linker band loopt langzaam leeg.....

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Roland W.V.A. van Os
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 1 apr 2007 15:14
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door Roland W.V.A. van Os » zo 6 aug 2017 18:56

In mei j.l. langs de caravan-boer voor de keuring en 2 nieuwe banden er onder....
Onder weg na +/-500km een leeg lopende band....
Reserveband eronder en verder.
De leeg gelopen band onderweg weer op ong. 4.5bar gezet.
Overnachting gehaald en op naar Salou. Daar 1nacht op een andere camping moeten bivakere alvorens naar Sanguli te rijden. Bij vertrek hiervan de tydelijke camping wederom de linkerband (reservewiel) redelijk leeg.
De oude band bij een pompstation op precies 4.5bar gezet en eronder.
Nu dus eindelijk op Sanguli....alleen de terugweg.....
Wil hier ter plaatse naar een banden/camping-boer.
Het enigste wat ik extra heb meegenomen zijn 2 fietsen.
1 op de dissel.....de ander in de caravan ter compensatie.
De luifel en stokken uit voorzorg al thuis gelaten.

Zou hier ook een compressor en een bandenspannings-meter willen scoren.

Maar wie van jullie heeft ook ooit zo ziets meegemaakt, en wat hebben jullie toen gedaan?
Ford MONDEO en HOME-CAR RACER 39 TZF

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door eurotrotter » zo 6 aug 2017 19:15

RE.gif
Weet je al waarom die band leegliep? i.b. ben je al bij een bandenboer geweest om m te laten repareren?
Ik denk dat je gewoon dubbel pech hebt en de eerste band een inrijding heeft ( spijker bout o.i.d) en dat je dat met de reserveband ook overkomen is.
Neem je reservewiel( of neem beide wielen mee),dan heb je ook n goed wiel voorde terugreis) en ga naar n garage en laat t maken,en leg dat terug op je caravan.

(als je een wiel gedemonteerd hebt kun je visueel heel goed controleren of er zich een spijker of schroef on het loopvlek bevind)
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

theotrucker
Berichten: 413
Lid geworden op: wo 24 dec 2014 19:35
Locatie: Zuid Limburg

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door theotrucker » zo 6 aug 2017 19:23

Check je ventiel , ff nat maken en kijk of er belletjes op komen.
Dacia sandero stepway 0.9 turbo 2018
met een Caravelair corail 1995

Gebruikersavatar
j.dreves
Ban
Berichten: 688
Lid geworden op: zo 4 jan 2009 11:47

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door j.dreves » zo 6 aug 2017 19:25

Of het ventieltje lek. scratch.gif
Mitsubishi Outlander 2017 met aan de kogel Hobby 495 UL 2018.

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door eurotrotter » zo 6 aug 2017 19:36

theotrucker schreef:Check je ventiel , ff nat maken en kijk of er belletjes op komen.
Als T.S. in mei nieuwe banden heeft laten leggen hadden ze bij vertrek al leeg geweest als t ventiel gelekt had.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door Jadatis » zo 6 aug 2017 19:44

Heb een keer door een loodje op lichtmetalen velg een langzaam leeglopende band gehad.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

martijn v o

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door martijn v o » zo 6 aug 2017 21:04

Ja ik ook. Op stalen velgen mogen ze slaglood plaatsen (dat slaan ze tussen band en velg), op lichtmetalen wielen alleen plaklood.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38406
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door Micky » zo 6 aug 2017 21:09

Er zijn ook LM velgen met slaglood ik denk dat oa BMW dat vroegah had, de loodjes zijn dan in kleur van de velg en er zitten 2 gaatjes in


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door BertJan » zo 6 aug 2017 21:17

zijn de ventielen ook vervangen bij het plaatsen van de nieuwe banden, en als je de band toch los hebt, controleer ook de velgen of ze niet lek zijn.

Gerrie
Berichten: 1376
Lid geworden op: vr 13 dec 2013 17:55

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door Gerrie » zo 6 aug 2017 21:20

Volgens mij is hier of op caravantrekker al een keertje een draadje geweest over lekkende velgen onder een bepaald merk caravan.
Renault captur rs, bj. 2022, 140 pk en automaat (in bestelling een Volkswagen T Roc 1,5 Tsi met dsg) met een Sprite sport 420 CT , bj. 2021, aan de haak.

Bantam
Berichten: 252
Lid geworden op: di 3 jan 2017 00:21

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door Bantam » zo 6 aug 2017 21:25

Roland W.V.A. van Os schreef:....................knip...................

Maar wie van jullie heeft ook ooit zo iets meegemaakt, en wat hebben jullie toen gedaan?
Het is me al meerdere keren gebeurd dat een band langzaam leegloopt.
Dat kan enkele dagen of enkele weken duren voordat de band leeg is. Bij een tubeless band.
Meestal zit er dan een spijker of een schroef in het loopvlak.
Als je die spijker er uit trekt dan loopt de band gelijk leeg. NIET doen dus.
Laat je die spijker zitten dan kan je nog gerust naar de bandenboer rijden. Dikwijls houdt die band het nog tot het einde van de week uit..... :-)).
Meestal is dan het plaatsen van een plug, 10 minuutjes werk, voldoende om de band te herstellen.

Soms, heel zelden, kan er bij het oppompen van een band een zandkorrel , of zoiets, in het ventiel achterblijven. Waardoor er een micro lekje ontstaat omdat het ventiel niet goed meer afsluit.
Zo'n lek verliest sneller lucht dan een "goede" spijker. Dikwijls haal je een volle dag niet meer met zon' band.
Even een hoeveelheid lucht via het ventiel laten ontsnappen, hopend dat de zandkorrel meekomt. En het ventiel is weer OK.
Wel de band terug oppompen. zucht.gif

Bij het vernieuwen van de banden wordt er op de velgen een product gesmeerd opdat de hiel van de band zich goed zou kunnen zetten en om beter af te dichten.
Een tekort aan zo'n pasta zou eventueel een lekje kunnen veroorzaken. Dat is heel zeldzaam, maar het zou kunnen gebeuren.

Anekdote: Op een 'slechte' dag stond ik op de velg van mijn bestelwagen (Fiat Doblo) om iets op het hoge dak vast te sjorren. Zonder het te weten stond ik met zware schoenen op het rubberen ventiel. Ik hoorde de lucht ontsnappen. Er zat een scheur in het ventiel. boos.gif

eurotrotter
Berichten: 6186
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door eurotrotter » zo 6 aug 2017 21:40

Jadatis schreef:Heb een keer door een loodje op lichtmetalen velg een langzaam leeglopende band gehad.
T.S. heeft in mei zn banden laten vernieuwen,en nu,in augustus,krijgt hij ,op weg naar Salau,ineens twee keer een aflopende band.
Ik ga er van uitdat,toen hij thuis vertrok, de bamnden nog in orde waren( visueel getest)
Dan kun je met de beste wil van de wereld niet verklaren dat dit door een verkeerd aangebracht loodje zou komen,dan had de band vóór vertrek in Nederland al half leeg gestaan.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 10951
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door dieseltijger » zo 6 aug 2017 23:26

Kortom, je weet het niet wat de oorzaak is. Begin eens met zeepsop.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

azu
Berichten: 23
Lid geworden op: ma 21 apr 2014 23:38

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door azu » zo 6 aug 2017 23:26

Roland W.V.A. van Os schreef:
Maar wie van jullie heeft ook ooit zo ziets meegemaakt, en wat hebben jullie toen gedaan?
Vorig jaar nieuwe banden geplaatst, dit jaar na paar dagen op de laatste camping van de vakantie de pootjes indraaien en tot onze verrassing caravan bleef maar zakken...... lege band dus :-(

Bij dompelen van het wiel in de waterbak bleek de stalen velg te lekken op een las waar de schotel mee aan de velg zit. Dit moment maar aangegrepen om lichtmetalen velgen onder de caravan te zetten......





