Wissel banden

Over banden, velgen, reservewiel, neuswiel, levellers, waterpas zetten, krik, enz.
Seb
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 dec 2016 18:24

Re: Wissel banden

Bericht door Seb » ma 13 mar 2017 21:11

Allereerst: ik ben geen expert, dus neem mijn verhaal niet blind voor waarheid aan.
Ik kan soms best (te :lol: ) kritisch zijn en leer graag, vandaar ook deze post.

Ik vraag mij oprecht af hoe "hard" het risico of gevaar nou precies is na 6 jaar.
Veel verzekeringen hebben in hun voorwaarden opgenomen dat caravanbanden niet ouder mogen zijn dan 6 jaar.
Bovag adviseert ook 6 jaar.
Voor de Duitse Tempo 100 ontheffing mogen de banden ook niet ouder zijn dan 6 jaar.

Allemaal naar aanleiding van een Duits onderzoek, lees ik op diverse plaatsen.
Weet iemand waar dat onderzoeksrapport te vinden is? Ik heb eventjes gezocht, maar kan het nergens vinden.
Niet dat ik het onderzoek in twijfel trek, maar ik ben wel benieuwd waar ze die 6 jaar op baseren.

Voor Tempo 100 moet je dus banden jonger dan 6 jaar hebben.
Impliciet lees ik dat als: De Duitsers vinden oudere banden niet per definitie levensgevaarlijk (want ze verbieden het niet), mits je je aan de reguliere (lagere) maximumsnelheid houdt.

De caravanverzekering van de ANWB heeft in hun voorwaarden een termijn van 10 jaar opgenomen.
Op hun website zeggen ze ook dat je ze niet per definitie na 6 jaar klakkeloos hoeft te vervangen, maar dat je ze wel geregeld moet controleren.

Een auto met banden van 10 jaar oud en serieuze droogtescheurtjes in de wangen komt in Nederland nog moeiteloos door de APK, zolang het canvas maar niet zichtbaar is. Waar zit 'm het gevaar van een caravanband dan in?

Zonder inhoudelijk écht kennis van zaken te hebben (!), zou ik denken dat een caravanband beschadigd raakt door uitdroging, dat zie je volgens mij als eerste aan de buitenkant (droogtescheurtjes), want daar is de invloed van zuurstof en zonlicht het grootst.
(Je blaast ze natuurlijk meestal op met lucht, maar die ververst in principe nauwelijks/niet dus het verouderingsproces van binnenuit lijkt me veel langzamer dan van buitenaf)
Bij auto's vindt men het pas tijd voor nieuwe banden zodra het canvas door (droogte- of stoeprand)scheuren zichtbaar is, of zodra het profiel te ondiep wordt.
Een band die uiterlijk geen enkel scheurtje vertoont en altijd op spanning is gehouden, zou daarmee niet per definitie gevaarlijker zijn dan een nieuwe, toch?

Wanneer de bandenspanning te laag wordt en de band serieus inveert / indeukt door het gewicht van de caravan, kan ik me nog indenken dat je schade aan het karkas toebrengt. Maar wanneer ze netjes op spanning blijven, snap ik niet goed hoe de band door stilstaan zou beschadigen.

Dat je een band met (zelfs kleine) droogtescheurtjes beter kunt vervangen lijkt me duidelijk, maar zou dat niet los (kunnen) staan van de leeftijd?
Koel en donker opgeslagen in de stalling lijdt een band toch veel minder dan heel het jaar door in weer en wind?

Nogmaals: neem mijn verhaal niet klakkeloos aan voor waarheid, ik ben slechts benieuwd naar de beweegredenen waarmee gesteld wordt dat een caravanband volgens de experts na 6 jaar vervangen moet worden. Vooral omdat alles gebaseerd lijkt op een Duits onderzoek en het in Duitsland wél een eis is voor Tempo 100, maar tegelijk verbieden ze het rijden met oudere banden niet.

(Overigens liggen er onder onze caravan net nieuwe banden, als onderdeel van de Bovag-beurt bij aanschaf)
Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Intense (2009) - Adria Altea 502DK (2005)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wissel banden

Bericht door Micky » ma 13 mar 2017 21:31

RE.gif

nieuwe banden binnen 6 jaar is geen onderdeel van de bovag beurt, na 10 jaar ook niet, alleen als ze in een dusdanig slechte staat zijn dat het niet aan te raden is door te rijden knipoog.gif

ik heb er testen van gezien, daarin wordt ook vermeld hoe de kans op een klapband extrapoleert na 6 jaar, maar als jij door wilt rijden moet je het gewoon doen hoor, het is je eigen keus, niemand hier die zegt dat je MOET wisselen na 6 jaar knipoog.gif
Soms is het zelfs verstandiger binnen de 6 jaar al te vervangen vanwege de slijtage mrgreen.gif

hier een deel van de test die ik bedoelde:

Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Wissel banden

Bericht door Sugar » ma 13 mar 2017 22:35

Het eerste onderzoek waaruit blijkt dat banden na 6 jaar plotsklaps massaal 'klappen' moet ik nog tegenkomen. Ik laat me graag overtuigen hoor, maar om per definitie na 6 jaar een caravanband te vervangen, gaat wat ver. Met het geklets dat het over meerdere jaren gezien maar een paar tientjes extra kost of het equivalent daarvan (biertje met portie bitterballen, jammie!) begeef je je op een glijdende schaal en kun je er zonder weerwoord op uitkomen dat je de banden zelfs na 5 jaar moet vervangen, vervolgens na 4 jaar et cetera..... De branchevereniging van bandenleveranciers, VACO, adviseert om vanaf het 6e jaar wat regelmatiger de banden te controleren en na 10 jaar te vervangen.
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Gebruikersavatar
PD
Berichten: 23431
Lid geworden op: wo 16 jul 2014 11:12
Locatie: Wherever I lay my hat...

