Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Vandaag hebben ze nieuwe wiellagers in onze caravan gezet. Bij thuiskomst na zo'n 30 km te hebben gereden (regelmatig geremd bij stoplichten en rotondes) viel het ons op dat beide wielvelgen (niet de banden) behoorlijk warm aanvoelden, wat ons in het verleden nooit is opgevallen. Dealer gebeld, die vroeg "hoe heet?". Ik zei dat ze niet zodanig heet waren dat ik mijn handen er niet meer op kon leggen. Hij zei dat dit normaal is. Heeft iemand hier ervaring mee? En treedt dit met name op als er nieuwe lagers inzitten (inlopen)?
Laatst gewijzigd door Ad op vr 5 mei 2017 19:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Graadje of 45-50 staat er bij mij wel op het display als het buiten warm is, dat zijn dan de banden
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Toen ik de chauffeursopleiding in het leger kreeg, was de regel: handwarm. Wanneer bij dit koude weer de wielen duidelijk warmer dan dat aanvoelen staan ze te strak. IK zou zeker de lagers nogmaals laten bekijken.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Kun je dat zelf controleren door een wiel op te krikken en kijken hoe soepel hij draait?Hans1954 schreef:Toen ik de chauffeursopleiding in het leger kreeg, was de regel: handwarm. Wanneer bij dit koude weer de wielen duidelijk warmer dan dat aanvoelen staan ze te strak. IK zou zeker de lagers nogmaals laten bekijken.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
RE.gif Dat kan prima.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Laat je niet bang maken.als de lagers handwarm blijven( d.w.z. als je je hand er enige tijd op kunt houden) is er niks aan de hand.
Als je er een ei op stuk tikt en t verander niet in een omelet ,is er niks aan de hand.
Als je er een ei op stuk tikt en t verander niet in een omelet ,is er niks aan de hand.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Wiellagers worden altijd warm,dat heeft met t weer niks te maken,die paar graden verschil waar wij al een extra trui aantrekken heeft geen invloed op de temperatuur van een wiellager.Hans1954 schreef:Toen ik de chauffeursopleiding in het leger kreeg, was de regel: handwarm. Wanneer bij dit koude weer de wielen duidelijk warmer dan dat aanvoelen staan ze te strak. IK zou zeker de lagers nogmaals laten bekijken.
Áls een wiellager echt warm word is er meer aan de hand.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Normaal gesproken worden ze niet heter dan de banden die onder de auto zitten.
VW Sportsvan 1.5 tsi Comfortline 110 Kw 150 PK, DSG 7, emissieklasse 6, Tungsten silver metallic juni 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Sprite Modial 420 SE uit 2020.
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Ook door het remmen kunnen de velgen warm worden, dan wordt de warmte van de remmen overgedragen aan de velgen, en uiteindelijk ook aan de lucht in de band.
Dus kan nog toeval geweest zijn , want wanneer heb je dit gecontroleert eerder, mogelijk niet.
Had je voor de wissel gevoeld , had je mogelijk ook zo warm gevoeld.
Zeg hiermee niet dat er beslist niets mis is met de lagers, maar het kan ook nog gewoon de temperatuur zijn die je anders ook gevoeld zou hebben.
Een extra controle van de lagers ,zoals al aangegeven hier, is dus toch wel nuttig.
Voor mijn artikel op het camperforum over de maximum druk van ventielen, heb ik eens informatie gevraagd aan een ventiel-importeur ( rema tiptop), en aangenomen wordt dat door de warmte van de remmen , getransporteert door de velgen naar de inhoud van de band, kan bij afdaling van de bergen, bij het de remmen te veel gebruiken , de temperatuur in de band oplopen tot 100 graden Celcius.
Door het normaal rijden met snelheid pakweg 80 km/u, zal de temperatuur in de band ongeveer 40 tot 45 graden worden.
Die temp wordt dan naar de buitenlucht afgevoerd , hoofdzakelijk door de velg, dus bij de band zal de velg ook wel die temperatuur bereiken.
Dus kan nog toeval geweest zijn , want wanneer heb je dit gecontroleert eerder, mogelijk niet.
Had je voor de wissel gevoeld , had je mogelijk ook zo warm gevoeld.
Zeg hiermee niet dat er beslist niets mis is met de lagers, maar het kan ook nog gewoon de temperatuur zijn die je anders ook gevoeld zou hebben.
Een extra controle van de lagers ,zoals al aangegeven hier, is dus toch wel nuttig.
Voor mijn artikel op het camperforum over de maximum druk van ventielen, heb ik eens informatie gevraagd aan een ventiel-importeur ( rema tiptop), en aangenomen wordt dat door de warmte van de remmen , getransporteert door de velgen naar de inhoud van de band, kan bij afdaling van de bergen, bij het de remmen te veel gebruiken , de temperatuur in de band oplopen tot 100 graden Celcius.
Door het normaal rijden met snelheid pakweg 80 km/u, zal de temperatuur in de band ongeveer 40 tot 45 graden worden.
Die temp wordt dan naar de buitenlucht afgevoerd , hoofdzakelijk door de velg, dus bij de band zal de velg ook wel die temperatuur bereiken.
over bandendruk, copy en plak in browser .
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=70&t=9252 over bandendruk voor caravans.
http://www.caravan-forum.nl/viewtopic.php?f=72&t=6954 "Grote serieuse bandendruk en aslastenspel"
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Zoals je misschien weet, is er bij mijn auto vorige week een nieuw lager gemonteerd. Van Haarlem naar Sneek en terug gereden en het lager bleef gewoon koel, Net als het oude lager aan de andere kant. Bij mijn caravan 's winters uitgesproken koud en 's zomers handwarm. De buitentemperatuur is wel degelijk van invloed want uiteraard koelt de langsstromende lucht wel de zaak af. Ook zat ervaring met lagers en te warme wielen. 1 Keer een wiel onder de caravan uitgebroken door het nalaten van onderhoud door de dealer (weet het wel: een slinger geven en speling controleren) en 1 keer bleef een kabel vastzitten. Wat ook voor genoeg warmte zorgde. Dus wanneer je een slecht gevoel hebt: gewoon nog een keer laten controleren.eurotrotter schreef:Wiellagers worden altijd warm,dat heeft met t weer niks te maken,die paar graden verschil waar wij al een extra trui aantrekken heeft geen invloed op de temperatuur van een wiellager.Hans1954 schreef:Toen ik de chauffeursopleiding in het leger kreeg, was de regel: handwarm. Wanneer bij dit koude weer de wielen duidelijk warmer dan dat aanvoelen staan ze te strak. IK zou zeker de lagers nogmaals laten bekijken.
Áls een wiellager echt warm word is er meer aan de hand.
Toyota ProAce Camper, Tabbert Puccini 560 TD 250. Dometic Airco B2200, Alko ATC, Omnistor 6200, Truma Duo-Control CS met Eis-ex remote, Truma Ultra-Heat, Afvoerverwarming met heat-tracing en buisisolatie.
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Bij twijfel gewoon een remmentest doen, het rapport geeft aan of de remmen goed, te strak of te los staan gesteld.
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
De lagers laten nakijken.
Zijn het konische lagers (kegellagers) ? indien ja, dan zijn ze te hard aangespannen.
Lagers hebben speling nodig, vrije ruimte om te bewegen en uit te zetten met temperatuurwisselingen.
Als ze te heet worden verminderd de speling, of verhoogd de spanning, zodat ze nog heter worden en uiteindelijk het smeervet verkolen en dan falen.
Als je de caravan opkrikt en het wiel over en weer wrikt dan moet je die speling lichtjes voelen.
Het kan ook zijn dat de remmen blijven haperen.....
Zijn het konische lagers (kegellagers) ? indien ja, dan zijn ze te hard aangespannen.
Lagers hebben speling nodig, vrije ruimte om te bewegen en uit te zetten met temperatuurwisselingen.
Als ze te heet worden verminderd de speling, of verhoogd de spanning, zodat ze nog heter worden en uiteindelijk het smeervet verkolen en dan falen.
Als je de caravan opkrikt en het wiel over en weer wrikt dan moet je die speling lichtjes voelen.
Het kan ook zijn dat de remmen blijven haperen.....
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Met een remmentest kom je er niet altijd achter op het lager te strak zit of niet.
Als het lager te extreem strak zit merk je dit al met rollen van de caravan of bij het opkrikken dat het wiel niet vrij rond draait.
Vuistregel voor het monteren van wiellagers, kroonmoer vast draaien en daarna kwartslag los, splitpen er in en klaar. (Maar dat is de taak van de monteur)
Als het lager te extreem strak zit merk je dit al met rollen van de caravan of bij het opkrikken dat het wiel niet vrij rond draait.
Vuistregel voor het monteren van wiellagers, kroonmoer vast draaien en daarna kwartslag los, splitpen er in en klaar. (Maar dat is de taak van de monteur)
Porsche + Tabbert
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Aangezien de as van de nieuwe cvan 2x per jaar gesmeerd moet worden, maar wat zooi aangeschaft hiervoor. Als hij toch op krik/assteun staat meteen maar even de wielen globaal controleren lijkt me een goed plan. Je mag dus iets spelung vielen bij wrikken zag ik bovenstaand. Hiernasst moet het wiel redelijk gemakkelijk met de hand rondgedraaid kunnen worden neem ik aan? Is hier nog iets van een vuistregel voor? Verder blijf ik er af, remmerij en dergelijke zijn voor de vakman.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
- Hobby Linka
- Beheerder
- Berichten: 18969
- Lid geworden op: do 31 mar 2011 19:39
- Locatie: Het kan in ......
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
RE.gif
Hoe kom de aan die informatie m.b.t. doorsmeren nieuwe as? Toen ik mijn caravan nieuw kreeg was de enige opmerking tot onderhoud dat ik 1x per jaar langs moest komen voor vocht controle. Onderhoud 1x per twee jaar.
Hoe kom de aan die informatie m.b.t. doorsmeren nieuwe as? Toen ik mijn caravan nieuw kreeg was de enige opmerking tot onderhoud dat ik 1x per jaar langs moest komen voor vocht controle. Onderhoud 1x per twee jaar.
Hobby Linka
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
Hobby 460 UFe de luxe 2007 met Truma Aventa-dakairco, Truma SE R mover, Optima Yellow Top 4.2 accu, Truma DuoControl.
Getrokken door een witte Skoda Yeti 2.0 TDI
Het kan niet fout gaan,
hooguit anders dan verwacht.
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
IK hoop dat jij de lagers van mijn caravan nooit bij stelt.Bantam schreef:Als je de caravan opkrikt en het wiel over en weer wrikt dan moet je die speling lichtjes voelen..
Als je de speling kunt "voelen"is dat veel te veel.
Dit is een betere methode.VIP Premium schreef:
Vuistregel voor het monteren van wiellagers, kroonmoer vast draaien en daarna kwartslag los, splitpen er in en klaar.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Handleiding cva. Staalgeveerde torsie-as schijnt wat meer onderhoud nodig te hebben dan de meestsl gebruikte rubber-geveerde assen. Advies bij aglevering was jasrlijks. Manual zegt 2x per jaar en het is een kleine moeite.Hobby Linka schreef:RE.gif
Hoe kom de aan die informatie m.b.t. doorsmeren nieuwe as? Toen ik mijn caravan nieuw kreeg was de enige opmerking tot onderhoud dat ik 1x per jaar langs moest komen voor vocht controle. Onderhoud 1x per twee jaar.
Polar 590LB (2012) - Simpark - Alde - iTBS - MB E320 S211
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Staalgeveerde torste assen( Knott o.a.) moeten i.d.d. regelmatig gesmeerd worden,hier worden de torsie stangen die in de as zitten gesmeerdHobby Linka schreef:RE.gif
Hoe kom de aan die informatie m.b.t. doorsmeren nieuwe as? Toen ik mijn caravan nieuw kreeg was de enige opmerking tot onderhoud dat ik 1x per jaar langs moest komen voor vocht controle. Onderhoud 1x per twee jaar.
Maar deze smering heeft geen invloed op het wiellager daar moet echt de naaf voor van de as af,en is,normaal gesproken, alleen nodig als zo n lager vervangen word
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
- dieseltijger
- Berichten: 11198
- Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Minder dan handwarm als ik het van de stalling ophaal. Als je remschoenen aanlopen wordt alles loeiheet. Dat is niet het geval - dus geen koude drukte nodig, toch?
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Vanochtend even een rondje gereden na een kwartier "zonder remmen" bij ca 80 km/h waren de wielen ijskoud. Even in de wijk rond getoerd, flink afgeremd bij elke zijstraat, toen werden de velgen aardig warm. Mijn conclusie is dat het gewoon door het remmen komt. In het verleden is mij dat nooit opgevallen, behalve bij een kilometers lange afdaling in Noorwegen, waarbij de remmen begonnen te stinken, maar ik heb er eerlijk gezegd verder nooit op gelet. Overigens is er maar 1 lager vernieuwd, omdat hij lekte, en geen twee.
Laatst gewijzigd door Ad op za 6 mei 2017 14:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Pössl Globecar Campscout 2.2HDI 150pk
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Je hebt gelijk dat "voelen" te veel is. Wat ik beschreven heb kan gevaarlijk zijn als het door mensen zonder...euh... gevoel euh... getest wordt.eurotrotter schreef: IK hoop dat jij de lagers van mijn caravan nooit bij stelt.
Als je de speling kunt "voelen"is dat veel te veel.
..............
Je moet de speling "lichtjes" voelen. Als het "vast" zit en er komt extra warmte bij van de remmen dan spannen ze te veel.
Misschien is onderstaande tekst duidelijker :
Bron :Klikkerdeklik (onderaan)Het controleren van wiellagers is iets wat regelmatig bij oudere caravans dient te gebeuren. Het gaat daarbij om de ‘conditie’ van het wiellager en het vet dat in de naaf is aangebracht, en de eventuele wiellagerspeling. Wiellagerspeling kan vastgesteld worden door de caravan met de wielen van de grond op te krikken en vervolgens het wiel met beide handen onder en boven vast te pakken. Door nu het wiel te ‘kantelen’ kan een eventuele wiellagerspeling worden vastgesteld. Het lager behoort spelingvrij te zijn afgesteld. Wanneer een geringe speling voelbaar is, is dit overigens minder gevaarlijk dan een te strak afgesteld lager. Een te strak afgesteld lager herkent u aan het niet gemakkelijk ronddraaien van het wiel (bijvoorbeeld als het wiel na één omwenteling al stilstaat) en het heet worden van de wielnaaf tijdens het rijden. Deze symptomen kunnen overigens ook het gevolg zijn van niet goed afgestelde remmen. In beide gevallen is het noodzakelijk de vakman de storing te laten verhelpen.
Een te strak afgesteld lager veroorzaakt het smelten van het wiellagervet. Hierdoor loopt het lager droog en kan het vastlopen, met als gevolg dat het wiel kan afbreken. Ook kan het wegsmeltende vet op de remschoenen of in de remtrommel terecht komen, waardoor de remwerking sterk zal verminderen. Wanneer u tijdens het ronddraaien van het wiel een ‘grommend’ geluid hoort, duidt dit op een defect wiellager dat door de vakman moet worden vervangen. Het vernieuwen van wiellagers, wiellagervet en het afstellen van de speling zijn zaken die bij voorkeur door de vakman dienen te gebeuren.
De methode : "kroonmoer vast draaien en daarna kwartslag los, splitpen er in en klaar" is inderdaad heel praktisch en bruikbaar. Maar: hoe hard vast draaien?
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
RE.gif
Hoe hard vastdraaien??
Ik werk veel met minuscule lagers, en vastdraaien van een lager is een gevoel dat een vakman na jaren heeft ontwikkeld.
Het z.g. vingerspitzengefeuhl.. ( of zoiets)
Exact gelijk aan het gevoel van: Wanneer is een lager goed of niet goed....is niet goed door vuil of door slijtage.
Dat weet een vakman al voordat ie event. gaat testen.
tja..dus toch maar naar de vakman..
Chris
Hoe hard vastdraaien??
Ik werk veel met minuscule lagers, en vastdraaien van een lager is een gevoel dat een vakman na jaren heeft ontwikkeld.
Het z.g. vingerspitzengefeuhl.. ( of zoiets)
Exact gelijk aan het gevoel van: Wanneer is een lager goed of niet goed....is niet goed door vuil of door slijtage.
Dat weet een vakman al voordat ie event. gaat testen.
tja..dus toch maar naar de vakman..
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Je moet een kwartslag voor het knappen stoppen
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Verzonden vanaf mijn iPhone 7 met Tapatalk
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
RE.gif
Dat is met bouten aandraaien Micky.
Blijf jij maar van lagers af...als dat je advies is tenminste....
Chris
Dat is met bouten aandraaien Micky.
Blijf jij maar van lagers af...als dat je advies is tenminste....
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Hoe warm/heet worden caravan wielen?
Ooit hier gelezen: "de plastic dopjes op de moeten/bouten vd caravan wielen waren gesmolten na een afdaling."
Heb nu voor het eerst doppen op mijn caravan wielen en overweeg ze thuis te laten voor een betere koeling.
Heb nu voor het eerst doppen op mijn caravan wielen en overweeg ze thuis te laten voor een betere koeling.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016