Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
RE.gif
Yep.
Yep.
Fendt Bianco 515 SG getrokken door een Hyundai Tucson HEV.
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
Zoals je hier kunt zien is de Alko krik bruikbaar voor caravans tot 1600kg.Chris schreef: Mijn dealer vertelde dat de Alko krik tot ong. 1400 kg caravans gebruikt wordt, daarboven zijn ze te licht.
Toen ik de mijne destijds kocht waren ze er in 2 uitvoeringen, de lichte en de zware.
Ik heb toen de lichte genomen en daar staat ook 800kg. op.
Hij is ook verkrijgbaar voor caravans tot 2 ton
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
Past helaas niet..JanP schreef:Hans 555 schreef:RE.gif
Lijkt mij niet echt veilig gelet op het feit dat een caravan, bij het opkrikken, kan gaan rollen. Moet er niet aan denken dat de caravan van de krik afrolt. Is er niet zoiets als bij de potkrikken, een U profiel?
Deze is er speciaal voor gemaakt.
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
RE.gif
Deze is ook niet voor een garagekrik maar voor een potkrik.
Foutje bedankt.
Deze is ook niet voor een garagekrik maar voor een potkrik.
Foutje bedankt.
Kia-Sportage + HOBBY 460 UFE De Luxe
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
RE.gif
ik bedoel juist dat hij niet op het chassis past, ongeacht de krik
ik bedoel juist dat hij niet op het chassis past, ongeacht de krik
Volvo V60 B3 R-Design en Saab 9-3 Vector Cabrio 2.0T, Kip KG-45 TLB
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
Ook met zo'n tussenstukje op een potkrik is de zaak niet veilig als de caravan gaat rollen.Hans 555 schreef:RE.gif
Lijkt mij niet echt veilig gelet op het feit dat een caravan, bij het opkrikken, kan gaan rollen. Moet er niet aan denken dat de caravan van de krik afrolt. Is er niet zoiets als bij de potkrikken, een U profiel?
Dat U-profiel is wat dat aangaat ook niet zaligmakend.
Ik gebruik thuis ook regelmatig zo'n garagekrik voor het opkrikken van de auto, de caravan heb ik er nog nooit mee gelift.
Ook bij de auto gebruik ik een stukje rubber van 10x10 uit een transportband voor een goed (en schadevrij) contact met de auto, maar daar zou ik ook gerust de caravan op die manier mee op krikken.
Een standaard-devies bij het op krikken van een caravan is: ervoor zorgen dat deze op zijn plaats blijft staan.
Aangekoppeld aan de auto is daarvoor de meest voor de hand liggende oplossing.
Weet dat een losstaande caravan, op het moment dat hij met 1 wiel van de grond af komt, de neiging gaat vertonen om weg te draaien van het hijspunt.
Dat hijspunt moet dus wel heel stabiel staan wil het een wegdraaiende caravan bij de les houden.
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
Heb die hydraulische garagekrik ook in de caravan liggen. Ideaal ook om te levelen. Stuk stabieler in ieder geval als alko krik of potkrik.
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
De caravan kan toch niet gaan rollen?
Een lekke band krijg je onderweg.
Het volstaat om de auto op de handrem te zetten en ook de caravanrem aan te trekken.
Het geheel staat dan als een huis.
Met wat voor krik dan ook.
Een lekke band krijg je onderweg.
Het volstaat om de auto op de handrem te zetten en ook de caravanrem aan te trekken.
Het geheel staat dan als een huis.
Met wat voor krik dan ook.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
RE.gif RE.gif
Maar voor levelen gebruik ik de mover en keggen.
Dus alleen opkrikken, caravan aan de auto, beide op de handrem... ( je was me net voor Ab )
Ik denk dat ik met een potkrik dat best kan doen.
Vergeet niet dat je het te vervangen wiel voor het opkrikken moet lossen, en pas vast als de caravan weer op de bandjes staat.
Dus heel veel rolmoment komt er niet aan te pas.
Ondertussen gekeken naar mijn potkrik... 2 ton. ( en U profieltje voor het chassis)
Dus de caravan kan daar best mee omhoog.
Gewichtsverschil tussen potkrik en geleverde garagekrik is denk ik aanzienlijk...keuze is dan vlot gemaakt.
Ook al ( afkloppen op een massief stuk eiken) ook al omdat ik in al mijn tienduizenden kilometers met de hut nog nooit een lekke band heb gehad.
Of is dit nu de goden verzoeken???
Chris
Maar voor levelen gebruik ik de mover en keggen.
Dus alleen opkrikken, caravan aan de auto, beide op de handrem... ( je was me net voor Ab )
Ik denk dat ik met een potkrik dat best kan doen.
Vergeet niet dat je het te vervangen wiel voor het opkrikken moet lossen, en pas vast als de caravan weer op de bandjes staat.
Dus heel veel rolmoment komt er niet aan te pas.
Ondertussen gekeken naar mijn potkrik... 2 ton. ( en U profieltje voor het chassis)
Dus de caravan kan daar best mee omhoog.
Gewichtsverschil tussen potkrik en geleverde garagekrik is denk ik aanzienlijk...keuze is dan vlot gemaakt.
Ook al ( afkloppen op een massief stuk eiken) ook al omdat ik in al mijn tienduizenden kilometers met de hut nog nooit een lekke band heb gehad.
