Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door marcelca » di 28 mar 2017 18:01

Ik rijd een aantal jaren met een fendt saphir 490 uit 2012 ( 1500kg beladen ), rijd met veel plezier met de caravan en ben op zich wel tevreden over de stabiliteit, alleen als busjes me inhalen wil die wel is een klein beetje trekken.

Nu zag ik toen ik een vorig jaar in de stalling zette dat mijn banden die er onder zitten 6 jaar oud waren en in mijn verzekering staat dat banden van ouder dan 6 jaar je ze moet vervangen.

Geen probleem natuurlijk dus dit voorjaar wil ik de banden vervangen, durf zo niet meer uit mijn hoofd te zeggen welk merk band eronder zit, als ik de documentatie erop na sla is de maat ieder geval 205/65-15.

Ik vroeg me nu af of als ik een ander merk band eronder laat zetten of je dit gaat merken in de stabiliteit.

ik kwam in een ander topic de merken Hankook Vantra LT en de Continental Vancontect tegen als goede banden, zijn deze banden beter als de originele banden die eronder zitten, kan me voorstellen als deze banden een stijvere wang hebben dat het rijden stabieler kan worden, maar hebben deze banden ook een stijvere wang ??

is er hier iemand die een zinnig woord over kan zeggen

Jaap van Duijn
Berichten: 1319
Lid geworden op: za 12 mei 2012 14:24
Locatie: Katwijk ZH

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door Jaap van Duijn » di 28 mar 2017 18:35

@Marcelca

Wij hebben af fabriek de Hankooks er onder en juist in Januarie deze weer voor Hankook vervangen,
De onze waren 6jaar(waarschijnlijk al wat maanden oud toen we hem kochten).
Maar we houden 6jaar aan basta.
Zeer tevreden en caravan ligt achter de auto als een speer.
Een swift challeger 565 van totaal 732cm lang en 1650kg mag dus wel.
Natuurlijk voel je een touring car voorbij komen of zo een sprinter busje met 140km, maar wij vinden het perfecte banden
Waren we dacht 180 Euro kwijt, oude banden inleveren, omzetten en nieuwe ventielen.
Dus al met al redelijk en tevreden was Uw vraag - ja zeker Hankook

Veel rij plezier Jaap van Duijn

Gebruikersavatar
RichTrip
Berichten: 1889
Lid geworden op: ma 12 mei 2014 13:56

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door RichTrip » di 28 mar 2017 19:10

Heb ook Hankook Vantra's onder de Kip. Bevalt zeer goed. Maar er zijn ook enkele Continental lovers hier, die ook helemaal lyrisch zijn.
Kortweg gezegd: beide merken zullen zeer goed bevallen thumbup.gif
Kip Grey Line Special 47 TRZ 2003 + (Kip) Walker Vario Easy Door voortent i.c.m. een Opel Astra Sports Tourer PHEV Business Edition 1.6 Turbo 180pk

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door marcelca » di 28 mar 2017 19:46

Dat is al goed om te horen, stom genoeg heb ik toen het op een papiertje geschreven wat voor een merk er nu onder zit maar papiertje niet te vinden en ben het eerlijk gezegd vergeten...

alvast bedankt voor de info..

ben benieuwd of er ook nog mensen zijn die de originele banden van de Fendt kent en de overstap hebben gemaakt naar een ander merk en of je dan ook verschil merkt.

begrijp me niet verkeerd, de combinatie rijd erg goed en probleemloos, in frankrijk rijden met een kleine 110 km/h voelt heel erg zeker en gevoelsmatig nog veel marge ( het hoeft zeker niet sneller hoor ), maar als een andere merk band het trekken bij het inhalen van die sprinters ed... zou verminderen is dat meegenomen

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door Daphne » di 28 mar 2017 19:56

marcelca schreef: maar als een andere merk band het trekken bij het inhalen van die sprinters ed... zou verminderen is dat meegenomen
Vergeet dat maar. Als de huidige banden onder gewone omstandigheden probleemloos zijn, zal een ander merk niets extra in deze situatie bieden.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door marcelca » di 28 mar 2017 20:01

Oke, duidelijk....

Waar kan je wel verschil in merken bij de verschillende merken uitgaande van dat je de zelfde maat en loadindex gebruikt...

ik hoor namelijk wel mensen dat ze de ene band fijner vinden als de andere, waar zit dit in of zit dit tussen de oren :lol:

mike_kooijman
Berichten: 35
Lid geworden op: ma 15 sep 2014 15:08
Locatie: Amersfoort

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door mike_kooijman » di 28 mar 2017 20:06

Wij hebben ook een Fendt Saphir 490 uit 2001 en daar zijn in 2015 nieuwe banden onder gekomen. Ik weet het niet zeker, maar volgens mij waren dit Maxxis banden. De caravan dealer heeft deze eronder gezet. Qua stabiliteit kan ik alleen maar zeggen dat het super rijdt, ook bij 120 km/h in Frankrijk tijdens het inhalen.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door marcelca » di 28 mar 2017 20:12

het grappige is dat ie heel stabiel rijd, ook ik rijd wel is wat harder bij het inhalen en zeker met inhalen merk ik totaal geen instabiliteit..

het kleine beetje trekken is alleen als ik word ingehaald met busjes die 140+ rijden, toch knap dat die zeecontainers die je inhalen zo hard kunnen mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Daphne
Erelid
Berichten: 19753
Lid geworden op: wo 13 apr 2005 09:40
Locatie: 013

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door Daphne » di 28 mar 2017 20:37

marcelca schreef:
ik hoor namelijk wel mensen dat ze de ene band fijner vinden als de andere, waar zit dit in of zit dit tussen de oren :lol:
Nee dat zit niet tussen de oren :wink: en is iets heel anders dan jouw vraag. Als de eigenschappen van de banden minder prettig rijden tot gevolg heeft, merk je dat onder alle omstandigheden. Als dat het geval is, is het raadzaam om een ander merk te proberen. Een ander merk nemen om minder last te hebben van zuiging bij inhaalacties is onzinnig. Wil je daar van af, dan moet je het in de gewichtsverhouding tussen auto en caravan zoeken en kogeldruk en belading van de caravan.
"NORMAAL IS OOK MAAR HET GEMIDDELDE VAN UITERSTEN"

Eriba Nova L 465 -2021
SEAT Ateca FR Business Intense 1.5 TSI DSG7 -2021

Gebruikersavatar
JPGeetje
Berichten: 3686
Lid geworden op: di 23 dec 2003 06:20
Locatie: Heel
Contacteer:

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door JPGeetje » di 28 mar 2017 20:49

@TS
Onder onze vorige caravan, een Fendt Opal van 2013, een jaar jonger dan de jouwe dus, lagen "Semperit Van Life" banden.
Is dat misschien de merknaam die op je papiertje stond? weenie.gif
Ook probleemloze banden overigens. thumbup.gif
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door eurotrotter » di 28 mar 2017 21:18

marcelca schreef:
begrijp me niet verkeerd, de combinatie rijd erg goed en probleemloos, in frankrijk rijden met een kleine 110 km/h voelt heel erg zeker en gevoelsmatig nog veel marge ( het hoeft zeker niet sneller hoor ), maar als een andere merk band het trekken bij het inhalen van die sprinters ed... zou verminderen is dat meegenomen
Dat "trekken"bij het inhalen word niet veroorzaakt door een meer of minder stijve band.
Dat word veroorzaakt door de luchtverplaatsing van die Sprintertjes of vrachtwagens die je inhalen.
Om dit te onderdrukken is een goede stabilisatie koppeling veel belangrijker.
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door Ab » di 28 mar 2017 21:52

Die zit erop..
De banden en stabilisator hebben niks met de voelbare verplaatsing van de caravan te doen.
Het gewicht en de constructie van het trekkende voertuig des te meer.
Hoe zwaarder de auto en lichter de caravan hoe minder voel je ervan.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door marcelca » di 28 mar 2017 23:15

Het is duidelijk, ik ga overwegen welke banden ik eronder laat zetten

Senior Be
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 1 mei 2016 10:03

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door Senior Be » wo 29 mar 2017 12:59

Continental of Hankook, afhankelijk van de beschikbare maten.
Vooral Hankook kent veel enthousiaste gebruikers.
Ik behoor zelf ook tot die groep.
In ieder geval een A-merk.
Mijn dealer raadde GT-Radial Maxmiler ernstig af vanwegeeen verhoogde kans op bobbels en scheuren bij relatief nog jonge banden.
Kies voor C-banden met versterkte (stalen) ventielen.