Re: Wissel banden

Bericht door PD » ma 13 mar 2017 22:38

Maximaal 6 jaar is voor ons een keihard gegeven: zowel onze caravanverzekering (FBTO) als de Tempo100 ontheffing vermelden dit expliciet thumbup.gif
Ik ga er dan ook geen week overheen :lol:
Fendt Brillant 650 TF (2018), Land Rover Discovery-5 HSE 3.0 TDV6 Black Edition (2018)

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wissel banden

Bericht door Micky » ma 13 mar 2017 22:41

Sugar schreef:Het eerste onderzoek waaruit blijkt dat banden na 6 jaar plotsklaps massaal 'klappen' moet ik nog tegenkomen. Ik laat me graag overtuigen hoor, maar om per definitie na 6 jaar een caravanband te vervangen, gaat wat ver. Met het geklets dat het over meerdere jaren gezien maar een paar tientjes extra kost of het equivalent daarvan (biertje met portie bitterballen, jammie!) begeef je je op een glijdende schaal en kun je er zonder weerwoord op uitkomen dat je de banden zelfs na 5 jaar moet vervangen, vervolgens na 4 jaar et cetera..... De branchevereniging van bandenleveranciers, VACO, adviseert om vanaf het 6e jaar wat regelmatiger de banden te controleren en na 10 jaar te vervangen.
Onzin, natuurlijk kom je niet zomaar uit op 5 jaar.. lees je maar eens goed in, natuurlijk klap hij niet na 6 jaar en 1 of 2 maand, maar de kans wordt wel ineens veel groter, heel veel groter, maar rij gewoon lekker door als je dat oke vind toch?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7098
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wissel banden

Bericht door karelV » ma 13 mar 2017 22:42

RE.gif RE.gif

Wij hebben ieder jaar nieuwe banden...........maar wij komen niet in aanmerking voor Tempo 100 sticker mrgreen.gif mrgreen.gif awhoea.gif awhoea.gif awhoea.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wissel banden

Bericht door Micky » ma 13 mar 2017 22:43

RE.gif scratch.gif

waarom kom jij niet in aanmerking dan?
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Wissel banden

Bericht door Sugar » ma 13 mar 2017 22:46

Heej, Micky. Trek het je niet zo aan. Ik schreef dat ik me graag laat overtuigen. Nou, kom maar op! scratch.gif
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Wissel banden

Bericht door Sugar » ma 13 mar 2017 22:49

Oh, en Micky, mijn bandjes gaan er ook na 6 jaar af. Anders krijg ik ruzie met mevrouw Sugar! awhoea.gif
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wissel banden

Bericht door Micky » ma 13 mar 2017 22:54

RE.gif mrgreen.gif

ik trek het me helemaal niet aan hoor, ik heb ze afgelopen jaar na 6 jaar en wat maanden laten vervangen, maar vragen om een dergelijke onderbouwing is best lastig, bij 500 mensen gaat het goed en dan ineens niet, het is allemaal een beetje een loterij, Ab heeft 2 keer in korte tijd een klapband gehad met jonge banden en er zijn mensen die krijgen er geen met 12 jaar oude banden, vandaar mijn opmerking, als je door wilt rijden doe je dat lekker, ik doe het niet mrgreen.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Gebruikersavatar
karelV
Berichten: 7098
Lid geworden op: ma 31 aug 2015 15:32
Locatie: in Nederland

Re: Wissel banden

Bericht door karelV » ma 13 mar 2017 22:55

Micky schreef:RE.gif scratch.gif

waarom kom jij niet in aanmerking dan?

De Trekker is onbeladen, dus rijklaar lichter (1355kg) dan de MTM van de caravan (1750kg). knipoog.gif
Caravan die getrokken wordt door een auto mrgreen.gif

Seb
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 28 dec 2016 18:24

Re: Wissel banden

Bericht door Seb » ma 13 mar 2017 23:04

@ Micky: Zelf zou ik de bandjes ook tijdig vernieuwen hoor, de kostenbesparing van niet vervangen is mij de ellende niet waard.
Ik vraag me echter oprecht af waar het getal 6 jaar vandaan komt. Is dit bewezen door onafhankelijk onderzoek of "wij van wc eend..."
Ik weet het gewoonweg niet.
Mitsubishi Lancer Wagon 1.6 Intense (2009) - Adria Altea 502DK (2005)

Sugar
Berichten: 361
Lid geworden op: di 24 jun 2014 15:52
Locatie: tussen Arnhem en Nijmegen

Re: Wissel banden

Bericht door Sugar » ma 13 mar 2017 23:11

RE.gif Precies!
Toyota Auris TS 1.2T CVT uit 2017. Tot september 2017 met Hobby 400SF de luxe easy uit 2002. Nu even niks.

Gebruikersavatar
Micky
Berichten: 38527
Lid geworden op: do 25 mar 2010 23:31
Locatie: Overijssel

Re: Wissel banden

Bericht door Micky » ma 13 mar 2017 23:28

karelV schreef:
Micky schreef:RE.gif scratch.gif

waarom kom jij niet in aanmerking dan?

De Trekker is onbeladen, dus rijklaar lichter (1355kg) dan de MTM van de caravan (1750kg). knipoog.gif
Je weet toch wel dat die 75% regel "andersom" bedoelt is scratch.gif awhoea.gif awhoea.gif
:shock: ik zou de caravan na 2 jaar pas vervangen en eerst een zwaardere trekker aanschaffen, of wacht misschien pas na 5 jaar of zo knipoog.gif
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB

Plaats reactie

Terug naar “Banden, Velgen, Levellers, Uitdraaisteunen”