waar de waterpas waterpas

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

waar de waterpas waterpas

Bericht door sjaak109 » zo 2 jul 2017 15:56

na het laatste kampeer weekend kwam ik er achter dat de waterpas op voor mijn chassis niet waterpas is.
we kregen zo,n pijn in ons hoofd van al dat bloed wat er naar toe stroomde.
waterpasje zat al op het chassis toen ik de caravan kocht en ging er van uit dat het wel waterpas zat.

nu heb ik dat pasje er af gehaald om een ander waterpas plekje te zoeken.
nu blijkt dat ik of een wokkel caravan gekocht heb of dat waterpas zetten onmogelijk is.
op alle plekken waar ik mijn "gewone" waterpas neer leg is de uitlezing anders.
heb hem neergelegd bij de vloer deur/keukenblad/kastje rechts van deur blad/vensterbankje voor en achter en op diverse delen van het chassis.

nergens is de aflezing gelijk. keuken lijkt achterover te hangen tegen de wand idem kastje bij de deur (maar dan de tegengestelde wand).
de vloer is ooit gerepareerd maar heeft denk ik te weinig gewicht op gelegen want is ook niet waterpas. beetje omhoog gedrukt denk ik.
ook de chassis delen (Alko) zijn ongelijk van elkaar.(lijkt)

meeste kans op echt waterpas is denk ik voorste vensterbank. dit ivm dikke multiplex plaat van de disselbak die er onder zit.

iemand een idee wat waar echt waterpas is in een beyerland quartz 495T ?

of zou ik zo,n rondraai laser waterpas op statief moeten halen van de bouw. mrgreen.gif
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16283
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

waar de waterpas waterpas

Bericht door Jan van Vijven » zo 2 jul 2017 16:05

Een beetje verschil zit er altijd in, het is immers maar een lichtgebouwd hok op een paar balken.
Ik neem (eenmalig bij een nieuwe caravan) een lange water pas van 1,5 meter en zet daar de boel mee waterpas. Eigenlijk kalibreer ik de mini waterpas dus voor gebruik.
Hierna plaats ik dat mini ding in de disselbak, zodanig dat de belletjes op de juiste plaats zitten, nu weet je zeker dat het klopt en kun je dat lange ding thuis laten.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Stef » zo 2 jul 2017 16:20

Hoe langer de waterpas, hoe nauwkeuriger je kan meten.
Die kleine oranje kruiswaterpasjes voor opmde dissel zijn zeer onnauwkeurig , en je alleen om bij benadering de wagen pas te zetten

Mvg
Stef weenie.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Mstuniek
Berichten: 699
Lid geworden op: zo 14 jan 2007 20:42
Locatie: In het westen des lands

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Mstuniek » zo 2 jul 2017 16:32

Wat ik mis is de vraag of de waterpas wel goed is.
Leg de waterpas neer op een waterpas liggende ondergrond en lees de bel af, draai de waterpas vervolgens 180 graden.
Bevindt zich de bel zich dan nog steeds op dezelfde plek dan is je waterpas ok, indien niet dan is de waterpas niet goed.
Bij de betere waterpassen kun je wellicht de libelle zelf correct afstellen.
Adria Altea 492 PU, mover EGO400 - Titanium, Enduro autosteady, Al-ko ATC Trailer Control + ATC-display
Ford Kuga Titanium X PHEV

Gebruikersavatar
Chris
Berichten: 36078
Lid geworden op: zo 12 feb 2012 16:48
Locatie: Hillegom

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Chris » zo 2 jul 2017 16:44

De meest belangrijke plek om de caravan waterpas te zetten vind ik de kookplaat.
Belangrijk dat het gebakken eitje netjes in het midden van de koekenpan blijft.
Dat de pannenkoeken rond worden en dat het vet voor m'n lappie vlees niet in een hoek ligt.. mrgreen.gif mrgreen.gif

Alle gekheid op een stokkie, maar de kookplaat is wel mijn referentie.
Een caravan, gemeten met een redelijk waterpas van ong. 60 cm is nooit perfect neer te zetten.
Wij leggen de waterpas eerst dwars, ruim in de caravan bij de deur, dat zet ik dan met de mover en event. een wielkeg recht.
Dan waterpas in de lengte, en met het neuswiel stellen.
Pootjes uit en dan kijk ik nog even op de kookplaat voor het finesse werk....
Da's all... je krijgt het nooit 100% dus.. ook niet met een nieuwe hut.

Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38530
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Micky » zo 2 jul 2017 16:45

Ik leg de waterpas aan de buitenkant op de strip waar de ramen aan hangen, dis doe ik zowel aan de voorkant als aan 1 zijkant van de caravan, ik kies telkens het midden van de wand ongeveer.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
Dutchdrummer
Berichten: 1255
Lid geworden op: do 27 okt 2005 14:03
Locatie: NBr NL

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Dutchdrummer » zo 2 jul 2017 16:52

Ik doe het net als Chris. Waterpas achter het matje op de vloer, dan in de breedte waterpas met een keg, en dan in lengterichting door het neuswiel te verstellen. Zal wel de Knaus manier zijn......
Checken op het aanrecht doe ik niet. De caravan staat ook een tikkie achterover, want dat vindt mevrouw DD (D dus) prettiger slapen. knipoog.gif
Waterpas is ca 25 cm lang en niet geijkt......
Don't count the days.
Make the days count.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan van Vijven
Moderator
Berichten: 16283
Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
Locatie: In de buurt van Bartje.
Contacteer:

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Jan van Vijven » zo 2 jul 2017 17:10

Stef schreef:Hoe langer de waterpas, hoe nauwkeuriger je kan meten.
Die kleine oranje kruiswaterpasjes voor opmde dissel zijn zeer onnauwkeurig , en je alleen om bij benadering de wagen pas te zetten

Mvg
Stef weenie.gif
Ben ik maar gedeeltelijk met je eens, zit weinig techniek in en dat luchtbelletje reageert altijd het zelfde.
Natuurlijk, hoe langer hoe beter.
Maar als ik de caravan eenmalig waterpas zet en dan dat miniding perfect plaats zal deze altijd juist blijven aanwijzen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)

Stef
Berichten: 1139
Lid geworden op: di 17 feb 2015 22:13
Contacteer:

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Stef » zo 2 jul 2017 17:15

Ahh,

Zolang de soep maar in mijn bord blijft, dan staan we recht binnen mijn tolerantie ! G scratch.gif

Mvg
Stef kus.gif
Eens een " Scandinavier" , altijd een " Scandinavier"

Gebruikersavatar
Patman
Berichten: 1141
Lid geworden op: di 10 aug 2010 22:20

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Patman » zo 2 jul 2017 17:18

Micky schreef:Ik leg de waterpas aan de buitenkant op de strip waar de ramen aan hangen, dis doe ik zowel aan de voorkant als aan 1 zijkant van de caravan, ik kies telkens het midden van de wand ongeveer.
Zo doe ik het ook. En voor een overnachting leg ik em in de deuropening op de vloer. Mocht ie iets schuin staan, leg ik de kussens aan de andere kant.

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Ab » zo 2 jul 2017 18:15

Ik doe het nog weer ietsje anders.
Er zit zo' n klein kruiswaterpasje op de dissel.
Waar je dus zowel de lengte als breedterichting op kan zien.
Dat ding zit vast met 3 boutjes met stelmoertjes onder de waterpas.
Gecalibreerd met een lange waterpas.
De breedte vertikaal gewaterpast tegen de buitenwand.
De lengte over het keukenblok.
Het is handig dat waterpasje op de dissel te hebben.
Daar moet ik toch zijn om de lengte waterpas te zetten.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door sjaak109 » zo 2 jul 2017 18:36

oké dan, weer wat geleerd hiero,

ik ging eerst uit van dat simpele driehoek dingetje op de dissel maar nadat we inderdaad s,nachts even de kussens aan de andere kant moesten leggen ben ik pas gaan checken of dat ding wel goed was.
vanavond na de eerste tip die binnenkwam de heule grote waterpas gepakt. en daarmee geprobeerd de boel recht te zetten.
is dus niet gelukt.
morgen ga ik het proberen met de tip van de ramen, je mag er van uit gaan denk ik dat ze die er recht hebben ingezet.
op de glasplaat van het fornuisje werd het ook niet. lijkt wel of het hele keuken blok achterover hangt.

kwam er nu ook achter dat het huis waar de demper van de rem inzit scheef op het chassis zat, tja zo vind je nog eens wat met dat waterpas gedoe. scratch.gif

morgen weer verder, hoop dat ik de caravan niet teveel moet liften aan 1 kant anders is mijn carport niet meer waterpas..............
in elk geval bedankt voor alle tips tot zo ver.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door HansHobby » zo 2 jul 2017 18:38

Jan van Vijven schreef: Ben ik maar gedeeltelijk met je eens, zit weinig techniek in en dat luchtbelletje reageert altijd het zelfde.
Natuurlijk, hoe langer hoe beter.
Maar als ik de caravan eenmalig waterpas zet en dan dat miniding perfect plaats zal deze altijd juist blijven aanwijzen.