Verstuurd vanaf mijn SM-T810 met Tapatalk

Gebruikersavatar
Jadatis
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 23 dec 2007 20:30
Locatie: Haghorst

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door Jadatis » ma 7 aug 2017 12:26

Over lekkende velg was op caravantrekker een topic over Prins velg die ging lekken.
Naar mijn mening doordat er C-banden met 4,5 bar opgezet waren terwijl velg voor gewone autoband was, met max 3 bar. Ook velgen hebbenhun max druk of gewicht . Dit staat , als het er op staat , aan de binnenkant, dus je moet het wiel er af halen om er achter te komen.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"

Gebruikersavatar
Roland W.V.A. van Os
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 1 apr 2007 15:14
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door Roland W.V.A. van Os » di 8 aug 2017 13:19

Reservewiel had een defect ventiel.
Deze in Reus laten repareren ondertussen.

Toen met de andere caravanband naar dezelfde bandenboer.....niks te vinden.
Band compleet van de velg geweest en er opnieuw op gelegd.
Hopenlijk is het goed....

Sta er aan te twijfelen om eens een simpele bandenspanningsmetertje en/of een 12V compressortje te kopen.

......just in case......en makkelijk ook voor thuis eventueel.
Ford MONDEO en HOME-CAR RACER 39 TZF

JanPunne
Berichten: 2747
Lid geworden op: di 29 jan 2008 19:54
Locatie: Purmerend

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door JanPunne » di 8 aug 2017 13:33

Soms, ja soms laten bandenbedrijven bij het monteren van een nieuwe band het plaatsen van nieuwe ventielen achterwege..en ik heb me laten vertellen dat stalen ventielen beter zijn dan de "normale"..
Zeker bij banden die tot 4,5 bar worden opgepompd. En dat is bij caravans nogal eens aan de orde.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.

p_vingerhoets
Berichten: 1260
Lid geworden op: ma 25 jul 2011 20:19
Locatie: Best

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door p_vingerhoets » di 8 aug 2017 16:18

Een eenvoudig compressortje of voetpomp voor de fanatieke sporter zijn op veel plekken te krijgen alleen even kijken of ze voldoende druk kunnen leveren.
Loop eens een grote supermarkt, of benzinepomp in in Frankrijk of op zoek naar een automaterialenzaak
Ford focus 2013 1.6 ecoboost Benzine hobby 440 de luxe exellent 2007

Gebruikersavatar
Roland W.V.A. van Os
Berichten: 64
Lid geworden op: zo 1 apr 2007 15:14
Locatie: Zeeuws Vlaanderen

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door Roland W.V.A. van Os » vr 25 aug 2017 11:43

.....Inmiddels thuis.

Niks geen probleem op de terug weg.....

In Reus de reservewiel en de linkerband laten controleren/repareren.
Reservewiel was ventiel vernieuwd, bij de linkerband konden ze niks vinden...??? scratch.gif

Dus of er nu met opzet iets mee gedaan is op een parkeerplaats?

Maar ga idd. eens kijken naar een dergelijk pompje/compressor
Een eenvoudig compressortje of voetpomp voor de fanatieke sporter
In ieder geval bedankt voor de reacties/ideetjes....
Ford MONDEO en HOME-CAR RACER 39 TZF

Vino
Berichten: 588
Lid geworden op: zo 12 sep 2010 11:01

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door Vino » vr 25 aug 2017 16:32

Zo kan het,en moet het.Een vraag stellen,antwoorden bekijken,oplossing zoeken,en de uitkomst en actie even vermelden!Perfect!

Met vriendelijke groet.

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 35854
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: linker band loopt langzaam leeg.....

Bericht door Chris » vr 25 aug 2017 21:39

Ik heb beide bij me.
Een klein 12Volt compressortje, erg handig om thuis de banden op de juiste druk te zetten.
En een digitale drukmeter, de meter op de compressor is wel heel goedkoop en die vertrouw ik helemaal niet.
De digitale meter is niet de aller goedkoopste, dat ziet er ook niet uit.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”