Krijg reservewiel niet onder de caravan

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1228
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door jeroen.25 » di 1 aug 2017 15:39

Ik heb net een gebruikte Alko beugel gekocht om het reservewiel onder de caravan te kunnen hangen.
De montage is simpel, maar ik loop tegen een probleem aan.
Het liefst wil ik het wiel aan de kant van de deur hangen, maar dat past niet vanwege een gasleiding en electra buizen die daar lopen.
Dan maar aan de andere kant, dus ver weg op de beugel.
Nu blijkt dat het wiel op de beugel dan niet onder het chassis door past. Ook niet met de dissel helemaal omlaag.
Hoe krijg ik het wiel er dan wel onder?
Eventueel de beugel andersom monteren, dus uittrekken naar de rijbaan kan altijd nog, maar lijkt mij niet het beste idee
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
TwanFendt
Berichten: 363
Lid geworden op: do 3 mar 2016 16:05
Locatie: Limburg

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door TwanFendt » di 1 aug 2017 15:49

Het reservewiel kan niet achterop de beugel daar de beugel daar nauwelijks zakt, dus alleen voor op de beugel daar waar je hem laat zakken.
Meestal ligt daar een afvoer die je kunt/moet verleggen, dus in uw geval de gasleiding en electra.
Of voor de heel onveilige optie kiezen en de beugel aan de wegkant monteren, maar is zeker niet aan te raden.
Suc6
Suzuki Grand Vitara 2.4 Exclusief met Fendt Saphir 510 TG, Truma SER mover en Alko ATC + ATC Display.

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1228
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door jeroen.25 » di 1 aug 2017 15:56

Oké duidelijk. Ik kruip er zo nog wel even onder. De electra zijn 3 buizen, dus die verleg je ook niet zomaar even.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door Gumm » di 1 aug 2017 16:39

De elektra van voor naar achter ed. ligt bij onze caravan in de chassisbalk met klemmetjes er overheen een afvoer moest even worden aangepast.
Er zijn meer forumleden tegen aan gelopen, check het draadje: viewtopic.php?f=80&t=22716 , maar eens..
Kan je niet een paar foto's van op het forum zetten?
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1228
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door jeroen.25 » di 1 aug 2017 17:36

Bij beter kijken zag ik dat de gasleiding ook in de weg zit.
Die zou flink verlegd moeten worden.
De makkelijkste weg is de houder aan de verkeerde kant monteren.
Ik snap dat het niet ideaal is, maar hoe vaak heb je het reservewiel nu echt nodig? Zelf langs de snelweg vervangen ga ik toch nooit doen.
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door janvijn » di 1 aug 2017 19:32

RE.gif
Vreemde redenering vind ik dat, dus langs de snelweg laat je het iemand anders doen,- is dat minder erg als die wordt overreden ???
Een gasleiding verleggen is echt niet zoveel werk,- en ik kan je verzekeren dat het heel handig is als het reservewiel goed benaderbaar is in zo'n situatie.
mvg. Jan Vijn

Gebruikersavatar
jeroen.25
Berichten: 1228
Lid geworden op: ma 2 mar 2009 10:46
Locatie: Betuwe

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door jeroen.25 » di 1 aug 2017 19:56

Nee natuurlijk bedoel ik dat niet.
Maar toen m'n auto een klapband had langs de snelweg werd deze ook weggesleept naar een veiliger plek.
Bij mijn collega precies hetzelfde.

Beide keren werd ook met klem geadviseerd om het nooit zelf te doen op de vluchtstrook
Skoda Octavia 1.5tsi DSG met Adria Adora 482PS

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door PD » di 1 aug 2017 20:20

RE.gif
Klinkt leuk, maar soms kun je niet anders, dit voorjaar op weg naar Boppard (D) nog zelf het wiel gewisseld.
Ik was net klaar toen de ADAC arriveerde, want die wilde ook al gaan slepen.... echt niet vanwege een gewone lekke band :(

Op dit forum lees ik nog wel eens dat men het reservewiel thuis laat van auto en/of caravan........ Nee, je hebt het gelukkig niet vaak nodig, maar als het dan toch zover is, is het verdomd handig dat je het bij je hebt. Ook bij ons het reservewiel van de caravan eronder met een beugel.