Verzonden vanaf mijn iPhone 6 met Tapatalk
Nee hoor. iedere waterpas gaat uiteindelijk een keer afwijken. De behuizing waar het "druppel-gedeelte" in zit kan namelijk altijd vervormen. Zij het door ruw gebruik, zij het door uitzetten, krimpen en noem maar op. In de kleine driehoekspasjes bestaat de behuizing uit louter plastic. dit kan door diverse weersomstandigheden vervormen. En zodoende kan hij altijd af gaan wijken.

Ik werk veel met waterpassen en die controleren wij iedere maand twee keer. En sowiezo krijgen wij ieder jaar een nieuwe waterpas (mits hij niet eerder afwijkt)
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Ab
Moderator
Berichten: 26695
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Ab » zo 2 jul 2017 18:48

Hier zit wel een kern van waarheid in.
Vandaar de stelmoertjes onder mijn kleine 3 hoek waterpasje.
Zo heel af en toe opnieuw kalibreren gaat al 8 jaar goed. Het is maar 2 keer nodig geweest om ietsje te verstellen.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19754
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Daphne » zo 2 jul 2017 18:52

sjaak109 schreef:oké dan, weer wat geleerd hiero,

ik ging eerst uit van dat simpele driehoek dingetje op de dissel maar nadat we inderdaad s,nachts even de kussens aan de andere kant moesten leggen ben ik pas gaan checken of dat ding wel goed was.
vanavond na de eerste tip die binnenkwam de heule grote waterpas gepakt. en daarmee geprobeerd de boel recht te zetten.
is dus niet gelukt.
morgen ga ik het proberen met de tip van de ramen, je mag er van uit gaan denk ik dat ze die er recht hebben ingezet.
op de glasplaat van het fornuisje werd het ook niet. lijkt wel of het hele keuken blok achterover hangt.

kwam er nu ook achter dat het huis waar de demper van de rem inzit scheef op het chassis zat, tja zo vind je nog eens wat met dat waterpas gedoe. scratch.gif

morgen weer verder, hoop dat ik de caravan niet teveel moet liften aan 1 kant anders is mijn carport niet meer waterpas..............
in elk geval bedankt voor alle tips tot zo ver.
Als het voor je gevoel goed staat, is het toch prima? Kijk naar wat je belangrijk vindt. Wil je 's nachts niet naar elkaar rollen, dan zet je de caravan zo "waterpas" dat dat niet gebeurt ook al is dat niet waterpas. Wil je dat je eitje in het midden van de pan ligt, dan zorg de dat de keuken recht staat ook al staat de rest van de caravan scheef. Er is geen wet dat de caravan waterpas moet staan :lol:
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
HansHobby
Berichten: 1490
Lid geworden op: wo 23 jul 2008 08:26
Locatie: 't Kielegat
Contacteer:

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door HansHobby » zo 2 jul 2017 18:55

RE.gif

En zo is het. Een caravan is eigenlijk nooit perfect waterpas te zetten. Wij zetten altijd de koelkast zo waterpas mogelijk omdat hij dan het beste functioneert. :lol:
Afbeelding
Subaru Forester 2.0 X Comfort(2007)Hobby 460T Prestige (1993)

Kiep70
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 27 apr 2014 22:06
Locatie: Brabant

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Kiep70 » zo 2 jul 2017 18:58

Waterpas is inderdaad makkelijk zelf te controleren door hem inderdaad 180 graden te draaien en te kijken of hij nog dezelfde waarde aangeeft. Meestal ontstaan er afwijken wanneer het waterpas bijvoorbeeld is gevallen of blootgesteld aan extreme temperatuur verschillen.

