Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
Ik heb eigenlijk nog nooit niet gecentreerde velgen gezien tot gister. Het zou me serious verbazen als de velgen van Jan niet gecentreerd zijn.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
In het programma Wheeler Dealers zag ik dat er conische en halfbolvormige wielbouten zijn.
Verwisselen schijnt levensgevaarlijk te zijn.
Een ander punt in deze materie is dat er voor stalen en lichtmetalen velgen ook andere bouten gebruikt moeten worden. Is dat juist?
Voor alle zekerheid heb ik voor mijn Mazda 5 die van de fabriek af met lichtmetalen volgen was uitgerust, bouten bijbesteld om mijn op een stalen velg gemonteerde thuiskomer vast te kunnen zetten.
Gaarne commentaar en uitleg.
Verwisselen schijnt levensgevaarlijk te zijn.
Een ander punt in deze materie is dat er voor stalen en lichtmetalen velgen ook andere bouten gebruikt moeten worden. Is dat juist?
Voor alle zekerheid heb ik voor mijn Mazda 5 die van de fabriek af met lichtmetalen volgen was uitgerust, bouten bijbesteld om mijn op een stalen velg gemonteerde thuiskomer vast te kunnen zetten.
Gaarne commentaar en uitleg.
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
Ik heb in het verleden voor mijn AstraG altijd dezelfde bouten gebruikt voor lichtmetalen zomer- en stalen winterwielen. Nu LM zomer- en winterwielen met dezelfde moeren.
Toyota RAV4 CVT Executive 2010 & Knaus Silver Selection 450FU 2016
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16304
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
Je/jullie hebt gelijk......ik zal onze aanhangers en auto's door elkaar gehaald hebben.witjesm schreef:Ik heb eigenlijk nog nooit niet gecentreerde velgen gezien tot gister. Het zou me serious verbazen als de velgen van Jan niet gecentreerd zijn.
Maar, zo eigenwijs als ik ben.....ik zie het eerder als hulp bij opzetten (de Astra heeft bouten) dan als "echt" centreren. Ik blijf erbij dat de bouten het afwerken.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
Weet niet meer waar ik het gelezen heb, maar heb is documentatie gehad dat de naaf ook een gedeelte van het gewicht van het voertuig draagt en het niet alleen is voor de centrering, kan het me eerlijk gezegd ook wel voorstellen, tenslotte is de verticale kracht behoorlijk groot op een wiel en als je naaf niet goed aansluit komt dus de verticale kracht op de over het algemeen M12 bouten...
Heb in de tijd dat ik automonteur was ook nooit velgen gehad onder auto`s die niet strak om de naaf zaten, als dit wel zo is bij je auto kan je je afvragen of de velgen origineel zijn of aftermarket met een andere diameter ( in dat geval het je altijd nog vulringen )
Even over de wielbouten
Ik heb voor mijn stalen reservewiel andere wielbouten als voor mijn lichtmetalen velgen, bij mijn vorige auto was dit zo en bij mijn huidige ook
Even een citaat met uitleg over wielbouten
Er zijn namelijk een paar vuistregels:
• Stalen velgen hebben vrijwel altijd een bolconische zitting, en dus bolconische kop;
• De originele merkwielen van je auto hebben meestal een bolconische zitting;
• Voor after market wielen geldt dat ze over het algemeen voorzien zijn van een conische zitting.
Als je verkeerde wielmoeren er op zet maken de moeren onvoldoende contact met de velg, gevolg is dat er piekspanningen zullen ontstaan dat is niet wenselijk.
Heb in de tijd dat ik automonteur was ook nooit velgen gehad onder auto`s die niet strak om de naaf zaten, als dit wel zo is bij je auto kan je je afvragen of de velgen origineel zijn of aftermarket met een andere diameter ( in dat geval het je altijd nog vulringen )
Even over de wielbouten
Ik heb voor mijn stalen reservewiel andere wielbouten als voor mijn lichtmetalen velgen, bij mijn vorige auto was dit zo en bij mijn huidige ook
Even een citaat met uitleg over wielbouten
Er zijn namelijk een paar vuistregels:
• Stalen velgen hebben vrijwel altijd een bolconische zitting, en dus bolconische kop;
• De originele merkwielen van je auto hebben meestal een bolconische zitting;
• Voor after market wielen geldt dat ze over het algemeen voorzien zijn van een conische zitting.
Als je verkeerde wielmoeren er op zet maken de moeren onvoldoende contact met de velg, gevolg is dat er piekspanningen zullen ontstaan dat is niet wenselijk.
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
Band voor het reservewiel was nog niet binnen ,en tijdens het wachten dacht ik opeens om misschien toch mijn oude banden terug mee naar huis te nemen en heb twee stalen velgen bijbesteld.Micky schreef:als je die nieuwe reserveband gewoon op marktplaats zet, krijg je er zo 50-75 euro voor, die gaat dan waarschijnlijk onder een busje en wordt binnen een jaar of 2 opgereden, ook beter voor het milieu..Lotte schreef:@marcela,
Deze namiddag de wielen van onze fendt 450 QB 2011 eraf gehaald.
Dot code 1310 dus aan vervanging toe.
Bij de bandenboer nieuwe besteld en morgen worden die geleverd.(90€per stuk)
Dit zijn de standaardbanden Semperit Vanlife 205/65 R 15 99T die we gaan vervangen door net dezelfde, want dit zijn de banden waarop de fendt geleverd werd.
Nog nooit in problemen gekomen, zelfs niet bij inhalen aan 130 in frankrijk.
Fendt loopt achter onze van als een trein op rails met deze banden, waarom zouden we dan kiezen voor iets nieuws
Reservewiel wordt ook vervangen niettegenstaande dat dit splinternieuw is.(dot 2010)
Wil iemand deze band gratis, gelieve dit dan Héél snel te laten weten, morgen namiddag gaat hij anders in de verwerking bij de bandenboer.
Verzonden vanaf mijn iPhone 7+ met Tapatalk
Volgende week als alles goed gaat en de ontbrekende band is binnen voor mijn reservewiel, worden mijn oude banden(met nog 4 mm profiel) op de nieuwe stalen velgen gelegd en heb ik ineens een setje banden op velg om de caravan in de winter te stallen,en kunnen de nieuwe netjes onder een dekentje in het donker in hun winterslaap.Idd misschien een idee om op marktplaats te zetten, hoop dat ik dan wel iemand vind die naar Ieper in België wil komen om een band op te halen(voor een sixpack en een lekker flesje wijn ben ik ook al te vinden ipv€€€€€)
Leuk meegenomen dat ik nog een korting heb verkregen, uiteindelijk maar 78€ per stuk moeten betalingen de banden zijn VERSE van 1017.
Voor die prijs wil je echt niet het risico lopen dat er onderweg iets verkeerd gaat met je teergeliefde caravan,auto,.....vrouw
Fendt Saphir 450 QB.
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
Gewoon de caravan wegzetten met banden op maximale spanning, heb je geen stallingsvelgen nodig hoor.
Fiat Ducato Buscamper (Grey) of als combi een Range Rover (Epsom Green ) of Ford Focus 1.5 ST 182pk (Magnetic Grey)met voorlopig ff niets na verkoop van onze Knaus 450TU Südwind…
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
RE.gif
idd en dan het werk 2 keer per jaar bij mij ging alles op martkplaats.
idd en dan het werk 2 keer per jaar bij mij ging alles op martkplaats.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
- Pgranddaddy
- Berichten: 41
- Lid geworden op: za 15 okt 2016 19:39
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
2x per jaar een uurtje is niet veel in je leven een voortent opzetten duurt langer[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
Onze hobby is een Fendt
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
RE.gif
wel als je al weinig tijd hebt en het gewoon niets bijdraagt, de 6 jaar halen mijn banden glansrijk zonder welk probleem dan ook.
wel als je al weinig tijd hebt en het gewoon niets bijdraagt, de 6 jaar halen mijn banden glansrijk zonder welk probleem dan ook.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
Toen ik vroeger nog actief ging gaan offroaden met de defender was dit bijna een wekelijks werkje, na de rit wielen eraf om de boel netjes te spuiten.
Is idd wel wat werk maar nooit géén remproblemen of dergelijke gehad.
Part of the hobby hé, de ene kuist zijn voertuig 2 maal per jaar,anderen soms 2 keer per week.
(Vroeger nog iemand gekend die zelfs zijn auto IEDERE dag een wasbeurt gaf, jaja,zelfs in de winter.)
Die 2 keer per jaar is nu toch ook niet overdreven hé om de wielen eens om te wisselen door de stallingswielen,kan ik tevens de remmen eens nachecken.
Ieder zijn meug.
Is idd wel wat werk maar nooit géén remproblemen of dergelijke gehad.
Part of the hobby hé, de ene kuist zijn voertuig 2 maal per jaar,anderen soms 2 keer per week.
(Vroeger nog iemand gekend die zelfs zijn auto IEDERE dag een wasbeurt gaf, jaja,zelfs in de winter.)
Die 2 keer per jaar is nu toch ook niet overdreven hé om de wielen eens om te wisselen door de stallingswielen,kan ik tevens de remmen eens nachecken.
Ieder zijn meug.
Fendt Saphir 450 QB.
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
RE.gif
2x per jaar is te overzien maar nog steeds niet nodig.
Wij halen en brengen de caravan meer dan 20 x per jaar naar de stalling, moet er niet aan denken om telkens de wielen te moeten wisselen voor "stallingsbanden" wink:
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
2x per jaar is te overzien maar nog steeds niet nodig.
Wij halen en brengen de caravan meer dan 20 x per jaar naar de stalling, moet er niet aan denken om telkens de wielen te moeten wisselen voor "stallingsbanden" wink:
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021
-
- Berichten: 6225
- Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
- Locatie: Roosendaal
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
IK heb ze er nu één jaar onder( tot volle tevredenheid ) en ga ze uiteraard in de gaten houden( maar dat doe ik ook als er een A merk( wat dat ook moge zijn) op zou liggen).Kooiton schreef:eurotrotter schreef:Zo zie je maar hoe betrekkelijk alles is:Senior Be schreef:Mijn dealer raadde GT-Radial Maxmiler ernstig af
Mijn bandenboer raadde mij de Maxmilers juist aan,omdat hij heel veel tevreden klanten had die dit merk ook hebben.
Nog even over de GT-Radial Maxmiler banden, die zaten er bij onze vorige caravan (Bürstner), op de dag af, 6 jaar onder.
Ik had net een nieuwe garagekrik aangeschaft en ik denk, effe de bandjes controleren, ja hoor op de linker zat op het loopvlak een oneffenheidje.
Bij controle bij de bandenboer bleek de buitenmantel los te laten van de binnen laag o.i.d. Nog maar even snel 2 nieuwe banden aangeschaft dus.
Mocht er iets aan te merken zijn zijn jullie de eersten die t te weten komen.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
Was ik ook eerst niet van plan om te kijken voor stallings banden, maar als je nu nog 2 goede banden hebt, weliswaar niet meer voor in het verkeer wegens ouderdom, en je kan voor een leuk prijsje een setje stalen velgen kopen,waarom dan niet??(misschien ook omdat ik een West- Vlaming, ben en wij gekend zijn om niet bang te zijn om de handen eens uit de mouwen te steken )Daphne schreef:RE.gif
2x per jaar is te overzien maar nog steeds niet nodig.
Wij halen en brengen de caravan meer dan 20 x per jaar naar de stalling, moet er niet aan denken om telkens de wielen te moeten wisselen voor "stallingsbanden" wink:
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
De set zal dan ook enkel omgewisseld worden na ons verlof als de caravan in de stalling gaat eind oktober, daar blijft ie dan tot eind maart.20 maal per jaar omleggen zou ik nu ook wel niet doen.
Caravan staat op gravel, dus spaar ik liever mijn banden voor op de weg .
Iedereen doet maar wat ie zelf goed vindt
Fendt Saphir 450 QB.
Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden
RE.gif
waarom niet gewoon omdat het totaal overbodig is, niets bijdraagt en dus verloren energie is (of moet ik ook de Citroen DS uit 1974 steeds voorzien van een "reserve setje")
Ik ben ook niet bang om de handen uit de mouwen te steken, maar het moet wel nut hebben
waarom niet gewoon omdat het totaal overbodig is, niets bijdraagt en dus verloren energie is (of moet ik ook de Citroen DS uit 1974 steeds voorzien van een "reserve setje")
Ik ben ook niet bang om de handen uit de mouwen te steken, maar het moet wel nut hebben
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB