zo waren we net op een stuk snelweg onder weg daar beland ,waar ze rechts nieuw wegdek aan het maken waren en wij reden dus links van de midden vangrail ,waar alle verkeer over een rijstrook moest !
Hoor ik ineens een hard gebonk achter de auto . Direct langzamer gaan rijden met alarmlichten aan ,met een hevig toeterende vrachtauto (Roemeen bleek later) duwend achter me.
Stoppen konden we niet en pas na 1500 m mochten we weer terug naar rechts waar gelukkig ook direct weer een vluchtstrook was.
Veilig op die strook staand bleek het neuswiel door de trillingen naar onder gezakt. Nb ik had die ervaring vorig jaar ook al (ook onderweg tussen Brno en Praag ) en had het voor vertrek zo vast mogelijk aan geslingerd. Gelukkig was het wiel nog recht ,maar wel flink wat rubber kwijt.
Heeft iemand een tip hoe ik het terug draaien van de slinger kan tegen gaan ? hoe zou ik deze vast kunnen zetten .
vriendelijke groet,
Martin
Onderweg verder eens naar andere caravans gaan kijken . Wat duidelijk te zien was --- als we weer op een baan reden en de tegenliggers je dus vlak naast je passeerden ----dat we niet de enige waren . Meerdere caravans hadden hetzelfde probleem van een gezakt neuswiel.
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Misschien als je weer die kant op gaat het neuswiel verwijderen?
Mazda CX-5 + Fendt 445 TFB Bianco Selection b.j. 2016 + Simpark easymatic
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra
- Fortex tent - Isabella Shadow 4 mtr, Nemisis Ultra
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Dit jaar na het tanken ergens langs de Moezel in de buurt van Grevenmacher, komend uit Oost Nederland richting Cote d'Azur, hoorden wij achter ons bij het wegrijden een ronkend geluid.
Snel de combinatie stilgezet en op onderzoek uit. Blijkt ook het complete neuswiel tot op straatniveau gezakt te zijn.
De klem stevig vastgezet en hierna zowel op heen- als terugweg geen probleem meer gehad.
Ik heb het sterke vermoeden dat bij vertrek mijn controle niet volledig is geweest want na Grevenmacher zijn er heel wat hobbeliger wegen bereden.
Edit: Tekst verduidelijkt na lezen volgend bericht
Snel de combinatie stilgezet en op onderzoek uit. Blijkt ook het complete neuswiel tot op straatniveau gezakt te zijn.
De klem stevig vastgezet en hierna zowel op heen- als terugweg geen probleem meer gehad.
Ik heb het sterke vermoeden dat bij vertrek mijn controle niet volledig is geweest want na Grevenmacher zijn er heel wat hobbeliger wegen bereden.
Edit: Tekst verduidelijkt na lezen volgend bericht
Laatst gewijzigd door janoniem op do 17 aug 2017 23:35, 2 keer totaal gewijzigd.
TEC Travelking 510 TE 2002 | Unico Torino | Truma SR version 2 | YT 55Ah | CTEK MXS 5.0 | Mazda CX-5 benzine handgeschakeld 2019
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Je geeft niet aan wàt er gezakt is; het complete neuswiel dat opgeklemd zit tegen het chassis, of het binnenste deel dat je naar beneden draait?
Als je een nieuw neuswiel koopt, let er dan op dat er onder in de buitenste buis twee inkepingen zitten. Als je daar het wiel in vastdraait kan deze nooit vanzelf los gaan draaien. Zie deze afbeelding:
Als je een nieuw neuswiel koopt, let er dan op dat er onder in de buitenste buis twee inkepingen zitten. Als je daar het wiel in vastdraait kan deze nooit vanzelf los gaan draaien. Zie deze afbeelding:
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
- Locatie: lage vuursche
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
RE.gif
Sorry maar dat is verboden en gevaarlijk !
Neuswiel heeft ook een functie ! Namelijk het naar rechts sturen van een van de auto los geschoten caravan ,dus het neuswiel laat ik tijdens de rit gewoon zitten .............Maar het moet toch mogelijk zijn de slinger te blokkeren ......een riempje of kabeltje,maar waar maak je dat weer aan vast ?
Misschien weet een van de techneuten hiervoor een oplossing ..............Chris ??
Sorry maar dat is verboden en gevaarlijk !