Ik had dit keer "het geluk" dat het me bij wegwerkzaamheden overkwam en ik de combi direct achter een pijlwagen stil kon zetten, maar ook zonder pijlwagen had ik het wiel gewisseld (met mijn vrouw in beide gevallen op de uitkijk voor een evt. achteroprijder).
Bijlagen
DSC_2051mail.jpg
Laatst gewijzigd door PD op di 1 aug 2017 20:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

BertJan
Berichten: 2685
Lid geworden op: ma 18 sep 2006 18:06

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door BertJan » di 1 aug 2017 20:27

Gewoon over de vluchtstrook stapvoets doorrijden met een lege band, als het wiel links kapot is zou ik hem ook niet vervangen, dus van 50% niet vervangen op de vluchtstrook ga je naar niet vervangen

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door Micky » di 1 aug 2017 20:29

janvijn schreef:RE.gif
Vreemde redenering vind ik dat, dus langs de snelweg laat je het iemand anders doen,- is dat minder erg als die wordt overreden ???
Een gasleiding verleggen is echt niet zoveel werk,- en ik kan je verzekeren dat het heel handig is als het reservewiel goed benaderbaar is in zo'n situatie.
mvg. Jan Vijn
Ik vind jou reactie juist vreemd, als de hulpdienst komt zetten ze een rijbaan af, sterker nog, wordt heel lastig je reservewiel pakken als de caravan bijna tegen de vangrail aanstaat en je ook nog eens aan die kant de houder moet uittrekken...


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

janvijn
Berichten: 625
Lid geworden op: za 25 okt 2014 20:47

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door janvijn » di 1 aug 2017 21:32

RE.gif
Zeg je daarmee dat je het slimmer vindt de houder aan de linker kant bereikbaar te maken ????
Het is zo-ie-zo lastig als je langs de snelweg je reservewiel nodig hebt, maar bereikbaar vanaf links maakt het volgens mij,- bovenop het lastig zijn,- ook nog gevaarlijk.
Je gaat er ook van uit dat iedereen gebruik maakt van hulpdiensten,- als dat kan is dat het beste,- maar niet iedereen is lid van zo'n club of wil niet zolang wachten
m.v.g.
Jan Vijn

Gebruikersavatar
Hans1954
Berichten: 2759
Lid geworden op: zo 2 dec 2012 22:00

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door Hans1954 » di 1 aug 2017 21:36

Misschien een overbodige opmerking, maar heb je voor jouw chassis wel een passende beugel? Op de Alko-site staat hoe je het chassis op moet meten en de juiste beugel moet kiezen. Kan zo maar zijn dat je de verkeerde hebt overgenomen.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.

Gebruikersavatar
djanssen
Berichten: 418
Lid geworden op: ma 21 sep 2015 07:12
Locatie: Deventer

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door djanssen » di 1 aug 2017 21:45

Ook heb je een ze in twee hoogtes namelijk een normale en een BR versie voor bredere banden. Dat laatste is natuurlijk ook handig voor normale banden en enkele leidingen.
Zie voor meer info http://www.alko-tech.com/nl/reservewielhouder
VW Passat 1.9 TDI met Adria Forma 495TD

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door JPGeetje » di 1 aug 2017 21:52

Je kunt die beugel, nadat hij is ontgrendeld, ook een eind naar achter toe zwaaien waar het chassis minder hoog is.
Is dat misschien een optie weenie.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door Micky » di 1 aug 2017 21:58

janvijn schreef:RE.gif
Zeg je daarmee dat je het slimmer vindt de houder aan de linker kant bereikbaar te maken ????
Het is zo-ie-zo lastig als je langs de snelweg je reservewiel nodig hebt, maar bereikbaar vanaf links maakt het volgens mij,- bovenop het lastig zijn,- ook nog gevaarlijk.
Je gaat er ook van uit dat iedereen gebruik maakt van hulpdiensten,- als dat kan is dat het beste,- maar niet iedereen is lid van zo'n club of wil niet zolang wachten
m.v.g.
Jan Vijn
ik heb de hele houder verwijdert, het reservewiel ligt onder de vloer in de kofferbak van de auto, op de auto heb ik seal banden, die repareren zichzelf tot gaten van 6mm

en ik ga er niet vanuit dat iedereen gebruik maakt van hulpdiensten, wel bijna iedereen, ik red me zelf wel en PD bijv. ook zoals je hierboven ziet knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
VIP
Berichten: 7894
Lid geworden op: wo 25 dec 2013 09:47
Locatie: Hilton on Wheels

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door VIP » di 1 aug 2017 22:06

RE.gif

Voeg mijn naam ook maar toe.

Voordat de hulpdiensten er zijn heb ik het wiel al gewisseld en ben weer op weg.
Porsche + Tabbert

Gebruikersavatar
fortissimo
Berichten: 1197
Lid geworden op: vr 3 aug 2012 22:21

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door fortissimo » di 1 aug 2017 23:09

Kan je hem niet zo monteren dat je het reservewiel van achter kan pakken?