Of is dit nu de goden verzoeken???
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
Je kunt geluk hebben.
Je kunt ook pech hebben.
Ik heb binnen 3 jaar 2 x een kapotte band gehad met de caravan.
1 schroefje of spijker of wat dan ook volstaat helaas.
Je kunt ook pech hebben.
Ik heb binnen 3 jaar 2 x een kapotte band gehad met de caravan.
1 schroefje of spijker of wat dan ook volstaat helaas.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
Bedankt allemaal voor de reacties, de caravankrik gaat dus gewoon mee :-)
- Jan van Vijven
- Moderator
- Berichten: 16221
- Lid geworden op: wo 16 aug 2006 22:01
- Locatie: In de buurt van Bartje.
- Contacteer:
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
Voor mij is de autokrik genoeg om ook de caravan op te krikken.
Ik zie niet in waarom tweemaal het zelfde mee te nemen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Ik zie niet in waarom tweemaal het zelfde mee te nemen.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Land Rover Discovery Sport R-Dynamic SE P300e (309 PK 540 NM) (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
Adria Action 391 LH (2023)
-
- Berichten: 1439
- Lid geworden op: do 19 sep 2013 09:47
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
RE.gif
idd, een auto is (in principe) altijd zwaarder dan de hut. Dus die krik kan het heus wel aan. Wellicht dat de combi van Fred N een uitzondering is.
idd, een auto is (in principe) altijd zwaarder dan de hut. Dus die krik kan het heus wel aan. Wellicht dat de combi van Fred N een uitzondering is.
V60, Fendt Saphir 510 TFK
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
Da's nou eens het voordeel van een fraaie en bijzondere auto....Jan van Vijven schreef:Voor mij is de autokrik genoeg om ook de caravan op te krikken.
Ik zie niet in waarom tweemaal het zelfde mee te nemen.
Mijn Volvo krik waag ik er niet aan... kan hem niet fixeren.
Chris
Een blauw Zweeds reispaleis met een witte Duitse sleurhut aan de haak.
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
Wat bedoel je met fixeren Chris?
Dat hoeft toch ook helemaal niet?
Mijn krik heeft een bolletje bovenop.
Als ik dat recht onder de chassisbalk zet komt alles keurig netjes omhoog.
Het lijkt eigenlijk nergens op, maar in de praktijk blijkt het gewoon perfekt te werken.
Dat hoeft toch ook helemaal niet?
Mijn krik heeft een bolletje bovenop.
Als ik dat recht onder de chassisbalk zet komt alles keurig netjes omhoog.
Het lijkt eigenlijk nergens op, maar in de praktijk blijkt het gewoon perfekt te werken.
Adria Coral Supreme S 690 SC.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Air top Suspension. Alde ( vloer) verwarming,
De reis is het doel.
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
Inderdaad, maar bij een auto wordt dat gewicht verdeeld over vier pootjes waar dat bij een caravan over twee pootjes verdeeld wordt.Re di Coppi schreef:RE.gif
idd, een auto is (in principe) altijd zwaarder dan de hut. Dus die krik kan het heus wel aan. Wellicht dat de combi van Fred N een uitzondering is.
Als er dan bij de caravan een van de grond moet, heb je in principe meteen de helft van het caravangewicht te tillen
Groetjes,
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
Jan
Kennis is niet belangrijk als je genoeg kennissen hebt!
-
- Berichten: 514
- Lid geworden op: wo 18 mar 2015 17:58
- Locatie: Haarlem
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
RE.gif
Klopt auto gewicht word verdeeld over 4 wielen ik gebruik. Ook gewoon de
Garage krik van de Aldi met een rubber matje er tussen
Klopt auto gewicht word verdeeld over 4 wielen ik gebruik. Ook gewoon de
Garage krik van de Aldi met een rubber matje er tussen
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
De auto heeft zijn eigen krik, dus de caravan ook (wel de 2 tons variant van Alko). Wel zo overzichtelijk...
Volvo XC60 T5 AWD 254pk/350nm (2018) | Knaus Südwind 580EU (2013/1700kg) | Alko Mammut | ATC | Unico Torino | Unico Genua 320 | TravelVision R6
Re: Krik van auto gebruiken of toch die van caravan?
Jouw verhaal klopt ,maar de balkjes zorgen ook voor 5cm extra hoogte en tussen ruimte wordt dan gevuld ,door de krik alvast tegen het draagframe van de auto te plaatsen.Bij het omhoog krikken gaat het tilpunt nu zo,n 15mm verschuiven ,en dat gaat al jaren goed bij het winter/zomerbanden wissellen.JPGeetje schreef:Deze verrijdbare krikken moet je niet blokkeren.mikkola schreef:RE.gif Wij gebruiken deze ook.Maar we leggen er dan nog wel 2 5cm dikke balkjes tussen de wieltjes van de krik.Ervaring is namelijk dat de krik nog wel wil verschuiven bij een schuin wegdek ,ondanks dat de auto in de versnelling en handrem stond.
Tijdens het opkrikken verplaatst het tilpunt zich naar achteren op de krik.
De krik moet dan iets naar voren kunnen verplaatsen/rijden om te voorkomen dat er teveel zijdelingse spanning komt op het tilpunt.
fun is not a straight line