Neuswiel heeft ook een functie ! Namelijk het naar rechts sturen van een van de auto los geschoten caravan ,dus het neuswiel laat ik tijdens de rit gewoon zitten .............Maar het moet toch mogelijk zijn de slinger te blokkeren ......een riempje of kabeltje,maar waar maak je dat weer aan vast ?
Misschien weet een van de techneuten hiervoor een oplossing ..............Chris ??
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
RE.gif
Gevaarlijk èn verboden nog wel? Oei, dan moeten alle moderne caravans met Al-ko neuswielen van de weg....
Gevaarlijk èn verboden nog wel? Oei, dan moeten alle moderne caravans met Al-ko neuswielen van de weg....
Adria Adora 613 achter Volvo XC90 T8 Twin Engine
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Touwtje, riempje, enkele spin, spanbandje van slinger naar handgreep misschien? Maakt niet uit waaraan, als ie maar vast zit, kan ie niet meer draaien. Heb het een keer meegemaakt met een lucht bandje. Dat vond 80km/u iets te snel
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
@Fam. de Goeij
Waar denk je dat die inkepingen dan voor zijn zoals conradi beschrijft.
Waar denk je dat die inkepingen dan voor zijn zoals conradi beschrijft.
Caravan die getrokken wordt door een auto
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
- Locatie: lage vuursche
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
RE.gif op Conradi
Sorry mijn antwoord dat het verboden is het neuswiel te verwijderen tijdens de rit werd te laat geplaatst .....
Iemand plaatste eerder een bericht dan ik mijn reactie ....
Nu staat er al een ander (jou bericht) tussen .
Even voor de duidelijkheid het neuswiel in geheel was niet gezakt alleen de spindel was gedraaid en hij zit bij mij altijd in die gleuf anders steekt het wieltje te ver onder de dissel uit .
Toch gaat de spindel door heftige trillingen draaien en zakt het neuswiel alsnog ...........dit gebeurde nu en jaren terug met mijn vorige Hobby 400 SF ook op deze slechte weg!( NB is die gleuf niet om te zorgen dat het neuswiel gericht staat voor als de caravan loslaat van de kogel ? Als het de boel zou blokkeren kun je ook het neuswiel handel immers niet omdraaien om de spindel te bewegen !)
Het feit dat we ook meerdere andere caravans zagen waar het neuswieltje bij was gezakt lijkt me het niet iets typisch voor Hobby caravans ik zag het ook bij caravans met de rode alko neuswiel hendels ! .
Sorry mijn antwoord dat het verboden is het neuswiel te verwijderen tijdens de rit werd te laat geplaatst .....
Iemand plaatste eerder een bericht dan ik mijn reactie ....
Nu staat er al een ander (jou bericht) tussen .
Even voor de duidelijkheid het neuswiel in geheel was niet gezakt alleen de spindel was gedraaid en hij zit bij mij altijd in die gleuf anders steekt het wieltje te ver onder de dissel uit .
Toch gaat de spindel door heftige trillingen draaien en zakt het neuswiel alsnog ...........dit gebeurde nu en jaren terug met mijn vorige Hobby 400 SF ook op deze slechte weg!( NB is die gleuf niet om te zorgen dat het neuswiel gericht staat voor als de caravan loslaat van de kogel ? Als het de boel zou blokkeren kun je ook het neuswiel handel immers niet omdraaien om de spindel te bewegen !)
Het feit dat we ook meerdere andere caravans zagen waar het neuswieltje bij was gezakt lijkt me het niet iets typisch voor Hobby caravans ik zag het ook bij caravans met de rode alko neuswiel hendels ! .
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
- Locatie: lage vuursche
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
RE.gif
Tuurlijk belet de gleuf ook dat het wieltje spontaan zelf gaat draaien tijdens een rit maar als het handvat van de spindel wil gaan draaien door heftige trillingen draait dat toch en .....zakt dus het wiel toch ook ....
Tuurlijk belet de gleuf ook dat het wieltje spontaan zelf gaat draaien tijdens een rit maar als het handvat van de spindel wil gaan draaien door heftige trillingen draait dat toch en .....zakt dus het wiel toch ook ....
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Ik heb drie aanhangers (incl. caravan) met zo'n wiel en nooit problemen gehad.