Zelf haal ik hem nu uit de caravan bij vertrek omdat wij geen krik in de auto en in de caravan hebben.
We hebben alleen sealer en een compressor.
De pechhulp van onze auto helpt ook bij aanhangers en caravans, dus die bellen we dan gewoon.
Caravelair Ambiance Style 470 (2010) + Honda Accord Tourer (2008)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door PD » di 1 aug 2017 23:37

Bij ons zit de ontgrendeling onder de caravan links, dus aan de wegzijde. Na ontgrendelen komt de beugel overigens niet eens buiten de caravan uit hoor en kun je ervoor kiezen deze incl. reservewiel achterlangs onder de caravan uit te halen. Bijkomend voordeel is dat de caravan dan al opgekrikt (achter de as) staat en je dus extra ruimte onder de caravan hebt. Ik heb het thuis een keer "droog" geoefend, hopelijk blijft ie er onderweg gewoon onder :lol:

Ook tijdens terugplaatsen hoef je niet "buiten" de caravan te werken met de beugel.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7063
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door karelV » wo 2 aug 2017 00:36

RE.gif

Is die door de dealer er links onder gelegd dan of was dit op aanraden van jezelf. Ik vind het niet veilig, bij ons is de beugel al zeker bij de laatste 4 caravans er zo onder geplaatst dat het reservewiel aan de rechterkant dus aan de deurzijde eronderuit komt de caravans daarvoor (allen 560) stond het resevewiel in de disselbak met vaste beugel knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Gumm
Berichten: 489
Lid geworden op: zo 17 aug 2008 22:31

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door Gumm » wo 2 aug 2017 04:09

Wees ik op draadje, viewtopic.php?f=80&t=22716#p322718, en caravanner djanssen opperde het ook al...
Heb je wel de goede beugel?? D'r zijn er namelijk een stuk of 4 als ik het e.a. goed gevolgd heb.
Knaus Sudwind 450QU(1050-1500) ...Skoda Superb 1.6TDI/ 120Pk /250Nm

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23386
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door PD » wo 2 aug 2017 06:44

RE.gif RE.gif
Is er door de dealer zo onder geplaatst, ik zou het zelf waarschijnlijk ook anders gedaan hebben. Vanzelfsprekend is het te veranderen maar ik heb het maar zo gelaten, hopelijk nooit nodig.

In de disselbak is voor ons geen optie vanwege beide E-bikes die op de dissel staan.
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door WillyL » wo 2 aug 2017 09:30

RE.gif of beter, enkele berichten geleden...
Wat een schitterend idee om het wiel in de auto te leggen. Ga ik even uittesten.
Mijn auto heeft zo een lekkebandoplapmiddelgedoetje en dus geen reservewiel, maar wel de uitsparing ervoor met wat piepschuim en een pompje.
Misschien past daar het reservewiel van de caravan wel in... dat is wel groter in diameter maar te proberen.
Dank voor het idee thumbup.gif knipoog.gif
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Hobby Linka
Beheerder
Berichten: 18814
Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
Locatie: Het kan in ......

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door Hobby Linka » wo 2 aug 2017 09:38

RE.gif

In Spanje bijvoorbeeld ben je verplicht een reserveband bij je te hebben. Zowel voor de auto als voor de caravan / bagage wagen.

Dan heb je niet veel aan zo'n lapmiddel uit een spuitbusje.
Hobby Linka


Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI

Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.

Gebruikersavatar
WillyL
Berichten: 4190
Lid geworden op: vr 27 nov 2009 14:50
Locatie: Mechelen - België

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door WillyL » wo 2 aug 2017 10:03

RE.gif , oh, dat wist ik niet. Dat je 2 gevaarsdriehoeken zou moeten hebben wel...

Geldt die regel ook voor buitenlanders of enkel voor in het land ingeschreven voertuigen/aanhangwagens?
Ik zou ze geen eten willen geven, de buitenlanders die zonder reservewiel naar Spanje gaan!
Willy L. (B) - 65+ en adept ROB- & POV-er
Merc.B200(2021)-Autom@_!!DethleffsCamper450DB(2010) met Twinny-load (=bol op dissel & trekhaakfietsenrek)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38405
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Krijg reservewiel niet onder de caravan

Bericht door Micky » wo 2 aug 2017 10:18

WillyL schreef:RE.gif of beter, enkele berichten geleden...
Wat een schitterend idee om het wiel in de auto te leggen. Ga ik even uittesten.
Mijn auto heeft zo een lekkebandoplapmiddelgedoetje en dus geen reservewiel, maar wel de uitsparing ervoor met wat piepschuim en een pompje.
Misschien past daar het reservewiel van de caravan wel in... dat is wel groter in diameter maar te proberen.
Dank voor het idee thumbup.gif knipoog.gif
Afbeelding


Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”