Wij hebben een waterpasje in de disselbak liggen van circa 50 cm. lang. Deze leggen we op de vloer in de deuropening en zetten de caravan eerst [globaal] waterpas in de lengte richting. Daarna het waterpas een kwartslag draai en stellen in de breedte richting middels keggen met mover of met potkrikje. Daarna de lengte nogmaals controleren en na-stellen.
De soep is nog nooit uit het bord gelopen dus het zal wel goed zijn mrgreen.gif
Volvo XC90 < Fendt 515 sg
herinneringen die je later wilt hebben moet je nu maken

Gebruikersavatar
Pino
Berichten: 1775
Lid geworden op: do 20 feb 2014 16:50
Locatie: Midden Nederland

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Pino » zo 2 jul 2017 22:04

Ik heb ook zo'n kruisding op de dissel gemaakt, maar vind ik verre van nauwkeurig.
Wat ik deed met een 60 cm waterpas was de breedte waterpas in het midden van de caravan (boven de assen) en in de lengte meet ik bij mijn bed. Dat vind ik het belangrijkste om (in de lengte) waterpas te staan.
Inmiddels doe ik het op onderstaande manier, maar wel gekalibreerd in het midden en op bed
Bijlagen
2017-07-01 12.54.00.png
Hobby Premium 650 UFf getrokken door een Alpina D5 Biturbo

Gebruikersavatar
sjaak109
Berichten: 606
Lid geworden op: wo 15 jul 2015 13:03

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door sjaak109 » ma 3 jul 2017 09:23

Zo, ik heb aan de hand van de tips hier mijn mini waterpasje nu waterpas.
als het goed is krijgen we nu geen dik hoofd meer.
bedankt voor de tips!!!

ps.
heb ook zo,n app op een telefoontje gezet. werkt dus niet als je camera iets uitsteekt ligt dus altijd scheef.
Laro 109 6cil nissan diesel 1973
Renault megane 1.5dc bose
avanto 385
Beyerland 495 t
kip de luxe 390
Elddis 370-2 (huidige)

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Taan » ma 3 jul 2017 09:27

@Sjaak109. Het is op zich niet erg als de caravan niet helemaal waterpas staat toch? Waar jij er last van ondervindt is bij je bed.
Dan moet je je dus daar op richten. En daar dus je waterpas ergens tegenaan houden/op leggen.

Wat heb je eraan als de vloer waterpas staat, maar je bed niet parallel aan de vloer is?
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Ruud+Petra

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Ruud+Petra » ma 3 jul 2017 10:24

Pino schreef:Ik heb ook zo'n kruisding op de dissel gemaakt, maar vind ik verre van nauwkeurig.
Wat ik deed met een 60 cm waterpas was de breedte waterpas in het midden van de caravan (boven de assen) en in de lengte meet ik bij mijn bed. Dat vind ik het belangrijkste om (in de lengte) waterpas te staan.
Inmiddels doe ik het op onderstaande manier, maar wel gekalibreerd in het midden en op bed
Ik ken die apps. Maar is het niet zo dat je om de zoveel tijd, en dus wellicht telkens als je hem wilt gebruiken, de zaak moet kalibreren, en dus met je telefoon of tablet een halve minuut of zo 'achtjes' moet draaien?

En dan is het nog maar de vraag of hij dan beter waterpas staat als dat mijn vrouw vijf meter van de caravan af staat, naar de daklijn kijkt en roept dat het neuswiel nog twee slagjes hoger moet?

Maar ehh, ieder zijn ding hoor.

eurotrotter
Berichten: 6216
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door eurotrotter » ma 3 jul 2017 11:35

RE.gif
Nog voor je de caravan waterpas stelt een fles bier opentrekken,een flinke slok nemen,en m dan op de grond zetten.
Aan het bierniveau kun je al vrij nauwkeurig zien of ie waterpas staat. blij.gif

Hoe meer flessen je opentrekt en leegdrinkt hoe beter ie waterpas komt te staan. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ruud+Petra

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Ruud+Petra » ma 3 jul 2017 12:15

Kijk, dat bedoel ik nou. Waarom zo moeilijk?

En je kunt dat ook met wijn doen. Alleen na een paar flessen interesseert het je niet meer.

Barreman
Berichten: 433
Lid geworden op: do 12 mei 2016 01:02

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Barreman » ma 3 jul 2017 12:55

Bij gebrek aan een waterpas gebruikten we nog wel eens volle blikjes ( spa rood natuurlijk knipoog.gif ) op de vloer. Rolt ie naar een kant, dan is het daar lager ;-). In 2 assen controleren en klaar.
Audi A8 4.2 V8 uit 2002 met een Hobby 495 UL DeLuxe Edition 2016

Gebruikersavatar
Taan
Berichten: 724
Lid geworden op: do 19 jun 2014 16:36

Re: waar de waterpas waterpas

Bericht door Taan » ma 3 jul 2017 13:03

Dan hoop ik dat je geen hoogpolig tapijt in je caravan hebt.
Volvo V60 D3 '13 + Dethleffs 510tk '03.

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”