Eerst stevig vast draaien in de gleuf en dan pas het geheel omhoog trekken en vastklemmen. Als je het geheel omhoog trekt kun je de gehele buiten mantel (kompleet neuswiel dus) nog steeds draaien om in de gewenste richting vast te zetten, dus het wiel naar achter gericht, meestal zit deze dan ook het hoogst.
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Eerst stevig vast draaien in de gleuf en dan pas het geheel omhoog trekken en vastklemmen. Als je het geheel omhoog trekt kun je de gehele buiten mantel (kompleet neuswiel dus) nog steeds draaien om in de gewenste richting vast te zetten, dus het wiel naar achter gericht, meestal zit deze dan ook het hoogst.
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Als jij denkt dat de spindel is gaan draaien en daardoor het neuswiel is gezakt dan moet die toch flink wat keren rond zijn gegaan tot het neuswiel op de grond komt. Kijk maar eens naar mensen die niet eerst de buitenbuis laten zakken om het neuswiel uit te draaien. Je moet dan het neuswiel heel ver uitdraaien om het neuswiel op de grond te krijgen.Fam de Goeij schreef:RE.gif
Tuurlijk belet de gleuf ook dat het wieltje spontaan zelf gaat draaien tijdens een rit maar als het handvat van de spindel wil gaan draaien door heftige trillingen draait dat toch en .....zakt dus het wiel toch ook ....
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Dus, of het neuswiel mechanisme was niet goed meer of je had nog beter moeten aandraaien.
-
- Berichten: 424
- Lid geworden op: za 28 nov 2009 14:08
- Locatie: lage vuursche
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
RE.gif
Neuswiel zat bevestigd zoals het hoort ,spindel zwaar aangetrokken (ik had immers zoals jullie konden lezen dit al een keer eerder gehad !)
En ja ik snap dat het handvat bovenop dan aardig wat keren rond moet draaien ,maar als je auto en combi zo continu een oplazer krijgt door
de verzakte niet meer op elkaar aansluitende betonplaten ,dan krijgt het eenmaal los getrilde spindel handvat en spindel , bij iedere plaat weer een slinger .en dat vele kilometers lang . ook schreef ik later al gezien te hebben dat ik niet de enige was en meerdere caravans met een omlaag gezakt neuswiel daar onderweg zag !
Ps ik rijd ook vaak met een aanhanger en ook 3 x per jaar met de caravan ,maar het gebeurt alleen op deze weg en je wilt toch de kortste en snelste route en dat is die verouderde snelweg . Normaal blijft ook alles al 40 jaar caravan rijden wel ok.
Dus graag mee denken hoe ik het handle van de spindel vast kan zetten dat het niet gaat draaien onder deze extreme omstandigheden .
Met adviezen ben ik geholpen ,met deze opmerkingen niet .....
Ik heb ook al gepiekerd over een oplossing ,maar krijg die niet bedacht ,een van jullie misschien wel ?
Neuswiel zat bevestigd zoals het hoort ,spindel zwaar aangetrokken (ik had immers zoals jullie konden lezen dit al een keer eerder gehad !)
En ja ik snap dat het handvat bovenop dan aardig wat keren rond moet draaien ,maar als je auto en combi zo continu een oplazer krijgt door
de verzakte niet meer op elkaar aansluitende betonplaten ,dan krijgt het eenmaal los getrilde spindel handvat en spindel , bij iedere plaat weer een slinger .en dat vele kilometers lang . ook schreef ik later al gezien te hebben dat ik niet de enige was en meerdere caravans met een omlaag gezakt neuswiel daar onderweg zag !
Ps ik rijd ook vaak met een aanhanger en ook 3 x per jaar met de caravan ,maar het gebeurt alleen op deze weg en je wilt toch de kortste en snelste route en dat is die verouderde snelweg . Normaal blijft ook alles al 40 jaar caravan rijden wel ok.
Dus graag mee denken hoe ik het handle van de spindel vast kan zetten dat het niet gaat draaien onder deze extreme omstandigheden .
Met adviezen ben ik geholpen ,met deze opmerkingen niet .....
Ik heb ook al gepiekerd over een oplossing ,maar krijg die niet bedacht ,een van jullie misschien wel ?
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Een klein gaatje boven in de buis boren en met een tie rip fixeren.
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16297
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Als je overtuigt bent dat de boel goed zit, bind dan een touwtje tussen slinger en handvat van de disselbak of handvat van de caravan. Natuurlijk wel zorgen dat de slinger richting disselbak staat!
Kracht komt er niet op dus schade zul je hierdoor niet oplopen.
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Kracht komt er niet op dus schade zul je hierdoor niet oplopen.
Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Wel alles gelezen?Jakkemeiner schreef:Touwtje, riempje, enkele spin, spanbandje van slinger naar handgreep misschien? Maakt niet uit waaraan, als ie maar vast zit, kan ie niet meer draaien
Laatst gewijzigd door Nimma op vr 18 aug 2017 10:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Of met en snelbinder vastzetten. Deze achter de handvat plaatsen en naar beneden trekken naar de dissel.
- hoboken
- Berichten: 707
- Lid geworden op: zo 7 feb 2016 14:12
- Locatie: Ergens tussen Antwerpen en Brussel
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Hier met een snelbinder naar de vastzethendel van het neuswiel, er hoeft geen kracht op te staan.
Ik heb het dus ook al meegemaakt
Ik heb het dus ook al meegemaakt
Mercedes Cla 220d 4matic automaat, Coachman Hylander 450, E-go mover, Ducati Hyperstrada
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Een slangenklem van die maat om de buis heen en daar de tyrep op vastzetten.HarrieK schreef:Een klein gaatje boven in de buis boren en met een tie rip fixeren.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Ach, alleen maar het neuswiel op die weg. Bij ons kon je na aankomst in Brno je handen zo tussen de zijwand en het toilet steken. Oftewel de hele toiletruimte stond los…..
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
Ik heb dit ook eenmaal meegemaakt met onze vouwwagen in het Ruhrgebied op een kilometers lang zeer slecht wegdek, wasbord idee.
Zelf heb ik dit opgelost door voortaan het opgetrokken neuswiel met een nylon spanbandje tussen het wiel en de beugel en om de disselboom te spannen. Sindsdien nooit geen zakkend neuswiel gehad ondanks de soms zeer slechte wegen die wij op vakanties tegenkomen.
Bij mij was ook de spindel langzaam gaan draaien en naarmate het wiel zakte ging het blijkbaar steeds makkelijker.
Willem
Zelf heb ik dit opgelost door voortaan het opgetrokken neuswiel met een nylon spanbandje tussen het wiel en de beugel en om de disselboom te spannen. Sindsdien nooit geen zakkend neuswiel gehad ondanks de soms zeer slechte wegen die wij op vakanties tegenkomen.
Bij mij was ook de spindel langzaam gaan draaien en naarmate het wiel zakte ging het blijkbaar steeds makkelijker.
Willem
- Michel1975
- Berichten: 2784
- Lid geworden op: do 9 jan 2014 22:34
- Locatie: Hensbroek
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
nou nou. Volgens mij zijn het giedbedoelde adviezen en is er een mogelijkheid dat het mechaniek niet meer volledig goed functioneert.Fam de Goeij schreef:RE.gif
Dus graag mee denken hoe ik het handle van de spindel vast kan zetten dat het niet gaat draaien onder deze extreme omstandigheden .
Met adviezen ben ik geholpen ,met deze opmerkingen niet .....
Ik heb ook al gepiekerd over een oplossing ,maar krijg die niet bedacht ,een van jullie misschien wel ?
Trekker: Skoda Kodiaq Sportline en nog heel even een Mercedes CL500 AMG, met aan de haak Kip 50 Hyline TRX, Primus vloeistofverwarming, zonnepanelen, Mover. Of een SMV 34LSR met wielen.
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
is mij ook al eens overkomen. heb toen een touwtje op de slinger gezet, maar de volgende vakantie steviger omhoog gedraaid
en nooit geen last meer gehad.
als je het niet vertrouwd, dan een borgje maken voor de slinger, met een klembandje om de buis en een beugeltje
en nooit geen last meer gehad.
als je het niet vertrouwd, dan een borgje maken voor de slinger, met een klembandje om de buis en een beugeltje
microhome 370 luxe
Re: zakken van het neuswiel tijdens de rit.
vraag je dat nu aan jezelfJakkemeiner schreef:Wel alles gelezen?Jakkemeiner schreef:Touwtje, riempje, enkele spin, spanbandje van slinger naar handgreep misschien? Maakt niet uit waaraan, als ie maar vast zit, kan ie niet meer draaien
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB