Juiste Bandenspanning

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Juiste Bandenspanning

Bericht door Arnold76 » ma 26 jun 2017 21:42

Ik heb mijn caravan banden tot nu toe tot ca. 3,5 bar opgepompt gehad. Afgelopen weekend eens goed op de band gekeken. Hier staat 40 psi op. Wanneer Ik dit omreken kom Ik op 2,7 bar uit. Is dit niet wat weinig vroeg Ik mij af ? Zal natuurlijk met het type band en caravan gewicht te maken hebben maar wat is jullie advies ? En uit nieuwsgierigheid ; wat is het effect op het rijgedrag met een te harde band ?
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2820
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Juiste Bandenspanning

Bericht door AadB » ma 26 jun 2017 22:50

Als een band te hard is opgepompt gaat de caravan eerder stuiteren. Vergelijk het maar met een (te) hard opgepompte fietsband. De benodigde druk is afhankelijk van het soort band dus als wordt aangegeven dat de max 2,7 bar is zou ik hem niet op 3,5 zetten.
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

Gebruikersavatar
Arnold76
Berichten: 141
Lid geworden op: vr 20 nov 2015 21:36
Locatie: Borne

Re: Juiste Bandenspanning

Bericht door Arnold76 » ma 26 jun 2017 23:34

AadB schreef:Als een band te hard is opgepompt gaat de caravan eerder stuiteren. Vergelijk het maar met een (te) hard opgepompte fietsband. De benodigde druk is afhankelijk van het soort band dus als wordt aangegeven dat de max 2,7 bar is zou ik hem niet op 3,5 zetten.

Bedankt Aad ! Dit verklaart ook meteen het wat wiebelige rijgedrag van de caravan afgelopen zomer scratch.gif Weer wat geleerd
Volkswagen Tiguan R-Line. 1.4 160 pk
Burstner Premio 480 TK

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Juiste Bandenspanning

Bericht door Sugar » di 27 jun 2017 00:05

Het draagvermogen stijgt als je de bandenspanning verhoogt. Maar een relatief kleine en lichte Burstner weeg niet veel, dus 2.7 Bar of ietsje hoger lijkt me prima. Mits de juiste band (lees: band met voldoende draagvermogen(load index)) eronder ligt. 3.5 Bar voor een lichte caravan is overdaad.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Juiste Bandenspanning

Bericht door HanK » di 27 jun 2017 08:04

Arnold76 schreef:Ik heb mijn caravan banden tot nu toe tot ca. 3,5 bar opgepompt gehad. Afgelopen weekend eens goed op de band gekeken. Hier staat 40 psi op. Wanneer Ik dit omreken kom Ik op 2,7 bar uit. Is dit niet wat weinig vroeg Ik mij af ? Zal natuurlijk met het type band en caravan gewicht te maken hebben maar wat is jullie advies ? En uit nieuwsgierigheid ; wat is het effect op het rijgedrag met een te harde band ?
Wat op de band staat is de maximale druk voor die band bij de maximale belasting!
Kijk bij de fabrikant wat het maximale gewicht is wat die band mag hebben.
Kijk dan wat het max. gewicht is wat de caravan per band heeft en dan kan je bepalen welke druk de band moet hebben voor jouw caravan.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”