Autovelgen LM voor Knaus

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Autovelgen LM voor Knaus

Bericht door Lucas » zo 6 aug 2017 22:05

Goedenavond,

Voor onze vers aangeschafte Knaus Sudwind ('99) ben ik op zoek naar lichtmetalen velgen. Reden: de originele stalen velgen zijn geroest en ik denk dat LM velgen de caravan een veel frissere uitstraling geven.

Omdat het een tandemasser is (met een max gewicht van slechts 1600kg bovendien) kunnen er gewone autobanden onder. Ik vroeg mij echter af of ik bij de velgen met iets als een maximale velgbelasting rekening moet houden. Ik vind daar niet veel over. Zoiets als deze velgen heb ik nu op het oog (https://link.marktplaats.nl/m1182716202). Ben nog bij de verkoper steekmaat, ET-waarde en naafdiameter aan het achterhalen. Maar ik vraag me dus af als dat allemaal in orde is, of ik die velgen dan ook zonder meer onder de caravan kan monteren?

Zijn er anders nog andere plekken waar je goede, lichtmetalen velgen kunt vinden?

Ferdi

Re: Autovelgen LM voor Knaus

Bericht door Ferdi » zo 6 aug 2017 22:36

http://www.mamfelgen.eu/mam-w1n/
Deze velgen heb ik onder onze Tabbert gehad en zijn leverbaar in de maat welke geschikt is voor je caravan.
Prijs was onder de €100,- p/st voor 15"

En hier hebben ze caravan velgen welke ook bij eerste montage worden gebruikt.
http://www.caravanvelgen.nl/epages/6208 ... MVELGEN%22 succes [THUMBS UP SIGN]


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Autovelgen LM voor Knaus

Bericht door Lucas » ma 7 aug 2017 11:01

Bedankt, dat zijn fijne tips.

De vraag blijft wel nog staan of er rekening te houden is met draagvermogen van de velg?

Gebruikersavatar
meeder
Berichten: 3033
Lid geworden op: ma 4 apr 2016 20:42

Re: Autovelgen LM voor Knaus

Bericht door meeder » ma 7 aug 2017 11:47

Jazeker moet je rekening houden met het draagvermogen van de velgen.
Net zoals bij de banden moet het draagvermogen van de velgen genoeg zijn om de caravan te dragen.

Ferdi

Re: Autovelgen LM voor Knaus

Bericht door Ferdi » ma 7 aug 2017 11:55

De mam velgen zijn ook geschikt voor busjes en hebben een hoger draagvermogen , bij ons hebben deze velgen ongeveer 800kg per velg jarenlang getorst en nooit problemen mee gehad.
De caravanvelgen site staat ook bij wat de belasting mag zijn per velg. Bij jou tandemasser zijn ze in verhouding minder zwaar belast. Als je twijfelt stuur je ze een mail.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Autovelgen LM voor Knaus

Bericht door Lucas » ma 7 aug 2017 14:56

Ok, bedankt. Maar hoe weet je van een willekeurige velg de velgbelasting? Staat dat ergens in de velg?

Ferdi

Re: Autovelgen LM voor Knaus

Bericht door Ferdi » ma 7 aug 2017 15:22

Nee, fabrieksopgave navragen via een dealer of fabriek in Duitsland


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: Autovelgen LM voor Knaus

Bericht door Stef » ma 7 aug 2017 19:23

Voor het gewicht , hoeveel de velgen kunnen dragen, daar hoef je je geen zorgen met jouw tandemasser over te maken .
Max gewicht 2000 kg delen door 4 wielen is 500 kg per wiel . Dat kunnen alle alu velgen zonder problemen dragen ! blij.gif

Belangrijker is de goeie maat met de juiste steek !
Dan nog een bandje met voldoende draagvermogen en gaan !

Mvg
Stef
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: Autovelgen LM voor Knaus

Bericht door p_vingerhoets » ma 7 aug 2017 19:28

Er is een kans dat er wel iets op de velg staat maar dan aan de binnenkant ergens op de spaken waar ook de maatvoering staat.
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Autovelgen LM voor Knaus

Bericht door Lucas » ma 7 aug 2017 22:38

Wederom dank.
Stef schreef:Voor het gewicht , hoeveel de velgen kunnen dragen, daar hoef je je geen zorgen met jouw tandemasser over te maken .
Max gewicht 2000 kg delen door 4 wielen is 500 kg per wiel . Dat kunnen alle alu velgen zonder problemen dragen ! blij.gif
Dit was ook mijn primaire gedachte, dan hoef ik me op dat punt dus geen zorgen te maken.

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Autovelgen LM voor Knaus

Bericht door Lucas » di 8 aug 2017 23:48

Nog een vraagje, waar kan ik de ET-waarde, naafdiameter en steekmaat van de originele Knausvelgen achterhalen?

ET-waarde van de velgen die ik op het oog heb is volgens verkoper 38, naafdiameter 17 (verkleind tot 16) en steekmaat 10,8 cm. Stel je voor dat het past...

Ferdi

Re: Autovelgen LM voor Knaus

Bericht door Ferdi » wo 9 aug 2017 06:52

Diameter en breedte staat erin gestanst, tussen de boutgaten. Steek kan je ook meten hart op hart bouten. ET waarde is ongeveer 30 en is bij de meeste caravanvelgen hetzelfde. Naafdiameter is niet van belang, want een caravan heeft geen naafrand waar het wiel op draagt.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Lucas
Berichten: 965
Lid geworden op: wo 14 jun 2017 17:39

Re: Autovelgen LM voor Knaus

Bericht door Lucas » wo 9 aug 2017 23:38

RE.gif

Duidelijk! Dank, ga ermee aan de slag. Ben benieuwd.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”