Gebruikersavatar
AadB
Berichten: 2823
Lid geworden op: za 19 sep 2015 11:16
Locatie: Westland

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door AadB » wo 29 mar 2017 20:12

Hier nog een tevreden Hankook Vantra gebruiker thumbup.gif
VW Tiguan E-hybrid 2023
Knaus Sudwind 450 FU Silver Selection 2016

eurotrotter
Berichten: 6215
Lid geworden op: vr 5 feb 2010 23:43
Locatie: Roosendaal

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door eurotrotter » wo 29 mar 2017 21:29

Senior Be schreef:Mijn dealer raadde GT-Radial Maxmiler ernstig af
Zo zie je maar hoe betrekkelijk alles is:
Mijn bandenboer raadde mij de Maxmilers juist aan,omdat hij heel veel tevreden klanten had die dit merk ook hebben. mrgreen.gif mrgreen.gif
Adria Coral Supreme S 670 SLT 130 multijet,turbo-intercooler,luchtvering,sattelietschotel,Alden vloeistof verwarming.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door dieseltijger » wo 29 mar 2017 23:19

Het probleem is: er zijn geen vergelijkende tests beschikbaar waar caravanbanden (=hoge loadindex of commercial uitvoeringen) aan de tand gevoeld worden. Ik heb recentelijk een kleine 300 km gereden met tristar honky tonk banden onder de caravan en rotalla (geen A-, B- of C-merk, maar een Z-merk waar iedereen de neus voor ophaalt) voorbanden onder de auto. Ik kan echt niet enig verschil qua rijden of lawaai merken met banden van een A-merk, wel merk ik het in de portemonnee. Al jaren.

Verhip...Hankooks was enige decennia geleden samen met Bridgestone ook een bandenmerk waar een verstandig mens zich niet aan waagde. Het kan verkeren....
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door marcelca » do 30 mar 2017 02:11

Er is inderdaad veel persoonlijke voorkeur en het zou toch mooi zijn als ze is een vergelijkingstest zouden doen voor caravanbanden net zoals ze ook doen met autobanden of verschillende onderdelen...

denk alleen dat de markt te klein is om dit te doen en te veel kosten met zich meebrengt

HanK
Berichten: 793
Lid geworden op: vr 27 jan 2012 19:19
Locatie: Einde A9

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door HanK » do 30 mar 2017 09:11

marcelca schreef:Ik rijd een aantal jaren met een fendt saphir 490 uit 2012 ( 1500kg beladen ), rijd met veel plezier met de caravan en ben op zich wel tevreden over de stabiliteit, alleen als busjes me inhalen wil die wel is een klein beetje trekken.

Nu zag ik toen ik een vorig jaar in de stalling zette dat mijn banden die er onder zitten 6 jaar oud waren en in mijn verzekering staat dat banden van ouder dan 6 jaar je ze moet vervangen.
Ik heb ook steeds gedacht dat ze niet ouder mogen zijn dan 6 jaar.
Heb mijn Unigarant Caravanverzekering Voorwaarden er nog eens op nagelezen en zie daar nu staan dat ze niet ouder dan 10 jaar mogen zijn. Voorwaarden van 2016.
Renault Kangoo II 1.2 TCe en Trigano Silver 310 TDL

Gebruikersavatar
witjesm
Berichten: 1716
Lid geworden op: ma 2 sep 2013 14:50
Locatie: Zwitserland

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door witjesm » do 30 mar 2017 09:50

Morgen nieuwe banden laten monteren. Ik heb voor Continental gekozen ondanks dat er oorspronkelijk Semperit onder zat. Ze zijn nog geen 6 jaar oud maar wel kaal na 20000 km. Zal wel door de bergen komen want aan mijn rijstijl kan het niet liggen scratch.gif Ik zal laten weten hoe ze bevallen.
Laatst gewijzigd door witjesm op do 30 mar 2017 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
BMW M440xi Cabrio of VW California 4x4 met Eriba Nova S485

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door Ab » do 30 mar 2017 09:56

marcelca schreef:Er is inderdaad veel persoonlijke voorkeur en het zou toch mooi zijn als ze is een vergelijkingstest zouden doen voor caravanbanden net zoals ze ook doen met autobanden of verschillende onderdelen...

denk alleen dat de markt te klein is om dit te doen en te veel kosten met zich meebrengt
Dat wordt om de paar jaar gedaan door de ANWB.
De resultaten worden gepubliceerd in de KCK.
De banden worden op een machine gezet en net zo lang belast onder zware omstandigheden totdat de band het opgeeft.
De laatste keer dat ik me kan herinneren kwam Semperit er uit als de beste band.
Het blijft echter een momentopname.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door marcelca » do 30 mar 2017 10:27

ah, ok....

Ik las een paar berichten erboven dat het niet werd gedaan vandaar dat ik ervan uitging dat het niet gedaan werd...

moet zeggen dat een band op een machine zetten en dan belasten totdat die opgeeft niet de test is die ik bedoel..

heb een tijdlang de autoweek gehad hier werden bijvoorbeeld autobanden getest in verschillende rijomstandigheden op een testbaan..

denk dan aan, aquaplanning, rotonde`s, lastwisselingen, remweg, geluid enz enz , dit op verschillende snelheden, droog en nat...

zo`n soort test is natuurlijk wat anders als kijken hoeveel de band kan hebben, hoeveel de band kan hebben zegt niet zoveel over de rijeigenschappen

Ab
Moderator
Berichten: 26694
Lid geworden op: do 30 aug 2007 23:17
Locatie: Midden Nederland

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door Ab » do 30 mar 2017 10:46

Alles wat je noemt is voor een caravan veel minder belangrijk..
Ik zou haast zeggen niet van toepassing.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.

Gebruikersavatar
marcelca
Berichten: 260
Lid geworden op: zo 6 jul 2014 09:27

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door marcelca » do 30 mar 2017 10:58

Sorry, maar dat ben ik niet met je eens.....

lastwisseling is zeker belangrijk bij een caravan, denk aan het schommelen wat een caravan kan doen of uitwijk manouvre`s, hier kan verschil in banden zitten hoe stevig de wang is, en dit is dus zeker te testen

remweg, vind ik eigenlijk ook belangrijk, heb helaas wel is een noodstop moeten maken waardoor de wielen van de caravan blokkeerden, dus een andere band kan hier zeker verschil in maken hoeveel grip de band op het wegdek heeft en hoe hard je caravan remt ( droog en nat )

mee eens dat aquaplanning niet voor zal komen ( te hoog gewicht bij te lage snelheid ) rotondes niet zo hard worden genomen, alhoewel dit wel wat zegt over de dwars grip van je band en geluid zal ook niet van belang zijn, want dit hoor je toch niet..

Ik vind het raar dat er tig band merken zijn voor caravans, en zolang je de juiste maat en loadindex hebt het alleen maar belangrijk zou zijn of je band geen klapband krijgt, tenslotte zoals jij het zegt maakt het voor de rest niet uit bij een caravan.

Gebruikersavatar
dieseltijger
Berichten: 11126
Lid geworden op: do 18 apr 2013 14:59

Re: Fendt Saphir 2012 naar nieuwe banden

Bericht door dieseltijger » do 30 mar 2017 11:15

Plat gezegd: je wil een band die het gewicht met enige veiligheidsmarge kan dragen, niet snel veroudert (scheurvorming, separatie van het composietmateriaal wat een band eigenlijk is), en niet te stug (in verband met de opbouw- noch te instabiel is. Verder spelen aquaplaning en bandengeruis helemaal geen rol bij een caravan. Je hoeft niet de beste banden te hebben gelet op de aard van het gebruik, en een andere nuchtere constatering is: je weet gewoon niet welke banden de beste zijn. Alle ervaringen die je hier leest zijn zo subjectief als de pest. Wel heb je (heel waardevol) soms waarschuwingen, zoals bij de matador band het geval was (veel klapbanden).

De ANWB stelt in haar vraag/antwoord rubriek dat zij geen significant lagere kwaliteit ziet bij Aziatische banden. Zoals eerder aangegeven: twintig jaar geleden waren bijvoorbeeld Hankook en Bridgestone ook banden waar je liever niet mee gezien werd. Nu (Lo and behold) zijn het goede banden. Geeft een merk vertrouwen? Ja, tussen de oren. Ooit een terugroep actie van de A-merken gezien vanwege productiefouten? Nooit.

Ik geef de overweging mee om ook een nuchtere invalshoek mee te laten spelen bij dit soort keuzes, en de emotie en het gevoel vooral in de vakantie en het plezier te steken - maar niet in de techniek of investeringsbeslissingen.
Pluimvee met vele onnodige opties, getrokken door een Avensis blackedition met achterruitverwarming en een asbakje

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”